• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.
Ik ben nu eens aan het kijken naar drain/fill points voor in mijn kast.

Krijg ik bij Swiftech 13MM (1/2) Fillport Black ook de slangfitting erbij of is het puur een portmoertje (om maar zo te zeggen) die je aan je kast bevestigd waar je een fitting in kan schroeven. Bij die bitspower moet je dus nog ook een fitting erbij kopen. Is dat bij deze ook?

Thanks! :)
 
De fitting en het filportgedeelte zitten bij die Swiftech fillport aan elkaar vast. Het is één geheel met een ringetje om 'm vast te draaien en een stopfitting om 'm af te sluiten.

yhst-65556269779593_2181_96224588


Die slangklem krijg je er ook bij. :)

Het gat dat je ervoor moet in je kast moet hebben/maken: 5/8" (15.8750 mm) Of gewoon 16mm. ;)
 
Advies gevraagd i.v.m. het plaatsen van een drain in waterkoeling.

Aangezien mijn ervaring niet van een hoog niveau is, in tegenstelling tot een groot aantal andere forumgebruikers, heb ik wat advies nodig.

Omdat ik het moeilijk uitleggen vindt, van wat ik nu precies bedoel heb ik even in Photoshop een tekening in elkaar gezet. In de hoop dat het nu duidelijker wordt.

Bekijk bijlage 6034

Ik zit met een tweetal vragen (#1 en #2).

Vraag #1 is eigenlijk gemakkelijk en denk dat ik deze voor mijzelf in de tussentijd al beantwoord heb, maar ja (mening van anderen vragen kan altijd natuurlijk).

Ik wil hier één van de twee splitsers plaatsen. Hierbij heb ik de keus laten vallen op:

1. Enzotech G1/4 CPS-T Block - Matt Black BCPB-T
2. Alphacool HF 3-Way Splitter G1/4ID - Deep Black 17030

Naar mijn mening kunnen beiden natuurlijk, al is compacter (dus de Enzotech oplossing misschien mooier / beter). Wat denken jullie?

Vraag #2 is wel iets lastiger voor mijzelf te beantwoorden.

Ik heb hiervoor 2 oplossingen in gedachte;

1. Alleen een Enzotech G1/4 Stop Plug - Matt Black BNP-G14
2. Extra stuk slang met een Enzotech G1/4 Stop Plug - Matt Black BNP-G14.

De bedoeling van dit alles is dat ik dan op een makkelijke manier mijn systeem kan drainen, oftewel leeg laten lopen, want dit was niet (gemakkelijk) mogelijk met mijn oude systeem.

Een "klein" probleem is, is dat ik nog niet precies weet hoeveel ruimte ik onder het reservoir overhou. Ik gok hierbij op ~6 centimeter.

Als ik alleen een stop plug gebruik, kan dit een gepriegel worden tijdens het drainen (smalle oude tupperware bak), maar natuurlijk wel mogelijk.

Als ik voor de optie slang met afsluitdop ga, dan wil ik deze iets laten doorlopen door de behuizing van mijn kast (naar beneden uiteraard). Dan hoef ik niet eens het zijpaneel los te maken om het systeem te drainen en moet ik mijn PC alleen ff tijdelijk ophogen (met een tweetal boeken ofzo).

Hoe meer ik erover typ, hoe meer mij optie 2 wat gaat lijken. Maar daarmee zit ik nog met iets (gezien mijn geringe ervaring in waterkoeling); komt dat water in de slang ook in beweging of blijft dat stil en hoe zit het met residu van kleurstoffen en dergelijke in dit geval?

Alvast bedankt voor jullie kennis en input.

PS: in de tekening (en in de tekst hierboven) ben ik vergeten te vermelden dat er natuurlijk ook nog een fitting tussenkomt!)
 
Bedankt voor de reactie's en hoe zit het met residu (overblijfsel) in de slang met de drain? En is daar circulatie? Lijkt me toch niet?

En arwin74 is dat jouw chinese sharpei? :)

@wwwicked; wou al zeggen, had het toch goed gedaan. ;)
 
Je zal overigens altijd wel wat plaatsen in je loop hebben waar wat water achter, een bocht hier, een blok daar, maar er kan toch al veel uit en dat maakt het demonteren dan een stuk eenvoudiger ;) Normaal gezien is er wel enig zins circulatie en zou het meeste gewoon zo weg moeten kunnen.
 
Als er ruimte onder de kast is: gaatje in de bodem maken op een plaats waar de slangroute over de bodem gaat. (bv vlak voor het reservoir/pomp). Dan zit de drain altijd op het laagste punt.
Via dat gaatje kan je met de een T-fitting de drainroute naar eigen wens verder buiten je kast laten lopen (naar bv de voor of achterkant). kraantje op het einde en je hebt een mooie extern lopende drain.
Ik ga er wel vanuit dat je kast plat komt, dus met het mobo horizontaal + dat i op pootjes staat, zodat er ruimte is voor dat stukje externe slangroute.

Het T-stuk, extra fittingen en het kraantje zal je denk ik makkelijk binnen je budget redden.
 
ik heb een beetje zitten kijken na jullie set ups maar ik kan er niet achterkomen wat de beste manier voor een aftappunt te maken is.

dit is mijn set up momenteel
hoe kan ik het beste de loop maken want ik heb namelijk nieuwe slange dus daarom wil ik graag de loop anders maken waardoor het water er ook snel uit kan want dit duurt erg lang op deze plek

Bekijk bijlage 6908

https://lh3.googleusercontent.com/-7aheMgjzxxU/UI6cks66tiI/AAAAAAAACxE/bnFiuBMCkZE/s640/IMAG0122.jpg

de loop begint bij me res vanaf daar gaat hij naar me dual pompe. naarna oude aftappunt, dan naar 240 rad in 5.25 bays. via daarnaar 120 mm rad daarna cpu dan 280 rad dan videokaart en dan weer res.

dit is tijdelijk

hoe kan ik dit het beste veranderen

mijn idee voor de nieuwe loop was

eerst alles rads daarna in 1 keer cpu en videokaart
 
Laagste punt van je loop. In jouw geval is de beste plek op de uitgang van de pomp. T-fitting + Kraantje erop of een T-fitting met een snelkoppeling daarop.

Als je het helemaal luxe wilt doen zou je ook een route kunnen maken die buiten je kast komt. Bijvoorbeeld een T fitting op de pompuitgang → die richting de bodem van je kast → daar een gat boren voor een fillportfitting → onderop buiten de kast een 90 graden die je door laat lopen met een buisje/slang tot een snelkoppeling/kraantje.
 
Laagste punt van je loop. In jouw geval is de beste plek op de uitgang van de pomp. T-fitting + Kraantje erop of een T-fitting met een snelkoppeling daarop.

Als je het helemaal luxe wilt doen zou je ook een route kunnen maken die buiten je kast komt. Bijvoorbeeld een T fitting op de pompuitgang → die richting de bodem van je kast → daar een gat boren voor een fillportfitting → onderop buiten de kast een 90 graden die je door laat lopen met een buisje/slang tot een snelkoppeling/kraantje.

Die minder luxe oplossing lijkt mij wel wat haha ;).
Welke producten uit de shop ben ik dan nodig?
 
Ten eerste heb je een T of Y fitting nodig om de afsplitsing met je loop te kunnen maken:


T-Stukken en Splitters

Deze Y fitting zou vermoed ik wat betreft prijs/handigheid verhouding de beste keuze zijn:

Alphacool HF Y connector 45 1x G1/4OD 2x G1/4ID revolvable - Chrome 17062

Er zit een Rotary kant aan met een buitenschroefdraad welke direct direct op de uitgang van het pomptopje gedraaid kan worden.



Dan heb je nog een kraantje nodig. Een kraantje is veel goedkoper dan een male en female snelkoppeling. Beter dus een kraantje. Praktisch gezien is een kraantje ook gemakkelijker dan een snelkoppeling.


Geavanceerd zoeken :: Zoekresultaten - HighFlow Computer Cooling Shop - Uw shop voor PC waterkoeling, luchtkoeling, modding, behuizingen en gaming!


Onderstaande kraantje is imo het beste wat betreft prijs/handigheid. De meeste andere kraantjes zijn vrij dik en daardoor ook zwaarder dan deze slanke kraan.

Aqua-Computer kraan / verbinder Zilver (G1/4)



Om het kraantje met de Y of T fitting te verbinden heb je een G1/4 naar G1/4 2x buitenschroefdraad nodig:

Geavanceerd zoeken :: Zoekresultaten - HighFlow Computer Cooling Shop - Uw shop voor PC waterkoeling, luchtkoeling, modding, behuizingen en gaming!


Hier is imo deze wat prijs betreft de aanrader:

G1/4 naar G1/4 (2x OD) Verbindingsstuk Black



Voor de mooiigheid zou je op het einde van het kraantje nog een stopfitting kunnen draaien:

Afdichting en Stoppen



Voor de handigheid zou je nog een (goedkope) extra fitting kunnen kopen. Dit om het legen gemakkelijker te maken.
Op die fitting zet je voor het legen een stukje slang (van een cm of 20) De fitting draai je voor het legen op het kraantje en op deze manier heb je een verlengstuk richting fles, pannetje of gootsteen.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan