Hoi www,
dank je voor je antwoord en voorstellen, vooral die
pomp+cpu-blok is erg leuk.
de setjes voldoen niet aan de door mij gestelde overige eisen, maar daarover straks meer
Hierbij een kort verhaaltje over mijn enige waterkoelavontuur hiervoor, ik had een te goedkoop crap setje gekocht (niet te vergelijken met de setjes die hier verkocht worden) en na 1 jaar lekte het systeem van de cpu over de gpu en alles kaput....
hierdoor had ik in 1e instantie besloten geen waterkoeling meer te nemen, en gewoon lekker op lucht te blijven.....
Sinds ik laatst mijn systeem weer een upgrade hebt gegeven (nu Gigabyte UD3-1090T-8 GB 2000Mhz ram-SSD-560TI) maakt hij bizar veel herrie (nog nooit iets gehad wat in de buurt komt van dit geluidsniveau), en eigenlijk is de temperatuur alleen onder controle zonder zijkant in de kast.
Dus heb ik me opnieuw verdiept in de waterkoeling materie, en heb besloten het met een custom set (met enkel hoogwaardige componenten) en een goed bouwplan opnieuw te doen.
Mijn main aanschafpunt is dus het geluid, MAAR ook overclockpotentieel en lage temperaturen staan vlak daaronder. Kwaliteit van de componenten staat ook heel hoog op deze lijst
Tevens is dat pas het eerste deel van mijn (bedachte) setup, maar een uitbreiding hierop is bijna 100% zeker.
Ik heb een
thermaltake Kandalf
en gebruik graag de "standaard" plekken voor de radiateurs.
De plek voor de eerste rad is naast het IO-shield (waar normaal een 120 mm uitblaasfan zit), later kan er nog 1 aan het "plafond" en evt 1 voorin de kast (maar dan wordt mijn loop het wal groter als nu)
ik zal hierbij wat beweegredenen neerzetten voor mijn keuzes, wellicht dat jullie er wat aan hebben (of mij nog beter kunnen adviseren).
cpu blok -
EK supreme, ivm koelprestaties (belangrijk), en looks (minder belangrijk)
pomp -
laing ddc 350, inclusief
XSPC reservoir - wilde graag een combinatie van
pomp en
reservoir (heb nu toch een kleine loop, dus
reservoir hoeft niet groot te zijn) tevens heb ik op youtube filmpjes gezien van de werking van het
reservoir, en die is erg goed (nagnoeg geen bubbels!), ook wilde ik de extra verbindingen graag uitsluiten (zijn toch weer 2 potentiele lekpunten extra), de
pomp voldoet ruimschoots in capaciteit en is stil (vind ik belangrijk in de
pomp), indien bij uitbreiding te weinig capaciteit overblijft kan er altijd nog 1 in serie achter, of vervangen voor een andere
pomp, maar dit is toekomstpraat
Rad -
Black ice Sr1 - ik DENK de best presterende rad bij lage RPM
fans (graag een mening/advies hierover)
ventilator -
Zalman 120mm 1800 RPM - ben vertrouwd met
zalman (vind het goede
fans, met een redelijk geliudsniveau), en past goed in de kleurstellingen van mij pc
kleurstellingen/leidingen/
fittingen - doorzichtige buizen (en verlichting uit) voor als er nog meer mensen in de kamer zijn
, en alles op UV aan is Showtje geven
,
fittingen vind ik gewoon mooi!
nogmaals bedankt en hopelijk bied dit wat meer duidelijkheid in mijn insteek en gedachtengang hierachter
ojaaaa, de reden dat ik nu niet alles in 1x aanschaf is natuurlijk mijn budget, en anderzijds de wens om alleen hoogwaardige componenten te gebruiken, als een onderdeel iets duurder moet worden, dan is dat maar zo, maar wat erin komt moet kwalitatief EXTREEM goed zijn. Vandaar ook mijn keus om nu alleen mijn cpu te doen, en later mijn gpu en evt andere onderdelen te waterkoelen
het prijsverschil in goedkopere fittingkjes,
pompen, koelblokken enz, vind ik persoonlijk niet opwegen tegen de kwalititeit van de duurdere onderdelen, zeker met het oog op de potentiele overclock en temperaturen.