• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Software guides: je eigen linux thuis-servertje opzetten

Zo, ondertussen zijn er weeral een paar drukke weken achter de rug. In de begin post heb ik wat kleine wijzigingen gedaan in de volgorde, omdat er een paar geïnteresseerden zijn die met die volgorde beter geholpen zijn. Ook komen er twee zaken bij: een prelude: hardware en een klein stukje over installeren op USB-stick. Ik hoop dit weekend heel het 'basis home-server' gedeelte op te kunnen zetten.

Ondertussen heb ik via Maomanna al gemerkt dat dat lasi script helemaal niet zo geweldig is als hij dacht :sarc: dat komt er dus niet in terug.
 
Nee maar, mijn goed voornemen voor 2013 :p Dat was toen ook snel stil gevallen :p( er was ook nauwelijks vraag naar na de eerste week). Goed nieuws voor je, ondertussen is er elders ook weer vraag naar gekomen, dus ik ben van plan de zaken opnieuw op te rakelen, wel in het Engels, en waarschijnlijk als een webpagina, maar ik kan het hardware gedeelte hier deze avond wel neer pennen ;)
 
Een van de belangrijke zaken als je een server samenstelt is om altijd recent, kwaliteitsvolle componenten te gebruiken.
Concreet moet je voor een fileserver vooraf weten hoeveel harde schijven je ongeveer wenst en hoeveel belang je aan zuinigheid hecht. Je moet rekenen dat 1Watt op jaarbasis al snel 2 euro meer kost, dus een goede zuinige voeding betaalt zich snel terug.

Als de PC ergens in een kast of op een TV meubel moet komen dan is het ook wel zo leuk dat het een beetje een mooi kastje is ;) In die onderstaande lijst vind je de aan te raden componenten en wanneer je die wilt gebruiken. Daaruit kan je makkelijk zelf een setje samenstellen.

Moederbord:
Bij een storage/Server build is het moederbord de belangrijkste keuze die dient te maken. De hoeveelheid sata poorten op een moederbord is daar een zeer belangrijk gegeven bij, maar ook de socket, het merk, het type netwerkkaart, etc zijn van belang. Tenzij je voor extreme storage gaat (als in, meer dan 10 data disks), dan ben je praktisch op insteek kaarten toegewezen, maar voor alles daaronder zal je deze rechtstreeks op je moederbord willen aansluiten. Niet alleen is dat zuiniger, voor de nieuwe filesystems zoals ZFS besparen deze 'simpele' poorten namelijk een hele hoop conflicten omdat ZFS alles zelf beter kan regelen.

Wat zo'n moederborden betreft is deze asrock-c2550d4i king of the hill, maar moeilijk te vinden. De grotere broer, C2750d4i is ietsje makkelijker te vinden, maar dan ook 100 euro duurder. Dat gezegd zijnde heb je dan wel alles wat je kan verlangen. 12 onboard sata poorten, een zeer zuinige CPU, mITX, 2 teamable lan poorten en tot 64GB ECC ram!

Een wat ouder, minder zuinig bord, maar dat wel een verdienstelijke vermelding verdient is de asrock-b75-pro3-m dit mATX heeft 8 onboard sata poorten, 4 geheugenslots en dat voor amper een goeie 50 euro. Als je in de specifieke situatie zit dat je meer dan 5 data disks nodig hebt, dan is dit het afwegen waard tegenover bovenstaand bordje. Als met 5 data disk toekomt, dan verliest dit bordje zijn intresse, standaard is het niet noemenswaardig zuinig, en het alweer een generatie oud.

Wat in het geval van 5 data disks of minder interessant wordt is deze msi-b85m-e45. MSI bordjes hebben de reputatie lekker zuinig te zijn, en dat is bij deze geen uitzondering. Verder heeft het bordje alles wat je nodig hebt.

Het laatste bordje dat de vermelding waard is, is de msi-b85i. Dit is mITX bordje dat willes waar maar drie data disks aan kan, maar als dat voldoende voor je is, opent het een deur aan mogelijkheden ;)

CPU:
Nu je de grootste horde genomen hebt, is het tijd voor het noodzakelijke om je server up en running te krijgen. Indien je voor de asrock-c2550d4i is deze stap natuurlijk niet nodig. Als je voor de B75-pro3-bordje gekozen hebt, dan ben je op socket 1155 CPU's aangewezen (lijstje). Hier is de Celeron G1610 een aanrader.

Voor de andere 2 bordjes heb je een socket 1150 CPU nodig. Een van de belangrijke zaken om te beseffen is dat er met in de nieuwe generaties CPU's nauwelijks nog verschil zit tussen de 'zuinige', 'lichte' en 'zware' uitvoeringen als ze idle zijn. En gezien ze dat 90% van de tijd zullen zijn zit er dus niet veel meerwaarde aan. Tenzij je natuurlijk ander zwaar werk plant, zoals encode/transcoden van bestanden/video.

De intel celeron g1820 is een uitstekende CPU voor een zuinige home server. Deze heeft meer dan pit genoeg, ook om Full HD content af te spelen of te converteren.

In het geval je speciale zaken wenst te doen, zoals een plex server die naar meerdere devices tegelijk content moet streamen, of als je er toch niet gerust in bent, hier het lijstje ;)

RAM:
Wat RAM betreft is de keuze relatief simpel: Behalve het atom bordje met ECC geheugen, aanvaarden alle borden de kingston kvr1333d3n9h-8g. We kiezen hier voor een 8GB geheugen stick, dit werkt perfect voor ZFS en is toch niet te kostelijk. Een 4GB stick is ook mogelijk als je geen intresse in ZFS hebt, maar gezien ik dat al af raad, ga ik die hier ook niet aanraden :woot

Voor het atom bordje is het moeilijker supported geheugen te vinden, maar je kan makkelijk voldoende geheugen samen sprokkelen met deze latjes. naar zuinigheid maakt dit overigens geen meetbaar verschil hoeveel je er gebruikt. Indien je toch meer geheugen wilt ga je best ten rade bij winkel waar je het bordje zelf gevonden hebt :icon_winkle:

SSD:
Ja een SSD :) Ik heb even USB-sticks overwogen, en hoewel het technisch gezien werkt, kan je snel tegen de limieten van de stick aan lopen. Het nadeel daarbij is dat in tegenstelling tot een HDD/SDD die gewoon door werkt een USB alles kan doen wat hij wilt (hint: de mijne crashte gewoon heel mijn server :067:) Er zijn een paar alternatieven, maar voor servers is de Crucial M500 dezer dagen gewoon de beste. Zeer goede, solide performance, en vooral een super capacitor die de SSD bij stroomuitval zijn data netjes laat weg schrijven. Er zijn nog een paar andere optie met of zonder super cap, maar tenzij je iets tegen deze disk hebt zou ik gewoon deze nemen. Een 2,5" HDD kan ook interessant zijn, maar enkel in specifieke gevallen, en dan weet je dat wel ;)

Daarmee hebben we de kern van ons systeem. Nu komen we aan de echte keuzes:
PSU:
Hier moet je een grote afweging maken. Als het aantal harde schijven 'beperkt' is, dan is een picopsu een zeer goede keuze. De zeer kleine en zeer zuinige voedingen kosten nauwelijks meer dan een degelijke voeding, maar zijn bakken zuiniger, vooral bij zuinige servers. In principe kan je redelijk ver gaan als je wat mod/zaken onfris aanpakt, maar als rule of thumb is het volgende een goede compromis: als je al je sata power, op deze splitter kwijt kan, dan is een picopsu sterk aan te raden. Als die het niet trekt, dan is het beter een ATX voeding te gebruiken. Deze voeding is ook gekozen met het oog op een celeron/pentium/i3. Als je een zwaarde CPU steekt, dan is een ATX voeding ook aan geraden. De http://tweakers.net/mini-box picopsu 80 + 60w adapter powerkit is de aangeraden picopsu om te gebruiken. Verifieer wel even welke adapter er bij zit. De meeste zijn aardig zuinig, maar de seasonic adapter doet het toch merkbaar beter ;) Als je zeker wilt zijn kan je de twee ook apart kopen. (Of je vraagt het aan Freddy natuurlijk ;)) Deze PCI-bracket is handig als je geen gat in je case wenst te boren, maar het kan soms nipt zijn om het het kabeltje tot aan de bracket te geraken (in mijn geval net lang genoeg om nergens te spannen).

In geval van een ATX voeding is de Seasonic G360 deze heeft 4 sata connectors, wat je met boven genoemde splitters tot 16 connectors kan uitbreiden. Dit een zeer zuinige en zeer degelijk voeding.

Case:
De case is vaak moeilijk te kiezen. De keuze hangt van gebruik, locatie, en aantal schijven af.
Een paar aanraders zijn:
Fractal Design Node 304: http://tweakers.net/pricewatch/313258/fractal-design-node-304-zwart.html
Deze heeft plaats voor 6 disks, maar ondersteunt enkel mITX borden. Deze is goed voor als je de kleine setup hebt (3 data disks) en je een PicoPSU gebruikt.

Fractal Design Define Mini: http://tweakers.net/pricewatch/274597/fractal-design-define-mini.html
Hier kan eveneens 6 disks in kwijt, meer met 5,25 -> 3,5 converters. Deze heeft als voordeel dat hij geluids isolatie heeft en dus fluister stil is. Er zit bijgevolg ook geen mesh, plexi of hopen lampjes in, dus deze kan overal staan waar er plaats is ;)

Fractal Design Define R4: http://tweakers.net/pricewatch/315621/fractal-design-define-r4-pearl-black/specificaties/ Zelf als hierboven, maar iets groter :) Hier kan een beetje modder zo 11 disks + SSD in kwijt :016:

Zo, en dan hebben we alles zeker? O wacht, we willen natuurlijk nog harde schijven ook :082:
Iedereen heeft wel zijn voorkeur/afkeur wat HDD makers betreft, en er is natuurlijk niet veel keuze meer. Er wordt altijd aangeraden om zo weinig mogelijk disks te gebruiken, met een zo hoog mogelijk capaciteit, nu dus 4TB schijven. De enige uitzondering is als je in totaal minder daan 4TB nodig hebt, dan kan je natuurlijk kleiner gaan ;)
De gekenden zijn:
http://tweakers.net/pricewatch/348717/wd-green-wd40ezrx-4tb.html -- dit is de zuinigste van de 3
http://tweakers.net/pricewatch/330154/seagate-desktop-hdd15-(oem)-4tb.html -- De dichte concurent
http://tweakers.net/pricewatch/364547/hitachi-deskstar-h3ik40003272se-4tb.html -- duurder, voor wie de andere 2 niet wil :icon_fU:

Zo dat was de wall of text, als er nog vragen zijn, stel maar ;)
 
Laatst bewerkt:
bedankt voor de uitleg :D
aan de hand hiervan heb ik al een paar componenten uitgekozen :D

ASRock MB FM2+ ASROCK FM2A78M-ITX+ retail
AMD A4-4000 3.0GHz 2C HD7480D 65W FM2
Cooler Master Elite 130 RC-130-KKN1 Mini ITX Geh
WDGREEN 4tb

Ik wou met AMD werken omdat deze een geintegreerde gpu heeft en maar 10w meer verbruikt dan de celeron.
Ik heb nog een setje 8gb ram en een 320w atx psu.

Ik zou ook wel willen werken met het feit dat hij in hibernation valt en met wake on lan werken. Is dat mogelijk?

wat denk je van deze setup?
 
De AMD set kan ik alleen maar afraden:
- de GPU heeft geen invloed op transcoden, in elk geval met plex niet, enkel voor het beeld dat je op de server zelf krijgt. Daar is een celeron meer dan voldoende voor, als je dat gebruikt. (kijk je op deze server zelf of vanaf een client?)
- Als dit een echte server is die het hele jaar aan ligt dan is 10w direct al 20 euro per jaar.
- Bovendien weet ik niet van waar je die cijfers hebt, maar een een intel setup met picoPSU verbruikt ergens tussen de 10-15W, zonder actieve disken.

Maar als ik het zo even lees dan ben je niet op zoek naar een home-server, maar eerder een HTPC met eigen storage en download-setup? In dat geval liggen de zaken wel wat anders, maar als je nog moet kopen zou ik je toch een Intel celeron G1820 en de B85i bordje aan raden.

Verder opmerking uitgaande van een home-server:
- dan heb je geen SSD meer nodig natuurlijk.
- je setje RAM kan je zeker proberen. Je ziet wel of het bordje het wilt slikken of niet.
- de 320w PSU weet ik zo zeer niet. Zelfs als je HTPC hiberneert werkt er nog steeds een deel van de voeding, zeker als de netwerkkaart nog moet draaien, er is dus nog een beetje verbruik. Bovendien weet ik ook niet hoe de geluidsproductie van die voeding is. Een PicoPSU heeft als voordeel dat hij veel zuiniger hiberneert en absoluut geen geluid maakt ;)

Indien gewenst kan ik morgen eens posten hoe ik te werk gegaan ben bij het samenstellen van mijn HTPC, als dat is wat jij hoopt samen te stellen, als het wel degelijk een server om te streamen is dan doet dat natuurlijk niet ter zake.
 
Het is voornaamelijk om via plex naar mijn apple tv te streamen en soms via xbmc via de tv (indien mogelijk) naar series of films te kijken.
Het is dus voornamelijk bedoelt als media/download server maar ik dacht van het dan hier te vragen omdat wwwicked me hierheen gestuurd had :)

Ik wou xbmcbuntu draaien ;)

Normaal kan het moederbord dat aan, heb gekeken op de site van asrock.
De 320w voeding hoor je eigenlijk bijna niet (is wel een van dell, komt uit een oude server)
Misschien dan toch en kijken voor en pico ;)

Het is ook de bedoeling van buiten mijn netwerk eraan te kunnen :p
 
Laatst bewerkt:
Als het de bedoeling is dat je media kan streamen, dan ga ik er van uit dat de bedoeling is deze constant aan te laten liggen, in dat geval doet wake on lan je niet veel tot nauwelijks goed, dan heb je er meer aan als je je server gewoon laat idlen, dan is hij ook altijd klaar, wat ook handig is als je sickbeard/couchpotato wenst te draaien.

In dat geval wil je zeker een nieuwe voeding, bij voorkeur die PicoPSU. zoals gezegd, bij continue verbruik kost het verschil tussen een gewone ATX voeding zoals je DELL voeding en en picoPSU je idle al snel 25-30 euro per jaar, dat is je PicoPSU in 2 jaar terug verdient.

Wat je harde schijf betreft moet je dan een afweging maken of je nog een SSD wilt of niet. prijs technisch gezien verdien je het niet terug, maar je data en je OS zijn dan wel gescheiden. Als je SSD naar zijn grootje is, dan heb je je data nog, als je data disk (enkel voor films/series hoop ik dan) het loodje legt zeg je sick/couch gewoon dat hij alles opnieuw download. Al bij al een stuk handiger dan alles kwijt te zijn. Bovendien kan je harde schijf dan ook laten down spinnen als hij niet actief staat. Dat scheelt een heel stuk in het verbruik (ong. 2,3-2,5W bij die WD 4TB), maar het heeft ook nog eens als voordeel dat je schijf langer mee zal gaan. Het meeste van de tijd staat het leeskop immers veilig en draait de schijf niet.

Als je dat Asrock moederbord nog niet heb zou ik gewoon voor het B85i bordje gaan met die celeron. Zelfde prijs, maar je kan er veel meer mee, zeker als je gaat transcoden heb je meer kracht daar, en het is een stuk zuiniger (en stillere stock koeler).

Xbmcbuntu is een van die dingen die ik af raad, zeker als je guides gaat volgen. Het is een fork van fork(Lubuntu), dus aanpassingen op een reeds aangepaste versie. Om te beginnen kan ik je niet zeggen waar je zou moeten in pikken bij mijn guides, en dan is er nog de kans dat je extra instellingen/andere zaken dient te doen omdat je lxde gebruikt ipv. xfce (eerder onwaarschijnlijk, maar toch). Zeker als je weet dat het gewoon een extra programma installeren en laten opstarten is wat je moet doen om krak dezelfde werking te krijgen.

PS: ik wil te veel zeuren hoor, mocht je dat Asrock bord/AMD cpu reeds gekocht hebben, so be it, maar als je nog moet kopen dat heb je toch liefst het meest waar voor je geld? ;)

PPS: een iets nog vergeten in de guide, bij die picoPSU moet je ofwel ergens een gat in je case boren, of je koopt deze PCI-bracket.
 
Ja dat gaat idd ook maar ik dacht ik laat hem in slaapstand vallen als ik bv niet thuis ben of een weekend weg ben ofzo maar dan kan ik hem mss evengoed afsluiten? :p

Ik ga hier eens rondkijken of ik geen klein schijfje meer heb liggen dat ik als os schijf kan gebruiken of anders denk ik idd dat met een SSD werken veiliger gaat zijn en dat is dan ook nog eens zuiniger.

Het bordje dat je aanraad is een micro atx maar ik zou graag die cooler master case hebben maar daar past enkel een itx bordje in.
Heb al een aantal bordjes bekeken maar die hebben vrij weinig sata poorten.

Dus geen xbmcbuntu maar zelf linux installeren en daaruit alles gaan installeren en configureren dan?

Ik heb nog geen onderdelen gekocht dus ik neem dan wel de intel als ik een goed itx bordje vindt ;)

De pico psu zie ik idd wel zitten maar dan heb ik vanachter in de case een groot gat waar normaal de atx voeding zou zitten :p
 
Deze B85i is wel degelijk een mini-ITX bordje: http://tweakers.net/pricewatch/339251/msi-b85i.html
Zoals ik ook zeg, deze heeft evenveel sata poorten, zelfde formaat, alleen zuiniger en de CPU/GPU ratio is beter voor wat je wilt ;)

Wat het gat betreft, dat klopt, daarom dat ik zelf de node 304 aanraad, daar zit de ATX psu IN de case, waardoor je geen gat hebt. Maar als je perse die kast wilt, dan kan je altijd kijken voor een plaatje om het gat op te vullen.
 
Ik zou gaan voor dit: http://tweakers.net/gallery/183362?wish_id=535939#tab:wenslijst

Elite 130 heeft niet zoveel ruimte voor harde schijven, in de plaats daarvan gekozen voor een HAF Stacker 915R. Mocht je later meer harde schijven toe willen voegen dat is er ruimte genoeg (en zo niet, dan zet je er gewoon een tweede bovenop ;)). De racks voor de harde schijven zullen over een paar maandjes gok ik ook wel te verkrijgen zijn via de CM Parts Store (www.cmstore.eu).

De Asus H87I-PLUS heeft 6x sata aansluitingen, ruimte genoeg dus.

Heb gekozen voor een Pentium (de gekozen versie heb ik zelfs in mijn main pc zitten, rap genoeg kan ik je zeggen), is eigenlijk al veel te snel voor je doeleinden maar Celeron klinkt nog steeds traag bij mij in de oren. Het prijsverschil is lang niet zo hoog gelukkig.

Geheugen heb ik het advies van enthernal gevolgd, net als de hdd en de ssd.
 
Aah okee ik dacht dat het ging over het bordje dat vanboven in de hele uitleg stond :p
En voor het gat zal ik dan wel een plaatje vinden of maken ;)

en wwwicked die stacker is idd zeer handig :D had ik nu al maar een gewone stacker als pc case :p
dit gaat nog een moeilijke beslissing worden :p
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Jason Lamptron HC060 PC Hardware Monitor/Display for AIDA64 Software - 6" IPS, Dual Bay / 2-bay mounting 5,25” HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
D Aqua Computers D5 Next Software Problemen & Oplossingen 6
M Gebruiksvriendelijke monitoring software? Gaming 2
Sw333t Shoutbox software HighFlow Forum 2
P temp software Hardware & Software 6
W software, must haves Hardware & Software 23
Fedmas Videobewerkings software? Welluk! Hardware & Software 0
Source [INACTIVE] Datacolor Spyder 3 Pro met Elite software Verkocht 12
Sw333t Software voor bewerken audio van onze trouwfilm Hardware & Software 11
D Welke software heb ik nodig om mijn pc te testen Hardware & Software 2
dopestuff foto DVD software Hardware & Software 10
M MCubed Navigator software Waterkoeling 2
B Pc start niet op software/hardware Hardware & Software 19
D Software/ Hardware problem Hardware & Software 19
Caveman Superflower digimaster software??? Hardware & Software 2
stravinski website building software Hardware & Software 10
N GT200/RV770 software voltmodden! Overclocking 58
iSP [GUIDES]Mac OS X installeren op reguliere hardware Handleidingen en Installatie Tips 17
M Lian Li PC-O11 ROG besteld welke omgezet is naar PC-O8 (Eigen Keuze) HighFlow Webshop 3
Zwelgje M'n eigen stekkie (MAN CAVE) (slooo build) Overige Builds 10
N Test eigen fans yellow leds Cases en Modding 6
X-Tripiot Dutchmining eigen BTC mining pool gestart Algemene Discussies 0
Sw333t [How-To] Maak je eigen zieke ledstrips [in a wwwicked way] Handleidingen en Installatie Tips 58
XenoMorpH Maak je eigen pomp psu voor het lek-testen :) Handleidingen en Installatie Tips 7
L Eigen thuisserver maken Hardware & Software 7
l3p [IN-ACTIVE] Kunstof blokjes om je eigen case mee te bouwen. Verkocht 6
I Iris stelt der eigen voor :D!(vriendin van k.3nny) Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 24
A Vraag nieuwe en eigen build Waterkoeling 7
Freddy HighFlow op ons eigen nieuwe dedicated webserver! HighFlow Computer Cooling Shop 19
aadje93 gaat dit passen (ek 4890 blok op een eigen koeler model 4890(club3d) Waterkoeling 0
P Eigen web/ftp server opzetten, voordelig of toch huren? Hardware & Software 14
K Mijn eigen geprutste pctje Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 12
stravinski Eigen berichten verwijderen HighFlow Forum 8
Ludwig XSPC Eigen samenstelling Advies Waterkoeling Setup 6

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan