• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Air of WC op i7 ... ?

BETA911

New member
Hallo mensen,

Ik was eerst aan het denken voor een luchtkoeler te gebruiken op me setup momenteel. Ik dacht dan aan dit:

nb3bkz.png


Maar nu dacht ik dat ik mss een budget WC setje voor amper 10-20 euro meer ook kan maken. Tenslotte heb ik de radiator al liggen hier, die perfect in mijn case past. Maar, de rest van de onderdelen dacht ik dan aan :

2dwe1kz.png


Maar, is dat wel een goede keuze... ? Ik ken de waterkoeling wereld, heb er al 4 setjes op zitten ofso, maar mijn vraag hier is. Kan die pomp wel degelijk werken met dat blokje. De Supreme is zeer flow afhankelijk dus ik vrees ervoor dat daardoor de temp hoog gaat oplopen en ik met de Noctua beter uit ben dan. Gebruikte rad is een scooter modelletje, afmetingen van 115 x 180 werkelijk koeloppervlakte.

Laat me jullie input weten !
 
Heej BETA,

Ik begrijp je dilemma, vooral omdat je budget afhankelijk bent. Maar toch
besteed ik liever meer uit voor een kwalitatief beter product dan dat ik de
goedkoopste oplossing kies. In jouw geval komt het neer op geduld om iets
meer te sparen en dus iets langer te wachten.

Hiermee doel ik met name op je reservoir/pomp keuze. Ik heb hem zelf ook
gehad en ook andere leden van het forum. Hij ratelt snel, tevens best irritant
om te vullen (omdat je de slangen op een lengte maakt met de bay/res vast
in de bay. Maar de bay/res moet er half uit om hem van boven te vullen. Dit
kan wel eens mis gaan omdat je dan aan je slangen trekt). En verwacht dan
ook geen superflow van die bay/res.

En ik zou dan gaan voor het kwalitatief goedkoopste alternatief:

- Laing DDC-1 MCP350 12V
- samen met 1 van deze micro-reservoirs:Link.

Helaas kom je hier dan wel uit op een totaal prijs van +/- 80 voor de pomp
+ reservoir maar van veel betere kwaliteit.

Persoonlijk zou ik zeggen, heb geduld en nog lekker even sparen :047:
 
Licht er natuurlijk heel erg aan hoeveel je wil overklokken. Als je met je huidige setup al vrij ver komt en koeling de grootste bottleneck vormt dan is een waterkoeling zeker de moeite waard. Ook is het zo dat waterkoeling een eenmalige (grote uitgave is) denk aan alle onderdelen zoals rad,pomp,reservoir e.d.

Bij een waterkoeling vervang je hoogstens het cpu block als er een nieuwe socket is. Of je wilt gewoon een beter block hebben of uitbreiden. Daarom is waterkoeling vaak wel een eenmalige uitgave. Tenzij je om de zoveel tijd je waterkoeling wil vervangen. Maar dat is dus niet echt nodig. Verder vergeet je een pomp erbij te kopen. Waterkoeling is vrij duur en daar komen een hoop onderdelen bij kijken. Maar als je voor een goedkope waterkoeling gaat kun je beter alle onderdelen kiezen met een 3/8 OD wat ook goedkoper is maar over het algemeen wel minder presteerd. Aan de andere kant. Goedkopere setjes (ook als je ze zelf samensteld) zijn vaak niet eens zo heel veel beter als meeste lucht koelers. En jouw samengestelde wc set is nou niet echt dat je zegt van ik ga hier op vooruit in tegenstelling tot lucht. En in dat geval kun je beter de Noctua aircooler nemen. Dan ben je ook gelijk een stuk goedkoper uit. Enige oplossing voor water is je budget verhogen. Maja dan heb je ook gelijk iets veel beters.
 
.... En jouw samengestelde wc set is nou niet echt dat je zegt van ik ga hier op vooruit in tegenstelling tot lucht. En in dat geval kun je beter de Noctua aircooler nemen. Dan ben je ook gelijk een stuk goedkoper uit. Enige oplossing voor water is je budget verhogen. Maja dan heb je ook gelijk iets veel beters.

Je weet helemaal niet wat voor rad hij heeft.
Als hij al een 240 of 360 rad heeft liggen zal het zeker al een stuk beter dan lucht zijn.
 
Heej BETA,

Ik begrijp je dilemma, vooral omdat je budget afhankelijk bent. Maar toch
besteed ik liever meer uit voor een kwalitatief beter product dan dat ik de
goedkoopste oplossing kies. In jouw geval komt het neer op geduld om iets
meer te sparen en dus iets langer te wachten.

Hiermee doel ik met name op je reservoir/pomp keuze. Ik heb hem zelf ook
gehad en ook andere leden van het forum. Hij ratelt snel, tevens best irritant
om te vullen (omdat je de slangen op een lengte maakt met de bay/res vast
in de bay. Maar de bay/res moet er half uit om hem van boven te vullen. Dit
kan wel eens mis gaan omdat je dan aan je slangen trekt). En verwacht dan
ook geen superflow van die bay/res.

En ik zou dan gaan voor het kwalitatief goedkoopste alternatief:

- Laing DDC-1 MCP350 12V
- samen met 1 van deze micro-reservoirs:Link.

Helaas kom je hier dan wel uit op een totaal prijs van +/- 80 voor de pomp
+ reservoir maar van veel betere kwaliteit.

Persoonlijk zou ik zeggen, heb geduld en nog lekker even sparen :047:

Nou, ik heb 'ooit' een Fusion, PA120.2 en MCP350 gehad (gemod naar 18W versie) en dat ging zeer goed. Ik had toen men E6750 op 4.5Ghz lopen met 1.89V en dat werd amper 72°C... Dus ik weet wat je bedoelt hoor.
Ik zou het liefste ook meer sparen voor iets duurder te kopen. In dit geval is het ook niet meer sparen, het geld heb ik gerust, maar mijn dilemma hier is, welke van de 2 oplossing zou mij het meeste koelprestatie geven ?
Ik denk dat bij de WC oplossing idd de pomp met zijn 200L/uur alles gaat tegenhouden. Liefste pakte ik gewoon een DDC (of MCP350) die modden weer naar 18W en daar een XSPC res op, gaf volgens Martin op XS meeste en hoogste flow + druk. Samen met die Supreme moet dat wel gaan dan. Alleen, die prijs ervan is nogal hoog hehe :) .

Licht er natuurlijk heel erg aan hoeveel je wil overklokken. Als je met je huidige setup al vrij ver komt en koeling de grootste bottleneck vormt dan is een waterkoeling zeker de moeite waard. Ook is het zo dat waterkoeling een eenmalige (grote uitgave is) denk aan alle onderdelen zoals rad,pomp,reservoir e.d.

Wel, ik zit momenteel even op 3505Mhz met 1.096V en dat gaf me dik de volgende temps:
Idle °C : 34 - 28 - 33 - 29
Load °C : 59 - 53 - 57 - 52
Dus dat zit nog goed, maar mijn doel is wat het beestje kan, en dat is 4300 op 1.42V zoiets. En dat ga ik niet redden denk ik :) .Daarom de Noctua of de WC oplossing.

Bij een waterkoeling vervang je hoogstens het cpu block als er een nieuwe socket is. Of je wilt gewoon een beter block hebben of uitbreiden. Daarom is waterkoeling vaak wel een eenmalige uitgave. Tenzij je om de zoveel tijd je waterkoeling wil vervangen. Maar dat is dus niet echt nodig. Verder vergeet je een pomp erbij te kopen. Waterkoeling is vrij duur en daar komen een hoop onderdelen bij kijken. Maar als je voor een goedkope waterkoeling gaat kun je beter alle onderdelen kiezen met een 3/8 OD wat ook goedkoper is maar over het algemeen wel minder presteerd.

Dit is al achterhaald en scheelt zich maar hoogstens een halve tot hooguit 1°C hoor. Slang maat is puur eigen smaak geworden. Heb 1/2 gehad, en heb ook 3/8 gehad, en 3/8 werkt het fijnste kan ik zeggen. En voor die ene °C ga ik niet zitten prutsen en doen.

Aan de andere kant. Goedkopere setjes (ook als je ze zelf samensteld) zijn vaak niet eens zo heel veel beter als meeste lucht koelers. En jouw samengestelde wc set is nou niet echt dat je zegt van ik ga hier op vooruit in tegenstelling tot lucht. En in dat geval kun je beter de Noctua aircooler nemen. Dan ben je ook gelijk een stuk goedkoper uit. Enige oplossing voor water is je budget verhogen. Maja dan heb je ook gelijk iets veel beters.

Jij zegt dus hier wat ik denk. Naar mijn eigen mening gaat die Noctua (zeker met die fan's) beter presteren. Maar voor de zekerheid vraag ik het hier natuurlijk nog eens :).

Hij heeft een single bay pomp/res gekozen :)

Klopt :) .

Je weet helemaal niet wat voor rad hij heeft.
Als hij al een 240 of 360 rad heeft liggen zal het zeker al een stuk beter dan lucht zijn.

Zoals ik zei, ik heb een radiator liggen van een scooter. Niet de meest sexy ding, i know. Maar hij zou mooi in de voorkant van me kast passen zonder vast te schroeven. Hij klemt zich mooi tussen de bodem en floppy plaats in. De 2 intake 120mm fans zouden deze dan perfect koelen. Het werkelijk koeloppervlakte van de radiator is 115 x 180. De uiterlijke maten zijn 120 x 238 zoiets. Overigens, er zitten 4 aansluitingen aan. Mss kan ik daar ook wel iets mee doen zodat ik er een paar °C uit kan halen ? Er zijn 2 aansluitingen op 8-9mm zoiets, en de andere zijn rondom de 12mm denk ik, ik krijg er juist een 1/2 slang wat ik nog had liggen over... Dit houdt zich al zonder klem als het moet.
Ik zal een foto maken.

11sctqt.jpg
 
Laatst bewerkt:
Jemig BETA wat een verhaal haha

Het komt allemaal neer op de Noctua CPU-Koeler vs de auto-radiator (welllicht
met Noctua Fan). Want het gaat je om koelprestaties...

Ik zou dan toch voor WC. Waarom? Omdat het Supreme blok van Koper is en
koper zo goed geleid in tegenstelling tot de CPU-koeler. Daarnaast door de
WC setup je de warmte doormiddel van je radiator beter kan laten afkoelen
dan dat je dat met de CPU-koeler zou kunnen.
 
Zoals ik zei, ik heb een radiator liggen van een scooter. Niet de meest sexy ding, i know. Maar hij zou mooi in de voorkant van me kast passen zonder vast te schroeven. Hij klemt zich mooi tussen de bodem en floppy plaats in. De 2 intake 120mm fans zouden deze dan perfect koelen.
Yep, je hebt helemaal gelijk, ik heb dat stukje over de scooter over het hoofd gezien :D

En voor in je kast, de rad achter je intake fans? Dat betekent warme lucht die in je kast wordt geblazen, zou'k niet doen...
Als je die rad nergens anders kwijt kunt zou ik eerder de lucht aan de voorkant van de kast eruit blazen.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Bl4ckj4ck666 Air gun alphacool Waterkoeling 4
biopunk Suggestion: Bitspower air-exhaust (automatic) and water-exhaust fittings HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
Jason PHANTEKS Evolv Shift Air 2 Mini-ITX Case, Mesh Panel - Black or Grey HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Deathchant Lian Li PC-O11 Air HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
B Zalman Reserator Custom Air Duct / Shroud Waterkoeling 2
I Waterkoeling set voor i7700k+1080GTX ti+MSI Z270 SLI PLUS+Carbide Series Air 540 Advies Waterkoeling Setup 1
Sw333t HTPC with Air Flow [HAF] Gallery & Build Logs 24
J hoe air bleeden uit loop? Waterkoeling 4
C Corsair Air Series AF120 LED Quiet Edition Wit Twin Pack, 120mm HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Sw333t Ervaringen gezocht: Philips Air Fryer en Tefal Acti Fryer Gezondheid en Sport 3
F Nieuwe Systeem bouwen Corsair 540 AIR watergekoeld tips Waterkoeling 1
Vissa Corsair Air 240 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 7
R Air Series SP140 LED HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
T Tips betreft R9 290 water koeling / evt air Waterkoeling 4
E Bitspower G1/4 Matte Black AIR-Exhaust Fitting - BP-MBETAIR HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Sw333t Corsair Air Series SP120 PWM HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
JeanPaul [VERKOCHT] Diversen Waterkoeling + air producten (MOETWEG !) Verkocht 2
N Corsair Carbide Series Air 540 Cases en Modding 4
H Cooler Master Haf X ( AMD Edition )( Air Cooled ) Gallery & Build Logs 4
Sw333t Corsair Air Series Fans HighFlow Product Suggesties en Nieuws 12
alain-s [CIP] Bel Air Gallery & Build Logs 112
Cygnitr0n Lian Li T60-1 Air Duct HighFlow Product Suggesties en Nieuws 8
D welke air koeling Overige Koeling 8
thiesggb HighFlow's gallery: Post pics of your Air Cooled Rigs Gallery & Build Logs 16
K Nieuwe kast? Eerst op air, vervolgens water. Cases en Modding 6
kier Air survivor Gallery & Build Logs 46
JeanPaul [INACTIVE] Wc/ air OPRUIMING MOET WEG ! Verkocht 21
M SilverStone SST-AP181 Air Penetrator Fan HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
wijthoef Overstappen van WC naar Air, i7+4870x2 Overige Koeling 14
w4rlock Antec Lanboy Air HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan