• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

TATH Deskbuild "Lost"

Het is verleidelijk om de desk in mdf te maken maar ik heb deze morgen gebeld met de leverancier en gezien de prijs wordt het toch aluminium.

Hoop van de week de offerte binnen te krijgen en dan ga ik de bestelling plaatsen.
Ik had gisteren al een mdf versie getekend. Deze is in een dag in elkaar te zetten en sneller leverbaar.
Aluminium is denk ik mooier maar zit meer werk aan "persmoeren plaatsen e.d.


maten definitief 15-01.jpg

Ik zat verder gisteren wat te googelen op linear actuators. Dit om de glasplaat die er op komt automatisch te kunnen openen. Nog geen besluit genomen omdat ik ook eerst moet weten wat de glasplaat weegt die ik nodig heb. Tijd genoeg nog om te besluiten.
 
Offerte binnen.

Zo de offerte is binnen en heeft mijn goedkeuring. Van de week even wat centen overboeken en dan loopt dat ook gewoon door.
Het wordt dus een desk van aluminium 2 mm.
 
Dus de alu onderdelen komen los binnen, waarna je zelf de onderdelen in elkaar zet met persmoeren? Of hoe moet ik dat zien.

Dat klopt de zijwanden zijn z vormig waarvan het lange gedeelte dus rechtop staat.

Je neemt de plaat en schuift het z-profiel met de voet onder de plaat even klemmen. gat boren door profiel en plaat. Dan profiel verwijderen en gat in plaat opboren naar de diameter voor de persmoer. Persmoer er in tikken en dan gat in profiel opboren naar 3 mm. Daarna draai je aan de binnenkant van het profiel er een 3mm schroef in en dan zitten de wanden vast aan de plaat.

Zijwanden moeten wel verstek gezaagd worden (thuis) en gevijld worden. De buitenste Z poot vormt de rand waarboven op nog een strip komt van 3 cm breed rand is dan 4mm dik. Het midden gedeelte bestaat uit 2 u-profielen die over elkaar komen en het midden gedeelte gaan vormen. Deze u-profiel word ook vastgezet met een hoeklijn en persmoeren. De wand voor de achterste wand is ook een z-profiel "deze komt boven op de plaat te staan en is dus 4mm lager dan de buitenwanden zodat de bovenkant gelijk is. "tenminste als de machine alles juist op maat gemaakt heeft" en daar ga ik van uit.

tekening is gedraaid dus even je hoofd iets draaien. ha ha

werkwijze 1.jpg
 
Is het niet makkelijker om de bak te lassen?Dan hoef je er niks meer aan doen.


Ik kan alleen autogeen lassen maar heb de spullen niet. Bij de brandweer hebben ze een set maar daar is de pistool van naar de kl.....,

In principe verwacht ik veel van de persmoeren. De hoeken wil ik zacht solderen . Hiervoor heb ik al een pakje met lassoldeer gehaald. Natuurlijk ga ik het eerst uitproberen. Id het resultaat niet naar mijn zin dan gebruik ik hoeklijn of speciale construktie kit die ze in de carroseriebouw ook gebruiken. Het gaat alleen maar om de 4 hoeken.
Andere delen ga ik niet lassen.

Ik wil alles pasmaken en spuiten losse delen zijn voor mij handiger omdat ik het alleen doe.
Ik ben een pietje precies dus probeer ik risico's te vermijden en probeer ik dingen uit op scrap\ afval stukjes.

Verder zou het niets uitmaken als ik voor de 4 hoekstukken hoeklijn zou gebruiken om dat er aan de binnenkant inzet platen komen op afstandhouders. Dan zie je de hoeklijn ook niet. 3 schroefjes aan de voorkant is makkelijk weg te werken dat zal geen probleem zijn.
 
Stand van zaken,

Vorige (22-01) week contact gehad met mijn aluminium leverancier order wordt aankomende weer geleverd.
Dus het wordt even aanpoten om de 2e pedestel te vullen en nog wat te doen aan de blokken eronder.
 
Na de middag weer wat aan de deskbuild gedaan.

De 2 radiatoren die uit de "Hill 7.9 build"komen heb ik op de nieuwe Caselabs frames gemonteerd.
Aangezien de flow eerst gelijk liep moet ik dit voor de desk even veranderen. Ik wil niet dat er koude lucht tegen mijn benen aan blaast dus moest ik de fans even omdraaien op de radiatoren. De airflow wijst nu naar buiten.

IMGP5941.jpg

Omdat ik de pedestelframe op het blok eronder wil vastzetten moet eerst alles er eerst uit. Er zit natuurlijk nog wat vloeistof in de radiatoren dus de radiatoren met de opening naar boven gericht.

IMGP5942.jpg

Een van mijn eerst zelf gemaakte kabels. Niks mis mee denk ik. Voorzichtig verwijderen zodat we deze weer opnieuw kunnen gebruiken.

