• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Reinigen tweedehands componenten

Waterloo

New member
Dit weekend wil ik mijn eerste computer gaan bouwen met een custom loop. Op advies van iemand heb ik een groot deel van de componenten tweedehands geregeld.

Het zijn de volgende componenten:

2 x EK CoolStream Classic PE 360
1 x EK XRES REVO 140 D5
1 x AlphaCool XPX Clear
Deze zijn gebruikt met AlphaCool Eiswasser Pastel Green coolant. (Ik wil zelf CryoFuel Clear gaan gebruiken)

Het plexiglas van de Alphacool XPX lijkt te zijn verkleurd naar groen. Kan ik dat nog eruit krijgen?

Hoe kan ik deze dingen het beste schoonmaken?

Is het een goed idee om de componenten te demonteren en deze los te 'wassen' met een sopje? Waar moet ik rekening mee houden?

Of is het beter om het te spoelen met een combinatie van heet demiwater en azijn?

Klopt het trouwens dat het water bij de D5-pomp ook tussen de 'kom' en de rotor komt? Hoe kan ik die het beste reinigen?
 
Laatst bewerkt:
Als het er groenig uitziet, kan je beter de waterblokken helemaal open maken en goed poetsen.
Koper kan je goed poetsen met een tandenborstel en ketchup (geen grapje, het werkt echt).
En sopje + gedistilleerd water (ipv kraanwater) is veiliger.
Daarna goed afspoelen met gedistilleerd water.

Radiator kan je goed uitspoelen met dit middeltje:
 
Hoe zit het met het XRES D5 reservoir? Kan ik dit ook demonteren en het acryl / deksel reinigen met een sopje?

En de D5 pomp zelf? Zijn daar nog specifieke schoonkaak instructies voor? Is na een schoonmaakbeurt met water / sopje naspoelen met gedestilleerd water voldoende?

Dat Mayhems Blitz heb ik niet in huis en ga dit weekend assembleren. Dat kan ik dus niet gebruiken...
 
Ja je kan in principe alles losdraaien en zo grondiger schoonmaken.
De pomp kan je eraf draaien, de rotor in het midden kan je eruit trekken (zit magnetisch vast) en schoonmaken.
Geen speciale instructies, alleen voorzichtigheid en geen kraanwater gebruiken en goed afspoelen.
 
Geweldig! Wat kan ik het beste gebruiken? De zachte kant van een spons? Een tandenborstel? Kan ik wat Ecover wasmiddel bij het demiwater doen?

Ik snap dat deze vragen nogal stupide overkomen maar het is zonde als ik de apparatuur door onkunde om zeep help (pardon the pun)
 
Een tandenborstel, zacht doekje en zachte spons zijn prima.
En inderdaad een beetje afwaszeep (zonder bijtende middelen).
Goed afspoelen, er mag geen zeepresten achter blijven.
 
Wat definieert goed afspoelen? Niet met kraanwater neem ik aan? Heb nu 20 liter gedestilleerd water staan, ik hoop dat dat voldoende is.

Is het een idee om na reiniging alle componenten aan de pomp te hangen en een tijd laat doorspoelen? Krijg echt zin om aan de slag te gaan, mijn handen tintelen.

Heb je trouwens nog advies voor welk afwasmiddel ik het beste kan kiezen?
 
Inderdaad beter niet met kraanwater (i.v.m. bacteriën/mineralen/algengroei/corrosie).

Boven de wasbak goed afspoelen en dan goed afdrogen met een schone doek is voldoende.

Dreft ofzo, als het kindveilig is dan is het meestal ook veilig voor je waterblokken :)
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan