• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

SubZero Cube

StephanisK

New member
Hallo!!!

Al wekenlang ben ik van plan mijn eigen build log te openen en eindelijk, eindelijk heb ik de tijd gevonden!

Ik ben aan mijn eerste proefstuk bezig maar vlieg er onmiddellijk keihard in met een volledige customized case en subzero cooling! En jawel dit alles vervaardigd met eigen hand en 100% eigen ontwikkeling. (althans dat hoop ik te kunnen doen)

Kort beschreven zal de case 3 verschillende cooling loops bevatten:
1. koeling van 4 peltier elementen
2. koeling van cpu doorheen de zelfgemaakte peltier chiller
3. koeling van ram, moederbord, harde schijf en (hopelijk grafische kaarten: "budget problem") :093:

Zoals gezegd ben ik al enkele weken bezig met m'n favoriet project en begin ik vanaf vandaag aan versie 2. Versie 1 case heeft nogal last van verkeerde luchtgaten!!

De definitieve case moet volledig in plexiglas 8 mm, maar voor het moment blijf ik nog even bij mdf (wijzigt iets makkelijker dan plexi en scheelt een paar honderd euro'tjes, hoewel de teller al ver voorbij de paar honderd euro'tjes staat)

Nu, lang genoeg geschreven, tijd om de foto bij het woord te voegen.

Ik ben gestart met de aankoop van een meanwell voeding 12V 750 Watt, 62 A maximaal. Pracht van een voeding, maakt alleen meer geluid dan een opstijgend vliegtuig. (SP-750-12)

SP-750-12.jpg

Geluid is dus een probleem!! Voor alle onderdelen was 22 db mijn geluidslimiet, deze voeding stoort zich hier echter niet aan en gaat vlot naar de 45 db => Modden dus maar!!!

meanwell-fan.jpg
binnenwerk-meanwell.jpg

De voeding is makkelijk te openen en bevat vooraan een 6 cm ventilator van 6800 rpm en 30 CFM, loskoppelen die handel en vervangen door een scythe ventilator. Probleem is natuurlijk de verminderde airflow over de koelelementen door de verminderde rpm, met een beetje inventiviteit heb ik dit opgelost met 2 extra ventilatoren van Yate Loon met rode leds aan de zijkanten te bevestigen en een honinggraat model te boren door de case, niet slecht al zeg ik het zelf. Tot nog toe lijkt dit systeem niet warm te lopen. Hier een fototje in de voorlopige case en eentje met de leds aan.

meanwell-klaar.jpg
meanwell-met licht.jpg

HET SUBZERO VERHAAL.

Hoe krijg je water onder de 0 graden, hier kan je meerdere bomen over opzetten en zo zijn er al wat opgezet online :icon_eyes:

In ieder geval stond mijn besluit vast dat het origineel moest zijn en aan mijn eigen geest ontsproten, wat niet betekent dat ik toch dagenlang heb zitten lezen om peltierkoeling te verstaan en te bevatten. Aangezien ik van nature uit nogal ongeduldig ben laten de eerste fouten dan ook niet lang op zich wachten.

Basisidee: een koperspiraal te wikkelen en daarop 4 peltierelementen te bevestigen, hierdoor stroomt het water dat zo gekoeld wordt (hoop ik) naar een 'negatieve' temperatuur.

In overmoed, onmiddelijk 4 peltiers bestelt type 12706, en om de warme zijde te koelen 4 zalman cnps7500 modellen. Eerlijk waar die zien er prachtig uit en leveren toch een mooi plaatje op, zie hieronder.

spiraal luchtkoeling hele kast.jpg
spiraal peltier met luchtkoeling.jpg

Eindelijk een eerste test na het urenlang denkwerk, bestellen en bouwen. Groot gejuich, de temperatuur daalt!!!!!! De volle 7 graden!!!!!! Om door de grond te gaan, nu niet echt het verhoopte effect. Dus terug het internet op, peltiers werken dus beter met waterkoeling!! 1 dagje langer lezen had me al zo'n 200 euro'tjes bespaard. Nu money is no issue steken we in ons hoofd.

Een test: verschil waterkoeling - luchtkoeling.

Hieronder een aantal fotos van mijn kleine testsetup om het verschil nu eerst even te meten voor we tot bestelling overgaan.

testsetup1.jpg
testsetup2.jpg
testsetup3.jpg

Aangezien er maar 10 attachments kunnen per post, gaan we hieronder verder.
 
Vervolg

testsetup4.jpg
testsetup5.jpg
testsetup6.jpg

Het blijkt om een niet marginaal verschil te gaan. Op waterkoeling bereik ik zowel met de 12706 als met het zwaarder 12715 model temperaturen tot -24. De hele backplate vervriest ook. Op luchtkoeling haal ik een mager -4 resultaat en dit ook slechts heel lokaal, van een vervriezing van de hele backplate is zeker geen sprake.

Ok, watercooling rules!!! Kostprijs ruled natuurlijk ook :013:

Ik heb geopteerd voor een goedkoop model cpu waterkoeler van EK Blocks (supreme ltx CSQ plexi top). Echt een mooi exemplaar en er kunnen 2 leds in verwerkt worden, zal dus een supermooi resultaat geven.
Verdere opstelling:

1. Alphacool radiator monsta 360 ( een heus beest)
2. Alphacool vtt650 pomp ( superpomp)
3. fittings g1/4 8mm
4. collectors 5 way g1/4
5. 6/8mm slang en 8/10 mm slang
6. temperatuur meter inline g1/4 met display
7. 4x EK supreme ltx csq plexi
8. 2 x 12710 sealed peltier en 2 x 12715 sealed peltier
9. phobya pomp DT400

Laat de foto's voor zich spreken.

opstelling1.jpg
opstelling2.jpg
opstelling3.jpg
opstelling4.jpg
opstelling5.jpg
opstelling6.jpg
opstelling7.jpg

Ja hoor, opnieuw gejuich, de temperatuur daalt en blijft dalen!!!! tot jawel 0 graden, -1 en dan...... stopt de flowmeter en staat het water stil. Het ganse stelsel is bevroren. De temperatuur van de gezamelijke waterkoeling loopt op van 28 tot 30 graden voor de radiator afhankelijk van de snelheid van de pomp.

2 problemen die ik nu al zie:
- phobya pomp krijgt het water bijna niet door de loop, de 4 mm dunne koperen buis vormt een bottleneck voor de perskracht van de pomp.
- heel serieuze condensatie

By the way: ontluchting van dit systeem was een @#*-ing hell!!!!! Als iemand een goed idee heeft hoe dit eenvoudiger kan, hoor ik het graag, want ik krijg de luchtbellen niet gepompt tot in mijn reservoir. Het is werkelijk een kat en muis spel met elke bubbel :067: :icon_hang:

Tot zover de huidige stand van zaken, ik wacht nu op mijn monoethyleen glycol om te zien hoever onder 0 dit systeempje gaat, en ook mijn bestelling bij highflow en aquatuning zijn onderweg, een beetje 90° koppellingen en zo om de verbindingen iets makkelijker te maken. En ik ben mijn nieuw design aan het bedenken om alles iets compacter te krijgen + de luchtgaten en ventilatoren in de huidige test zitten ongeveer allemaal verkeerd :041: door de switch naar waterkoeling van de peltiers moet er nogal wat veranderen.

Aankoopkost systeem tot op 16 januari 2013: 1400 EUR ongeveer, (nu ik het schrijf verschiet ik er zelf van!), ik zal misschien toch de aankopen een beetje moeten matigen :icon_confused:

Uiteraard hoor ik jullie mening, kritiek en bemerkingen graag want er zitten hier nogal wat professionals op dit forum.

Tot de volgende!!!!
 
Het idee is in ieder geval prima, uitvoering dus wat minder...hehe.
Misschien een idee om een wat dikkere buis te nemen, zeg 12mm en dan 4 naast elkaar over een lengte van 10cm het zij in 1 stuk, of aan elkaar gekoppeld (een EK block is geloof ik 4,5x4.5cm) en dan aan beide zijden van de buis 2x een EK block te plaatsen naast elkaar. Zo heb je over een korte afstand een groter koelcapaciteit lijkt me. Die buis zoals je die nu hebt is aan de onderkant 'open' dus aan die kant is er sowieso de mogelijkheid tot condensatie, ook de tussen liggende stukken tussen de 4 koelblokken. Je zult het dus wel moeten gaan isoleren, wil je de kou binnen houden.

Ik kan trouwens niet opmaken welke kant nu de coldplate is, maar ik neem aan dat hotplate kant met de circulaire koperen buis verbonden is? Als dat zo is, dan vraag ik me wel af of het contact oppervlak wel genoeg is, buizen zijn rond en raken maar met een gering oppervlak de hotplate (zelfde geld natuurlijk ook als het omgekeerd zou zijn). Je zou dus de "gaten" tussen de buizen moeten opvullen met koper om een evenredig koel oppervlak te krijgen, als je begrijpt wat ik bedoel.

Heb je hier al eens gekeken? Peltiers / TEC Is veel info te krijgen over TEC cooling. Zat zelf eens te twijfelen of ik bvb zo'n arqtic cooling direct die block zou aanschaffen....

Maar ben benieuwd hoe je dit alles verder gaat ontwikkelen. Meestal is de ontwikkeling/modden leuker dan dat je alles werkende hebt..hehe.
 
Even een opmerking, maar je systeem zoals je het hebt is zeer inefficiënt. Je idee is zeker leuk, maar tenzij je heel dat boeltje en alles van buis/slang achter je koperen spiraal dik isoleert warmt heel dat deel je water terug op, wat in druist tegen de ideologie achter een peltier element, lokaal zeer lage temperaturen met een beperkt vermogen.

Ik vind je oplossing een beetje jammer, zeker als ze je al 1400 euro gekost, voor minder dan dat kan je hier al een chiller kopen die veel beter presteert.

Dus wel jammer, je experiment was niet voldoende doordacht (zoals je zelf al aanhaalde in je post), maar is wel leuk om te zien dat je toch eens iets anders probeert ;)
 
ik moet helaas zeggen dat dit toch misschien wel de slechtste uitgedachte tek chiller is die ik tot nu toe voorbij heb zien komen. je moet maar eens op google intypen "ultrasonic2 tec calculator" dan kun je gelijk een beetje schatten hoe je systeem gaat presteren. ook is die koper spiraal echt onhandig, aangezien het een buis op een vlak oppervlakte is en dat is natuurlijk maar heel weinig contact oppervlakte. ook heb ik eventjes jouw teks door dat programmatje gehaald en je hebt een max koelvermogen van ongeveer 300 watt(bij 0 graden verschil tussen warme en koude kant). je moet je ook met teks absoluut niet gek laten maken door de temperatuur die je krijgt zonder last van een cpu of iets anders, want dan kom je echt bedrogen uit.

als ik zo zie hoe je je chiller hebt opgebouwd kom ik al snel tot de conclusie dat je niet veel onderzoek gedaan hebt, niet hier op het forum maar ook niet elders. en ik weet wel een beetje waar ik over praat want heb al meerdere tek chillers gebouwd.

dit is btw niet negatief bedoeld maar meer opbouwende kritiek om te voorkomen dat je nog meer geld erin stort
 
Hallo,


Krijg ik al direct tegen mijn tanden :062: :eusa_doh:

Ik heb eigenlijk best wel veel gelezen over deze chillers alleen stelt zicht telkens weer het probleem, dat er heel wat metaalbewerking bij komt kijken en aangezien ik niet beschik over een CNC machine waar we koper mee kunnen frezen, heb ik het over een andere boeg gegooid.

De spiraal is ongeveer 5 meter lang en is 4mm binnen en 6mm buiten diameter, bij plaatsing van de peltiers heb ik er een koperplaatje onder geplaatst en de ruimte onder dit koperplaatje en de spiraal volgespoten met thermische pasta. Hier heb ik overwogen om een kneedbare metaallegering te gaan gebruiken maar dit doe ik misschien bij een finale versie. Mijn idee hierachter is als de gaten opgevuld worden met een goed geleidend middel ( wat dit dan ook is ) dan ontstaat er een bijzonder groot koeloppervlak ipv een klein! met name de ganse spiraal, het water moet ook heel wat lengte door zodat het meer dan voldoende tijd heeft om volledig te koelen, met mijn test was dit ook het geval de ganse spiraal bereikte 0 graden ook tussen de elementen, er ontstond snel ijsvorming op enkele centimeters van de peltier, waardoor ik veronderstel dat de warmtegeleiding naar de spiraal vanuit de peltier wel behoorlijk goed is. De chillers die ik gezien heb, hadden mijns inziens veel te snelle doorstroming, waardoor het water de tijd niet heeft om goed af te koelen.

Wat enthernal opmerkt over het terug opwarmen van de vloeistof in de buis tussen de elementen, is wel een heel valabel punt volgens mij, maar ik voorzie dit geheel in te werken in een luchtdichte ruimte waar enkel de slangen door gaan zodat als het ware een vacuum ontstaat, waardoor ik verminderde condensatie zal hebben en dat de lucht ook kan afkoelen, plexi van 8 mm is immers heel, heel slecht warmtegeleidend. De verdere slang naar de cpu wordt met armaflex omhult, buis van 4 cm diameter waarin een slang van 1 cm past, ik vermoed niet dat hier nog veel warmteverlies zal optreden.

Weet je wat ik het frustrerendste vond bij mijn zoektocht naar peltier chillers, is de weinige goede foto's van het binnenwerk van de chiller! Kan 1 van jullie (Skyrip) mij niet enkele links geven van voorbeelden, want zijn links naar het forum bevatten geen foto's meer jammergenoeg.

Belangrijk: Het geheel is immers hobby en vandaar ook dat wat het mij kost, een beetje ondergeschikt is, vele materialen zoals rads, cpu blocks, fancontrollers, reservoirs en zo zijn niet verloren, ik kan ze altijd terug kwijt of in een andere pc gaan gebruiken.

Let op ik waardeer elke mening ongelooflijk want ik wil hier veel uit leren, TEC's interesseren mij dan ook veel meer dan een kant en klare compressor kopen die ongetwijfeld lagere temperaturen, efficiënter, en nog zo veel meer is MAAR .... waar is dan the fun!!!

Skyrip: bedankt voor de link naar het programmatje.

Ik heb vandaag mijn glycol op de kop getikt en ga morgen eens een 20% mengeling maken en zien tot hoever ik de temp onder 0 krijg met de huidige opstelling en ook in welke tijd!

Vraagje: wie van jullie weet hoeveel graden een bvb 150W cpu opwarmt bij een eenmalige doorstroming door de cpu block en een trage doorstroming, ik schat zo'n, 20l/uur?

Groetjes ( en ik hoop dat ik morgen betere resultaten krijg dan jullie verwachten :icon_smile:)
 
hier de afbeeldingen van mijn 2e chiller
IMG_0034.jpgIMG_0041.jpgIMG_0042.jpgIMG_0043.jpgIMG_0045.jpg

en dan heb ik er ook nog van mijn 1e pogingIMG_0069.jpgIMG_0094.jpg
maar die was niet zo heel erg geslaagd om eerlijk te zijn.

achteraf zou ik ook de 2e chiller anders gemaakt hebben maar dit wat op dat moment het max wat ik kon met mijn hobby cnc machientje, nu heb ik veel grotere en zou ik het anders doen.
en daarbij een koperen blokje van 80x500x5mm kost op ebay ongeveer 25 euro vanuit duitsland en daarbij kun je ook teks kopen voor 3 dollar vanuit china (ook via ebay).

tussen zo'n koperen blokje kan je al makkelijk 10 teks kwijt.
dus dan ben je ongeveer voor een 600w chiller 50 euro's kwijt.(veel goedkoper als een phase change unit) en dan misschien nog 50 euro voor de koperen blokjes te laten bewerken.

ik vind het btw zeer tof dat je gaat kloten met peltier elementjes want dat heb ik ook gedaan alleen weet ik dus ook uit ervaring dat de resultaten onder load(cpu) meestal tegenvallen vergeleken met het ijs dat je maakt als je pc uit hebt staan.
 
Zoals Skyrip zegt is het altijd leuk om het iemand zelf te zien doen, en wij willen je pogingen ook niet afbreken, maar bepaalde zaken zijn gewoon heel belangrijk als je subzero wilt koelen, en als je daar tegen zondigt dan is dat wel jammer. Zo vind/vond ik jouw idee van een koperen spiraal koelen met 4 luchtkoelers een leuk idee, en had ik graag eens gezien wat het zou doen (zonder peltiers) i.v.m. een gewone rad.

Op zich denk ik overigens dat je setup wel kan werken, maar goed isoleren zal de effectie verhogen. Je idee van een 'vacuum' box is zeker een goed begin, alleen zal in zo'n box je lucht temperatuur een stuk hoger blijven dan je water/koelingselement, waardoor er effectief opwarming van je water terug plaats zal vinden. plexi en hout enzo zijn inderdaad goede isolatoren, maar de ruimte die je er mee maakt is groot, waardoor er veel oppervlakte langs waar de warmte binnen sijpelt. De oplossing is echter helemaal niet zo moeilijk, niet zoals je die isolatiebuis hebt welke je rond je slang gaat doen, heb je ook zulke 'plakstrips' die je gewoon rond je koelspiraal kan kleven. Door gewoon dat te doen zullen de prestaties ervan al flink stijgen ;)

Hopelijk helpen deze tips je wat verder ;)
 
isolatie van de spiraal is eigenlijk nog niet eens zo denderend belangrijk, vooral als je een kast hebt zonder gaten. zodra de spiraal namelijk onder de 0 gaat gaat er een soort sneeuwachtig ijs ontstaan zeker als het lang aanstaat en dat isoleerd ook al best wel goed. je moet er gewoon voor zorgen dat er geen actieve luchtstroming over je spiraal loopt. stilstaande lucht is namelijk 1 van de beste isolators.
 
Even tussendoor! Ik ben een leek als het gaat om deze zaken maar ben toch benieuwd. Als je het hebt over die peltiers wat doet dit dan precies? Ik heb gelezen dat het 2 verschillende kanten krijgt. Een koude en een warme maar ik ben er niet uit wat het doet!

Is 1 kant extreem koud? of hangt dit van andere zaken af? idem voor de andere kant?
Als ik simpelweg een stroom water door een koperblokje laat stromen met deze peltiers erop. heeft dit dan nut of niet?
 
en peltier element trekt actief de warmte energie van de koude kant naar de warme kant. het temperatuur verschil dat optreed dat is afhankelijk van de sterkte van je element + de hoeveelheid warmte energie die verplaatst wordt, hoe meer warmte energie aan de koude kant zit hoe lager het temperatuur verschil.

meestal zie je op websites een vermogen vermeld voor peltier elementen, dit is echter de hoeveelheid energie die verplaatst kan worden met 0 graden verschil tussen de koude en warme kant.(het is dan een soort geleidend koperblokje).

echter heb je bij peltier elementen ook nog te maken met de energie die gebruikt wordt bij het transport van de warmte energie, daardoor krijg je aan de warme kant aan energie: verplaatste energie+gebruikte energie. vandaar dat waterkoeling ook zo effectief werkt bij peltier elementen omdat er zelfs bij zwakke elementen veel energie gebruikt wordt voor het transport.

de efficientie van de elementen is dan ook afhangkelijk van het voltage wat je op het element zet. door een lager voltage te nemen neemt de stroom lineair af gelijk aan de spanning maar de max warmte energie transport neemt veel minder af(ongeveer 1/4 van voltage) echter regelt de stroom(afhankelijk van de spanning) ook wat het maximale temperatuursverschil is tussen de warme en koude kant.

waar het dus op neerkomt is dat door de spanning van de peltiers te verlagen/verhogen je de efficientie van het systeem kan aanpassen, je moet dus bij deze systemen goed oppassen wat je wilt met je koel systeem. of efficient en minder min temperatuur of zeer inefficient en een lagere max temperatuur. de minimale temperatuur is echter nog steeds afhankelijk van de last.

meestal is het voor een chiller te maken verstandig om meerdere teks te gebruiken en die bijvoorbeeld in serie te schakelen dan minder en die op 12 volt te zetten. je wilt met een chiller meestal toch niet dat je onder de 0 graden komt in verband met condens en bevriezing.

over dit onderwerp kun je makkelijk jaren blijven typen qua verstandige keuzes enz. maar het meeste is met een beetje zoeken wel op internet te vinden.
 
Oke dankje Skiryl! Ik heb een idee hoe dit nu werkt. Nu heb ik nog een vraagje. Ik heb in mijn opstelling een 240rad en 120rad en alleen een cpu block.
Stel ik gooi voordat het water in de cpublock gaat een koperblokje ertussen waar het water er aan 1 kant in gaat en andere eruit. hier plaats ik een peltier(90watt.(ik wil er mee experimenteren)) met de koude kant tegen aan. Heeft dit veel invloed op de temp van het water voordat het mn cpu koelt?

Het meest efficiënte is natuurlijk de koude kant van de peltier tegen de cpu te plaatsen en de andere kant te koelen met mn wc. maar dit wil ik nog niet doen omdat ik er net mee begin en bang ben voor condensatie.

Als ik op mijn manier de pelter uitzet blijft de wc nog steeds werken en heb ik geen problemen met de koeling van mijn cpu!
 
dit zal 0% effect hebben.
de gemiddelde regel is met tec koeling dat je MINIMAAL 200% tot 300% van je last vermogen moet hebben om een beetje effectief systeem te krijgen. voor 90w cpu is dat dan : 180-270w (zonder oc) voor oc heb je meestal 400% tot 500% nodig, met eenzelfde cpu is dat dan 360w tot 450w.

het is overigens mogelijk om een temperatuur regellingetje te gebruiken waarmee je te teks kan uitschakelen als je bijvoorbeeld 5 graden bereikt en dan kan je instellen dat hij weer aangaat bij 6 of 7 graden.

wie nog vragen heeft moet even zelf een topic openen, ik wil namelijk niet iemand anders zijn buildlog kapen
 
dit zal 0% effect hebben.
de gemiddelde regel is met tec koeling dat je MINIMAAL 200% tot 300% van je last vermogen moet hebben om een beetje effectief systeem te krijgen. voor 90w cpu is dat dan : 180-270w (zonder oc) voor oc heb je meestal 400% tot 500% nodig, met eenzelfde cpu is dat dan 360w tot 450w.

het is overigens mogelijk om een temperatuur regellingetje te gebruiken waarmee je te teks kan uitschakelen als je bijvoorbeeld 5 graden bereikt en dan kan je instellen dat hij weer aangaat bij 6 of 7 graden.

wie nog vragen heeft moet even zelf een topic openen, ik wil namelijk niet iemand anders zijn buildlog kapen

Eens... en daarom nieuwe topic geopend.
http://forum.highflow.nl/f32/peltier-tec-vragen-14327/#post252739
 
peltier koeling tec 12715

Ziet er leuk uit

Maar denk er aan dat als je onder ambiance komt dat alle koud water lijdingen geisoleerd worden.
Ik gebruik er radiator folie voor deze is makkelijk op maat te maken.
ook de processor moet appart worden geisoleerd anders komt er condens op het moederbord.

LETOP laat de computer niet in slaapstand gaan want dan bevriest alles. zorg er voor dat de peltierelementen schakelbaar zijn en je koelvermogen zo kunt regelen.

Ik ben zelf ook al jaren aan het experimenteren met peltier elementen, het hoogste rendement haal je met direct koelen met water, zie voorbeeld gebouwd van plexiglas.Hoemeer warmte je weghaald van de warme kant hoe kouder de andere kant word. Maar dat wist je al.
Bekijk bijlage 8294

Ik heb zelf een amd T1090 black edition hier wat gegevens als het systeem loopt
Bekijk bijlage 8295
Bekijk bijlage 8296
Ik heb voor het koude water systeem een pomp van aquatuning en 2 standaard pompen a 600 liter/uur voor de afvoer van het warm water. ontluchters zelf gebouwd van plexiglas buizen werkt prima functioneren ook als expansievat.
2 radiators van aquatuning bestukt met 3 14cm fans per radiator.

Mocht je nog wat info nodig hebben dan hoor ik het wel

groet en ga door met experimenteren
obiwan768
 
Ik heb een probleempje vastgesteld. Mijn pompen hebben niet voldoende perskracht om de koelvloeistof (Antifrogen L 60% en 40% gedestilleerd water) door mijn spiraal te pompen. Ik heb een alphacool VPP655 die tot 1500l/uur kan, maar die pompt ook helemaal niet echt iets rond eenmaal de temp begint te dalen, aan 10 graden lukt het nog, maar rond 2 graden stropt het volledig, ofwel is mijn spiraal wederom vanbinnen vervroren ambient was maar 10 graden vandaag, dus misschien haalde ik wel -30 à -35 op de peltiers en daar is die koelvloeistof waarschijnlijk wederom niet tegen bestand :092:

Dus:
- Kan iemand mij helpen met mono ethyleen Glycol, PUUR!!! :) Dat moet maar in 30% of zo gemixt worden om naar -40 te kunnen zo blijft mijn viscositeit beperkter.
(heb me al suf gezocht hiernaar in alle winkels tot de koeltechnieker groothandel toe, maar ze hebben dit gewoon niet)
- Wie weet welke watercooling pomp de grootste perskracht ontwikkelt ( debiet interesseert me niet, want heb toch niet veel nodig, maar perskracht moet zo GROOOOTTTTT mogelijk zijn.

Loop hier nu al dagen tegen een muur aan :eusa_wall:

Hieronder nog een foto'tje van de opstelling:
opstelling1.jpg

Een fototje van de leds in de block, dat ziet er echt wel VET uit!!
ledinblock.jpg

En nog een fototje van de koelvloeistof nadat die uit 20 graden celsius uit de vriezer komt, alles onder de 60% was hopeloos vervroren of gekristalliseerd.
glycol.jpg

Wie, o wie kan mij helpen aan 2 liter Mono Ethyleen Glycol????
 
je kan er ook spiritus ingooien dat werkt ook en is lekker makkelijk rond te pompen aangezien dat vloeibaar blijft tot de -80 dacht ik.
je moet dan alleen ervoor zorgen dat je loop luchtdicht is want ik geloof dat het nog wel een beetje dampt bij -1 tot-10

met antievries moet je ook perse de juiste verhouding nemen anders werkt het niet. je moet eens 1.5 tot 1 proberen, dan haal je de -30 niet maar dan zou het niet moeten bevriezen tot -25 ofzo.

1,5l water 1 liter antievries

normaal antivries kun je btw halen bij elk tankstation
 
Ik had al zitten denken op ethanol maar ben daar een beetje bang van, is er geen kans op gasvorming en zo als dit over de 70 graden cpu gaat?

En heeft iemand ervaring hiermee? Hoe zit het warmtetransport van ethanol, koelt dit even makkelijk als water?
(Ben weer te natuurkundig aan het gaan :018: , maar het interesseert me ook zo)

ik heb totnog toe geweigerd om gewone antivries te gebruiken, ik ging er van uit dat dit met vanalles gemengd zou zijn en heel slechte koeleigenschappen overhoudt? Vandaar mijn tot op heden vruchteloze zoektocht naar pure mono ethyleen glycol.

Of vergis ik me en kapt iedereen er hier vrolijk antivries bij? Want dat is natuurlijk makkelijker te krijgen.
 
Lol, op oliehandel.nl verkopen ze wel puur mono ethyleen glycol........
.......
.......
.......... per VAT!!!!!!!!

Iemand zin om te delen?? Kost zo'n 180 eur, ik kan eventjes verder met 10 liter :icon_lol:
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan