• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

[prototype] Plexiglas buis fitting

skyrip

frappant
hallo allenmaal,

ik had laatst een ingeving, ik was namelijk in de planning om een build te doen met gebogen plexiglas buizen. vervolgens ging ik even uitrekenen wat ik kwijt zou zijn voor de fittingen die ik nodig had conclusie was: meer als 100 euro :119:
dus ik dacht dat kan anders :p daar komt ook nog eens bij dat je niet erg veel kracht op die fittingen mag zetten anders is er kans op lekken en ook nog eens dat je de uiteindes van de normaal te kopen buis moet bij schuren,

mijn idee is dan ook om een fitting te maken voor een Plexiglas buis van 12,5mm(dikte bij bouwplastics). ook wou ik er een soort compressie fitting van maken waardoor je dus de buis echt vast zet.
omdat ik het hele idee van doorzichtig wil behouden worden de fittingen gemaakt van plexiglas.

nouja genoeg gebabbeld, ik heb dus vandaag een prototype gemaakt om te testen of het werkt. ik kom echter nog 2 stukjes gereedschap tekort om ze helemaal af te maken namelijk een snij-ijzer voor g1/4 en een 12,5mm boor.
hier zijn gelijk de foto's van de prototype:

de onderkant van de schroeffitting:

de bovenkant van de schroeffitting:

de onderkant van het klem stukje:

nu met oring erbij:

bovenkant klem stukje, (dit wordt het zichtbare gedeelte):

montage voorbeeld: eerst klem eroverheen vervolgens oring(onderste stukje van de buis is afgeschuurd omdat ik alleen maar een 11,8mm boor had, uiteindelijk zal dit niet nodig zijn):

onderkant erop zetten:

schroefjes erin doen(worden vervangen door rvs imbus bolkopjes(8mm)):

aandraaien(nogmaals de schroeven worden vervangen):



voorbeeld van schroefje(beetje wazig):


ik heb er in 1 keer 10 stuks gemaakt, anders ben ik langer bezig met materiaal inspannen als met frezen :p
de echte diameter is 27 mm echter zijn ze 3 hoekig dus je kunt ze al langs elkaar zetten vanaf 23mm dus waar 13/19 compressie fittingen passen passen deze ook :)

ik hoop over 2 of 3 weekjes het snij-ijzer te ontvangen en de 12,5mm boor. dan zou ik er eventueel ook nog meer kunnen maken :)

mogelijke andere opties zouden zijn: aluminium klem en dan een ledje erin doen(2mm of kleiner)

als jullie vragen/ opmerkingen hebben hoor ik het graag :)
 
Vind het echt een super cool idee!
(Ik denk maar even niet aan hoeveel werk een flinke loop dan is :D )

Toch moet je wel oppassen met de dikte van de acrylic pijp.
Bouwplastics levert ook vanaf de fabriek waar het allemaal volgens mij vandaan komt.
Dat houdt dus in dat de acrylic 12/10 een marge heeft van +/- 10%

Heb al meerdere keren bij bouwplastics, wat kleinere bedrijfjes en E22 besteld en ELKE keer krijg ik wat anders.
Loopt van 11.8 - 12.5mm.

Oppassen dus!

Nogmaals vind het wel een heel cool idee!
 
oring zou dan 11,89mm standaard worden plus het feit dat ik ook een 12 mm versie wil gaan maken. de oring wordt ook samengeknepen naar binnen toe waardoor ik redelijk zeker ben dat het bereik van 11,75 tot 12,5mm wel verzekerd is qua dichtheid. het verschil gaat hem dan alleen zitten in het feit dat de 11,8mm buis losjes zit en de 12,5 moer vast :p
 
Ik snap een ding niet. Welke fitting wil je nu precies vervangen hiermee? De Bitspower crystal link SLI fittings? Dus C45 ofzo geloof ik.

het zijn de multilinks die deze moeten vervangen, de fittingen die nu gebruikt worden voor 12 mm plexiglas buizen.
Ik denk andersom :)

nee de oring werkt een beetje als een elastiek waardoor een grotere diameter ervoor zorgt dat er meer kracht op de buis komt te staan.

ik ben er over aan het denken om ook een versie te maken met een soort schroef aan de bovenkant, ik moet alleen kijken of ik dat kan maken.
 
Zou super zijn als t goed werkt!!!!!
In productie nemen, koop ik er op zeker wat van je :)

eerst maar eens kijken of ik het prototype werkend krijg :p

ik heb ook al een ontwerpje waar er echt een soort schroef op de bovenkant komt, dit is wat meer standaard maar wel eenvoudiger te assembleren.
1.jpg
het zou dan een m20 schroef worden gemaakt van plexiglas met daarin een klein adaptertje om de schroefdraad in de moer mogelijk te maken. in de render is dat het koperkleurige deel(wordt in werkelijkheid ook plexi)

prototype hiervan ga ik pas maken als ik het gereedschap in huis heb, hopelijk over 2 tot 3 weken :)
 
maar goed dat ik het hier gepost heb want primochill heeft een zelfde soort concept introduceert :p kan niemand me in ieder geval beschuldigen van ideeën stelen :p
[video]https://www.facebook.com/video/embed?video_id=464986160251924[/video]
 
die staan niet op de planning omdat de bitspower multilink fittingen dat eigenlijk al zijn. en ik maak liever dingen die ik helemaal zelf bedenk want dan kan je ook geen problemen krijgen met andere bedrijven.

Bitspower heeft geen echte push-in-fitting. Het is een fitting met twee ringen erin. Een push-fitting duw je erin en als je er dan aan trekt maakt de plastic/rubber binnenkant zichzelf nauwer. Daar zijn er al veel van in de machinewereld alleen die zien er niet uit.
 
ik denk dat dit voorlopig nog iets te ingewikkeld zal zijn, ik ga eerst de 2 andere ontwerpen uitontwikkelen en dan ga ik wel weer verder kijken.

het benodigde gereedschap is al onderweg uit china :)
 
plexi scheur na temperatuurs wisselingen en spanning :)

vooral als je met 3 m3 boutjes gaat werken, je krijgt zo ongelijke spanningpunten en kans dus op haarscheurtjes :)
 
plexi scheur na temperatuurs wisselingen en spanning :)

vooral als je met 3 m3 boutjes gaat werken, je krijgt zo ongelijke spanningpunten en kans dus op haarscheurtjes :)

daar ben ik bekent mee, maar ik ken geen enkel materiaal dat niet kapot gaat als je de boutjes te strak aandraait, of het nou de schroefdraad of iets anders is, mocht plexiglas niet werken kan er altijd nog uitgeweken worden naar een aluminium versie, van scheurtjes door schroefdraad heb ik nog geen last gehad. een mogelijkheid is natuurlijk ook om een klein rubberen ringentje tussen de boutjes en het plexi te plaatsen, dan verdelen die de kracht evenrediger. oftewel als er een wil is is er een weg :) polycarbonaat bovenplaatje is ook nog een optie.
 
nou ik heb vandaag het prototype van de schroef/compressie fitting gemaakt, ik had er in totaal 5 gemaakt, maar door wat beginners fouten heb ik nog 1 complete over :) hier zitten ook nog wat kleine foutjes in maar die ga ik er snel genoeg uithalen! hij kan nu in ieder geval al flink wat gewicht dragen!

het onderste deel met de g1/4 schroefdraad:


boven aanzicht van dit deel:


gemonteerd in een plexi blok met g1/4 draad:


de moer:

het ringetje wat in de moer gaat:


voorbeeld van de onderdeel volgorde:


de insert in de moer:


gemonteerd:


verder heb ik nog even een gewicht testje gedaan, de eerste is een gewicht van 1,25kg. dit ging moeiteloos :)


2,5kg gewicht eraan: ook totaal geen probleem :)


en ten slotte de 5kg:


bij de 5kg bleef de buis ook strak zitten, echter het gebogen deel van de buis begon weer vlak te buigen waardoor het gewicht er bijna niet op blijft hangen.

conclusie, kracht op de fitting is tot nu toe max: 9.81*5= 50N ongeveer. ik zal als ik de final versie maak nog een test doen met nog meer gewicht, ik verwacht dat dit ook niet snel een probleem zou zijn.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
l3p [VERKOCHT] Asus ROG Maximus IV GENE-Z incl. EK-MOSFET Max IV Gene prototype blok Verkocht 8
Freddy Prototype HighFlow Front Bay Rad Brackets HighFlow Product Suggesties en Nieuws 24
Freddy Prototype Gaming 17
vincent Coolermaster’s Sniper prototype Hardware & Software 1
Freddy [BUILDLOG] Mini Virtual Pinball Cabinet van Transparant Plexiglas Virtual Pinball / Flipperkast 67
Gaittie Polijsten randen plexiglas Cases en Modding 6
C Plexiglas buigen? Handleidingen en Installatie Tips 13
88Gamer88 Plexiglas verlijmen met chloroform Cases en Modding 3
F Plexiglas wit HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Blackdash Plexiglas Kast aarden Cases en Modding 3
Anthares Plexiglas/acryl paneel met LED? Cases en Modding 3
gerjanlubbers Plexiglas covers ? Cases en Modding 4
M Plexiglas bevestigen aan paneel Handleidingen en Installatie Tips 4
G Plexiglas en graveren Cases en Modding 5
sir serial [GEVONDEN] 1mm clear plexiglas! Gevonden 7
Sw333t Monteren van plexiglas window: Welke kit heb ik nodig? Cases en Modding 8
Sw333t 1mm getint plexiglas Cases en Modding 5
pulse Hexahedron - Custom Plexiglas Cube Case Gallery & Build Logs 20
pulse [GEVONDEN] Plexiglas 5mm Gevonden 2
T1mmy Waar degelijke plexiglas kopen? Cases en Modding 13
E Problemen met LED achter het plexiglas..... Cases en Modding 4
S plexiglas wand Cases en Modding 7
D Plexiglas bewerken Cases en Modding 12
MonsterEnergy Zwart plexiglas (ondoorzichtig) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
k.3nny [INACTIVE] Plexiglas behuizing Gevonden 2
E [INACTIVE] EK-FC 4870X2 CF - Plexiglas Gevonden 1
Sw333t [IN-ACTIVE] Iemand die goed is met het bewerken van Plexiglas Gevonden 3
Source Plexiglas bewerken Handleidingen en Installatie Tips 34
Source Plexiglas, groter formaat? HighFlow Product Suggesties en Nieuws 10
Freddy Antec Bigboy / Plexiglas panelen op voorraad HighFlow Computer Cooling Shop 8
Heineken [Gezocht] acryl buis buigen (1) Waterkoeling 0

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan