Inderdaad, ik heb er ervaring mee omdat ik mijn eigen forum geupgrade heb
De fout die ik toen had gemaakt, was dat ik niet alle plugins vantevoren verwijderd had, maar door ze achteraf alsnog te verwijderen had ik alles toch nog goed aan het werk.
Voordelen en nadelen tussen upgraden en migreren naar een nieuwe versie?
Hmm, ik kan daar niet zo een lijstje voor maken, maar wel proberen te verklaren waarom ik zeg wat ik zeg
Migratie naar nieuwe versie:
- Ok, je hebt het nieuwe forum draaien, helemaal kaal en leeg van gebruikers en topics.
Nu wil je iedereen en alle posts overzetten: hoe ga je dat doen? De tabellen zijn anders dus je kan niet zomaar een query uitvoeren die gegevens uit de ene database haalt en naar de ander doorgeeft (dump maken en importeren? forget it).
Impex is een import tool van vBulletin om migraties van andere fora, waaronder phpBB, te vergemakkelijken, werkt deze tool ook om van 3.8 naar 4.0 te gaan? (ik weet het echt niet, ik heb daar niet naar gekeken)
- Hoe weet je zeker dat alle attachments goed meekomen?
Upgraden naar nieuwe versie:
- klopt, je moet alle plugins verwijderen, dat gaat heel gemakkelijk door op de Uninstall knop te klikken
- de upgrade zelf is daarna peanuts: je overschrijft alle forumbestanden met de nieuwe versies en je draait het upgrade script.
Als dat proces klaar is heb je alles, alle users en posts en attachments.
Hou wel een backup van de database en je forumdirectory achter de hand, mocht je iets onvoorziens tegen het lijf lopen (die kans is vrij klein).
Aangezien je zo'n drastische upgrade maakt zullen veel van je plugins/mods niet werken met 4.0, zo was ik omdat ik al heel snel de overstap maakte niet in staat om een shoutbox erin te zetten, simpelweg omdat die er toen nog niet klaar voor was.
Inmiddels zijn de meeste grote plugins wel beschikbaar voor 4.0, maar ik vermoed dat er toch enkelen niet beschikbaar zullen zijn, maar daar ontkom je toch niet aan, of je nu een upgrade doet of een schone installatie ernaast, waarnaar je alles wil migreren.
vBulletin suite 4.0 is echt goed, als je alles gebruikt kan iedereen een blog bijhouden voor bijvoorbeeld zijn/haar buildlogs en is de CMS een aardige toevoeging voor bijvoorbeeld nieuwsartikelen, winkel akties of andere handige informatie.
Nu ga ik slapen