IMGP5946.jpg

Zo alles afgetapt. En de frame van de pedestel even uitgelijnd met het blok eronder. En gaten geboord en vast geschroefd.
Ja ja alles moet er morgen weer uit maar dit moest ook gebeuren.

IMGP5949.jpg

Nog even nadenken waar ik de fillpoort ga plaatsen voor het drainen van de pedestels.

Meer morgen . :eusa_hand:
 
Zo net de tekening geplaatst met de wijziging van de desk.

Wat er is gewijzigd:

- extra gaten in de achterwand voor air release;
- extra bay drives aan de voorzijde.

Verder net gebeld dat morgen de aluminium onderdelen worden geleverd.

layout 3-Layout.jpg


Straks maar even wat extra ruimte maken achter de deskruimte.

Het is 21:43 en ik ben gestopt met het in de primer zetten van de blokken. Noodgedwongen wel te verstaan. "m'n verf is op" . Eigenlijk stom van me 250 ml is niet zoveel. Morgen maar proberen af te maken. Een voordeel je kunt het binnen doen want het is op waterbasis.

IMGP5951.jpg


Zo dit was echt het laatste voor vandaag.
 
Laatst bewerkt:
Eindelijk heb ik de onderdelen voor de desk binnen.

Alleen is de onderbouw nog niet klaar dus even stapelen om alles een plaats te geven.

Tegen de achterwand de bodemplaat van de desk 2000 x 900 x 2mm.
Daarvoor een paar voor gebogen profielen 2100 lang en 250 mm hoog.
Ervoor een u-shape bodemplaat voor het gedeelte boven de benen en nog een zelfde soort plaat voor de kabelruimte er boven.
Verder een pakket met zwart gecoate plaaten voor op de bodem van de desk.

Nog wel even een paar lengtes aluminium pijp halen om standoffs te maken tussen de inlegplaten en de bodem van de desk.

IMGP5952.jpg

Blokken staan voor de tweede keer in de primer maar ik kan nog niet beginnen met aflakken. De schroefgaten moeten eerst worden dichtgeplamuurd met een 2k filler. Dan weer schuren en dan pas aflakken.

Ik werk eigenlijk voor het eerst met een watergedragen verf. Stinkt niet en droogt erg snel.


Zo dat was het voor vandaag . Heb nu even geen tijd want ik moet de komende 2 dagen weer naar Nijmegen voor het laatste gedeelte van mijn teken cursus Inventor 2015.


Tot gauw weer. :006:

IMGP5953.jpg
 
Ja ja "die bodem".

Ha ha ja planning loopt niet helemaal maar ja.

De blokken zijn 2 maal in de primer gezet en het is tijd om de schroefgaten dicht te maken met een filler.
Even nagevraagd welke ik moet hebben. Een 2k filler. oke Hup weer m'n zakgeld het raam uit. Met al die kleine uitgaven gaat het weer lekker snel.

Eerste ronde de 2k filler.

Nooit mee gewerkt dus eerst even de hele kleine lettertjes op de tube lezen.
Ik had al van m'n collega begrepen dt als je maar een tube gebruikt de boel niet uithard "ha ha" .
Lezen is dus een belangrijk onderdeel bij deze dicipline.

IMGP5956.jpg

Klein beetje aangemaakt . Ik kom erachter dat je wel snel moet werken anders is de filler bij het laatste gat niet meer smeerbaar.
Ook kan je maar 3mm te gelij aanbrengen. Ahum morgen de 2e laag maar doen.

IMGP5958.jpg


Wat kan ik nu nog doen aan de blokken. Alle ander zijden in de verf gezet. Ook voor de aflak heb ik gekozen voor een verf op waterbasis. Het stinkt niet dus dat is wel lekker. Aangezien mdf zich gedraagt als een dorstige kameel verdwijnt mijn verf in no time. Gelukkig heb ik nu een grotere bus gehaald. 750 ml voor de 2 blokken daar moet ik toch een eind mee komen.


De binnekant schilderen\rollen is ook een uitdaging omdat de blokken 90 cm diep zijn en ik geen telescopische armen heb. Gelukkig komen we er. Iedere keer het blok op een ander zijde gelegd en een vlak geschilderd en gerold. Het zal ongetwijfeld nog wel een paar keer moeten gebeuren maar deze lagen zitten er alvast op.

Aangezien ik vandaag mijn desk onderdelen heb gekregen heb ik eigenlijk weinig tijd gehad om alles goed weg te zetten. Het is weer zoals gewoonlijk een grote bouwput. Het zou mooi zijn als de ruwbouw van de desk voor 20-2 klaar is want dan moet ik tijdelijk op een andere kamer slapen voor 3 weken. Ik krijg namelijk familie te logeren. Ha ha en heb wel ruimte nodig voor twee een persoons
opblaasbedden.

Dus ruwbouw klaar (even een plaat erop als nood) en Black dragon build daarop.

We zullen het zien. Zo morgen weer naar Nijmegen voor de twee laatste cursus dagen Inventor 2015.

De chinees is er erg goed. :045:


IMGP5959.jpg
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan