• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

CM690 fan setup

Sinner2stroke

Junior Member
Hallo iedereen,

Ik heb sinds kort een nieuw systeem met daarin de volgende hittebronnen :

AMD PhII 955
Club3d Superoverclocked met standaard zerotherm cooler.

Dit zit op een gigabyte 790FX mobo, in een coolermaster CM690.

Vooralsnog heb ik de stock cooler, maar daar wil ik zo snel mogelijk vanaf. Stilte is voor mij belangrijk, maar ik wil ook wat gaan experimenteren met OC'en. Als CPU cooler had ik een Noctua NH-C12P in gedachten. Dit omdat het een wat lager model is, wat toch goed koelt. Verder lijkt een top-down cooling mij beter ivm de koeling van het RAM.

Aan case-fans kan ook het nodige versleuteld worden aan de CM690. Ik wil bovenin graag 2x een scythe kaze maru. Mijn vraag hierover is: welke snelheid is nodig? Mij lijkt de 500rpm wel voldoende, aangezien er twee van die monsters naast elkaar zitten.

Op het li. sidepanel kunnen ook twee 120/140 mm fans. Hier wilde ik ook 2x een maru plaatsen, als dat zin heeft tenminste. Ik kan zo niet direct verzinnen wat het nut is van twee intakes op dat punt.

Onderin zitten ook twee fans: een vooraan voor de HDD's en een op de bodem, die naar boven blaast. Deze lijkt me ook vrij nutteloos, maar ik kan het natuurlijk mis hebben.

Zijn er hier mensen met tips, of compleet andere ideeen over de airflow in mijn CM690? tips zijn zeer welkom!

mvg,
s2s
 
heb je een pic van jou case (binnenkant)
en waarom wil je een redelijk lage cpu koeler als je een kast hebt waarin je de ruimte hebt?? :) (ik zou zeggen ga voor een scythe mugen V2)
 
bij mijn weten kan je een (niet al te gigantische) "rechtopstaande" koeler in die kast kwijt terwijl je ook nog een side fan hebt
ik heb al geholpen met zo een zelfde kast in elkaar zetten en het broertje ervan (de 590) hier als mediacenter gebouwt
bij mijn weten is er genoeg ruimte dus voor zo een rechtoppe die namelijk en beter koelen en ook direct hun warme richting de exhaust fans blazen :) (moet je voor de zekerheid even nameten)

hoe was jij van plan de fans te laten blazen/aiflow te laten lopen??
 
Ik zelf heb ook een CM690 maar dan met een window dus met 1x 120MM fan.

Mijn situatie is dit:

Mijn airflow.
Al mijn fans zijn 120MM, op 1200toeren, enkel mijn 2 CPU fans draaien ongeveer 1800 toeren
Plaatje van mn airflow: ©Op dit zeer professionele stukje paintskill©


10rp8ae.jpg


Uitleg:

Voor:
2x 120MM op volle toeren

Onderkant:
Ik heb daar een 120MM fan zitten, daar zitten al mn kabels van de voeding wat een dode stille hoek was waar de hitte zich kon verbergen is sinds vandaag verleden tijd.
Voeding heeft zn eigen circulatie.

Sidefan:
Die neemt de lucht mee boven de voeding.
De GTX295 krijgt koude lucht van de frontfan die hij gebruikt om te koelen. Een deel van het warme lucht komt via de boven kant van de vga eruit, dus de sidefan neemt ook die warme lucht met zich mee.

CPU FANs:
De rechtse cpu fan krijgt zn koude lucht van de bovenste frontfan en meteen aan de andere kant van de cpu koeler zit nog een fan( De 2 cpu fans draaien rond de 1800RPM) die de warmte GELIJK afvoert naar een fan die ik heb zitten aan de achterkant.


Upperfan:
Deze yateloon led fan zit eigenlijk bijna op de cpu koeler waardoor deze ook warmte lucht weg blaast uit de kast.

En ben nu nog bezig met optimaliseren van airflow.. mss de fan die voor de voeding zit laten zuigen ipv blazen

Mss dat je er iets aan heb.

Edit:

De bovenste frontfan heb ik custom made gedaan :p
 
ik zou het als volgt doen... (blauw intake, rood outtake, geel optioneel en die zou ik intake nemen)
14aixlk.jpg

zo heb je in princiepe geen onderdruk in je kast (wat stof aantrekt) en een goede airflow
 
Die situatie zoals bij jou dopestuff is niet handig.

Mijn gtx295 blaast ook wamre lucht via de zijkant eruit de kast in en doorboven heb ik 2x 1800rpm fans, dus om die warme lucht zo snel mogelijk kwijt te raken daar een outtake.

Mss die fan onderin omdraaien dat die als intake dient :)

Edit:

Lol wat een typo's :p snap je het? :p
 
cm690

@ dopestuff.

Wat betreft de gele fan: Lijkt mij ook, alleen zegt CM dat die outtake moet zijn. Wat betreft de rest van de fans, ben ik het met je eens, en cm ook :). Alleen als ik dus een hoge cooler neem, als een mugen2 of een u12p, dan mis ik een van de fans aan het linker paneel. Dat past dan niet. Mijn vraag is dan ook eigenlijk, of ik het beste een van die fans kan opofferen voor een hoge cooler die direct naar achter blaast, of daar een fan kan zetten icm een lage cooler, die van zichzelf iets minder presteert, maar meer airflow mogelijk maakt

indien lage cooler: Misschien zou ik de sidefan dan toch als outtake zetten, omdat dat de GPU in de buurt zit.. (zoals johnny zegt dus)

Verder heb ik liever een lage cooler, omdat dan de krachten op het mobo een stuk minder zijn.

@Johnny:

Wat een vreemde keuze, om de onderste fan als outtake te zetten. Ergens ook wel logisch, qua stof enzo, maar zo krijg je de warme lucht die je daar uitblaast geheid terug in je kast, lijkt me.

CM zegt dit trouwens:

RC690-air_EN_640x480.jpg
 
ik zou dan toch zeggen: ga voor een hoge koeler..
ik snap van die krachten op het mobo wel, maar met de backplate worden die goed verspreid en moet je wel heeel erg raar doen wilt er iets mis gaan (zodra je zo gek doet dat die koeler schade gaat veroorzaken gaan er geheid ook al andere dingen kapot)

en verder is het zoizo handig voor overdruk te zorgen, in weze door meer intake fans te hebben dan outtake
dit zorgt ervoor dat er meer druk in de kast is en dus alle lucht die binnen komt door stoffilters gaat (en niet door onderdruk door alle gaten en kieren) dit zorgt voor een stuk minder stof in je kast ;)
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Aequitis [GEZOCHT] 2x toolles drive fastener Coolermaster (CM690) Gevonden 1
Eternity cm690 advanced ii Cases en Modding 13
Dave-V Mezelf en mijn cooler master cm690 ll advanced voorstellen :) Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 4
Crosshair 4 Extreme-666 past een XSPC UV Blue Dual 5.25" Bay Reservoir in een Cooler Master CM690 II Advanced Cases en Modding 3
M [VERKOCHT] Originele sidepanel CM690 II Advanced behuizing Verkocht 5
BETA911 [INACTIVE] CM690 II Advanced + highend WC + 8800GTS G92 + 700W PSU! Verkocht 11
C [INACTIVE] CM690 Sidepanel met window Gevonden 8
BETA911 [Eerste buildlog] Meet B911! (CM690 Advanced II + 5 x 120mm rad's) Gallery & Build Logs 67
M Watercooling in de Coolermaster CM690 II Advanced? Waterkoeling 30
Ianovski CM690 Nog wat meer! Gallery & Build Logs 3
Fedmas Fedde's CM690 II Gallery & Build Logs 32
D Coolermaster cm690 mod Gallery & Build Logs 23
Robert CM690 Advanced Cases en Modding 3
Johnny CM690 advanced II window HighFlow Product Suggesties en Nieuws 11
vincent Cooler Master CM690 II Advanced HighFlow Product Suggesties en Nieuws 27
B barterio CM690 + window en waterkoeling Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 15
P Pino112 - Patrick - CM690 paintjobbed Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 10
I CM690 waterkoeling Cases en Modding 6
P Waterkoeling in CM690 Waterkoeling 2
Slader Singularity Computers Multi-Node ARGB+Fan? Waterkoeling 3
M Fan mount aqua computer en radiator vraag. Waterkoeling 1
john fan update of niet ? Handleidingen en Installatie Tips 15
Jason Lian Li UNI SL-INF 120 ARGB PWM 120mm Fan HighFlow Product Suggesties en Nieuws 12
K Intel NUC8i7beh2 fan noise Overige Koeling 4
Jason XSPC RGB Series 2 PWM 800-2200 RPM 5V 3Pin aRGB 120mm Fan HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
D Tikkende fan MSI 1080TI 11 gigh Overige Koeling 1
Jason Aqua-Computer Aquaero 5 PRO USB fan controller, graphic LCD HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason EK-Loop Connect Fan, Pump, Addressable D-RGB controller unit / hub HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Gelid Solutions Stella ARGB Fan Bundle - 120mm HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Arctic BioniX P120 A-RGB PWM fan - 120mm - Black HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Thermaltake Riing Quad 12 RGB fan TT Premium Edition - pack of 3, white, 120mm HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
D VDG naar ARGB fan Cases en Modding 2
Jason Gelid Solutions Lyra - 140MM ARGB Fan HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Bitspower Touchaqua NOTOS O 120 PWM Fan Digital RGB (5PCS) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
biopunk Lian Li UNI FAN SL140 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 46
Jason Gelid Solutions Stella - 120mm ARGB Fan HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Lamptron CS635 - Lighted Fan Controller (ARGB+PCI) - Black HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Bitspower Touchaqua Fan and Digital RGB RF Remote Controller Hub HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Bitspower Touchaqua Notos Xtal 120 Fan Digital RGB (3PCS) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
R Fan & RGB controller Cases en Modding 1
P 2 x Y fan splitter kabels combineren Overige Koeling 4
B Vraag over thermaltake 360 set en cpu fan Waterkoeling 3
Freddy Aqua-Computer OCTO fan controller for PWM fans HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
Freddy EK-Loop Connect 51, Fan, Pump and Addressable D-RGB controller HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
A Fan problemen met EK-Cable Splitter 4-Fan PWM extender Problemen & Oplossingen 13
E Schakelen Noctua NF-F12 5V USB 120mm Fan op Marantz SR5008 receiver uitgang Overige Koeling 9
Demolisher Thermaltake Riing Plus 12 LED RGB Radiator Fan TT Premium Edition HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
Freddy Aqua Computer D5 NEXT, Pump with integrated fan and LED controller HighFlow Product Suggesties en Nieuws 11
Freddy Aqua-Computer QUADRO fan controller for PWM fans HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Freddy EK-Vardar EVO 120ER RGB fan HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan