• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

SubZero Cube

het kookpunt van spiritus is hoger als 78 graden dus als je loop -10 is dan wordt je koperen plaatje dat op je cpu zit echt geen 80 graden, zeker bij een redelijke flowrate niet.
zelfontbranding is 400 graden dus je hoeft niet bang te zijn dat het spontaan in brand vliegt. en je loop luchtvrij houden dan kan er ook niks gebeuren.
wel eigenlijk even buiten testen just in case. voor lekken bedoel ik dan.

verder heb ik ook al eerder gewone antivries gebruikt en werkt gewoon goed, en het is gemiddeld 70% water dus die eigenschappen blijven zo goed als hetzelfde.

het is dat of alcohol, aceton kan ook maar dat is wel gevaarlijk zeker met plexiglas onderdelen.

mijn advies, gewoon antivries nemen en niet teveel erbij doen, gewoon kijken of het genoeg is of dat er iets meer in moet zodat het niet bevriest, antivries is namelijk een flink stuk dikker als water en vernietigd je flowrate als je er teveel in doet.
 
Je zoekwerk kan wel wat verbetering gebruiken.
Mono ethyleen glycol is namelijk in diverse chemicalie-winkels te koop. Ook gewoon online, hier bijvoorbeeld:
Ethyleenglycol kopen

Hoger of zelfs al middelbaar onderwijs kan dit ook makkelijk aanschaffen of laten leveren samen met hun lesmateriaal. Wat rondvragen ervoor zou geen probleem moeten zijn gezien het een onschuldige stof is.


Als je ethanol wilt gebruik zou je het ook kunnen aanleggen met een deel water, gezien ethanol hierin goed oplost.
Zo behoudt je het lage vriespunt maar verhoog je het kookpunt enigzins.
Niet dat dit veel uit maakt, als je koelmedium 80 graden bereikt heeft ben je sowieso al gefucked want dan is je CPU allang dood.

Koelvloeistof voor in een auto kan je anders ook makkelijk gebruiken, de meeste zijn al kant en klaar bestand tegen temperaturen tot -20 graden.
 
Super bedankt voor jullie snelle reacties.

@sanders: thx voor de link, wel hatelijk dat het 23 € verzendkosten is voor een product van 18 €. Ik woon in België en geloof mij als ik hier in google opzoek kom je vanalles tegen maar geen webshops, nu dat ik de naam ken was het natuurlijk wel vindbaar :002: . 80 graden voor de cpu is op de die, ik bedacht dat stel dat het die temp krijgt dat er automatische gasvorming is, maar vermoedelijk zal het gemengd met water aan 80 graden nog niet overgaan in gasvorm. Kookpunt Methanol 64,96 °C.

Mijn grote probleem is de toegenomen viscositeit bij afkoeling naar -25, dus ik denk echt dat ik een 50% mix methanol, water eens ga testen, ik vermoed dat dit een heel lage viscositeit blijft behouden en het warmtetransport blijft volgens mijn opzoeken online ook best wel goed.

Voor zover ik zie is methanol wel een tikje beter dan ethanol
Freezing Point
Methanol Concentration in Water
(%)
by volume 0 13 24 35 46 56 66 75 83 92 100

Celsius 0 -7 -18 -26 -40 -54 -71 -82 -87 -90 -98

Flash Point
Methanol Concentration
(%)
by volume 0 13 24 35 46 56 66 75 83 92 100

Celsius - 54 43 35 29 24 21 16 12 12 12

En hieronder Ethanol

Freezing Point
Ethanol Concentration
(% by volume) 0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100

Celsius 0 -4 -9 -15 -23 -32 -37 -48 -59 -73 -115

Flash Point is ongeveer hetzelfde

Soortelijke warmte
Methanol: 2.55
Ethanol: 2.48

Warmte Transport
Methanol: 0.25
Ethanol: 0.14
Glycol: 0.25

Ben ik juist in mijn conclusie of heb ik ergens iets over het hoofd gezien? Is een 40-60 verhouding in enige vorm gevaarlijk voor ontvlamming? Stel dat mijn koelsysteem faalt en de cpu de ganse handel opwarmt tot stel 80 graden?

(Voel mij toch minder op mijn gemak voor een 24/7 systeem )
 
hier een chiller staan met gewoon pure antivries erin voor in de auto (goed tot -60°c) en mijn eheim pompt dit met gemak rond...
volgens mij is je buis gewoon te klein van je spiraal...
voor de rest think before u act :)

Greetz B0B0
 
volgens mij is het zo ie zo niet zo handig om
Methanol, Ethanol, Glycol.
En dergelijke te gebruiken.
Zo methanol geweldig om kleine stukken vliegtuig te poetsen ;)
Maar zeer slecht voor je pomp.
dan kan je je pomp net zo goed op lucht laten draaien.
Voor de rest succes met je project.
 
Ik zou mij niet zo druk maken om het bevriezen van de vloeistof.
Test het systeem eerst uit met een processor die geeft genoeg warmte af en dan kunnen de peltiers wel eens tegenvallen.
Je weet dat een peltier een warmte pomp is die de warmte van de ene kant naar de anderekant verplaatst hoe meer warmte je afvoerd hoe kouder de anderkant word. Ga je het koelwater verwarmen met een processor dan komt er extra warmte in de kringloop en word jou koelvermogen van de peltiers een stuk minder. je hebt minimaal 6 135 watt 12715 peltier elementen nodig met direct waterkoeling om een processor amd T1090 black edition naar 13 graden celcius tekrijgen. Bij een kamer temperatur van 21 graden.

succes er mee
 
Laatst bewerkt:
Met Spiritus (wat overigens gewoon ethanol+methanol (GIFTIG!!!) +aceton) en wil je helemaal niet mee bezig gaan. Bevat een kleuringsmiddel/geurmiddel (pyridine) wat nogal nare residu achterlaat!

Waar het om draait is eigenlijk de soortelijke warmte, hoe hoger deze is, des te beter een vloeistof instaat is de warmte op te nemen en af te staan. Van water is dit 4186 J/(kg.K) en voor ethanol is dit maar: 2460 J/(kg.K) (spiritus ligt hier ook rond en nabij, anders ff rekenen, maar das uit de grijze doos XD). Zelfs zeewater met 3900 is beter als koelmiddel (ware het niet dat het niet echt handig is ivm geleiding en interactie met je koelblokken).
Ethyleenglycol heeft een warmtecapaciteit van 2430. Waarom geen water-ethanol oplossing zou us je zeggen, simpel: ethanol verdampt heel snel, zelfs bij kamer temperatuur, eenmaal verdampt zal dus je bevriezingspunt ook stijgen en dat wil je niet.
Dat is het mooie van glycol: dit lost op in water maar zal niet ontbinden in ionen waardoor je geen geleiding krijg en geen interactie met andere inionen in de oplossing.

Het vriespunt van je glycol/water oplossing hangt dus af in welke volumes je dit mengt.
Volgende stukje heb ergens van het net geplukt:
ethyleenglycol / water: 30/70 vol%:

dichtheid: 1051.75 kg/m3
Warmtecapaciteit: 3.590 Kj/(kg.K)
geleiding: 0.429 W/(m.K)
dynamische viscositeit: 415.220 10e-5 Pa.s
kinematische viscositeit: 3.948 cSt.
Vriespunt: -15.79C


Zelfs met een 30/70% oplossing heb je al 3590, dus nog steeds vele malen beter dan alleen spirutus.

Wanneer jouw TEC's zonder belasting al zover onder 0 koelen, dan vind ik het niet raar dat je loop bevriest. Zet er eerst maar een belasting op je concept, wat obiwan768 ook al zei, dan zul je zien dat het geheel compleet anders werkt :).
 
Mini update!

Gisteren een kleine test gedaan. Antivries krijg ik er ook niet doorgepompt jammergenoeg. Dus toch maar even testje met methanol. En dat...... werkt perfect. Goeie flow en temperatuur gedaald tot - 12. Ik ga nog 2 peltiers 12710 vervangen door 12715 modellen, heb er dan 4 dezelfde onderliggen.

Getest en nemen bij 12 V zo'n 7 A het stuk voor hun rekening, dus brutoweg gerekend leveren die 4 me zo'n 320 watt koelvermogen op. Ik ga wel nog een metaallegering gebruiken tussen mijn spiraal en de peltiers zodat ik maximale heatoverdracht krijg.

Tot de volgende!!!
 
wat je ook zou kunnen doen om het oppervlakte te vergroten is de buis een klein beetje plat knijpen en dan met een vijl een soort vlak stukje maken, ongeveer net zo als ze doen bij direct touch heatpipes, zo krijg je dat je element zoveel mogelijk contact maakt. een metaal anders dan koper geleid warmte ook niet zo heel goed dus zo'n metaallegering zal maar beperkt effect hebben.
 
UPDATE!! Model in SketchUp

Hallo iedereen,

Alvast bedankt voor al jullie raad en inzichten, veel hiervan heb ik ondertussen al geprobeerd. (Behalve de buis dichtknijpen :) ik vermoed dat er dan geen flow meer zal te zien zijn:087: )

Gisterenavond heb ik eindelijk mijn 3D model afgewerkt :woot: , heb hier echt verschillende avonden moeten aan spenderen maar het is gelukt. Kunnen we eindelijk starten met bouwen. Heb tal van leuke hardware op tweakers kunnen kopen, dus zie het in mekaar steken helemaal zitten. Het wat screenshots genomen van wat het zou moeten worden, dus hier gaan we:
SubZero Cube Front.jpg
SubZero Cube Side Right.jpg
SubZero Cube Side.jpg
SubZero Cube Back.jpg
SubZero Cube TopSide.jpg
Removed Front Panel.jpg

Er zijn dus nogal wat gaatjes te boren in de plexi. Ga voor de zekerheid nogmaals eerst in mdf het volledig model bouwen, want met absolute zekerheid zal er wel ergens een klein probleempje zijn :wehe

Als iemand van jullie ergens al een zekere fout ziet, please let me know ( voor dat ik alle gaatjes heb geboord )

De hardware die hierin moet komen is momenteel volgende:

PSU Corsair AX850
i5 2500K ( zo ver mogelijk oc'd)
Mushkin redline 8 GB 1600 CL7 ( maar die zou moeten 2200Mhz kunnen halen op CL9 )
X-fire HD 5870 XFX op EK waterblocks
Raid 0 Samsung Spinpoint F3 1TB met ISRT 30Gb OCZ SSD
SSD OCZ Vertex 3 120 Gb
Phobya Fan Controller ( die nieuwe )
Meanwell PSU 720W @ 12V
2 x phobya pomp DC12 -260
1 x Alphacool Pomp 665 met plexi top
1 x Alphacool Monsta 360
1 x Alphacool UT60 360
En dan nog heel wat kleurrijke ventilatoren, cathodes en leds in de cpublokken en dergelijke.

Ik zoek nog een moederbordje die hierbij past, zou graag een ROG extreme of Formula hebben, maar die kosten toch zoveel geld. Vraag mij af of ik niet beter eens zou kijken naar ASrock Extreme 6 of 9 ofzo.

Wat denken jullie hierover, welk moederbordje moet ik hierbij passen?

Voel me weer lekker in mijn vel, het gaat terug de goede kant op :026:

Tot de volgende!!!

PS: hartelijk dank aan Skyrip voor zijn pompje en een waterchiller. ( ga deze uit mekaar halen want die koperplaatjes zijn perfect, als ik mijn temps niet haal heb ik nog ruimte om deze chiller er alsnog bij in te werken. )
 
UPDATE!!!! 1 jaar later :) :) :) maar we doen verder

Hallo iedereen,

Ben zowat even een jaartje afwezig geweest maar ja heb dan ook een hostel gebouwd en afgewerkt, dus ja, veel tijd voor iets anders is er dus niet geweest, maar nu het einde hiervan in zicht is ( hostellybeer.com ) heb ik besloten om mijn build toch eens af te werken, dus nu is elke avond ten dienste van the PC-GOD :)

Ik heb mijn frames laten lassen en de plexi is volledig klaar en heb ik vandaag dus een eerste maal getest of alle plexi mooi in mekaar past en ik moet zeggen dat het beter gelukt is dan ik verwacht heb. Het enige jammerlijke is als je laat lassen dan kan je nog zo de maten benadrukken, er zal altijd wel een millimetertje verschil inzitten en hier is dus niks aan te doen.

Wel paar fototjes en dan naar bed :icon_cool:

DSC_2986[1].jpg

DSC_2979.jpg

DSC_2980.jpg

DSC_2981.jpg

DSC_2982.jpg

DSC_2983.jpg

DSC_2984.jpg

DSC_2985.jpg

So far so good, morgen gaan we eens kijken hoe de hardware in het geheel past en hopelijk gaat dat even goed!!!

Groetjes,

Stephane
 
We zijn er bijna : UPDATE

UPDATE!!!!!!

en het gaat vooruit, het gaat vooruit......

Ik heb de kast dus in mekaar gezet en de eerste tests laten lopen. Voor test heb ik een p5q pro bordje en een E2180 gebruikt.

Resultaat, kooling loop passief kan ik tot 1.4 Vcore gaan en de temp zal niet boven de 60 graden uitkomen, heb hiermee stabiele overclock van 3.0 of zo bereikt.

Kooling Loop Actief, nu wordt het leuk. Bij Vcore van 1.4 krijgt mijn processor niet warmer dan 30 graden en in gewoon gebruik daalt de temp langzaam naar zo'n 10 graden in idle is het me gelukt om de temperatuur in core temp te zien N/A tonen en dan iets later ja ja ja ja -1 graad celsius. :119::119::020::113: .

Dan zijn we stapje verder gegaan, ik kan tot een Vcore van 1.7 gaan met temps van om en bij de 80 graden dus dichtbij tj max van 85 op dit processortje, ik heb een stabiele overclock van 3.6 gekregen en een niet stabiele van 3.8.Wou naar de 100% overclock gaan maar dit beestje op dit bordje wil er niet van weten:s-chainsaw::icon_cry:
niet getreurd uiteraard want de definitieve setup wordt:

Gigabyte Z68 ud7 b3
2500 K
2 x XFX 5870 watergekoeld
2 x Vertex 3 in raid 0
2 x Raid 0 Seagate Barracuda 7200.14 versie 2 TB, Sata 600 7200 rpm watergekoeld
8 gB Mushkin ram die zou moeten kunnen klokken op 2133 watergekoeld
Alphacool monsta 360 rad en UT60 rad
en 320 Watt aan peltier koeling
Corsair 850 AX

Zover zijn we dus nog niet maar hopelijk morgen dus wel.

Het lijkt erop dat mijn systeempje toch gaat werken, condens probleem valt tot nog toe wel mee, als de buis gaat geisoleerd zijn dan vermoed ik dat condens niet echt een probleem zal vormen.

Wel genoeg geleuterd, een paar foto's en morgen hopen dat ik het helemaal kan afwerken

DSC_3038.jpg
DSC_3040.jpg
 

Bijlagen

  • DSC_3041 (640x360).jpg
    DSC_3041 (640x360).jpg
    68,7 KB · Weergaven: 5
  • DSC_3042 (640x360).jpg
    DSC_3042 (640x360).jpg
    59,4 KB · Weergaven: 5
  • DSC_3043 (640x360).jpg
    DSC_3043 (640x360).jpg
    65,1 KB · Weergaven: 5
  • DSC_3044 (640x360).jpg
    DSC_3044 (640x360).jpg
    75,4 KB · Weergaven: 5
  • DSC_3045 (360x640).jpg
    DSC_3045 (360x640).jpg
    78 KB · Weergaven: 4
  • DSC_3046 (360x640).jpg
    DSC_3046 (360x640).jpg
    85,7 KB · Weergaven: 4
  • DSC_3047 (640x360).jpg
    DSC_3047 (640x360).jpg
    93,4 KB · Weergaven: 4
  • DSC_3048 (640x360).jpg
    DSC_3048 (640x360).jpg
    58,7 KB · Weergaven: 4
meer fotos

Hier nog fotos
 

Bijlagen

  • DSC_3053 (640x360).jpg
    DSC_3053 (640x360).jpg
    54,2 KB · Weergaven: 4
  • DSC_3052 (640x360).jpg
    DSC_3052 (640x360).jpg
    62,6 KB · Weergaven: 4
  • DSC_3051 (360x640).jpg
    DSC_3051 (360x640).jpg
    86,9 KB · Weergaven: 4
  • DSC_3050 (640x360).jpg
    DSC_3050 (640x360).jpg
    70,3 KB · Weergaven: 4
  • DSC_3049 (360x640).jpg
    DSC_3049 (360x640).jpg
    79,3 KB · Weergaven: 3
Hey dit is een leuke opmerking!!!!

Ik heb hier nog niet bij stilgestaan. Ik gebruik 1 phobya pomp om de koeling van mijn peltiers te doen en dit doo 8 mm tubes (inner) en dit lijkt goed te werken. En de andere moet volgende elementen rond pompen : 2 kaarten, ram en 3 hdds.

Maar ik heb eigenlijk geen idee wat een goede flow rate is??????? Heb hier een flowmeter van koolance liggen met display gekocht van l3p. Maar welke waarde is goed om optimaal te koelen???

Mijn alphacool vpp655 is sterker en die pompt mijn koud water naar de CPU maar die gaat traag omdat een spiraal van 9 meter koper 4mm inner rond gaat, hoeveel is optimale flow om een processor te koelen?????

K3enny bedankt om me hier even op te wijzen!!!
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan