• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Nvidia GTX480 / GTX470 vs AMD HD5870 / HD5890

Freddy

Administrator
Forumleiding
De nieuwe GTX480 en de GTX470 zijn nu binnenkort leverbaar :)

Zijn ze nu de meerprijs waard t.o.v. AMD HD58XX / HD59XX kaarten?


Paar plaatjes:

35asqxt.jpg


24neh7d.jpg


igl1jt.jpg


v645md.jpg


64folv.jpg





Hier enkele conclusies van reviews:

TPU:
The GeForce GTX 480 shines in nearly all games in our test bench, giving out the highest performance figures for a single-GPU graphics card. It especially performs well in some of the newest DirectX 11 generation tests, something worth discerning.
[H]ardOCP:
The GTX 480 is quite simply not a “Radeon HD 5870 Killer.” We don’t know if we were supposed to think it would be or not, but with the power consumption this beast requires, you would hope it would be providing a bit more performance than it is. We can’t say that any of the real world gameplay advantages blew us away compared to the experience of gaming on a Radeon HD 5870.
Guru3D
Even so, when we tally up the results out of all titles tested, the GeForce GTX 480 wins nearly everywhere except in Anno 1404 and ironically 3DMark Vantage. There are scenarios where the GTX 480 is very close to the 5870, but there are also scenarios where the GTX 480 completely and utterly kicks the Radeon HD 5870 in the proverbial nuts. When we focus solely on the GTX 480 now for a minute, substandard and topic of discussion obviously has to be the TDP — the card when stressed will utilize nearly 250 Watts and that certainly is pretty steep power consumption, especially compared to ATI’s Radeon 5870 with a TDP of only 188W. You are going to need a decently ventilated PC as the heat the GeForce GTX 480 produces is plentiful. Make no mistake, the card will get hot, very hot. So that’s definitely something you need to keep in the back of your head.
bit-tech.net:
Yes, the GTX 480 offers great performance in our test games, especially in Dirt 2 and Bad Company 2, but compared to the competition, it doesn’t make a strong enough case for itself, especially when you consider that there are just so many caveats involved with buying this card. The higher price, the 100W of extra power consumption, scorchingly hot temperatures and a much noisier stock cooler are all extremely detrimental to its desirability. The HD 5870 remains a far better choice if you’re a gamer; while we’ve yet to see how the GTX 480 performs with CUDA apps and Folding, at this stage Fermi looks like a flop.
 
Voor een Nvidia aanhanger die op dit moment de nodige centen ervoor wil uitgeven en goede hoop heeft ;) is het denk ik wel waard. Maar voor degene die op dit moment bang for the bucks willen, ben ik bang van niet. Maar ik verwacht wel dat in de aankomende tijd een hoop optimalisaties komen gericht op in-game performance, die de prijs/prestatie verhoudingen van de fermi's ten goede komen. En uiteraard zullen nieuwe revisies in de loop v/d tijd ook komen in de vorm van 475/485 zoals de oude gtx200 series, die de geduldige mensen wel zal belonen ;)
For what it's worth, heb er zelf iig wel alle vertrouwen in :D
Zo'n gtx 400 serie komt zkr in mn toekomstige pc!
 
ik ben zelf lange tijd nvidia fan boy geweest, maar de berichten voordat de fermi uitkwam gaf al aan dat deze kaart minder op de gaming performance was gericht. Dat zie je ook terug in de cijfers. Ik ben bang dat het nvidia het gaming platform op een steeds lager pitje gaat zetten.
 
Hoe meer tesselation in games verwerkt word hoe meer de 480 boven de 5870 gaat uitsteken.
Het ligt dus een beetje aan de game developpers wat de toekomst van de 480 gaat worden.
Hoe de trent zich voortzet.
in Metro 2033 zet nVidia al een super prestatie neer
[ame=http://www.youtube.com/watch?v=EgbLLH0b8ek]YouTube - nVidia Metro 2033 demo - GeForce GTX 480 (Fermi) 1080p[/ame]
(bij 40 seconden wordt het echt mooi)

De GF100 chip is duidelijk de meest krachtige chip tot nu toe.
Helaas heeft dat ook nadelen voor de warmte en het stroomverbruik.
Maar wees eerlijk, welke echte high-end gamer heeft er nu ooit een videokaart aangeschaft omdat ie zuinig is?

Zoals ik ook al zei tegen Gio op TP, nVidia heeft het deze chip een nieuwe deur geopend naar meer mogelijkheden.
Terwijl Ati het op safe speelt (en overigens ook heel goede kaarten heeft neergezet), zoekt nVidia de grenzen op.
 
Wacht nog maar even dat er betere drivers zijn, ding is net een paar dagen gereleased en er worden nog beta drivers gebruikt.. Dus vergelijking met die ati kaartjes vind ik nog niet kunnen aangezien die al wat langer op de markt zijn en hiervoor zijn de drivers onderhand wel goed.

Die warmte waar ze het altijd over hebben komt omdat de fan settings op auto staan. Ati heeft een agressievere fansetting die slaat sneller in.
Als je de fans op 75% zet wordt de kaart maar 71 graden.
 
9 kansen op de 10 komt er ook nog een revisie van de chiop uit (denk aan de 280 - 285) die met minder energie (lees warmte) dezelfde of zelfs betere prestaties kan boeken..
 
Mooie kaart zal wel een leuk prijsje krijgen :icon_eek:
En even over die cuda technologie ik wil juist dat ze dat veder ontwikkelen.
want er is meer dan gaming op deze wereld als ik een blue ray over wil zetten naar een H264 1080p mkv duurt dat +- 3 uur met mijn quadcore.
Ik heb nu een GTX285 en deze is al sneller dan realtime.

Zie het al helemaal voor me dikke speelfilm van 2.5 uur omzetten in 30 minuten:033:
 
een beetje bij leggen en dan heb je 3 5870 voor de prijs van 2 480...
dik 100watt meer per kaart...
2*5870 in crossfire speelt alle spellen af met max settings in 1920x108...
ati heeft geen agressieve fan settings, de stock koeler draait idle op 21% tot dat de kaart 86c bereikt en dan gaat ie langzaam harder draaien om deze temperatuur te behouden

in dat filmpje boven kun je ook goed zien det het beeld niet vloeiend is, mooi? ja, met een ati kaart? denk weinig verschil (ben nog steeds aan het downloaden :p)

dus:
2*5870 voor 778 euro (389 per) en super prestaties
of
2*480 voor 1098 euro (549 per) en super prestaties (meer fps dan je zowizo kan zien)

denk dat een 3*5870 setup 2*480 doen huilen, paar euro bij leggen en voor tripple en je gebruikt dan zelfs nog 4 watt minder dan 2*480 (212*3=636w, 2*320=640w)


mijn leek redenering :)
 
Er is geen ontkennen aan: de GTX480 is dé snelste single GPU van het moment. In de meerderheid van de games is hij sneller dan de 5870, hetzij al dan niet beduidend. Soms is de winst marginaal, soms fenomenaal.

Echter, de keerzijde vd medaille is dat Fermi's structuur veel minder goed zit dan de HD5000 reeks. Hierdoor ontneemt de GTX480 beduidend meer stroom van je voeding en loopt hij veel warmer. Een Sli GTX470/480 systeem is dan ook een echte beproeving voor je voeding.

Neme daarbij het hogere prijskaartje en je begint je af te vragen of een standaard overclockte 5870 niet een veel betere keus is. (Of een 5850 crossfire).

Sinds de overname van 3Dfx door Nvidia ben ik destijds mee naar de vijand geheveld en heb sindsdien nooit meer een ATI gehad. Tijden veranderen nu eenmaal en voor het eerst heb ik een Radeon onder da kap en ik voel nu dat het de juiste keuze was om niet op Fermi te wachten, een conclusie die velen zullen maken / gemaakt hebben.

Bottom-line: wil je enkel uber performance, kostte wat kost: de GTX480 is uw kaart. Bekijk je het objectiever naar warmte, geluid en prijs toe, kan je niet naast een 5870. (5970 even achterwege gelaten, da's een geval apart).

PS: ik ben heeeel benieuwd hoe NVidia met een dual GPU oplossing kan komen tov die 5970 want als je de hitte en stroomverbruik nu al ziet, gaat een dual GPU in deze architectuur moeilijk worden denk ik.
 
LOL ik lees net dat:

Surround Gaming requires dual Fermi cards instead of a single Radeon for EyeFinity.

WTF je bent VERPLICHT om 2x GTX4-- kaarten te kopen om meerdere screens te kunnen aansturen? zoals 3dgaming/triple screens enzv.

Go ati go! eyefinity fot the winz (real live gezien @ Xtrafresh)

Met eyefinity heb je ook niet eens 3x dezelfde aansluiting nodig oid. zolang er maar schermen op aan gesloten zijn kan JIJ 3dgamen!

Xtrafresh had : Displayport-HDMI-DVI, dus 2 schermen anders aangesloten op 1! kaart ! echt geweldig.
 
Bij Eyefinity is het net een must om 2x... en 1x DisplayPort te nemen.
Dit acht ik eerder een nadeel dan een voordeel aangezien DP monitoren minder in keus te bieden hebben dan DVI/HDMI.
Daarnaast heeft Ati nog geen 3D gaming mogelijkheid,
maar deze zal wel mogelijk worden met komende updates in drivers voor de bestaande kaarten.
De nVidia kaarten zijn op dit moment al zo goed mogelijk klaar voor 3D belevingen.


De geluidsproductie van de GTX480 blijkt ook reuze mee te vallen als je verschillende persoonlijke reviews leest.
Dit geluid wordt beschreven als een redelijkerwijs aangename "jet engine",
waar deze personen ook duidelijk uithalen naar de 5870 en de nVidia verkiezen op 100% fan speed.
Ik vind dat er veel teveel wordt overgenomen via-via en Pietje hoorde dit en Keesje hoorde dat.
Ik heb mij al eerder uitgesproken over de aangenomen nadelen van de kaart, al dan niet op dit forum,
als je het stroomverbruik bekijkt gebruikt een 4870 in idle 10 watt meer dan een 480.
En er zullen altijd meer 4870's in verbruik blijven dan 480's.
Onder stress schiet de kaart inderdaad omhoog en verbruikt op zijn max alleen minder dan een 4870x2.
Maar wat krijg je hier voor terug aan prestaties?
Ik hoor ook niemand klagen over het stroomverbruik van deze 4000 series?
Die veel mensen hier ook vast hanteren.
Als je van GreanPeace bent en je geen stroom uit de muur wilt trekken moet je een spaarlamp in je pc duwen.
 
Allereerst: de Fermi's zijn héél slecht leverbaar, en het valt nog te bezien of dat nog bij gaat trekken. Voorlopig is deze discussie dus theoretisch: een 5xxx kan je kopen, een GTX4xx niet.

Verder is het inderdaad zo dat eyefinity verre van perfect is. Het ontbreken van een derde DVI-clockgenerator (waardoor je de Displayport wel móet gebruiken voor 3x1) op Cypress is absoluut een verbeterpunt.

HOWEVER. Eyefinity is een technologie die veel volwassener is dan nVidia's 3Dvision, en je hebt er ook nog eens geen gek brilletje voor nodig. Het probleem van de verplicte DisplayPort monitor is wel te balanceren met de verplichte 120Hz monitor voor 3Dvision.

Daarbij gaat het over features die bijna niemand gebruikt.

Wat ik denk is dat nVidia te veel heeft gewild. Het is nog te vroeg om zo'n tesselationmonster uit te brengen, het is te vroeg om echt met eyefinity of 3Dvision bezig te zijn, en het is al helemáál te vroeg om met een GPGPU aan de slag te gaan. Ik denk dat we over 10 jaar naar de Fermi architectuur zullen kijken als een kaart die zijn tijd té ver vooruit was, en daarom niet te produceren of te verkopen was. Zo kijk ik er nu alvast wel tegenaan.

De technieken áchter de Fermi zijn erg mooi, de grote vraag is wie ermee aan de haal gaat in de volgende generatie, nVidia of toch weer ATI. Voorlopig ligt ATI ver op kop, en blijkt Redwood gewoon een betere architectuur dan Fermi.
 
ik denk dat net als met G92 chips dat deze lang in gebruik zullen blijven.
Wat tweaks in de architecture en op een een kleiner proces gebakken. Dat is waar die GF100 chips echt behoefte aan hebben.

Ik ben overigens benieuwd naar de HD6000 serie van ATI die geheid deze zomer zal uitkomen. :066:
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
JeanPaul [VERKOCHT] GPU'S Nvidia GTX480 Verkocht 21
Freddy Voordelige Nvidia GeForce GTX480 kaarten :) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Freddy Nvidia RTX 4090 Waterblocks HighFlow Product Suggesties en Nieuws 9
Bl4ckj4ck666 nvidia rtx 3090fe oc voor nicehash mining Overclocking 6
Bl4ckj4ck666 Bitspower waterblock nvidia rtx3090fe Waterkoeling 4
Bl4ckj4ck666 Nvidia rtx 3090fe NVIDIA 6
Jason Barrow Nvidia RTX 3080/3090 LRC 2.0 RGB Graphics Card Waterblock HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Bl4ckj4ck666 Nvidia rtx 3090fe Hardware & Software 0
HighFlow Nvidia RTX 30-serie (3070, 3080, 3090): specificaties en adviesprijzen NVIDIA 13
Hightower Bitspower nvidia titan x pascal rgb ledstrip Waterkoeling 15
R [Waterkoeling], €300 euro, i5-8600K, nVidia GTX-1080ti Waterforce Advies Waterkoeling Setup 4
Freddy NVIDIA RTX 2080 Waterblocks / Waterblokken HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
Freddy Nvidia introduceert GeForce RTX-videokaarten: RTX 2080 Ti, RTX 2080 Ti en RTX 2070 NVIDIA 32
iSP Oud low-end test pci-e kaartje AMD/Nvidia Gevonden 1
N Advies waterkoeling 3 á 400 euro i7-970 en asus nvidia gtx 970 Advies Waterkoeling Setup 10
kier NVIDIA MbK Gallery & Build Logs 0
l3p [VERKOCHT-GPUS] 2x GeForce GTX 1080 Founders Edition 8GB + Nvidia 2 Slot 40mm SLI HB Verkocht 5
Freddy NVIDIA GTX1080 waterblokken HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
AQuAKiNG problemen met Nvidia Surround NVIDIA 1
vincent [GEVONDEN] nvidia 690GTX waterblocken Gevonden 8
stigma [CANCELLED] Nvidia GTX680 SLI (cherry picked) (water gekoeld) asic89,8 Verkocht 9
Sw333t [CLOSED] Nvidia PCI-e videokaart, maximaal 190mm lang Gevonden 1
T NVidia / CUDA kaarten voor een reken-PC NVIDIA 2
A MSI nvidia gtx 660 Waterkoeling 4
iSP [GEVONDEN] Nvidia midrange kaart Gevonden 1
Stephan---pro Nieuwe Nvidia GeForce TITAN videokaart !! Algemene Discussies 59
G Fan vervangen op NVIDIA® GeForce GT 640 1 GB DDR5 grafische kaart Overige Koeling 4
Johnny [Nvidia] Driver problemen Hardware & Software 147
JeanPaul [VERKOCHT] Nvidia GTX 590 Verkocht 2
Das Experiment [GEVONDEN] Nvidia 9800GTX of hoger Gevonden 1
Cygnitr0n Welke GPU, Nvidia of AMD? NVIDIA 29
k.3nny [IN-ACTIVE] Nvidia single GPU (wc prefered) Gevonden 7
Robin 7850 tegen hanger van nvidia Hardware & Software 3
Sw333t Op zoek naar een gpu, bij voorkeur Nvidia Hardware & Software 9
Vissa Nvidia GTX600 NVIDIA 18
M Nvidia GTX 560 koeling Overige Koeling 5
M [CLOSED] NVidia TNT2 Gesloten 9
R [GEVONDEN] nVidia GTX580, GTX 570, 2x GTX560TI Gevonden 4
U NVIDIA driver 295.73 WHQL NVIDIA 0
bundymania [Bundymania Review / Test] Der große Nvidia GTX580 Fullcover Wasserkühler Check ! HighFlow Product Reviews 0
Legendary1985 [GEVONDEN] Nvidia 2xx/4xx/5xx inclusief water block Gevonden 1
U NVIDIA driver 285.62 WHQL NVIDIA 0
A [CANCELLED] Nvidia GTX 580 of 590 Gevonden 1
M Goedkoop uw Nvidia GTX videokaart stiller maken Overige Koeling 21
X NVIDIA Driver 285.38 Beta - Battlefield 3 NVIDIA 5
X NVIDIA Driver 285.27 NVIDIA 4
X NVIDIA Driver 280.36 NVIDIA 12
dark viper zwolle [IN-ACTIVE] nvidia gtx 480 en 295 Gevonden 0
mailbomber Vraag over nvidia kaarten Hardware & Software 6
Harjo [GEANNULEERD] Nvidia 7600 + aquacomputer wc blok Verkocht 7

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan