Ja! Een update!
Het is geen normale update... Ik heb het oude kleine chassis gedumpt om me te kunnen richten op de nieuwe versie die ik in de tekening liet zien. De build die ik nu laat zien is een houtje-touwtje oplossing voor voorlopig, en het lijkt wel wat op mijn vorige buildlog die nooit af is gekomen, Fresh Fusion.
Ik heb hier twee redenen voor:
Ten eeerste had ik voor verschillende onderdelen van de vorige versie vervanging klaarliggen, dus hij moest toch volledig herbouwd worden.
Ik had niet zo veel zin om zoveel tijd in een tussenvorm te steken, dus ben ik op zoek gegaan naar andere oplossingen.
Ten tweede, het zat me niet lekker dat ik nooit een echt goede versie van Fresh Fusion heb gehad. Nu doe ik het eens dunnetjes over
Duss, dit is in feite een verslagje van een volledige casecon, maar dan als afsluiting van fresh Fusion, intermezzo in FFF en op zichzelf een hele snelle en effectieve build met weinig tijd, geld of moeite. Zo, genoeg blabla, tijd om te gaan dremelen!
Eerst maar eens die ouwe uit elkaar trekken. Kijk, een tafel vol hhardware!
Nu een schuin stuk plexiglas om alles op te plakken. He kijk nou eens!
Footshot - check! Nu alleen nog een kat en wat bloed, en het worklog is af!
Om het plexi te buigen heb ik het verzwaard op de rand van een tafel neergelegd, met het stuk dat gebogen moest worden er uit stekend. Verhitten met een verfstripper is dan genoeg om een mooie, gelijke bocht te krijgen. De tweede bocht is veel moeilijker geweest, heb ik gedaan op een losse schaag. Dat was echt een gigantisch gepruts, en het verliep ook niet geheel vlekkeloos. Aan één onderkant brak er zelfs een stuk af:
Maargoed, dat is onderin-achterin, niet boeiend genoeg om het hele ding weg te gooien. De andere kant is wel goed:
Moederbordje erop aan de linkerkant:
En het waterblock op het moederbord gekletterd:
Fittings en tempsensor gemount:
Zo, genoeg detailshots, hier staat alles er op:
De videokaart staat op een gebogen stukkie plexi:
Voeding en Harddisks staan rechts:
De voeding is ouderwets simpel erop gezet. Lekker veel thumbscrews erin draaien om een kooi te maken, de zwaartekracht doet de rest. Enige nadeel: ik heb serieus blaren op mijn vingers staan van die thumbscrews...
HDDs was nog makkelijker. Drie gaten op maat in de plexi plaat, schijven erin, klaar!
FF een uitstapje naar de keuken nu. Freddy had me een hele berg waterspulletjes gestuurd, en daar moest ik natuurlijk wel ff een lektestje op loslaten. Kan ik ook gelijk ff checken of die Feser-fluid een beetje een goeie kleur geeft. De setup:
We kijken naar twee
XSPC RX120 rads, een Asetek Waterchill Xtreme
pump, en een HeatKiller rev. 3.0 CPU-block. Daarbij zijn ook een fles Feser Red te zien, en een selectie van keukengerei
Nou even wat extra meuk toevoegen om er stroom op te zetten. Wat daar ligt is een oude 450W voeding met jumpercable, een HDD om wat load te zetten, en dan een zootje ledjes etc.
Moment van de waarheid! Opstarten en gieten geblazen. Ik was heel blij met het resultaat. De kleur is precies goed, en alles werkte naar behoren. Ik heb heel veel fotos genomen, hier is een selectie:
Hier het waterblock. Ziet vet uit imho.
Meer fotoos, nu met 100% meer fotos!!
Waar was ik? Oh ja, ik was aan het lektesten. Er was wel een klein probleemje, met de
pomp. Er kwam bij het uitzetten wat druk te staan op de input valve. Niet heel schokkend, maar hij bubbelt een beetje.
Ok, klaar. Nu gaan we eens een plaatje maken om die boel op te zetten. Niks ingewikkelds, gewoon een plaatje van 30 bij 30, een keertje buigen, twee fanholes er in, en dan 8 gaatjes boren, klaar!
Klaar? Ja, dat zit zo. Ik heb echt geen flauw idee hoe je normaal een
radiator hoort te mounten, dus doe ik het zoals ik alles doe: met tie-rips!
Je kan zien dat ik de tipjes van de rips heb omgebogen, zodat ik ze van onder door de gaten kan halen. De kop zit daarachter klem.
Daarna gewoon alles opstapelen, een extra ripje er bovenop. Alles afknippen, en dan ziet het er zo uit:
Natuurlijk kan ik niets in één keer goed doen. Daarom heb ik de eerste keer vergeten de anti-vibratiering toe te voegen.
Anyway, loshalen, 8 nieuwe rips, en gaan met die banaan!
De
pomp staat gewoon op een paar zuignappen, en die pakken geweldig goed op het plexi, dus daar hoef ik niets meer aan te doen.
Fittings, tube, en klaar is mijn cooling subsystem!
Tijd voor de laatste buildup. Alle kabels lopen zo veel mogelijk onder het bord door, dus van boven ziet het er vrij netjes uit. De onderkant is echt een bende van jewelste!
Ok, alles op z'n plek nu. Nu kwam ik een hele dikke fail tegen wat de videokaart betreft. Hij staat véél te hoog.
Oplossing: gewoon douwen!
De waterkoel-meuk komt hier te staan:
En dan de buisjes leuk naar beneden:
Wat overview shots:
That's it voorlopig. Binnenkort ga ik de loop vullen en eens kijken wat ik met deze koeling uit m'n processor geperst krijg, 4,2GHz moet toch stabiel te krijgen zijn...
Tot dan!