• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Fresh Form Factor casebuild

Xtrafresh

It never hurts to help
Intro​

Dit is het worklog voor mijn Fresh Form Factor casebuild. Ik ben al een jaartje of anderhalf geleden begonnen met modding, en ergens dit jaar ben ik begonnen aan het bouwen van deze case, met in het achterhoofd om hem mee te kunnen slepen naar mijn hotelkamer.

Inmiddels werk ik lekker dicht bij huis, dus het is niet meer nodig, maar het project blijft me boeien dus ik ga vrolijk door. Mijn (veel te ambitieuze) doelstellingen zijn alsvolgt.
De PC moet:
  • zo klein mogelijk zijn.
  • er 'clean' en aantrekkelijk uitzien
  • geen compromissen doen omtrent prestaties of overklokbaarheid
  • technisch een aantal hoogstandjes herbergen
  • mijn kunsten als modder flink op de proef stellen

Aan ambitie of ideeën geen gebrek dus! Het probleem dat zich hierbij meteen voordoet zijn mijn gelimiteerde budget, en mijn nog meer gelimiteerde mogelijkheden qua gereedschap en workshop. Ik doe alles vanuit mijn slaapkamer, met low-end tools en materialen. De PC is wél redelijk high-end (maar daarover later meer).
Ook mijn foto-skills zijn gerust abominabel te noemen, ik bied dan ook bij voorbaat mijn excuses hiervoor aan. Zodra de kast klaar is zal ik eens kijken of er wat goede fotos van genomen kunnen worden.
Mijn werkwijze is eenvoudig te omschrijven: chaotisch. Een manager zou het "pragmatisch" of "werken op basis van voortschrijdend inzicht" noemen, maar het komt er eigenlijk op neer dat ik problemen op de volgende manier oplos:
1) bekijken
2) doen
3) denken
4) nog eens doen
5) meten
6) nog eens doen
7) iets beters bedenken
8) ... etc etc

Tot zover levert dat wisselende resulaten op, maar ik heb er wel een hoop lol mee. Ik hoop dat mijn plezier in het modden een beetje aanstekelijk werkt, en meer mensen die niet beschikken over een waanzinnige workshop inspireert om toch de dremel (of de goedkope imitatie) op te pakken en aan de slag te gaan!

Ik ben het worklog begonnen op Bit-Tech.net, daar staat de volledige versie.
Mijn verslag hier is een korte samenvatting van hoe alles tot nu toe verlopen is, van nu af aan zal ik elke update ook hier uitgebreid uit de doeken doen.

Het Idee​

Zoals gezegd wilde ik mijn GamePC 'luggable' maken omdat ik destijds 4 dagen per week in een hotelkamer verbleef. Ik ging aan de slag met Google Sketchup (meesterprogramma!) en kwam uit op het volgende ruwe ontwerp:
shuttle2back.jpg

shuttle2front.jpg

Shuttle2right.jpg

Shuttle2left.jpg


Zoals je kan zien, erg klein allemaal, moederbord staat er schuin in, de videokaart is áchter het mobo geplaatst met een flexibele PCIe-x16 risercard, en alles zit zwaar op elkaar gedrukt.

Dit is de lijst met hardware zoals hij nu is:
  • Dfi LanParty JR P45-t2rs (microATX board, 244mm x 244mm)
  • QX9770 @3,75GHz watercooled.
  • Block: Koolance CPU-300 H06
  • 4870 1GB OC, cooled by Thermalright HR-03 GT
  • 8GB GEIL Black Dragon DDR2-800 4-4-4-12
  • 3x F1 750GB: 2TB RAID0
  • Be Quiet dark Power Pro 680W
  • 2x 12cm fan
  • 1x 22cm fan
  • Asetek Waterchill 12V Extreme pump
  • 24cm Black Ice Extreme radiator
  • 4x CCFL
  • Fancontroller
Praktisch alles is gekocht via tweakers.net vraag & aanbod, om de kosten nog énigzins onder controle te houden.

GO!​

Ok, alle begin is moeilijk, maar je moet een keer beginnen met dremelen. Om niet helemáál vanaf 0 te hoeven beginnen, heb ik deze defecte Shuttle SN25P geofferd. Hij staat hier op de foto samen met de tas waar hij in moet komen te passen en een toetsenbord om een idee van schaal te krijgen.
DSC04164.jpg


Hier is de case volledig gestript:
DSC04161.jpg


en met wat karton heb ik een mock-up gemaakt van hoe de onderdelen er _ongeveer_ in komen te staan.
DSC04166.jpg


Om alle hardware aan op te hangen zijn wat beugeltjes nodig:
DSC04209.jpg


...en toen kwam er een LANparty! Ik wil nog al eens naar een LAN gaan, en dan moet je PC het natuurlijk wél doen. Ik heb hem in blinde paniek zo snel mogelijk in elkaar gezet, hier is hij te zien met een Acrtic Freezer Pro 7 omdat de waterkoelspulletjes nog niet allemaal binnen waren:
DSC04443.jpg

DSC04447.jpg


Inmiddels (2 LANs later) heb ik de waterkoeling er wel inzitten, maar is er niet heel veel meer extra gebeurd. Hier wat fotootjes van de huidige staat van het apparaat.
DSC04511_640x480.jpg

DSC04514_640x480.jpg

DSC04515_640x480.jpg

DSC04521_640x480.jpg

DSC04504_640x480.jpg

DSC04502_640x480.jpg


jahaa,... en nou?​

Duss... dat is de huidige status.
Ik heb het wel weer behoorlijk in de bol om heet aan te gaan pakken, maar één waarschuwing: mijn voortgang is LANGZAAM. Verwacht dan ook niet elke dag een update!

Binnenkort: de HDDs verplaatsen, een lichtplan aansluiten, plek maken voor een SSD, de GPU verplaatsen, een kap bouwen, en nog veel meer! Tot die tijd raad ik jullie aan om mijn blogje op Bit-Tech te lezen voor het hele verhaal tot nu toe!

Tot snel!
 
mischien een leuke tip, omdat je nog wel eens naar een lanparty gaat :p
is het een leuk idee om er ook nog een kleine (denk aan 17/19") tft op te maken aan bijvoorbeeld de andere kant als je radiator zit en dat hij dan eventueel ook nog "open" kan scharnieren
(just a thought ;) )
 
Thanks iedereen voor de replies!
mooi project hoo:eusa_clap:r !

maar mis ik de dvd/cd-rom's niet?
Ja klopt, morgen heb ik nieuws voor je :D
kan je de fans op je rad niet beter omdraaien? lees dit topic anders even door, dan snap je wat ik bedoel: http://www.highflow.nl/forum/f14/fans-op-radiator-blazen-zuigen-321/

verder ziet het er prima uit. :)
mmm, goed plan. Ik heb inmiddels twee suks San Ace 1101's ope kop getikt, dus ik maak me er zowieso geen zorgen meer over, maar elk beetje helpt natuurlijk als je een QX9770 (en later ook NB en GPUs) wilt koelen met een dual rad...
mischien een leuke tip, omdat je nog wel eens naar een lanparty gaat :p
is het een leuk idee om er ook nog een kleine (denk aan 17/19") tft op te maken aan bijvoorbeeld de andere kant als je radiator zit en dat hij dan eventueel ook nog "open" kan scharnieren
(just a thought ;) )
Ja, vette tip, maar een 17" scherm is al groter dan deze PC :D
Ik zat zelf meer te denken aan een 8" of 10" touchscreen...
Oeeh vet :D Weer eentje om te volgen :D
Jij gaat hier nog veel meer van meekrijgen, mijn waterloop moet nog voorzien worden van allerlei extra spullen, en zodra de HD5xxx er is moeten er ook 2 van die jongens in komen onder water. Nou ik er toch ben... kan ik alvast dibs krijgen op wat blokjes van Watercool? die mensen maken echt extreem strakke spullen!
 
in dat geval kijk hier eens een 7" touchscreen via USB aansluiting voor een mooie prijs ook nog eens ;) SamenKopen.net - Nieuw 7 inch USB scherm en meer ! - Producten -
Lol, die heb ik er al één, maarik had bij mijn laatste test grote problemen met de drivers. Vrij specifiek probleem, maar het kwam er op neer dat ATI+Win7+Displaylink+gamen een vette drop in framerates gaf, zó erg dat gammes onspeelbaar werden. Ik ga nu proberen de component-out te gebruiken.

Maargoed, dat staat ongeveer onderaan mijn to-do lijst.
 
dit ziet er ook wel fatjes uit, maarem hangt je graka niet enorm scheef? :p
Neuh, valt wel mee. het moederbord zit ook scheef, maar ze staan recht op elkaar. :033:

Ik had wel wat moeite met bevestigen, die koeler is vrij zwaar, en de kaart scheurt zó het PCIe slot van het bord als ik niet oppas. Vandaar ook deze gekke "ophaalbrug" constructie:
DSC04515_640x480.jpg
 
Goed...

Terug van weggeweest! Vanavond ga ik mijn workshop/slaapkamer eens grondig onder handen nemen. De rest van de week wil ik stukje bij beetje aan de slag gaan met plannen en herbouwen, en nu een keer goed! :043:

Anywaytjes, om dat te doen, ga ik eens héél goed nadenken over mijn waterloop. Deze post kom je dan ook niet tegen op de andere sites waar ik dit project log, ik ga mijn boodschappenmandje hier eens vullen met jullie hulp! Een lijstje met de huidige situatie:

De huildige loop
Code:
CPU: QX9770

CPU Block: Koolance CPU-300 H06
Radiator: Black Ice Xtreme 240
Radiator Fans: 2x Aerocool Turbine
Tubing & Size: 6/8 mm tube
Pump: Asetec Waterchill Xtreme (pump/res)

De volgende loop
Code:
CPU: QX9770
NB: P45 (plus mosfet via heatpipe)
GPU: 2x XFX HD4870 1GB (4890 als ik het kan betalen)

Pump: [COLOR="Red"]Asetec WaterChill 12v Xtreme[/COLOR] of [COLOR="Red"]Liang DDC3.2 met ??? top [/COLOR]
CPU Block: Watercool HeatKiller Rev. 3.0 S775 LT
NorthBridge Block: [COLOR="Red"]???[/COLOR]
Videocard Block: 2x Swiftech MCW60-4870/4890
Radiator & Quantity: 2x XSPC RX120 Black
Radiator Fans: 2x San Ace 1101's
Reservoir: [COLOR="Red"]???[/COLOR]
Tubing & Size: Feser Tube UV - HighFlow - 3/8 ID - 1/2 OD - RED
Fittings: Feser Screwfittings plus Bitspower angles.

En een schemaatje:
waterloop.jpg


Zo, dat lijkt me duidelijk! Nu even alles langslopen.
  1. De pomp. De pomp die ik nu heb is een gecombineerde res/pomp van Asetec, waar je drie thermal sensors en twee fans op kan aansluiten, die je dan weer in windows via USB kan regelen samen met de pompsnelheid. Echt een superding dus. Hij werkt op het moment echter driewerf K.U.T., dus ik moet ff kijken of ik hem netjes aan de praat krijg. Zo niet, dan ga ik naar iets anders zoeken, en dan wordt het waarschijnlijk een Liang DDC3.2 waar iedereen zo wild over is. De top die ik dan ga gebruiken wordt een kleintje.
  2. Het CPU block wordt gewoon een budgetkwestie. Ik vind die heatkiller er wel héél erg lekker uitzien, maar hij is gewoon duur. Hij schijnt wél de beste prestaties te leveren onder de blokjes.
  3. Over het NB block heb ik werkelijk geen flauw idee. Ik denk dat dit HK blokje erg mooi gaat staan, maar ik heb geen idee of hij ook op P45 past... Freddy? HALP!!!1! :help
  4. De Radiatoren zijn natuurlijk wat aan de kleine kant voor zoveel heatdump. Ik heb me even zorgen gemaakt, maar dankzij de debiel uitgebreide testen van Skinnee bij xtremesystems kan ik weer beter slapen:
    RX120_10cDelta_Chart.jpg

    De dikke fanns om de 303 watt dissipation eruit te krijgen heb ik, dus ik kan theoretisch 600 watt afvoeren. De PSU Calculator laat zien dat de processor een worst-worst case scenario hittedump heeft van 235W (dat is op 4,4GHz met 1.4V, zo hard ga ik hem niet draaien denk ik). De NB zal niet veel meer dan 30W toevoegen. Een 4870 doet volgens dezelfde PSU calc ongeveer 100W (4890 is zuiniger), laten we er voor de lol overclocked en full load 130W zeggen. Alles bij elkaar zit ik dan op een aller-allerdebielste hitte van 2x 260W, en dat ligt ruim binnen de marge van Skinnee's resultaten. Mijn loop zal zelfs onder die omstandigheden dus niet verder dan een graadje of 10 boven ambient gaan zitten. Nou maar hopen dat alles klopt...
  5. Ik ben er qua reservoir nog niet helemaal uit. Ik heb een heel leuk repack reservoir liggen:
    136317.jpg

    Als ik van pomp wissel nog ga ik zeker weten dit reservoir gebruiken, als ik de Asetek ga gebruiken zou dat betekenen dat ik twee reservoirs achter elkaar heb staan. Dat gaat zeker niet goed, of wel? Ik zou er ook nog voor kunnen kiezen om het reservoir van de Asetek af te laten en alleen deze repack te gebruiken, dat wordt wel een mooiere oplossing (visueel gezien dan). De plek waar dit ding gaat komen is simpel, want ik heb maar één mogelijkheid: Naast de Rads aan de voorkant van de machine, rechtop staand. Hij is ongeveer even diep als de Rads, dus hij kan mooi vlak aangesloten worden.
    Iemand ideetjes of commentaar?
  6. Tubing... Tsja, ik heb eigenlijk geen idee wat voor mij het mooiste resultaat gaat geven. Ik weet wel wat ik wil:
    - géén UV-reactive shit, of ik ga in ieder geval geen UV-lamp monteren
    - De kleur is ROOD. Ik moet nog een beetje nadenken over wat ik precies wil, maar voorlopig zijn al mijn belichtingsdingesen rood. Let wel: ik duld geen geëmmer met rozige meuk of bleekoranjig. ROOD.
    - ik wil een zo "clean" mogelijke loop. Dat wil zeggen dat ik niet wil dat er dalijk slangen alle kanten op vliegen. Het moet er netjes, ordelijk en overzichtelijk uitzien.
    Wat ik niet weet van tubing is welke variant ik wil. Ik heb nu 6/8, maar dat vind ik net een tikkie te mager, dus ik denk dat ik voor 8/10 ga. In die maat zijn er ook meer keuzes en fittings :D
    Wat gaat mij de mooiste resultaten geven? Zwarte tube met rode antiknik, doorzichtige tube met rode vloeistof, of rode tube?
  7. Wat Fittings betreft heb ik echt geen flauw idee. Ik moet aardig wat bochtjes maken, en ik denk dat alle blokjes met 90-graden fittingen moeten worden uitgerust om het allemaal passend te krijgen. Freddy, wat zou een mooie serie fittings zijn voor mij om te gebruiken zonder dat het écht te dol wordt?

ZO! Behalve de kast uit elkaar slopen en een mounting voor de HDDs ontwerpen en een mounting voor de GPUs ontwerpen en een frontpanel optuigen en een plek maken voor de SSDs die (uiteindelijk) gaan komen en een buitenkant bouwen is er dus genoeg te doen!

Alle comments en tips zijn erg welkom!
 
Laatst bewerkt:
hey extra allereerst leuk dat je er weer aan gaat werken!
maar toch ook een paar puntjes :) (van advies)

de budget versie van de heatkiller performed een stuk slechter als de "gewoone" versie omdat het de budget versie is en die heeft wat (goedkopere) internals

verder zou ik je willen aanraden toch zeker nog 1 extra 120mm radiator al zijn het er geen 2 in je loop bij te doen
dit omdat je niet die fans altijd op vol wilt hebben (of je moet van bloedende trommelvliezen houden of altijd heel erg harde hardcore draaien) en je water 10 graden boven ambient is best warm...
stel het is 25 graden op je kamer dan is je water 35 graden en dan heb je nog wat ineficientie van het warmte overbrengen tussen je blokken en hardware dan zit je cpu al gauw de heele tijd aan de maximum (in mijn ogen niet comfortabele) temps en dat is op je fans max rpm....

en let wel HEEL goed op welke versie van de videokaart je koopt je hebt er zo een met een andere layout van de printplaat en dan past je fullcover blok ineens niet meer ;)
 
hey extra allereerst leuk dat je er weer aan gaat werken!
maar toch ook een paar puntjes :) (van advies)

de budget versie van de heatkiller performed een stuk slechter als de "gewoone" versie omdat het de budget versie is en die heeft wat (goedkopere) internals

verder zou ik je willen aanraden toch zeker nog 1 extra 120mm radiator al zijn het er geen 2 in je loop bij te doen
dit omdat je niet die fans altijd op vol wilt hebben (of je moet van bloedende trommelvliezen houden of altijd heel erg harde hardcore draaien) en je water 10 graden boven ambient is best warm...
stel het is 25 graden op je kamer dan is je water 35 graden en dan heb je nog wat ineficientie van het warmte overbrengen tussen je blokken en hardware dan zit je cpu al gauw de heele tijd aan de maximum (in mijn ogen niet comfortabele) temps en dat is op je fans max rpm....

en let wel HEEL goed op welke versie van de videokaart je koopt je hebt er zo een met een andere layout van de printplaat en dan past je fullcover blok ineens niet meer ;)
Die watercool HK 3.0 zit niet vele verschil op hoor, buiten dat de top van POM is of van Acetal en de bodem de vinstructuur iets ruwer is ;)
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
gerjanlubbers Pink Phantom ( fresh as f*ck ) Gallery & Build Logs 32
Xtrafresh Deus Fresh (working title) Gallery & Build Logs 14
R Thermalright Chill Factor 3 HighFlow Product Reviews 12

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan