• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Reinigen met azijn

Sanders

Kapitein
Hey beste flowerds,

ik ga vrijdag mn hele loop uit elkaar halen en volledig schoonmaken.
Er zit van allerlei troep in, ik denk dat het komt van een radiator niet goed spoelen voor gebruik.
Ach daar leer je van.

Anywayz, de witte aanslag zit dus door het demi water, en is ook overal aangeslagen.
14984rl.jpg


Wat er dus moet gebeuren:
-fittingen schoonmaken
-slangen schoon maken (dezen slaan dof uit van het spul als het water eruit is)
-radiators spoelen
-cpu blok, mem blokken, en NB blok schoonmaken.

Hoe ga ik hier nu het beste te werk?
Ik heb al een fles azijn en 5 flessen demi water gehaald voor het werkje.
Maar kan je azijn door je hele loop laten lopen?
Eventueel verdunt o.i.d.

Heb beetje research gedaan en de radiators kunne prima met azijn en kokend water, de fittingen ondergaan waarschijnlijk hetzelfde lot.
Maar kunnen de afdicht rubbers in de mem blokken en het pompje ook tegen deze behandeling?

Hoop wat duidelijkheid te krijgen :D
Alvast thanks
 
Schoonmaakazijn kan je gebruiken om de radiator schoon te maken. De verdunverhouding staat geloof ik op de fles. Alleen niet te lang laten intrekken. Het vreet nl aan het soldeer en het koper. Uur intrekken is genoeg en veilig.
Hier op xs de aloude schoonmaakguide van MaxxxRacer. Daar is het gebruik van azijn na wat discussies met de anti-azijn gestapo aangepast. Het is nog overigens steeds een goede en bruikbare guide.

Maar die binnenkant van de fitting ziet er heftig uit. Heb je alleen gedestilleerd water gebruikt?
 
Feser One Ultra Clear, met een Silver Coil.
Voor de rest niks in het water.

Zal dat topic doornemen :)

edit:
dat draadje geeft wel info over de radiator, maar nog steeds niet of de pomp en acrylic resrvoir top ook tegen een azijn-mixje kunnen.
Heb jij wellicht meer ervaring hiermee Coolfris?
 
Hey beste flowerds,

ik ga vrijdag mn hele loop uit elkaar halen en volledig schoonmaken.
Er zit van allerlei troep in, ik denk dat het komt van een radiator niet goed spoelen voor gebruik.
Ach daar leer je van.

Moet dat dan ? Ik bedoel dien je een bepaalde behandeling in acht te nemen wanneer je nieuwe componenten in gebruik stelt in een WC kring ?

En als je nu je complete nieuwe systeem van in het begin aan vult met koelvloeistof ?
 
Ja, radiators zijn nog helemaal vies van binnen van de productie.
Als de fabriek deze 100% schoon zou moeten maken worden de productie kosten te hoog dus zouden ze niet meer te betalen zijn.
Dus je moet ze goed spoelen van te voren, hier zijn verschillende methodes voor.
Ik denk dat ik het gewoon niet goed genoeg heb gedaan, kan geen andere reden bedenken.

Koelblokken zijn volgens mij wel gebruiksklaar vanuit de fabriek.
Maar inmiddels zijn de mijne dus ook gecontamineerd dus moeten ze alsnog schoongemaakt worden.
 
Was net even je buildlog aan het checken. Is dit je RAM? Als dat zo is, dan zou het ook nog wel eens galvanische corrosie kunnen zijn. Die ramblokken zijn nl van aluminium. Als je geen anti-corrosie in het water had, dan vrees ik dat dat het is. Dan moet je zeker de ramblokken even checken. Als het galvanische corrosie is zijn die alu blokken "aangevreten".

Sanders zei:
dat draadje geeft wel info over de radiator, maar nog steeds niet of de pomp en acrylic resrvoir top ook tegen een azijn-mixje kunnen.
Heb jij wellicht meer ervaring hiermee Coolfris?

Het gebruik van azijn kan je het beste beperken tot de radiator en de koelblokjes. Alhoewel die laatste met ketchup ook erg goed schoon te krijgen zijn.
Mochten het restanten zijn van die eventuele galvanische corrosie dan weet ik net één twee drie wat daarvoor de beste schoonmaak methode is. Daarover zal zeker nog wel diverse topics op xs over zijn.

Verder heb ik niet heel veel ervaring met schoonmaken. Meestal liggen mijn set-ups alweer uit elkaar voordat er iets vuil kan worden. :p


Maar check dat RAM blok vooral, ben echt bang dat het galvanische zooi is. Dan heb je waarschijnlijk nog een beetje mazzel, want dat alu had in dat geval ook door kunnen rotten en gaan lekken.

Hoop dat ik er volledig naast zit.




AzzKickr zei:
Moet dat dan ? Ik bedoel dien je een bepaalde behandeling in acht te nemen wanneer je nieuwe componenten in gebruik stelt in een WC kring ?

En als je nu je complete nieuwe systeem van in het begin aan vult met koelvloeistof ?

Beste is om nieuwe onderdelen voor gebruik open te maken en te controleren op rotzooi en vuiligheid. Het is niet uber noodzakelijk, maar het kan je meer gedoe dan die controle alleen besparen.
De radiator moet je altijd even doorspoelen met warm water en daarna nog met gedestilleerd of gedemineraliseerd water. Het is altijd nog mogelijk dat daar soldeerresten in zitten. Bij de thermochillradiatoren is dat bv bijna altijd het geval.
 
Laatst bewerkt:
Hmm, daar waren mijn gedachten nog niet eens naar afgedwaald, dat de ram blokken van alu zijn.
Dat is natuurlijk niet bepaald een combinatie.
Maar, mijn cpu blok is vernikkeld, het NB blokje is dan wel van koper maar deze is pas later erin gekomen.
Het water was toen al vervuild.
Zal het zeker checken vrijdag, thanks :)

Het gebruik van anti corrosie gaat toch trouwens de werking van een silver coil tegen?
zou jij dan aanraden de silvercoil te vervangen door anti-corrosie en PT nuke?

Zal trouwens ook wat meer fotos maken van de blokjes, misschien wel interessant.
 
Koper en nikkel staan geloof ik bijna gelijk in die galvanische serie. Ik weet eigenlijk niet of dat dan ook die corrosie als gevolg heeft. Hier onderaan de pagina staat een mooi lijstje. Alu staat daar in ieder geval op een vrij grote afstand van nikkel. Alhoewel ik niet weet wat er bedoeld wordt met nikkel passive en active.


Sanders zei:
Het gebruik van anti corrosie gaat toch trouwens de werking van een silver coil tegen?
zou jij dan aanraden de silvercoil te vervangen door anti-corrosie en PT nuke?



Ik pluk even hier een quote uit. :) Is denk ik duidelijker dan ik het zou kunnen zeggen:

Corrosion in loops-an overview: zei:
First up is metal nobility. A metal is considered more "noble" if it has fewer electron spaces in its outer shell empty-if its shells are full or close to. The less empty spaces, the more noble, all the way to full and almost completely nonreactive. A metal is classified as "active" if it has more open spaces, or fewer completed shells, and will readily seek to either steal electrons (ionize) or chemically bond (often oxidization, alloying is another process) with the materials around it. In a loop, copper is a "noble" metal, aluminum is an "active" metal. The resultant giving up of ions creates an electrical current, and that hastens the ionization process of the aluminum, destroying the structural integrity. The reason that glycols and other anticorrosives work is that they inhibit the formation of the ions (thereby also inhibiting the formation of silver ions for biocidal purposes) and disallow the development of the charge. A copper/aluminum loop is a simple type of battery.

Op die fiets.:D

Maar anti corrosie alleen is dan voldoende als toevoeging. De ethylene glycol werkt ook bacterie dodend.


edit:

Zal trouwens ook wat meer fotos maken van de blokjes, misschien wel interessant.

Ben ik zeker benieuwd naar. :p Die fitting heb je ook erg goed in beeld gebracht.
 
Ik was overgestapt van kant en klaar feser naar demi water met PT nuke vanwege de drap die feser achterliet maar nu worden mn bitspower fittingen lichtjes aangevreten :( ik heb geen aluminium in mn loop dus snap er ook niks meer van

Zal vanavond ff pics schieten ervan ;)
 
idd je radiator met azijn doen (ik doe vaan ong 1/4 azijn op 3/4 water en dan 10 min laten staan dan uitgieten en kijken of herhaling nodig is naar de hand van wat eruit komt)
verder alles loshalen wat los kan.... je res (acryl) niet met azijn doen

verder je slangen kan je makkelijk doen door een propje papier erin te doen en dan met waterdruk van de kraan erdoorheen te laten duwen ;)
al je blokjes uit elkaar halen en gewoon allemaal met een oude tandenborstel en tomaten ketchup doen ;)

als je ram van alu is zou ik het er uberhaupt uit laten, eigenlijk altijd maakt dit toch vrijwel niets uit in de temps ;)
 
als je ram van alu is zou ik het er uberhaupt uit laten, eigenlijk altijd maakt dit toch vrijwel niets uit in de temps ;)

Maar het ziet gewoon vet uit :)
Daarnaast is elk klein beetje mooi mee genomen.

Maar ben er nu wel over na aan het denken om óf die ram koelers uit de shop van Freddy ooit eens te bestellen,
of gewoon origineel laten :hmm
First things first dan maar
 
kijk dit is met demiwater en PT-nuke en zonder aluminium delen :013:

23veoth.jpg


dus ik ga weer lekker terug naar feser one want die drap die is nog enigzins te verwijderen , dit niet :'(
 
Dat lijkt wel een beetje op dat harde spul dat na verloop van tijd op waterkraantjes gaat zitten. Dat zit ook goed vast en kan je er alleen maar met iets scherps af krabben. Dat zal het wel niet zijn, want dat heeft geloof ik weer iets met kalkvorming oid te maken.

Je zou dat spul eigenlijk ergens in een lab moeten laten analyseren om de juiste conclusies te kunnen trekken. Maar dat zou natuurlijk wel erg veel centen gaan kosten. :p
 
Dat lijkt wel een beetje op dat harde spul dat na verloop van tijd op waterkraantjes gaat zitten. Dat zit ook goed vast en kan je er alleen maar met iets scherps af krabben. Dat zal het wel niet zijn, want dat heeft geloof ik weer iets met kalkvorming oid te maken.


nou je t zegt :eusa_wall: volgens mij is dat het :012:
 
Als dat zo is, dan zal het demi water dat je gebruikt hebt vermoedelijk niet van een al te hoge kwaliteit zijn geweest.
Ik vraag me dat wel eens vaker af in hoeverre er verschillen tussen de verschillende merken zit. Voor een strijkijzer of accu zal het allemaal wel prima spul zijn, maar voor langdurig gebruik in een wc set-up kan er van alles gebeuren als er troep in zit die weer reageert op ander spul dat normaal gesproken geen kwaad kan.
Om die paranoïde reden koop ik nu alleen nog maar aqua-bidest (dubbel gedestilleerd) bij een shop voor medische spullen. Niet omdat het nu dubbel gedestilleerd is, maar omdat voor medische dingen er vermoed ik een hogere controle graad is dan het water voor supermarkten en bouwmarkten. Feser is overigens ook aqua bidest.
Dit ondanks dat ik nog geen dergelijke problemen ben tegengekomen zoals jij en Sanders nu hebben.
 
Nou, de geheugen koelers gaan er in ieder geval uit.
Heb dat al besloten (nieuw geheugen ook al besteld).
Dus dan rest alleen nog het schoonmaken vrijdag en zaterdag.
Ik zal rapport uitbrengen :p
 
Dat heeft met de stroming te maken.
Zo als ik dat zie zit dat spul alleen in de binnen bocht,waar de stroming het lagst is.
Overall anders is de stroming zo hoog dat het zich niet vastzetten kan.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
W Reinigen tweedehands componenten Waterkoeling 7
vgojef Reinigen waterkoeling setup Waterkoeling 6
alain-s CPU block reinigen Waterkoeling 8
S Reinigen WC setup. Waterkoeling 15
K Diensten te koop? Ik heb hulp nodig met buigen van hard tubing Waterkoeling 4
HighFlow Playstation 5 waterkoeling met de EK-QuantumX CoolingStation Monoblock for PS5 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
X Problemen met pomp reservoir (3 nieuwe pompen op 1jaar?) Waterkoeling 1
D aansluitingen op waterblock met ABP Waterkoeling 2
D Vertical GPU mount die geschikt voor waterkoeling met active backplate Overige Koeling 1
M Mijn nieuwe build met MORA3 420 ingebouwd in de muur :) Gallery & Build Logs 5
D Watercooling newbie met wat vraagjes voor een 3080 en Ryzen 3600 Waterkoeling 13
HighFlow AtGames Legends Ultimate Arcade Kast met 300 games HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
B Fractal design 7 met 6900xt advies Waterkoeling 1
Robin Iemand ervaring met een coolermaster masterbox nr600 case en radiatoren? Waterkoeling 14
Jason Nieuw: Singularity Computers Protium 2.0! Reservoirs met D-RGB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
D 2 GPU's met active backplate koppelen HighFlow Forum 7
7 Hulp met samen stellen 3080 waterkoeling Waterkoeling 2
P hulp nodig met plaatsen reservoir Waterkoeling 10
Mannekino Custom loop kerstvakantie project in O11 Dynamic XL voltooid met Direct Die cooling voor een 9900K Gallery & Build Logs 9
B hulp nodig met nieuw custom loop Waterkoeling 5
Silversurfer Probleem met koelen van m.2 ssd (geen flow) Overige Koeling 4
K Hulp nodig met systeem te drainen Waterkoeling 4
Silversurfer [advies nodig] Lucht in het systeem en flowmeter stopt met draaien Advies Waterkoeling Setup 1
C Te weinig Flow met mijn EK pomp? Waterkoeling 8
L Hulp met uitzoeken van de rest van de onderdelen. Advies Waterkoeling Setup 14
HighFlow Lian Li komt met SL120 fans die met elkaar verbonden kunnen worden HighFlow Product Suggesties en Nieuws 34
D M3 schroefjes Corsair AIO? Zwart of evt wit met platte kop kruiskop Cases en Modding 1
HighFlow EK-Quantum Flow Indicator / Flow Meter met D-RGB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 8
HighFlow Alphacool introduceert vijf radiatoren met formaten tot 1260mm HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
S Ervaringen met Ek quantum reflection pc-o11d-xl d5? Waterkoeling 1
HighFlow Sony toont uiterlijk PlayStation 5: zwart met wit, twee varianten Gaming 4
Rammstation Iemand ervaring met dancing light 6 led 6 collour ? HighFlow Product Reviews 2
D 75 graden met 360 fractal design koeler?? Waterkoeling 4
S AMD threadripper 3960x met water- of luchtkoeling Waterkoeling 3
Bokeh Bokeh - Ben - mijn monster PC project met RGB Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 11
M moederborden met waterkoeling Waterkoeling 4
Freddy Maak jouw RGB setup compleet met Phanteks RGB Evolv Sound Mini Speakers xD HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
HighFlow CES: Samsung Odyssey: vlaggenschip-monitor met 240Hz-scherm, 1 ms en DisplayHDR1000 Hardware & Software 9
HighFlow EK-Quantum Kinetic TBE D5, pump/res combo met DRGB/ARGB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
HighFlow EK Waterblocks onthult speciale EK-versie van de InWin 303 met ingebouwd distributieblok HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Freddy EK FLT Reservoirs, plat zonder en met DDC of D5 pomp HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
A Fan problemen met EK-Cable Splitter 4-Fan PWM extender Problemen & Oplossingen 13
A Problemen met windows/hardware Hardware & Software 7
R Caselighting met Philips Hue mogelijk? Cases en Modding 2
A Corsair 900D met een klein beetje waterkoeling :p Gallery & Build Logs 39
A 2x Phanteks glacier waterblokken met custom backplate's. Verkocht 4
T Z390 mob , i5 9700k CPU met RTX 2070 GPU Overclocken Overclocking 1
W Inbouw Water Cooling combinatie met Asus Maximus IX Extreme mboard Advies Waterkoeling Setup 2
ABRAWARE additieven bij X1 met distilled water Waterkoeling 3
M Schroefjes met veer voor GPU koeling Overige Koeling 1

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan