• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Check mijn lijst watercooling - suggestie - advies

kilo90

New member
Hallo

Ik sta op punt om een kompleet watercooling systeem te bestellen en vroeg me af of iemand mijn lijst wil checken. Misschien dat iets vergeet. Eventueel suggesties stel ik op prijs.

Het doel is 't systeem zo stil en koel mogelijk te houden. Ben niet van plan om extreem te overklocken.

Mijn pc systeem zie je hieronder:

Processor - Intel Core i7 920
Moederbord - MSI X58 Platinum
Geheugen - OCZ Platinum XTC 6GB DDR3-1600 CL7 triple kit
Videokaart - 2x ASUS EAH5870/2DIS/1GD5/V2
Harddisk 3x Samsung Spinpoint F1 1TB
Intel X25-M 80GB SATA2
Optische drive - Optiarc AD-7191 Black OEM
Geluidskaart - Creative Sound Blaster X-Fi XtremeMusic
Behuizing - Corsair Obsidian 800D
Voeding - Corsair HX750W



Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Ik mis nog een reservoir en koelwater en/of een koelwatertoevoeging zoals PT Nuke, een Silver coil of anti corrosie. (+1 voor de silver coil ;)) En ik neem aan dat je zelf al fans hebt?
Inclusief reservoir zal je tien fittingen nodig hebben (als ik het goed geteld heb). Voor de pomp heb je geen fittingen nodig, maar wel klemmen. Totaal heb je dan 12 klemmen nodig en 10 fittingen. (Nu staan er 14 klemmen van twee verschillende types)

Verder ziet het er goed uit! :023:


edit, Freddy was me voor. Ik word oud
smiley%20-%20old%20man.bmp
 
Tof dat jullie reageren Freddy en coolfris, Dank daarvoor!

Stom van mij om reservoir en water te vergeten (waterkoeling):exclaim:
Heb 2L Feser Aqua - Ultra Pure Water toegevoegd.

Zoals coolfris al zei, fans heb ik al
4x Scythe Kama Flex 120mm 1900rpm + fancontroller

Wat bridging tool betreft…ik dacht groene kabel van voeding met een zwarte te verbinden met paperclip (kostenbesparing)

Is ArctiClean echt nodig?

Ik heb 2 verschillende klemmen, want heb nog geen ervaring met slangklemmen. Ik dacht bestel er 2 soorten + extra, weet ik ook gelijk welk fijnst werkt. Welke klemmen vinden jullie beter?
De fititngen heb ik totaal 10 nodig, dacht ik, + 1 extra voor ‘t geval.

Lijst is weer aangepast.

Nogmaals bedankt voor de reacties.
 
Laatst bewerkt:
Die herbie klemmen zijn makkelijker te bevestigen dan die metalen schroefklemmen. Sommige plekken zijn namelijk lastiger te bereiken met een schroevendraaier. Met het vastdraaien van de schroef moet je ook nog rekening houden met het meedraaien van de klem tijdens het vastdraaien. Maar op zich niet onoverkomelijke hindernissen.
Voordeel van een schroefklem is dat i weer gemakkelijker los gaat dan een herbie. Tenminste dat is mijn ervaring. Met de herbies is het een handigheidje om een schoevendraaier oid tussen de klem te steken. De schroefklem draai je gemakkelijker weer open.

Wat uiterlijk betreft vind ik de schroefklemmen een mooiere uitstraling hebben. Maar dat is maar net wat je eigen smaak is en voorkeuren zijn.



Wat je set betreft mis ik nu alleen nog een toevoeging aan het water. Zelf ben ik een groot voorstander van de Silver Coil. Maar PT-Nuke of de corrosie blokkers zullen het water ook prima algenvrij houden. Van corrosie in welke vorm dan ook zal je geen last hebben met jouw set-up. Alles is van koper en het koper is ook nog eens mooi beschermd door een laagje nikkel. :p
 
Hey coolfris,

Bedankt voor je reactie, stel ik erg op prijs.

Ik heb ''Feser Base - FB - Corrosion Blocker'' aan mijn lijst toegevoegd.

Wat ik mij nog afvroeg...is het niet voordeliger om een "Silver Coil" te kopen dan z'n "Corrosion Blocker"? want die laatste kun je max met 2L water mengen en mocht er in toekomst nog meer water nodig zijn, moet ik weer z'n vloeistof halen.

Ik neem aan dat zij dezelfde werk doen.
 
Die Silver Coil is inderdaad op de lange duur het voordeligste; die gaat de rest van je leven mee. ;) Op de tweede plaats van voordeligheid staat de PT nuke. Daarvan heb je maar een drupje per liter van nodig. Dat kleine flesje lijkt dan opeens heel erg groot. :)
Beide doen hetzelfde als die corrosie blocker van feser, namelijk het water vrij houden van alles dat wil gaan leven. De corrosie blocker heeft ook als doel om galvanische corrosie tussen koper en aluminium tegen te gaan. Aangezien jij geen aluminium in je set hebt zitten, is dat overbodig.
 
Ziet er mooi uit :023:

Die 3/4OD slangen zijn idd redelijk stug met buigen. Tygon R3400 is zelfs ietsje stijver dan bv de clear slangen van Tygon. De boog van korte bochten geeft met dit slangformaat redelijk wat spanning mee aan de blokjes.

Die pomp is idd wel een lastige klant zo te zien. Mooiste zou zijn al i in de onderkamer zou kunnen staan. Zonder gaten te hoeven modden of hdd bays op te offeren kan dat denk ik alleen met een topje op de pomp:

2eeejrs.jpg


Of door de pomp direct onder de graka te plaatsen. Maar dan staat i weer wel pal voor die geluidskaart.

Bij de slangroute dacht ik eerst van "dat kan korter", maar bij nader inzien denk ik dat je toch een mooie route hebt gemaakt. Zonder 90 graden fittingen en 45 graden fittingen is het toch weer heel anders denken. :)

Onder de pomp zou je nog een sponsje kunnen steken, of iets anders dan de trilling van de pomp op kan vangen. Het lijkt erop dat i nu contact maakt met de kast.
 
De pomp moet sowieso naar beneden onderkamer, want straks komt er tweede gpu en dan is er geen plek meer voor de pomp. Heb geprobeerd om 'm beneden te zetten, maar ging niet. Zo te zien met een poptop moet wel lukken. Misschien is 't verstandig om een paar 45graden fittingen te kopen. Heb even gekeken...zijn er alleen de schroeffittingen? Gewone fitting bestaat niet in 45graad?
Wat zou men nog met 45grade fittingen kunnen veranderen? Andere slang route? Wat zou de meest effectieve manier zijn om alles te plaatsen ?

Dat idee over 't sponsje - geniaal!!! Zo simpel en zo effectief. Nu resoneert de pomp niet meer en daardoor praktisch onhoorbaar. Ideaal!
2ueiiba.jpg
 
Die 45 graden en 90 graden zijn ook als los koppelstuk/adapter te koop. (Bitspower, koolance )

Maar waarschijnlijk heb je geen 45 adapter fittingen nodig. Hieronder een poging van me voor een eventuele slangroute voor je cross-fire opstelling:

jjs4n5.jpg


Is een beetje gebaseerd op deze:

29awj9i.jpg


Met name om direct vanaf de pomp helemaal naar boven richting de 360 radiator te gaan. Dit om een directe verbinding vanaf daar richting de graka's te ontwijken. Met een 2e graka daar wordt die bocht vanaf dat gat denk ik een beetje te krap. Met een hoop koppelstukken/adapters zou dat nog wel te realiseren zijn, maar met direct omhoog naar het 360 rad omzeil je dat gedoe en vanaf die plek was het eigenlijk wel gemakkelijk om de route verder af te maken.
Dit mede dankzij de verbinding tussen de graka's. Die heb ik parallel aangesloten, zodat die route niet meer naar beneden hoeft en lekker boven kan blijven. Op die manier blijven sommige verbindingen van je huidige route hetzelfde. (GPU-120mmrad) Enige verbinding de denk ik redelijk krappig is wat slangbocht betreft is de GPU - CPU route. Misschien dat daar wel koppelstukken nodig zijn. Dat kan je denk ik zelf ongeveer het beste inschatten door eventueel een stukje slang er tussen te houden.

Hete water stroomt dan wel de andere richting op, wat betekent dat je het CPU blokje 180 graden zou moeten draaien zodat de inlet van het blokje beter uitkomt.


Om je pomp daar benede echt goed te bevestigen icm met goede geluidsisolatie zou je ook een "shoggy Sandwich" kunnen gebruiken als dat zou passen. Die besaat uit drie delen. Het onderste deel schoef je vast aan de kast, dat gele spons-achtige ding plak je daarop, de pomp schroef je op dat derde deel vast en die plak je dan bovenop die spons. Op die manier zit de pomp goed vast zonder dat er een schroef direct met de kast verbonden is.

mii8us.jpg
 
Hey coolfris, bedankt voor de moeite!

Ik was aan 't denken hoe men parallel 2 gpu's aansluit. Als ik je goed kan volgen heb ik dan 2 crossfire buizen nodig om gpu's met elkaar te verbinden? Hoe weten we of 't water gelijkmatig over 2 blokken verdeeld wordt? Hele concept van parallel koelen ken ik niet.
 
Voor parallel heb je idd twee van die SLI fittingen nodig of als er genoeg ruimte is kan je de boel ook gewoon met slangen en fittingen verbinden.

Voor de koeling maakt het niet veel uit of je de kaarten parellel of in serie aansluit. Ik ben in ieder geval nog geen testen of gebruikerservaringen tegen gekomen die grote verschillen geven. Hier een topic met meer info en links naar een paar testjes.


wbqoic.jpg


Er zijn twee manieren waarop je de blokken in parallel kan aansluiten:

F-parallel:

2zsb474.jpg



En een plaatje van een set in F-parallel:

2zgi838.jpg


En de onderstaande noem ik maar even "gewoon" parallel.

a4vn7k.jpg





Die tekeningen komen van EK (behalve dan die groene pijlen, die zijn van mij ;)) EK, Aquacomputer en Watercool verkopen namelijk kant en klare verbindingsstukken voor hun GPU blokken.

28gzhuw.jpg
noscqe.jpg

fky62p.jpg


Met zo een verbindingsstuk kan je kiezen tussen serie of parallel. Hier eentje van aqua-computer waar je zelfs 7 blokken met elkaar kan verbinden :p)


Omdat er zeer waarschijnlijk weinig tot geen prestatieverschillen tussen de verschillende aansluitmethodes zitten, kan je denk ik het beste kiezen voor dat wat praktisch het beste uitkomt. Die keuze gaat dan imo altijd tussen een F-parallel en een serie aansluiting. Die andere "gewone" parallel zie ik niet echt een voordeel van in tov in serie. (kost ook nog eens een extra sli fitting)

Voor jouw lijkt mij die F-parallel een mooie oplossing om die slangroute direct van de pomp naar de onderste GPU te kunnen vermijden.
 
Laatst bewerkt:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Freddy Fijne feestdagen en de beste wensen. Check onze Kerst Actie :) HighFlow Computer Cooling Shop 10
C Componenten check Advies Waterkoeling Setup 3
B Advies en final check Waterkoeling 5
S Eerste loop, controle check! Advies Waterkoeling Setup 2
MrGiorgio Animo check TP 12 Lan Party 28
Johnny Zack Snyder Announces BATMAN/SUPERMAN; Check Out The Official Logo Films / Movies 0
P Laatste check CPU Loop Advies Waterkoeling Setup 8
J Water loop check Waterkoeling 4
R Eerste waterkoeling, onderdelen check Advies Waterkoeling Setup 4
T Winkelwagen check/ fittings check/mogelijkheden check Advies Waterkoeling Setup 5
X-Tripiot Interesse Check Phase koelers. Verkocht 172
bundymania [Bundymania Review / Test] Der große Nvidia GTX580 Fullcover Wasserkühler Check ! HighFlow Product Reviews 0
K Winkelwagen Check.. GPU Waterkoeling GTX580 SLI Advies Waterkoeling Setup 12
P Laatste check op waterkoelingsetup Advies Waterkoeling Setup 8
M Laatste check, Advies Waterkoeling Setup 5
I Laatste check + vraagje matte black Rasa Advies Waterkoeling Setup 8
boefmans laatste check: wil volgende week bestellen :-) Advies Waterkoeling Setup 7
boefmans check een aantal vraagjes! Advies Waterkoeling Setup 26
T [check] 1155 systeempje Hardware & Software 8
S [check] is dit systeem goed en kloppend? Hardware & Software 28
Wally1987 [VERKOCHT] EK X58 fullcover? blokken [animo-check] EK suppreme HF Verkocht 11
Sw333t [INACTIVE] VOLTCRAFT Energy Check 3000 Verkocht 10
Vissa [VERKOCHT] Volledig Highend WC Set met evt GTX480! Check it out! Verkocht 20
D Lan Party Zeeland vernieuwd! Check snel! Lan Party 6
Sanders [VERKOCHT] 2x Asus HD 5850 animo check Verkocht 16
bundymania [INACTIVE] Bundymania Big Special Sale Thread - check it out now ! Updates Verkocht 18
B 3pin fan cable + connector to check fanspeed HighFlow Product Suggesties en Nieuws 21
MASTERBLASTER [CANCELED] animo check watergekoelde pc Verkocht 21
E Advies en check gevraagd - waterkoeling setup Waterkoeling 7
Nerd1979 Waterkoeling check gevraagd! Advies Waterkoeling Setup 4
D loop check Waterkoeling 13
Johnny Core i7 d0 overclock check Overclocking 6
Wouter Wat moet je mee nemen voor lan party. Check het hier! Lan Party 78
wijthoef Laatste Check Hardware & Software 32
MrGiorgio Mobo check Hardware & Software 12
D Kan ik dit gebruiken in mijn loop? Waterkoeling 1
G Koeling van mijn tv meubel Overige Koeling 4
M Mijn nieuwe build met MORA3 420 ingebouwd in de muur :) Gallery & Build Logs 5
S Mijn nieuwe AMD build + custom wc Gallery & Build Logs 6
YesonSK Welk GPU Block past op mijn videokaart? Waterkoeling 1
Robin Custom Corsair Hydro X build voor mijn corsair crystal 680x Waterkoeling 0
R Bevestiging van mijn pomp/reservoir combo Waterkoeling 2
R Ik ben op zoek naar de beste koeling voor mijn CPU Waterkoeling 1
C Een waterkoeling loop maken in mijn pc ? Waterkoeling 5
P In welk forumonderdeel plaats ik mijn Winkelwagen? HighFlow Forum 1
Robin Ik zoek advies voor mijn systeem Advies Waterkoeling Setup 1
S Mijn computer water gekoeld maken(CPU/ GPU,Waterblock) Advies Waterkoeling Setup 5
B De juiste bochten en aftappunt die passen bij mijn fittingen en hardtubes Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 5
C Te weinig Flow met mijn EK pomp? Waterkoeling 8
HighFlow Welk waterblok past op mijn GPU / Videokaart? Compatibiliteitslijst Advies Waterkoeling Setup 0

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan