• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Cube

Eerst maar eens een inleidend verhaaltje
Lang lang geleden, in een tijd dat casejunkies nog geen Coen als beheerder was was BlackWhizz op zoek naar een goede kast voor zijn server. Echter waren die duur of voldeden niet. Even later ging ie met MDF spelen en er kwam een kubus uit, echter voldeed deze nog steeds niet aan zijn eisen. Nu is hopelijk deze ellende voorbij. Ik ga namelijk mijn kubus-mod nog een keer een revisie geven.

Ditmaal zijn mijn eisen aangescherpt
- In een compacte ruimte zo veel mogelijk ruimte voor veel schijven krijgen.
- Schijven moeten goed gekoeld worden
- Goed kabelmanagement
- Stevige constructie

Nu is het nog dit
DSC01834.jpg

1. De kubus zo die er nu bij staat (zie de stof)

DSC01835.jpg

2. De achterkant (ruimte voor een ATX voeding en een ATX moederbord) naast de voeding komt het HDD compartiment.

DSC01836.jpg

3. Snoop Dogg zou hier trots op zijn. Uitklapbare hoods (of is dat niet iets voor bekisting). Werkt erg onpraktisch. Neemt te veel ruimte in.

DSC01837.jpg

4. Nog een foto van de binnenkant. Het plan was eerst mobo boven. CD/DVD spelers rechts en hardeschijven links.

Waarschuwing
Ik gebruik mijn ouders' camera. Deze is bedoeld voor vakanties en dus niet als ding wat in onze werkplaats komt. Daarom ga ik in de werkplaats foto's maken met mijn telefoon. Thuis zal ik proberen meer foto's te maken met de goede camera.
 
Update 2
Jup, het gaat snel. Sneller dan ik had verwacht. Het was waarschijnlijk ermee te maken dat de sfeer in huis slecht was (ruzie/discussie tussen opa en oma en mijn ouders). Gelukkig is het in de werkplaats een stuk gezelliger (piratenmuziek :D)

Ik heb gisteravond en vandaag 2 dingen gedaan:

Gesloopt! (6)
IMAG0113.jpg

Eerst de pianoschanier tussen beide gedeelten weggehaald. Het rechterstuk heb ik weg gegooid.

IMAG0114.jpg

Daarna nog eventjes wat gespeelt met de motorzaag :) De reden dat ik zover van de kantjes ben gebleven is dat er nog spijkers in zitten. Zaag + spijkers is een bad combo, dan krijg je een botte zaag, en dat gaat mij dan geld kosten :p

IMAG0116.jpg

Toen had ik de stukjes die ik niet weg kon zagen weggebroken. Daarna nog eventjes flink geschuurd. Nu ziet de plank onderaan er niet geweldig uit, maar hij is in ieder geval weer vlak.

Begin met vlak onderaan gemaakt
Omdat ik vanochtend in een bad mood was ging ik maar weer modden. Dus ik heb wat latjes op formaat gezaagd (25x25mm). Na wat gespeeld te hebben met onze tafelzaag en wat houtlijm kwam dit er uit.

DSC01838.jpg

Nu ben ik zover. Ik heb inmiddels de latjes aan de zijkant vastgeschroefd. Voor de rest heb ik een houten steuntje gemaakt voor de voeding. Anders moest die op een stel moertjes leunen. En dat lijkt mij niet goed voor de lak van de voeding.

De steun van de voeding vind ik zelf dat erg goed gelukt is.
DSC01842.jpg


Het latje wat aan de rechter zijkant van de voeding zit is deels versmald. Hierdoor krijgen de hardeschijven meer ruimte.
 
Update 2
Nou, vandaag had ik weer zin om te modden. Lekker piratenmuziek opgezet en bezig geweest. Heerlijk, modden is rustgevend :)

DSC01846.jpg

Latjes die vandaag verwerkt zijn :)

In deze update begint het een echte 'constructie' te worden. Ik heb vandaag even een paar uur doorgebracht met mr. tafelzaag :) Het resultaat is een stel latjes en een MDF plaat op maat, daarna werden die latjes korter en kregen ze andere vormen.

DSC01847.jpg


Moederbordplaat
Ja, en nu heeft BlackWhizz een zooi aan kleine houtjes, maar wat heeft die daar nou aan? Heel simpel, de kleine latjes zijn bedoeld om het de 2e laag aan te maken. Naja, genoeg gelul. Laat de foto's praten :)

Met deze plaat en latjes en mobotray word de moederbordplaat gemaakt.
DSC01848.jpg


Om vervolgens de mobotray stevig en vlak te monteren worden er 2 latjes tussen de mobotray en de MDF plaat gemaakt:
DSC01849.jpg


Daarna is het simpel. Een paar schroefjes en het zit vast.

DSC01850.jpg


Het enige wat nog ontbreekt zijn nog wat gaten voor cable management.

Stapeleeuuuuhhhh!
Ja, stapelen. Onderaan de kubus komt ruimte voor hardeschijven en voeding. In de bovenste laag komt moederbord, dvd brander en fancontroller. Maar hoe wil ik de moederbordplaat dan ophogen? Met korte latjes!

DSC01852.jpg

Deze dus

De latjes komen verticaal te staan en ondersteunen de moederbordplaat.

DSC01855.jpg

Op deze manier

Zo gaan ze binnenkort worden gemonteerd:
DSC01854.jpg


Voeding gedeelte:
DSC01856.jpg
 
Update 4

Mockup
Gister en vandaag heb ik me bezig gehouden met de planning waar het hout gezaagd moet worden voor de voor-en achterkant. Na eventjes wat karton op formaat gezaagd te hebben kwam ik op dit idee.

DSC01862.jpg


De achterkant
DSC01863.jpg

Hier ben ik wel blij mee. Het ziet er strak uit. Aan het eind zal links van de voeding onder het mobo tray wel een opening zitten voor het hardeschijf compartiment. Zo krijg ik ruimte voor 10 HDD's die ik makkelijk kan monteren.

De voorkant:
DSC01858.jpg

Hier ben ik totaal niet tevreden mee. De DVD speler en Fancontroller zitten te hoog. Daardoor lijkt het dat de powerknop ook te hoog zit en de USB poorten en HDD led zitten daardoor ook te hoog. Hier zal ik nog een beetje meer over moeten denken.
 
Update 5
Het duurde wat langer, maar ik heb toch WAT gedaan, nog steeds beetje druk maar ik probeer rustig verder te werken.

Allereerst heb ik boodschappen gedaan, niet veel maar wel wat :p
2x 1m Aluminium hoekprofiel.
Ik laat nog in het midden voor jullie waar ik dat voor ga gebruiken. Maar mogelijk zien jullie wel een verband met mijn aankoop en deze update.

Rails
Ik heb railtjes gemaakt voor het HDD rack. Van hout. Ik heb in de winkel naar laderailtjes gekeken maar die waren nogal prijzig (30 euro :S). En toen dacht ik, met een beetje modden kom ik er ook wel :)

DSC01892.jpg


DSC01892.jpg


Cable management
In de bovenste laag komen windows, en daarom wil ik de kabels eigenlijk mooi wegwerken.

Dus, ik heb maar wat afgetekend.
DSC01889.jpg


Daarna gezaagd en geschuurd, toen kwam er dit uit:
DSC01897.jpg


Er zijn 3 gaten, 2 bij het moederbord voor de kabels die van/naar het moederbord moeten. En nog 1tje voor het frontpaneel voor de kabels van de DVD brander en fan controller, power button.

Omdat ik toch wel benieuwd was (en jullie vast ook) of het werkte (ATX kabel is nogal dik) heb ik maar wat kabeltjes door de gaten gehaald en gekeken of het werkte. En dat werkt :)

DSC01898.jpg


Het word nog een mooie kubus.

Nu zijn jullie weer helemaal bij met de werkzaamheden.
 
Kleine update

Ik heb een MSI D-Bracket gevonden in mijn doos der zooi. Na wat gesloopt te hebben bleef dit over.

DSC01907.jpg


Ik heb de ledjes en de extra connector weggesloopt. Ik wed dat dat toch niet gaat werken i.c.m. een Asus moederbord. Dus nu heb ik ook front-USB.
 
Update 6

In deze update wil ik het kort houden.

Front- en back panel
Ik heb gewerkt aan het front en back paneel. Het is nog niet af. Maar ik heb het helemaal gehad met het meetwerk, dus ik wil dat later doen.

Eerst afgetekend:
DSC01984.jpg


Daarna gezaagd, geschuurd en gevijld totdat het paste.

DSC01988.jpg

Rechts het frontpaneel (wat overigens neit af is. Ik wil eerst de 3,5" bays aan de 5,25" bays vastmaken en dan pas meten. Want er zit iets ruimte tussen de 2 bays. Hoeveel weet ik dus nog niet.

HDD rack
Ook nog niet af. Maar ik heb mijn hoekprofiel verzaagd en verboord. Nu is het nog een zaakje afmaken. Gaten boren, popnagelen en de rail er aan vast maken.

DSC01989.jpg


Deze 2 heb ik gemaakt. De hardeschijven komen verticaal aan deze hoekprofieltjes met gaatjes te zitten, op deze manier:

DSC01991.jpg


Op deze manier krijg ik ruimte voor 11 (!!!) hardeschijven. Dus dat word nog ff sparen voor hardeschijven en een fatsoenlijke raid controller :p

En om maar even te bewijzen hoe stevig de constructie is:
DSC01994.jpg
 
Update 8

Ik heb vandaag de HDD rail compleet gemaakt. Er ontbraken nog enkele onderdelen.

DSC02002.jpg

Deze onderdelen.

Ik heb een aluminum hoekprofiel bevestigt aan een latje hout. Dit omdat het plan veranderde. Ik wilde de HDD's eerst aan de bovenkant ophangen maar dat werd lastig omdat ik MDF niet al te stevig vind. En 11 hdd's kunnen best wat gaan wegen.

Dit onderdeel is daardoor verleden tijd:

DSC01892.jpg


Om de hardeschijven tijdens transport niet los te laten liggen is er een kleine ruimte tussen het aluminium en hout. Hierdoor krijg je een soort van lade:

DSC02003.jpg


DSC02004.jpg


Daarna word de HDD houder tussen het hout en aluminum geschoven.

DSC02007.jpg


In de kast gaat het er zo uit zien:

DSC02008.jpg


DSC02010.jpg


Een nog een artistieke foto, gewoon omdat ik het leuk vond.

DSC02011.jpg
 
Update 9

Sorry dat ik jullie niet geupdate heb gehouden. Maar ik heb in 3 dagen bijna 40 uur gemod omdat ik het schilderklaar wilde hebben. Dus updaten had weinig zin.

Iig de kast is schilderklaar, eindelijk! Vandaag weer bijgeslapen dus dat komt helemaal goed :D

Frontpanel afgemaakt
Het frontpanel is nu af. Ik heb de laatste gaten uitgezaagd voor de fancontroller. Ook zitten er nu gaatjes naast de ODD en fancontroller bay, maar dat is nodig om het rekje ervoor te monteren.

DSC02019.jpg


Zagen van gaten voor HDD rack, mobo tray en fan
Als allereerste ben ik begonnen met het laatste zaagwerk. Of toch niet, later moest ik nog windows zagen.

DSC02021.jpg


DSC02025.jpg


Het gat naast het voedingsgat word opgevuld met een pianoschanier en een plaatje MDF. Zo kan ik makkelijk de rail naar buiten trekken voor monteren van HDD's.

DSC02026.jpg


Monteren van voor en achterplaat
Waar ik mee ben begonnen is het monteren van de platen voor en achter.

DSC02028.jpg


De korte verticale latjes heb ik aan de achterkant vastgezet door middel van schroefjes en deze beugeltjes:

DSC02012.jpg


Hierdoor zitten de latjes nu perfect vast op 90 graden.

Daarna heb ik de platen vastgelijmd met houtlijm. Half uurtje laten drogen en vastgeschroefd. Van het lijmen heb ik deze foto gemaakt, gewoon omdat ik het leuk vond en me verveelde.

DSC02020.jpg


DSC02021.jpg


Helaas heb ik alleen maar van 1 kant foto's.

Drivebays boven inkorten en bijwerken
Uit een donor kastje dat ik nog over had van een vorige mod had ik nog drivebays voor 3x 5,25" en 3x 3,5". Ja, 3 keer. Ik wilde bovenin ruimte hebben voor 1x 5,25 en 1x 3,5. Dus dat heb ik ook meteen maar geregeld (dank aan vaders voor het zagen met de slijptol. Ik kan niet precies zagen met dat ding).

Na wat gezaag, gevijl, gepopnagel en geboor kwam er dit uit:

DSC02030.jpg


DSC02013.jpg


Aanpassen USB bracket en monteren van USB poorten
Daarna maar usb bracket ingekort en gemonteerd. Het ziet er nu zo uit.

DSC02024.jpg


DSC02028.jpg


Die 2 gaatjes aan de zijkant ga ik niet opvullen. Ik vind het zonde om voor 2 kleine gaatjes duur spul te kopen. Daarnast word het toch zwart en het is verzinkt dus je ziet er niets van.

Tot zover
Tot zover ziet het er zo uit.
DSC02028.jpg


De blokjes hout aan de bovenkant van het achterpaneel (en aan het voorpaneel, maar dat zie je niet) zal dienen als steuntjes om de rest van de panelen vast te houden.

Af! [ot]Althans, bijna[/ot]
Daarna heb ik de zijpanelen afgetekend en uitgezaagd en bijgewerkt. Helaas vergeten te fotograferen, maar na het monteren van top en zijpanelen ziet het er zo uit!

DSC02032.jpg


Op de kast ziet het er zo uit!
DSC02031.jpg


DSC02033.jpg


Zoals je ziet op de laatste foto zit er nog een gat onder. Hier komt nog een rooster, want dit gat komen fans voor om lucht langs de HDD's te blazen.

De gaten aan de bovenkant dienen voor windows. Die ik overigens meteen daarna heb gezaagd.

DSC02035.jpg


Hier zit het beschermfolie er nog op. Tussen het beschermfolie zit Brinkdinges (tm) PMMA Glashelder :D. Bedankt nog!

Daarna maar een klein fototje gemaakt van mijn hand die plexiglas vasthoudt (en nog scheef ook, ik zie duidelijk de schroefgaten :p)

DSC02034.jpg


Steuntje voor fans
In het ondervak heb ik ook een steuntje gemaakt voor fans. In feite is het gewoon een aluminium hoekprofiel met gaten voor fans en gaten om te monteren op het hout.

DSC02028.jpg


Eindresultaat na alle werk!

DSC02031.jpg


DSC02033.jpg
 
Update 10
Jup, nu een keer een officiele update. Inmiddels gaat het schilderen gestaag verder met veel tegenzin, gevloek en getier. Maar ik wil het goed hebben dus ik moet dr voor knokken :p

Ook ben ik druk op jacht naar een leuk systeempje wat hierin gaat komen. Ik heb niet echt een fatsoenlijke PC meer, vandaar.

Maar in ieder geval dit:
Ik heb geschilderd, Het ene omhulsel met front/back/bottom panel is geschilderd, het zag dr goed uit, nu zitten er alleen bubbeltjes op (ALWEER :x) die dr met het naar huis halen van de kast niet zaten.

DSC02229.jpg


DSC02247.jpg


Dus, ik ben naar de karwei geweest en heb daar een post karwei verf gehaald. Hopelijk werkt die wel mee. Vorige keer heb ik daar succes mee gehad dus we zien wel.

Cable sleeving
Omdat ik het per stuk verpakken van kabels onzin vind en iets minder kabelzooi in de kast wil hebben heb ik alvast wat kabels gesleeved. Met AC Ryan sleeving. Ik moet zeggen, het valt me tegen. Niet super, maar wel ietsje, je kunt namelijk goed zien welke kabels je tussen de sleeve hebt verpakt. Enfin, dit is het geworden:

DSC02240.jpg


DSC02241.jpg


Hopelijk snel een update met meer succes.
 
Update 11
Jup, het vordert gestaag.

Schilderen klaar!
Inmiddels is het schilderwerk goed genoeg (niet perfect maar veel beter lukt mij iig niet).

DSC02265.jpg

DSC02266.jpg


Verlichting
Voor mijn eigen vermaak vond ik het leuk om led balkjes te maken. Ook hoefde ik dan geen stomme inverter ergens op een zichtbare plek weg te werken.

helaas geef uitgebreide foto's maar het is heel simpel te doen. Wat gaatjes, wat ledjes en een beetje soldeerwerk.

DSC02268.jpg


Fans modden
Daarna kwam de volgende stap. Ik heb 3 fans in deze build zitten.

DSC02258.jpg


Helaas zijn dit geen led fans. Dus daarom maar bij iedere fan een gaatje in de hoeken geboord. Dit gat moet een ledje in komen.

DSC02262.jpg


Standoffs
Omdat de donorkast een achterlijk dik frontpanel heeft en mijn kast niet moesten de 5,25" bays en 3,5" bays verder naar achter. Daarom maar een stukje rond alu verzaagd.

DSC02270.jpg


Hopelijk komen er nu wel reacties ;)
 
Update! Bijna af (alleen ventilatirooster moet ik nog monteren en er moet nog wat hardware in.

Ledbalkjes
Omdat ik de vraag kreeg welke ledjes het zijn leek het me leuk om een paar plaatejs te schieten.

De balkjes zijn ziekelijk fel.

DSC02275.jpg

DSC02276.jpg


Echter schijnen de ledjes maar 25 graden. In de kast denk ik dat ik de lampjes moet uitzetten voordat ik ga pitte :p

Plexiglas + metalen onderdelen monteren
Ik heb alle losse onderdelen gemonteerd. Weinig interessants iedereen met een schroevendraaier en schroefjes kan dit.

DSC02281.jpg


Jupz, dat zijn de enige goed zichtbare kabels in het bovenste vak :D
DSC02282.jpg



DSC02283.jpg


Het vakje met de HDD rails.
DSC02285.jpg


Zo zijn de ledbakjes gemonteerd:
DSC02291.jpg

DSC02296.jpg

Geklemd tussen plexi en driehoekige stukjes hout.

Meer LED-fun
DSC02279.jpg


Een ge-led-modde fan :D

Dit was hem dan al weer bijna, volgende update roosters en hardware.
 
Updatetijd! Af!
Dit project is voorbij. Heeft veel te lang geduurd, maar vooruit, hij draait en werkt super.

DSC02325.jpg


En vanuit de windowtjes:

DSC02331.jpg


DSC02326.jpg


Voor de rest valt er weinig over te vertellen. Hij is super geworden alhoewel er nog steeds wat tegenvallers zijn.

- Geen ruimte voor hoge koelers.
- Videokaart is passief :( Waardoor die vrij veel te warm word. Opgelost met een ghetto oplossing a la tiewrap + fan :D
- Geluidsproductie

Vooral dat laatste is kut en ga ik oplossen door middel van een Scythe Ninja Mini op de cpu.
 
ziet er goed uit man leuke build en erg orgineel ;)
alleen waarom heb je je geheugen niet in dual channel staan (bij mijn weten moeten de modules dan namelijk altijd in dezelfde kleur slots) :)
 
mag ik fapen? XD

mooie kast alleen een beetje jammer dat je de CPU fan niet gesleeft hebt.

Haha, oudere foto. er zit nu een Hyper TX3 op en daar zie je het fan kabeltje nauwelijks.

Binnenkort gaat het tijd voor WC worden.

ziet er goed uit man leuke build en erg orgineel ;)
alleen waarom heb je je geheugen niet in dual channel staan (bij mijn weten moeten de modules dan namelijk altijd in dezelfde kleur slots) :)

Haha, kwam ik later ook achter. Er zit nu 4x 1gb in dual channel interleaved (wat dat dan ook mag wezen :p) XD
 
Laatst bewerkt:

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan