• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Nieuw systeem, n00b in wc :D

TheLawyer

Member
Nou zoals de topic al luidt, ben ik nieuw met watercooling maar wil dit nu toch echt graag eens proberen.

Had naar de shop zelf gebeld en degene die ik sprak raadde mij aan een topic te openen en mijn systeem hier in te beschrijven en zodoende kon ik hier verder geholpen worden.

Nou hier dan mijn systeem:

Behuizing: Lian-Li A20 PC A-20 Specs

Moederbord: Asus Rampage Extreme Rampage Extreme Specs

CPU: Intel Core 2 Extreme QX9770 CPU Specs

Ram: OCZ PC3-14400 Reaper HPC Ram Specs

GPU: ATI/AMD HD 4870 X2 Welk merk weet ik nog niet HD 4870 X2 Algemeen Specs


Volgens mij is dit hetgeen wat van belang is voor de juiste wc configuratie op te maken, ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen want ik ben zeker leergierig maar iedereen moet ergens een keer beginnen hehe. Ik hoorde dat Swiftech en Dangerden producten erg goed waren maar ik denk niet dat iemand hier rotzooi aanbeveelt :D


Alvast bedankt

Job van der Wal
 
Hoi Job, welkom op het forum :)

Wat we ook graag willen weten is wat jouw budget is?
Anders komen we met gemak tegen de 1000 euro :D

En had je al een idee waar je de radiator wilt monteren in/aan jouw behuizing?

Welke onderdelen wil je waterkoelen?
Standaard is jouw CPU, GPU en NB.
NB is de NorthBridge van jouw moederbord, daar zit nu een standaard Fusion blokje van Asus zelf op. Die kan je beter vervangen voor een van deze:
EK-NB ASUS HP - Plexi
EK-NB ASUS HP - Acetal
Swiftech MCW-NBMAX

Verder hebben we alleen kwaliteit producten in onze shop, dus rotzooi zal je hier zoiezo niet kopen :D
 
Thanks!

En bedankt voor de snelle reactie :D

Mijn budget ligt ongeveer rond de 500-600max, daar is toch wel iets voor samen te stellen? Maar de GPU is nog niet superveel van belang, dat kan ik later nog wel aanschaffen, de 500-600 euro wil ik graag in een goed wc systeem spenderen, liefst ook niet teveel lawaai makend en wel inclusief de cpu en nb blokje binnen dat bedrag dan hehe, hoop dat je me nog snapt :p
Ja cpu, gpu en idd de nb, en misschien me ram maar weet niet of dat zoveel zal gaan schelen?
En wat is eigenlijk het verschil tussen alle materialen, zoals acetal, nickel plated, acrylic enz.?

En ja wat denk jij dat beter is, als je me kast bekijkt? buitenkant of binnenkant? En wat is het verschil daarmee of waar moet ik rekening mee houden met die keuze?
 
Met dat budget kan je al een mooie setup maken.

Acrylic/Plexi: Plexi Glas
Acetal: Zwart Plastic
Nickel Plated: Nikkel, erg duur, scheelt niet veel in prestaties, daarom niet aan te raden. Alleen als je het erg mooi vindt.
Keuze kan je baseren op wat je het mooist vindt.
Qua prestaties maakt het niks uit.


Wil je jouw kast gaan modden?
Want als je de radiator binnen wilt doen, dan zal je moeten zagen in de top van jouw kast.
Buiten is makkelijker, kan je gewoon twee radboxes nemen en dan de radiator op jouw kast zetten.
Dan hoef je slechts 8 gaatjes te boren om de radboxes vast te zetten.
Voorbeeld:
image.php
 
Oke ja dan wordt het gewoon de buitenkant, bovenop.
En waar komt de pomp en het reservoir enzo zeg maar dan? Of is dat hetgeen dat dan bovenop komt?
Ik zat namelijk eerst aan de Zalman reserator XT te denken, maar dat werd me af geraden.
Er zitten al 2 gaten in de bovenkant van de kast, superchill dus.

v1110t4.jpg


Nou dan houden we het op acetal als ik het goed heb, mooi kan altijd later nog, gaat mij eerder om de stilte, de prestaties en natuurlijk de ervaring met watercooling van watercooling, hehe leuke zin :p
 
Fittingen / Aansluitingen
Voor elke blok, reservoir en radiator heb je 2 fittingen/aansluitingen nodig.
Hiermee kunt u de slang aan het waterblok, reservoir of radiator verbinden.
De fitting draait u namelijk in het blok, reservoir of radiator.
Als u alleen de CPU wilt waterkoelen, heb je er 6 nodig. Als de pomp een "Pomp Top" heeft, heb je er 8 nodig.

Ik snap niet hoezo het er 8 worden? pomp heeft toch altijd 2 aansluitingen en een pomp top vervangt toch de standaard top en ook de 2 standaard aansluitingen of hoe zit dat precies?
 
Fittingen / Aansluitingen
Voor elke blok, reservoir en radiator heb je 2 fittingen/aansluitingen nodig.
Hiermee kunt u de slang aan het waterblok, reservoir of radiator verbinden.
De fitting draait u namelijk in het blok, reservoir of radiator.
Als u alleen de CPU wilt waterkoelen, heb je er 6 nodig. Als de pomp een "Pomp Top" heeft, heb je er 8 nodig.

Ik snap niet hoezo het er 8 worden? pomp heeft toch altijd 2 aansluitingen en een pomp top vervangt toch de standaard top en ook de 2 standaard aansluitingen of hoe zit dat precies?

Dit is alleen van toepassing bij Laing/Swiftech pompen.
Een MCP355 pomp heeft standaard een top, die aansluitingen heeft voor 3/8" slangen.
Op de standaard top hoef je daarom geen fittingen voor te kopen.
Ga je hier wel een andere top voor aanschaffen, bijvoorbeeld eentje van OCLabs, dan moet je wél fittingen kopen, omdat op die top geen aansluitingen zitten.
Daarin kan je twee fittingen draaien, met maat naar wens.
Vandaar dat je dus nog twee fittingen erbij moet kopen.

1/2" slang staat gelijk aan G1/4" fitting of zie ik dat verkeerd?

edit: laat maar ik zie nu dat G het schroefdraad bevat en dat de andere kant dus 1/2" moet zijn voor de slang :D
Klopt :)
De meeste blokken en radiatoren hebben G1/4" schroefdraad.
Alleen Thermochill radiatoren wijken af met hun G3/8" schroefdraad.
(en enkele verouderde producten gebruiken nog de zeer kleine G1/8" schroefdraad, die verkopen we niet in onze shop)
 
Laatst bewerkt:
kijk aan nou ik begin het redelijk te snappen, veel info aan het lezen, ook over verschillende pomptops, waarbij ene xspc resevoir dcc top het beste resultaat gaf geloof ik? klopt dat?

En de pomp en resevoir komen gewoon in de kast dus, en daarbij moet je dan denk ik boren of niet? Verder nog zag ik een danger den resevoir in een drive bay, zag er ook wel makkelijk uit alleen vulde hij hem niet helemaal met fluid ofzo, dat kan toch niet? er mag toch geen lucht in zitten dacht ik vernomen te hebben?
 
Dat klopt.
De verschillen zijn echter klein, dus als je voor een andere top gaat, is het ook geen ramp.

Je hoeft niet te boren om de pomp te bevestigen.
Je kan er een dempingsmatje bijnemen, dan kan je de pomp met gemak vastplakken en losmaken (klitteband). Een mooie oplossing.

Er moet voldoende water in het reservoir zitten, zodat de pomp niet droog staat te pompen.
Lucht gaat er na een tijdje vanzelf uit de loop.
Maar je kan dat ook versnellen met bepaalde handelingen, check dit:
http://www.highflow.nl/forum/f6/ontluchten-lucht-uit-het-systeem-krijgen-1087/
 
Bleeden is het zelfde als ontluchten, maar dan in het Engels :)

Als je net jouw waterkoeling hebt draaien, moet je het dopje van het reservoir eraf houden. Zo kan het lucht uit het reservoir ontsnappen.

Het hoeft niet tot aan de nok toe gevuld zijn.
Iets meer dan de helft is in de meeste gevallen meer dan voldoende.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
J Advies gezocht voor nieuw systeem eind 2023/begin 2024 Waterkoeling 2
Mortum Mortum - Robin vd Molen - Mortum v2 (Nieuw systeem) Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 4
Johnny Advies nieuw systeem Hardware & Software 22
Mobomonster Mobo voor nieuw WC systeem - Ivy Bridge :-) help kiezen! Hardware & Software 21
P Watercooling van nieuw systeem Advies Waterkoeling Setup 3
Traxtorm Nieuw Systeem Hardware & Software 11
Fall3n ControleCheck Nieuw Wc + Systeem Advies Waterkoeling Setup 1
J wie kan voor mij een heel nieuw liquid cooling systeem samenstellen. Advies Waterkoeling Setup 96
M Nieuw systeem? ( laptop ) Hardware & Software 2
Fedmas [700-900]Nieuw systeem voor vriend Hardware & Software 4
M Nieuw Systeem met veel if's Advies Waterkoeling Setup 2
T Nieuw WC systeem, net alles binnen en nou? :D Waterkoeling 11
ReQuiem Nieuw systeem, eerste w/c Gallery & Build Logs 35
jerome2710 2011 setup nieuw leven inblazen Advies Waterkoeling Setup 4
Jason Nieuw! XSPC PURE Premix Distilled Coolant HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Nieuw: Singularity Computers Protium 2.0! Reservoirs met D-RGB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Jason Nieuw: EK-Quantum Kinetic FLT 80 D5 PWM D-RGB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
B Nieuw hier Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 2
H Hendrik nieuw lid Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 2
V Nieuw en ik heb jullie ervaring nodig :D Advies Waterkoeling Setup 1
B hulp nodig met nieuw custom loop Waterkoeling 5
Freddy EK-Quantum Torque Satin Titanium, nieuw 'kleurtje' fittingen HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P Nieuw - 1ste keer waterkoeling CPU+GPU Advies Waterkoeling Setup 26
Bokeh nieuw WC set Waterkoeling 20
D Nieuw custom loop Waterkoeling 2
D [TKA] Gigabyte GTX 980 G1 + NIEUW EKWB FC Waterblock & Backplate Verkocht 3
Sp33dFr34k [TKA] EK-FC1080 nieuw Verkocht 0
S nieuw mobo zelfde cooler, advies nodig Waterkoeling 3
Freddy [2018] Gelukkig nieuw jaar en de beste wensen! HighFlow Computer Cooling Shop 7
ForresT Nieuw WiFi voor thuis Hardware & Software 10
Freddy [2017] Gelukkig nieuw jaar en de beste wensen! HighFlow Computer Cooling Shop 10
ChrisdeW Afhandeling - Roest vorming op de bouten van een nieuw EKWB blok. Waterkoeling 7
Freddy [2016] Gelukkig nieuw jaar en de beste wensen!!! HighFlow Computer Cooling Shop 8
J Nieuw hier Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 4
A Nieuw met waterkoeling ...advies...compleet set... Advies Waterkoeling Setup 3
K Nieuw met waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 12
Freddy Douane molt Gigabyte moederbord (Nieuw Zeeland) Algemene Discussies 6
Ahtlon Phobya G-Changer 360 V2 nieuw Verkocht 4
Ahtlon [REFUSED] Phobya G-Changer 360 V2 nieuw Verkocht 0
J Nieuw leven inblazen van een oudere watergekoelde computer. Waterkoeling 5
G Nieuw reservoir /pomp Advies Waterkoeling Setup 3
paco nieuw op dit forum Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 3
O Hulp nodig, helemaal nieuw met watercooling Advies Waterkoeling Setup 4
melchiortheijs Nieuw idee voor de shop, pci-e extender? HighFlow Webshop 2
B [gezocht] corsair SP120 quiet *ruilen tegen corsair 120AF Nieuw in doos* Gevonden 0
B [REFUSED] Alphacool G1/4 3/8 ID - 1/2 OD fittingen nieuw in verpakking Verkocht 0
Singular1ty [IN-ACTIVE] Corsair Neutron 256GB (nieuw in doos) Verkocht 4
l3p [CANCELLED] CM Storm Scout 2 Full Midnight Black (Nieuw!) Verkocht 2
Singular1ty [VERKOCHT] Samsung 840 Pro Series 256GB (nieuw en geseald) Verkocht 18
P Nieuw moederbord Z77 Chipset. Hardware & Software 13

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan