• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Nieuw systeem, n00b in wc :D

Oke relaxt, nou eigenlijk het enige is nu nog samenstellen en ik hoop dat iemand hier me daarmee kan helpen, aangezien ik niet weet welke spullen goed zijn, dus dat laat ik aan jullie over, me systeem staat boven beschreven, en 600 euro max tenzij het echt niet anders kan of als 50 of 100 euro extra ineens een flink verschil geeft kwa onderdelen, zou iemand mij please kunnen helpen hiermee?
 
Wat ik je zou aanbevelen:

CPU:
Swiftech Apogee GTZ 69.95

Beste blok op het moment.

GPU:
EK-FC4870 X2 CF - Acetal 114,99

EK maakt top blokken is dus een veilige keuze.

NB:
EK-NB ASUS HP - Acetal 32,99

Enige blok wat op de rampage extreme kan, ook weer van EK.

Pomp+top:
Laing DDC-1Plus MCP355 12V 66,95

XSPC Laing DDC Acrylic Reservoir 26,99

Prima combo.

Radiator:
TFC Xchanger 360 Triple 109,90

240mm lijkt me wat weinig voor jouw setup, daarom een 360mm van TFC wat de beste koelprestaties geeft.

Swiftech MCB-120 Radbox 24,50 x2 = 49,00

Radboxes om je radiator te monteren.

Slang:
Tygon R3603 - HighFlow - 3/8 ID - 1/2 OD - Clear 8,95 x3 = 26,85

Buigt lekker, zoiezo raad ik je 3/8" aan om mee te beginnen, 1/2" is lastiger om mee te werken en het heeft praktisch geen verschil in prestaties tov 3/8". 3 meter is voldoende.

Fittingen:
10MM (3/8) Feser Schroeffitting - G1/4 4,59 x10 = 45,90

Nette schroeffittingen (handig voor beginner).

Totaal = 543,52

Het enige wat je er nog bij moet doen is koelvloeistof ik weet niet of je dat zelf wilt maken of kant en klaar wilt kopen, dus dat moet je zelf uitkiezen ;).
Je kan je budget opvullen met een D5 pomp + top, en ik weet niet of je al fans hebt maar die zullen ook nog in je budget kunnen.
 
Laatst bewerkt:
Flythe is me net voor!
Heb ik net een hele set zitten samenstellen, lijkt die 99% op die van Flythe haha.
Dat is iig een high-end set.


Om verschil te maken, heb ik hieronder een voorbeeld van een mid-end setje samengesteld.

Radiator TFC Xchanger 240 1x € 69,95
Fans Yate Loon 120MM D12SL-12 Black 2x € 10,50
CPU Blok D-Tek Fuzion v2 1x € 69,50
Reservoir EK-Multioption Reservoir 250 1x € 39,49
Pomp Swiftech MCP655 1x € 69,50
Slang Feser Tube UV - 1/2 ID - BLUE 2x € 15,80
Koelvloeistof Feser One Cooling Fluid BLUE 1x € 12,95
Fittingen Bitspower Silver 1/2 Fitting 4x € 15,96
Slangklemmen TFC Herbie Clip (1/2) Zwart 8x € 7,92

Handige toebehoren:
Trechter Trechter 1x € 2,49
Koelpasta Arctic Cooling MX-2 1x € 6,90
Bridging Tool Bridging Tool 1x € 1,89
Slangknipper Slangknipper 1x € 19,95
Totaal: € 342,80
 
@Freddy: Hehe :p.

Je mist in je setje wel de gpu/nb blok, kan je mij trouwens vertellen of feser slangen merkbaar minder flexibel of knikgevoeliger zijn dan tygon slangen?

Ik was de bridging tool etc. vergeten toe te voegen maar dat kan ook nog wel in de €600,-
 
Oke dus dat van flythe is een highend set en van freddy mid range toch?

Moet namelijk wel helemaal compleet zijn anders vergeet ik straks dingen, waar ik dan niet aan zou denken, dus ik ga straks of vanavond even samen stellen, en dan zet ik het eerst hier in het forum en dan als ik "goedkeuring" heb bestel ik pas.
Anders moet ik straks 2 zendingen afwachten.

Wordt er trouwens gewacht tot alles op voorraad is voor het verzonden wordt?
 
huh dacht ik nu net die slangen maten te snappen, nu weer niet haha, ga zo nog wel even een keer lezen, dacht dat slangen gewoon met 1 maat werden aangeduid, i/d alleen en van fittingen de o/d zeg maar, want de buitenkant o/d van een slang maakt toch niet uit? of is dat van belang als je schroefvittingen neemt?
 
Oke dus dat van flythe is een highend set en van freddy mid range toch?

Moet namelijk wel helemaal compleet zijn anders vergeet ik straks dingen, waar ik dan niet aan zou denken, dus ik ga straks of vanavond even samen stellen, en dan zet ik het eerst hier in het forum en dan als ik "goedkeuring" heb bestel ik pas.
Anders moet ik straks 2 zendingen afwachten.

Wordt er trouwens gewacht tot alles op voorraad is voor het verzonden wordt?
Ja dat klopt. Die van Flythe heeft een 360 radiator en die van mij een 240.
Verder heeft die van Flythe ook de blokken voor jouw GPU en moederbord, die van mij niet (alleen CPU).

Neem rustig de tijd, voordat je gaat bestellen om teleurstellingen achteraf te voorkomen. Je kan beter eerst teveel vragen dan te weinig ;)

Dat is aan jou de keus, normaal gesproken wel.
Als je vast de spullen verzonden wilt hebben die al op voorraad zijn, dan moet je wel voor de nalevering ook de verzendkosten betalen.
Maar als er iets niet op voorraad is, hebben we het vaak wel binnen enkele dagen weer binen.

huh dacht ik nu net die slangen maten te snappen, nu weer niet haha, ga zo nog wel even een keer lezen, dacht dat slangen gewoon met 1 maat werden aangeduid, i/d alleen en van fittingen de o/d zeg maar, want de buitenkant o/d van een slang maakt toch niet uit? of is dat van belang als je schroefvittingen neemt?
Buitenkant van slang maakt idd niet zoveel uit.
Belangrijkste is de binnenkant van de slang.
Die moet hetzelfde zijn als de buitenkant van de fitting.
Maar als je in onze webshop kijkt, hebben we dat op elkaar afgestemd.
Heb je 1/2" slang, neem dan 1/2" (13MM) fittingen.
Heb je 3/8" slang, neem dan 3/8" (10MM) fittingen.


kan iemand mij ook vertellen hoe groot het verschil zal gaan zijn tussen een highend config en een midrange config? of dat dat het geld echt waard is, aangezien het nogal scheelt

Dat zal zijn geld wel waard zijn, zeker als je meerdere componenten gaat koelen is het verschil aanzienlijk.
 
en moet ik trouwens ook t splitsers kopen of kan het gewoon 1 loop worden, als je cpu, nbb en gpu rekent?

edit: en ik zie dat nde meeste componenten die al fittingen hebben 1/2 od fitting hebben, die kan ik er gewoon afhalen en dan g1/4 met 3/8 od erop zetten toch? of wat raadt je aan, aangezien scythe 3/8 slang aanbeveelt en jij (freddy) 1/2als ik het goed heb?
 
Laatst bewerkt:
oke en volgens mij als ik het goed heb en ik koop een 1/2 od slang met 3/8 id dan heb ik gewoon een dikke slang maar met meer "mantel" om het zo maar even te zeggen toch?
Nee die zijn qua optiek ook kleiner dan slangen met 3/4" OD en 1/2" ID.
Check dit plaatje:
2a81ced.jpg



en moet ik trouwens ook t splitsers kopen of kan het gewoon 1 loop worden, als je cpu, nbb en gpu rekent?

edit: en ik zie dat nde meeste componenten die al fittingen hebben 1/2 od fitting hebben, die kan ik er gewoon afhalen en dan g1/4 met 3/8 od erop zetten toch? of wat raadt je aan, aangezien scythe 3/8 slang aanbeveelt en jij (freddy) 1/2als ik het goed heb?

Je kan alles gewoon in 1 loop en in serie plaatsen, dus alles achter elkaar.
Alleen de Swiftech en D-Tek CPU blokken hebben fittingen meegeleverd.
Andere componenten niet.
Je kan de meegeleverde fittingen gewoon gebruiken.
Dan hoef je twee fittingen minder te bestellen :)
 
Of je voor 3/8" of 1/2" fittingen gaat is een persoonlijke keuze.
Kijk veel naar andere waterkoeling systemen op het internet en kijk welke je mooi vindt.

Ik vind 1/2" slang mooier, maar heel veel andere mensen vinden dat te dik uitzien en gaan voor 3/8".
Moet je dus even voor jezelf bepalen :)
 
Laing D5-MCP655 12V - 1/2 slang aansluiting
+
EK-D5 X-TOP G1/4 Rev.2
dan moet er nog een reservoir bij toch?
Ja dat klopt. En niet vergeten twee fittingen.

en welk reservoir zou je aanraden bij die d5 pomp als dat dus wel van toepassing is?
Dat is ook weer een persoonlijke keuze.
De reservoirs die we hebben, doen allen hun werk goed.
Afhankelijk welke jij mooi vindt en of het bij jouw kast past, moet je jouw keuze maken.

Laing DDC-1Plus MCP355 12V 66,95

XSPC Laing DDC Acrylic Reservoir 26,99
dan niet toch?
Nee, dan heb je idd geen reservoir meer nodig. De top is een top+reservoir in 1.
Wel twee fittingen erbij bestellen.
 
Oke duidelijk

Ik zit even te kijken bij fans, aangezien ik er 3 nodig heb waarschijnlijk, wil ik wel graag redelijk stille, welke zou ik dan moeten nemen, die noctua of scythe? of een heel ander merk?
En voor een 3x 120mm radiator zijn dan 2 radboxes genoeg of moet ik er 3 kopen?
En welke bridge tool moet ik kopen 20 of 24 pins?
Heb ik trouwens nog zo'n mounting kit nodig voor aan de achterkant van mijn mobo of is dat niet persee nodig?
Kan je trouwens je fans ook softwarematig aansturen of heb je daar zon kastje voor nodig dat in zo'n 5.25 bay gaat?
En welke cooling paste is beter die arctic cooling mx-2 of arctic silver?

Zijn heel wat vragen i know maar vind toch dat ik ze maar even moet stellen hehe

Wil zowieso even iedereen al bedanken die tot nu toe gereageerd heeft op mijn vragen, anders zou ik nog steeds nergens zijn denk ik :D
 
die noctua of scythe? of een heel ander merk?
Noctua ongetwijfeld de stilste, maar ook het duurste :)
Scythe is een goed alternatief.

En voor een 3x 120mm radiator zijn dan 2 radboxes genoeg of moet ik er 3 kopen?
2 radboxes, 3 past zelfs niet :D

En welke bridge tool moet ik kopen 20 of 24 pins?
Moet je even kijken hoeveel pins jouw voeding heeft voor de aansluiting op jouw moederbord (de grote plug).

Heb ik trouwens nog zo'n mounting kit nodig voor aan de achterkant van mijn mobo of is dat niet persee nodig?
Dat is niet persé nodig.

Kan je trouwens je fans ook softwarematig aansturen of heb je daar zon kastje voor nodig dat in zo'n 5.25 bay gaat?
Om fans aan te sturen heb je een fancontroller nodig.
Dat kan een zijn met knoppen (handmatig), dus zo'n een die je een in 5.25 bay doet.
Maar het kan ook softwarematisch, dan heb je het volgende product nodig:
mCubed T-Balancer bigNG of
mCubed T-Balancer miniNG

En welke cooling paste is beter die arctic cooling mx-2 of arctic silver?
MX-2
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
J Advies gezocht voor nieuw systeem eind 2023/begin 2024 Waterkoeling 2
Mortum Mortum - Robin vd Molen - Mortum v2 (Nieuw systeem) Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 4
Johnny Advies nieuw systeem Hardware & Software 22
Mobomonster Mobo voor nieuw WC systeem - Ivy Bridge :-) help kiezen! Hardware & Software 21
P Watercooling van nieuw systeem Advies Waterkoeling Setup 3
Traxtorm Nieuw Systeem Hardware & Software 11
Fall3n ControleCheck Nieuw Wc + Systeem Advies Waterkoeling Setup 1
J wie kan voor mij een heel nieuw liquid cooling systeem samenstellen. Advies Waterkoeling Setup 96
M Nieuw systeem? ( laptop ) Hardware & Software 2
Fedmas [700-900]Nieuw systeem voor vriend Hardware & Software 4
M Nieuw Systeem met veel if's Advies Waterkoeling Setup 2
T Nieuw WC systeem, net alles binnen en nou? :D Waterkoeling 11
ReQuiem Nieuw systeem, eerste w/c Gallery & Build Logs 35
jerome2710 2011 setup nieuw leven inblazen Advies Waterkoeling Setup 4
Jason Nieuw! XSPC PURE Premix Distilled Coolant HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Nieuw: Singularity Computers Protium 2.0! Reservoirs met D-RGB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Jason Nieuw: EK-Quantum Kinetic FLT 80 D5 PWM D-RGB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
B Nieuw hier Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 2
H Hendrik nieuw lid Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 2
V Nieuw en ik heb jullie ervaring nodig :D Advies Waterkoeling Setup 1
B hulp nodig met nieuw custom loop Waterkoeling 5
Freddy EK-Quantum Torque Satin Titanium, nieuw 'kleurtje' fittingen HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P Nieuw - 1ste keer waterkoeling CPU+GPU Advies Waterkoeling Setup 26
Bokeh nieuw WC set Waterkoeling 20
D Nieuw custom loop Waterkoeling 2
D [TKA] Gigabyte GTX 980 G1 + NIEUW EKWB FC Waterblock & Backplate Verkocht 3
Sp33dFr34k [TKA] EK-FC1080 nieuw Verkocht 0
S nieuw mobo zelfde cooler, advies nodig Waterkoeling 3
Freddy [2018] Gelukkig nieuw jaar en de beste wensen! HighFlow Computer Cooling Shop 7
ForresT Nieuw WiFi voor thuis Hardware & Software 10
Freddy [2017] Gelukkig nieuw jaar en de beste wensen! HighFlow Computer Cooling Shop 10
ChrisdeW Afhandeling - Roest vorming op de bouten van een nieuw EKWB blok. Waterkoeling 7
Freddy [2016] Gelukkig nieuw jaar en de beste wensen!!! HighFlow Computer Cooling Shop 8
J Nieuw hier Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 4
A Nieuw met waterkoeling ...advies...compleet set... Advies Waterkoeling Setup 3
K Nieuw met waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 12
Freddy Douane molt Gigabyte moederbord (Nieuw Zeeland) Algemene Discussies 6
Ahtlon Phobya G-Changer 360 V2 nieuw Verkocht 4
Ahtlon [REFUSED] Phobya G-Changer 360 V2 nieuw Verkocht 0
J Nieuw leven inblazen van een oudere watergekoelde computer. Waterkoeling 5
G Nieuw reservoir /pomp Advies Waterkoeling Setup 3
paco nieuw op dit forum Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 3
O Hulp nodig, helemaal nieuw met watercooling Advies Waterkoeling Setup 4
melchiortheijs Nieuw idee voor de shop, pci-e extender? HighFlow Webshop 2
B [gezocht] corsair SP120 quiet *ruilen tegen corsair 120AF Nieuw in doos* Gevonden 0
B [REFUSED] Alphacool G1/4 3/8 ID - 1/2 OD fittingen nieuw in verpakking Verkocht 0
Singular1ty [IN-ACTIVE] Corsair Neutron 256GB (nieuw in doos) Verkocht 4
l3p [CANCELLED] CM Storm Scout 2 Full Midnight Black (Nieuw!) Verkocht 2
Singular1ty [VERKOCHT] Samsung 840 Pro Series 256GB (nieuw en geseald) Verkocht 18
P Nieuw moederbord Z77 Chipset. Hardware & Software 13

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan