• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Nieuw forum komt er aan.

Daar was ik dus ook al bang voor dat het over zetten van alle dingen niet mogelijk was. Ik stond al op het punt om een topic aan te maken op vbulletin forum of dat wel mogelijk is.

Vbulletin 4 is compleet opnieuw gescript dus compleet anders dan 3.8.x. Ik ga ff een topic maken op vbulletin vragen of het mogelijk alle zooi over te zetten. Zo niet dan upgraden. Houdt wel in dat het forum voor langere tijd offline is :(

Langere tijd is denk ik 1 dag. Is voor mij ook maar een gok omdat ik het nog nooit gedaan heb en moet alles verwijderen... Behoorlijke klus dus.

Inderdaad, ik heb er ervaring mee omdat ik mijn eigen forum geupgrade heb ;)
De fout die ik toen had gemaakt, was dat ik niet alle plugins vantevoren verwijderd had, maar door ze achteraf alsnog te verwijderen had ik alles toch nog goed aan het werk.

Voordelen en nadelen tussen upgraden en migreren naar een nieuwe versie?
Hmm, ik kan daar niet zo een lijstje voor maken, maar wel proberen te verklaren waarom ik zeg wat ik zeg :p

Migratie naar nieuwe versie:
  • Ok, je hebt het nieuwe forum draaien, helemaal kaal en leeg van gebruikers en topics.
    Nu wil je iedereen en alle posts overzetten: hoe ga je dat doen? De tabellen zijn anders dus je kan niet zomaar een query uitvoeren die gegevens uit de ene database haalt en naar de ander doorgeeft (dump maken en importeren? forget it).
    Impex is een import tool van vBulletin om migraties van andere fora, waaronder phpBB, te vergemakkelijken, werkt deze tool ook om van 3.8 naar 4.0 te gaan? (ik weet het echt niet, ik heb daar niet naar gekeken)
  • Hoe weet je zeker dat alle attachments goed meekomen?

Upgraden naar nieuwe versie:
  • klopt, je moet alle plugins verwijderen, dat gaat heel gemakkelijk door op de Uninstall knop te klikken ;)
  • de upgrade zelf is daarna peanuts: je overschrijft alle forumbestanden met de nieuwe versies en je draait het upgrade script.
    Als dat proces klaar is heb je alles, alle users en posts en attachments.

Hou wel een backup van de database en je forumdirectory achter de hand, mocht je iets onvoorziens tegen het lijf lopen (die kans is vrij klein).

Aangezien je zo'n drastische upgrade maakt zullen veel van je plugins/mods niet werken met 4.0, zo was ik omdat ik al heel snel de overstap maakte niet in staat om een shoutbox erin te zetten, simpelweg omdat die er toen nog niet klaar voor was.
Inmiddels zijn de meeste grote plugins wel beschikbaar voor 4.0, maar ik vermoed dat er toch enkelen niet beschikbaar zullen zijn, maar daar ontkom je toch niet aan, of je nu een upgrade doet of een schone installatie ernaast, waarnaar je alles wil migreren.

vBulletin suite 4.0 is echt goed, als je alles gebruikt kan iedereen een blog bijhouden voor bijvoorbeeld zijn/haar buildlogs en is de CMS een aardige toevoeging voor bijvoorbeeld nieuwsartikelen, winkel akties of andere handige informatie.

Nu ga ik slapen :p
 
Daar was ik dus ook al bang voor dat het over zetten van alle dingen niet mogelijk was. Ik stond al op het punt om een topic aan te maken op vbulletin forum of dat wel mogelijk is.

Vbulletin 4 is compleet opnieuw gescript dus compleet anders dan 3.8.x. Ik ga ff een topic maken op vbulletin vragen of het mogelijk alle zooi over te zetten. Zo niet dan upgraden. Houdt wel in dat het forum voor langere tijd offline is :(

Langere tijd is denk ik 1 dag. Is voor mij ook maar een gok omdat ik het nog nooit gedaan heb en moet alles verwijderen... Behoorlijke klus dus.

Ik denk dat iedereen je zal adviseren te upgraden Wouter.
Dit zal, als alles goed gaat, echt niet zoveel tijd in beslag nemen, in ieder geval véél minder tijd dan alles proberen over te zetten (en ik denk echt dat je daar keihard tegen een betonnen muur op zal lopen).
Ook is de kans dat er hier en daar iets niet helemaal goed is erg groot als je niet upgrade.

Toen ik mijn forum ging upgraden heeft het geheel er niet langer dan een uur uitgelegen.
Zodra de upgrade klaar is kun je de boel in principe online gooien, daarna zul je nog je handen vol hebben aan het finetunen en het inrichten van het CMS gedeelte ;)
Ook alle permissions die aan groepen hangen kun je beter opnieuw doorlopen, want er is een boel bijgekomen.

Ik adviseer je met klem om te upgraden, maar wat je ook doet, succes :D

PS: Trouwens, als je alles hebt overgezet naar de nieuwe server heb je een kopie van alles, je kan dan prima een test van de upgrade doen (éérst plugins verwijderen!), mocht je ergens tegenaan lopen kun je gewoon alles verwijderen en opnieuw overzetten.
 
Kan jij me gedachten lezen ofzo? Dat laatste stukje. Daar zat ik gisteren dus ook aan te denken :p

Ik heb gister avond meteen een topic op vbulletin forum gegooit en ga die nu checken of al geantwoord is.

Ik denk dat iedereen je zal adviseren te upgraden Wouter.
Dit zal, als alles goed gaat, echt niet zoveel tijd in beslag nemen, in ieder geval véél minder tijd dan alles proberen over te zetten (en ik denk echt dat je daar keihard tegen een betonnen muur op zal lopen).
Ook is de kans dat er hier en daar iets niet helemaal goed is erg groot als je niet upgrade.

Toen ik mijn forum ging upgraden heeft het geheel er niet langer dan een uur uitgelegen.
Zodra de upgrade klaar is kun je de boel in principe online gooien, daarna zul je nog je handen vol hebben aan het finetunen en het inrichten van het CMS gedeelte ;)
Ook alle permissions die aan groepen hangen kun je beter opnieuw doorlopen, want er is een boel bijgekomen.

Ik adviseer je met klem om te upgraden, maar wat je ook doet, succes :D

PS: Trouwens, als je alles hebt overgezet naar de nieuwe server heb je een kopie van alles, je kan dan prima een test van de upgrade doen (éérst plugins verwijderen!), mocht je ergens tegenaan lopen kun je gewoon alles verwijderen en opnieuw overzetten.
 
Van Vbulletin forum:

If you want a clean install, the best way to go about it is to uninstall all your custom mods and styles you have, make a thorough backup of your database and then overwrite all your forum files with the fresh files from the 4.0.5 vb package and run the upgrader. No need to complicate things.

You can also make a duplicate of your main forum at a test folder, subdomain (using a different database) and upgrade that first to see how things will go and then you can proceed with upgrading your main forum.

------------------------------------

Andere manier uit gevonden. Gaat wel wat tijd in zitten. --> Nieuwe 3.8.6 installeren op nieuwe server --> Database over zetten van deze server naar nieuwe server --> Upgraden naar 4.0.5. <--- Je behoudt alles maar hebt toch een clean install.
 
Nou is wou het zo doen:

3.8.6 installeren op de nieuwe server. Als die helemaal werkt backuo maken van dit forum. Backup installeren op andere forum en dan de rest installeren.

Dat houdt wel in dat vanaf het moment dat de backup gemaakt is alles wat nieuw is niet op de nieuwe forum staat.

Dit zal natuurlijk van te voren worden gemeld aan alle leden. En als het moet kunnen die topic/berichten altijd nog handmatig worden over gezet.

En wwwicked jij kon mij hulp gebruiken voor jou forum? Stuur maar PM wat er precies is :)
 
Wouter, je kan dat wel zo doen, maar als je een dump maakt van de database zoals die nu is heb je geen enkele reden om alleen een schone bestandsstruktuur neer te zetten.
Je database zal nog steeds gevuld zijn met alle "onzin" van de plugins die je geinstalleerd hebt.

Daarnaast moet je ook denken aan attachments en custom avatars en die andere directories waar plaatjes en weet ik wat nog meer staan.

Voordat je dus de database gaat dumpen zou je eigenlijk eerst al die plugins moeten verwijderen, zodat je een relatief schone database hebt die je kunt importeren.

vBulletin 3.8.6 installeren hoeft dus eigenlijk niet.
Het neerzetten van de bestanden (de inhoud van de upload map) en je bestaande config file overzetten, samen met de database (misschien moet je alleen de database user en password aanpassen in de config file) is voldoende.
Ohja, de install directory moet je of onleesbaar maken of renamen of deleten.

Maarja, dan draait dat en wat ga je dan als eerste doen? juist, de bestanden voor 4.0 eroverheen gooien en het upgrade script draaien :p
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
paco nieuw op dit forum Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 3
R Even Voorstellen, nieuw forum lid Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 18
Wouter We are back!!! :D Nieuw forum, wat vinden jullie ervan tot nu toe? HighFlow Forum 29
F Nieuw op het forum Waterkoeling 8
nootje Nootje nieuw op dit forum Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 6
jerome2710 2011 setup nieuw leven inblazen Advies Waterkoeling Setup 4
J Advies gezocht voor nieuw systeem eind 2023/begin 2024 Waterkoeling 2
Jason Nieuw! XSPC PURE Premix Distilled Coolant HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Nieuw: Singularity Computers Protium 2.0! Reservoirs met D-RGB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Jason Nieuw: EK-Quantum Kinetic FLT 80 D5 PWM D-RGB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
B Nieuw hier Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 2
H Hendrik nieuw lid Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 2
V Nieuw en ik heb jullie ervaring nodig :D Advies Waterkoeling Setup 1
B hulp nodig met nieuw custom loop Waterkoeling 5
Freddy EK-Quantum Torque Satin Titanium, nieuw 'kleurtje' fittingen HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P Nieuw - 1ste keer waterkoeling CPU+GPU Advies Waterkoeling Setup 26
Bokeh nieuw WC set Waterkoeling 20
D Nieuw custom loop Waterkoeling 2
D [TKA] Gigabyte GTX 980 G1 + NIEUW EKWB FC Waterblock & Backplate Verkocht 3
Sp33dFr34k [TKA] EK-FC1080 nieuw Verkocht 0
S nieuw mobo zelfde cooler, advies nodig Waterkoeling 3
Freddy [2018] Gelukkig nieuw jaar en de beste wensen! HighFlow Computer Cooling Shop 7
ForresT Nieuw WiFi voor thuis Hardware & Software 10
Freddy [2017] Gelukkig nieuw jaar en de beste wensen! HighFlow Computer Cooling Shop 10
ChrisdeW Afhandeling - Roest vorming op de bouten van een nieuw EKWB blok. Waterkoeling 7
Freddy [2016] Gelukkig nieuw jaar en de beste wensen!!! HighFlow Computer Cooling Shop 8
J Nieuw hier Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 4
A Nieuw met waterkoeling ...advies...compleet set... Advies Waterkoeling Setup 3
K Nieuw met waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 12
Freddy Douane molt Gigabyte moederbord (Nieuw Zeeland) Algemene Discussies 6
Ahtlon Phobya G-Changer 360 V2 nieuw Verkocht 4
Ahtlon [REFUSED] Phobya G-Changer 360 V2 nieuw Verkocht 0
J Nieuw leven inblazen van een oudere watergekoelde computer. Waterkoeling 5
G Nieuw reservoir /pomp Advies Waterkoeling Setup 3
Mortum Mortum - Robin vd Molen - Mortum v2 (Nieuw systeem) Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 4
O Hulp nodig, helemaal nieuw met watercooling Advies Waterkoeling Setup 4
melchiortheijs Nieuw idee voor de shop, pci-e extender? HighFlow Webshop 2
B [gezocht] corsair SP120 quiet *ruilen tegen corsair 120AF Nieuw in doos* Gevonden 0
B [REFUSED] Alphacool G1/4 3/8 ID - 1/2 OD fittingen nieuw in verpakking Verkocht 0
Singular1ty [IN-ACTIVE] Corsair Neutron 256GB (nieuw in doos) Verkocht 4
l3p [CANCELLED] CM Storm Scout 2 Full Midnight Black (Nieuw!) Verkocht 2
Singular1ty [VERKOCHT] Samsung 840 Pro Series 256GB (nieuw en geseald) Verkocht 18
P Nieuw moederbord Z77 Chipset. Hardware & Software 13
alain-s [VERKOCHT] Lian Li PC-X2000FN NIEUW !!! Verkocht 9
D [REFUSED] Innovatek Cool-Matic GTX280/260 Nieuw Verkocht 1
R Nieuw voor mij Waterkoeling 5
K Nieuw project case modding / waterkoeling Corsair 600t Advies Waterkoeling Setup 34
S nieuw bureau voor smiley(casemod) Gallery & Build Logs 33
F Nieuw Hier Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 13
S Smiley - Peter - Nieuw bureau Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 5

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan