• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

2x HD7970 in CF

Djauweh

New member
Goede avond,

Ik heb sinds deze week 2 HD7970's in huis welke een enorme takke herrie maken en waarvan er 1 ook nog eens bloedheet wordt gezien de een de ander zijn airflow in de weg zit, watercoolen dus!

Ik heb momenteel;

- MCP655
- RS360
- XSPC Raystorm

Qua hardware moet dit een i7-2600K op 5Ghz koel houden icm 2x HD7970 op max clocks.

Hier wil ik dus 2 waterblokken voor de HD7970's aan toe gaan voegen waardoor de RS360 het waarschijnlijk niet meer gaat trekken. De vraag is of 1 extra 140mm radiator voldoende zal zijn om de boel koel te houden?

Ik heb reeds doorgekregen dat ik een SLI/CF connector moet gebruiken tussen de 2 blokken echter heb ik geen idee welke dat kan/moet zijn. Ik hoop dat iemand me hier bij kan helpen.

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
i7-2600K @ 5Ghz 1.25v is 140W (90%)TDP HD7970 250W per stuk

Samen goed voor ongeveer 640W aan warmtedump in je loop.

Dat gaat die RS360 inderdaad in z'n eentje niet meer verwerken:

XSPC-RS360-Thermal5.png

http://martinsliquidlab.i4memory.com/XSPC-RS360-Radiator-Review.html

Tenzij je er 38mm high pressure 3000rpm fans op zet, maar dan heb je nog meer geluid dan je nu hebt. :D

Met fans op 1200 rpm kan de RS360 volgens die grafiek iets van 300W dumpen voor die 10C delta (=gemiddeld goede koelprestatie)
Dan hou je nog 340Watt over om op full load weg te blazen. Dat gaat de RS samen met een enkele 140mm radiator denk ik niet redden.

Van een 140mm radiator zijn er helaas niet van die mooie grafieken. Wel bv deze vergelijkingstest van bundymania, maar voor het inschatten van wat je nodig hebt, heb je niet veel aan een vergelijkingstest.

Op normale fanspeeds@1200rpm schat ik een 140mm rad in op ongeveer 150Watt verwerkingscapaciteit. (schatting gebaseerd op dat een gemiddeld 120mm rad rond de 100Watt kan verwerken. Hier nog een testje waar een 120mm rad wordt vergeleken met een 120mm rad. Dat meer ter info, want voor die schatting had het geen toegevoegde waarde. ;))


Wat je opties zijn hangt een beetje af van wat voor kast je hebt en of je alles intern wilt houden. Als je ruimte hebt voor een dikkere 360mm radiateur, zoals bv de XSPC RX, is dat denk ik een goede optie. Samen met een dikkere 140mm radiateur kunnen die die 640W wel dumpen met de fans op 1200rpm.

Maar nu heb ik het wel over goede temps op load. Met een 140mm rad naast je huidige RS 360 zullen de load temps zeker hoger zijn. Zolang je systeem er niet onstabiel van zal worden, lijkt me dat geen probleem. Tenzij goede temps natuurlijk een doel op zich gaan worden.
Als je de temps wilt houden die je nu ongeveer hebt, zal je wat radoppervlakte er zeker nog een RS 360 bij moeten nemen. Zoals die optie met die dikkere 360 + een dikkere 140mm radiateur.


Ik heb reeds doorgekregen dat ik een SLI/CF connector moet gebruiken tussen de 2 blokken echter heb ik geen idee welke dat kan/moet zijn.

Afhankelijk van hoeveel ruimte er tussen de kaarten zit kan je hier ook normale fittingen voor gebruiken of de kleinere SLI fittingen. Schroefftittingen zal denk ik niet gaan, of er moet erg veel ruimte tussen de kaarten zitten.

Andere opties zijn:

Variabel SLI-verbindingsstukken Set - G1/4 (1-3 slots)

Of als je EK blokken hebt een EK bridge, als je aquacomputer blokken hebt: twin connect en zo heeft bijna elk merk wel een optie om de GPU blokken op een mooie manier met elkaar te verbinden. Natuurlijk is het prijskaartje van dergelijke verbindingen wel wat zwaarder dan voor alleen fittingen en een slangklem. ;)


Je zal ook nog een overweging moeten maken hoe je de blokken met elkaar wilt verbinden: in serie of parallel. (hier wat meer info daarover)
Die keuze hangt een beetje af van hoe je de waterkoelset in je kast hebt opgesteld. Met de keuze parallel of serie kan je de slangroute korter houden, wat er weer mooier uit ziet en je een beetje slang kan besparen. ;)
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je zeer uitgebreide reactie!

Daar was ik al bang voor :( Mijn hoofdreden voor watercooling is het geluidsniveau dat met mijn oude HD6970 in CF hoog lag en met de HD7970 in CF nog veel hoger. Je kunt ze 2 verdiepingen hoger met de deur dicht nog horen als ik aan het gamen ben :p

Toen ik mijn eerste spulletjes van jullie binnen kreeg kon ik de verleiding echter niet weerstaan om toch mijn CPU te overclocken waardoor de insteek wat verandert is. Ik wil nu toch ook graag de videokaarten gaan overclocken.

Mijn huidige RS360 beschikt over 3x 1650rpm fans in pull configuratie en 1x in push. Deze zijn geregeld via een Lian Li fan controller. De RS360 is door middels van de Swiftech radbox aan de buitenkant van mijn kast bevestig gezien er intern geen plaats is voor een dergelijk formaat radiator. Kast is een Lian Li PC-B10, redelijk compact ding. Ik heb zodoende enkel nog plaats voor een 140mm rad aan de voorkant van de case.

Ik ga je advies volgen, een 140mm model bijplaatsen en later de RS360 vervangen door een RX360 wanneer de temps te hoog uit vallen om een overclock stabiel te kunnen draaien. Het 140mm model van EK lijkt me een mooie!

Wat betreft CF is het zo dat de kaarten tegen elkaar aan zitten als het ware, dit door de dubbel slots koeler. In feite zit er dus 1 slot tussen. Ik wil voor de kaarten 2 EK blokken bij jullie aanschaffen. Ik heb daar dus enkel de EK bridge voor nodig in parallel of serial, geen extra fittingen of iets in die zin? Zou zonde zijn als ik iets vergeet mee te bestellen :p
 
Voor die bridgeconstructie heb je drie onderdelen nodig:

2x een link stukje om aan het waterblok te bevestigen:

EK-FC Link R48X0/58X0


Als derde onderdeel heb je een bridge nodig. Deze bevestig je weer aan de linkstukjes die je dan op de koelblokjes hebt gezet.

De bridge bepaald of de verbinding parallel of in serie is. Dit kan niet met één bridge. Er is er eentje voor parallel en eentje voor in serie.


EK-FC Bridge DUAL Serial
wbqoic.jpg



EK-FC Bridge DUAL Parallel
2zsb474.jpg



(For use with motherboards with PCIe x16 slots 40.6mm (1.6") apart!)


Serial is handiger wanneer je een slangroute hebt die ook onder de kaarten doorloopt. Dat is bijvoorbeeld het geval wanneer de pomp op de bodem staat en dus onder de kaarten.

F-parallel is zoals op de afbeelding: op één van de twee blokken komt zowel de inlet als de outlet. Dit is handig wanneer de slangroute niet onder of boven de kaarten doorloopt. Zoals op de afbeelding hieronder:

2zgi838.jpg





Misschien had je de filmjes al gezien, maar hier voor de zekerheid nog een keer: :)

Hoe de link stukjes aan het koelblok te bevestigen:



En hoe de bridge weer aan de link stukjes te bevestigen:




Wanneer je een drie slots bridge gebruikt icm twee kaarten heb je nog een stukje extra nodig om de twee aansluitings openingen van de bridge tussen de kaarten af te sluiten. Daar zijn de blank link stukjes voor. Die heb jij niet nodig, omdat de kaartafstand tussen jouw kaarten één slot is. Check ander voor de zekerheid wel even die door EK gegeven afstand tussen de sloten:

(For use with motherboards with PCIe x16 slots 40.6mm (1.6") apart!)
 
Opnieuw bedankt voor de reacties!

Ik ga voor de EK bridge in parallel uitvoering zodat zowel de input als de output aan de bovenkant van de kaart zitten gezien alles in een miditower (PC-B10) komt te hangen. Ze komen bij mij net als in het filmpje recht onder elkaar, nja 1 slot er tussen gezien het dubbel slots bracket. Overigens erg handig filmpje!

Ik hoop dat met het bijplaatsen van een 140mm radiator de boel koel genoeg blijft voor een mooie stabiele overclock!
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan