• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Koolance TMS-200

damunk

Junior Member
Heb gister de TMS-200 binnengekregen en blijkbaar is er wel interesse naar het apperaat dus zal ff mijn bevindingen ermee hier posten. Voor een gedetailleerde review met veel pics moet je ff hier kijken:
Koolance TMS-200 testing results / review - XtremeSystems Forums

Dit waren eigelijk de enige pics die ik mistte in de review van dsumanik. Zo word ie dus gemount:
IMG_0067.jpg

IMG_0065.jpg


Even provisorisch weggewerkt tot volgende highflow bestelling, xelation sleeving ligt al klaar dont worry :p

Er zit ook spul bij om hem via een PCI bracket te mounten maar volgens mij word het dan een rommeltje met kabels routen, in mijn case in ieder geval. Misschien in een TJ07 achtige kast zou je hem zo wel heel netjes kunnen wegwerken.

De install:

Verliep eigelijk vrij pijnloos. Het enige probleem dat ik had tijdens de installatie was het USB kabel dat de informatie verstuurd/ontvangt van je PC nogal vrij kort is. In mijn niet al te grote case ( Enermax Uber Chakra ) moest ik hem zowat dwars door mijn case laten lopen, en het TMS bordje draaien om geen spanning om het kabel te hoeven zetten. Neem aan dat je hier gewoon een verlengstuk voor kunt kopen? Misschien dat freddy die dan ook maar in de shop moet gooien als product suggestie aangezien de meesten hier alles zo goed mogelijk willen wegwerken ;)

De installatie zelf verliep als volgt: In de manual staat dat je al je fans / pomp / tempprobers aansluit op de TMS maar je USB kabel nog niet. Dan boot je je PC en install je je TMS software + driver en sluit je je PC af. Dan plug je die USB kabel in je mobo/TMS en zodra je dan in windows zit kun je alles instellen. Ik heb het dus ook zo gedaan en bij mij was het zo dat de fans bij de eerste boot niet spinnen ( pomp had ik gelukkig nog op molex lopen ). Daarna start je gewoon de TMS software op, die maakt dan voor 1x verbinding met COM port (ook zonder problemen) en dan kun je alles instellen en beginnen je fans te spinnen.

Ik weet verder niet of het altijd zo is dat als je de eerste keer met dat ding boot je fans niet spinnen dus misschien kun je beter nog even je fans niet aansluiten op de TMS de eerste keer dat je ermee boot. Dan kun je op je gemak even fan speeds instellen en ze dan als de PC uit staat gewoon insteken. Bij mijn WC systeempje maakt even zonder fans booten niet veel uit, maar misschien bij een stock cooled I7 is het niet zon goed plan.. Magoed, wat zou zo iemand met een 100 euro fan controller moeten :p

Software:

Een maal in de software aangekomen kwam ik erachter dat mijn ACE fans alleen op 100% willen spinnen, en dat ze dan vrij veluid kunnen maken :icon_eek: Heb ze dus ook zo snel mogelijk gedisabled en vervangen met Yate Loons die ik nog had liggen. Op de andere kant van dezelfde RAD zitten nog Enermax Warp fans die ook best veel geluid kunnen maken, maar die kan ik wel limiten en die staan nu zelfs op disabled en gaan alleen spinnen zodra de water temp een bepaald niveau haalt (gaming mode :066:). Ik kan alleen nog niet checken of dit allemaal werkt aangezien de bitspower watertemp sensor niet herkent word door de TMS, ik moet dus ff een speciaal koolance sensortje bestellen bij freddy. Ook de flowmeter heb ik nog niet, en vraag me ook eigelijk af of ik die wel zou moeten bestellen ivm restriction.. Herinner me ergens gelezen te hebben dat het nieteens echt 1/2" is? Graag jullie input :)

Maar zover werkt alles perfect, en alles word goed aangegeven. Ook heb ik ondertussen mijn Swiftech MCP655 pomp aangesloten op de TMS en die laat zich ook gewoon perfect instellen. Hij geeft wel geen RPM aan aangezien hij geen geel RPM kabeltje heeft.

Over de OS independance kan ik zelf niet veel zeggen. Ik heb gelezen dat er wat problemen zijn met Shutdowns als er geen flow is, maar ik heb nog geen flowmeters dus daar kan ik nix over zeggen. Hier kun je beter die link die ik bovenaan gepost heb ff lezen.

Wat ik net wel even heb zitten testen is mijn het harder laten spinnen van fans bij temperatuur wijzigingen. En zie dat de minimum fanspeed daarbij 20% is, dit zorgt er dus niet alleen voor dat er constant stroom staat op fans die bij die snelheid nieteens willen spinnen, maar ook voor een hoop geluid zodra ze dan langzaam omhoog gaan. Het kan zijn dat ik iets mis, maar op het moment kan ik alleen dit:
example.jpg


En ik wil het zoals deze rode lijn:
example2.jpg


Maargoed, hopen dat de mannen bij Koolance dat nog kunnen veranderen. Ben in ieder geval zeer tevreden met dit product en kan het zeker aanbevelen. Ben je teminste van de FANAMPS en andere rare dingen af :p

Als je verder nog vragen hebt post maar en ik zal kijken of ik het kan testen. Hoop dat jullie er verder nog wat gehad hebben ook al staat zon beetje alles al in die andere megapost :p
 
Thanks voor de review!
Is zo voor de meeste denk ik een stuk duidelijker wat de TMS-200 inhoudt :)

De flowmeter zorgt wel voor iets meer restrictie, maar hoeveel heb ik nog nergens kunnen lezen.
Ik zie in ieder geval wel veel mensen met een flowmeter tussen de loop en nog steeds met zeer lage temperaturen :).
 
Ik neem aan dat het geen probleem is dat wanneer je de geflashte hebt ik die van mij terugstuur voor een geflashte? Of moet die dan helemaal naar Koolance land om geflasht te worden en zit ik vast aan wachttijden :p

Vraag me ook af waarom je het zelf niet gewoon kunt flashen... Er zit nog wel een USB aansluiting aan :S
 
Die van jouw kan je rechtstreeks met Koolance regelen.
Gewoon een mailtje sturen naar info@koolance.com met jouw probleem.

Dan krijg je een mail terug met link naar UPS, waar je de verzendlabel zo kan uitprinten.
UPS bellen en ze komen het bij je ophalen.
Koolance betaalt zowel de verzendkosten heen en terug ;)

Dat gaat sneller dan via ons en scheelt ook weer verzendkosten heen en terug.
 
Heeft het probleem niet te maken met wat voor ampere fans je gebruikt.

Ik had ook een probleem met de koolance exos2.

die heeft een instelling van 1 tot 10 dacht ik.

Met een te zware ampere fan kon ik alleen vanaf instelling 5 de fan redelijk langzaam laten draaien en pas bij 10 full spin.

Ik denk als je 0.20 ampere fans gebruikt je er geen last van zou moeten hebben.
 
Heeft het probleem niet te maken met wat voor ampere fans je gebruikt.

Bedoel je dat de fans niet spinnen als ze lager dan 60% staan ingesteld? Want dat is inderdaad normaal, alleen zou het dan leuk zijn als je in de software de auto fan instellingen ook vrijer kunt tweaken zodat je hiermee rekening kan houden.

Het niet opstarten van de hele PC zou hier denk ik niet aan kunnen liggen. Heb op het moment maar 6 fans op 2 channels en 1 pomp aangesloten. Aangezien de TMS 2A/24W kan leveren per kanaal met een max van 6,5A op het bord zou dat geen probleem moeten zijn. Probleem word ook verder erkent door Koolance alleen is het me nog niet echt duidelijk of het nu echt opgelost is.. dus ik wacht even een reply op hun forum af en dan vul ik pas een RMA request in.
 
Heb net mun TMS weer terug van de RMA nadat hij geflasht is en heb tot zover geen random alarm meer gehad.

Ook heeft Koolance nu nieuwe software gereleased waarbij ze een derde pijl hebben toegevoegd aan het "auto" instellen van de fans. Nu kan ik dus mijn Yates op 100% laten draaien en bijna niet horen, en als ik begin te gamen en mijn watertemp komt boven 38 springen de highspeed fans in 1x aan naar 56% (lager spinnen ze niet op, vandaar dat ik derde lijn nodig had). Nu is mun PC dus in completely silent mode, tenzij het echt moet.

Voorbeeld:
Nice.jpg


Vind het heel netjes van Koolance dat ze actief luisteren naar hun klanten en de tijd nemen om hun software te verbeteren. Alleen jammer dat ze ook mijn doos hebben gehouden bij de RMA :p

+1 voor Koolance ( en klein beetje highflow natuurlijk ;) )
 
Laatst bewerkt:
Nieuwe TMS200 software gereleased met hysteresis en meer

Water cooling systems, pc liquid cooling kit, cpu, video card, hard drive
TMS-200 v2.1.26 Updates:

NOTE: Current users should completely uninstall any previous versions of TMS before attempting to install v2.1.26. Reboot after installing the new software. (It should not be necessary to reinstall the Prolific drivers during the update to 2.1.26, unless you are a new user.)

* Added user temperature offsets (+/-) to the settings menu.
* Added a hysteresis function to the automatic fan and pump power graphs. This allows a "tolerance" period before power is adjusted based on the user's auto graph setting. The hysteresis graph line is in green, and can be disabled through the bottom checkbox.
* Icons for TMS silent/alarm modes, and logging enabled/disabled have been added to the main screen for easier identification.
* When an alarm event occurs, the pumps are now changed to full power until the user manually resets them.
* An error when interacting with the impending shutdown dialog box was fixed.
* A typo with flowmeter units in the shutdown settings window was corrected.
* A TMS startup delay was added to prevent errors with some pumps that required more time to power up.

Eindelijk geen constante fan spinups en downs meer bij auto fanspeeds :)
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
biopunk Koolance Swiveling Elbow G1/4 Black fittings HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
G FS: Bitspower, EKWB, Koolance en Barrow Fittingen en koppelingen Verkocht 1
F Koolance CPU-390I, CPU-390CI en VID-NX1080 Waterkoeling 7
F *Nieuwe* Koolance QD3/4 quick release black Waterkoeling 2
gunnie_nl koolance pmp pumpblocker Gevonden 0
D ADT-DXG45 45 graden koolance silver HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
T Koolance Quick Disconnect voor 3/8 ID 5/8 OD HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Sw333t [Gezocht] Koolance SHR-0820 Gevonden 0
R Koolance producten en ander merk fittingen Waterkoeling 2
D Koolance QD3 Female deel 3/8 ID 1/2 OD HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
C Aanpassing Koolance MVR Heat Transfer Plate, 140mm MVR-PLT140 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Besje Koolance QDC's, reservoir base en 290X-blok HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Hightower snelkoppeling koolance Waterkoeling 3
Sw333t Koolance producten HighFlow Product Suggesties en Nieuws 18
B QD3 Koolance quick disconnect HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
Sw333t Koolance HX-XC Radiators HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
S Koolance o-ring ORG-S12D5E HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
F Koolance QD4 quick release compressions black (1/2ID - 3/4OD) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
chicken Koolance VL3N Male Quick Disconnect Threaded G 1/4 BSPP HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
Traxtorm [IN-ACTIVE] Koolance GPU-220 Gevonden 2
sir serial [TKG-FIT] 10mm Koolance 90 Graden Black Chrome Gevonden 2
AverageNinja Koolance CPU-370 Rev. 1.1 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 6
alain-s [IN-ACTIVE] Koolance CPU-370 Verkocht 0
sir serial [VERKOCHT] Koolance RAM-33 waterblock Verkocht 3
S Koolance HDD Water Block HD-60 Waterkoeling 3
Y Koolance Quick connector SET HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
l3p [VERKOCHT] Origen ae S21T + Koolance fan/pump controller +RGB controller (L3p L4n) Verkocht 20
canonchiel [IN-ACTIVE] 13MM (1/2) Koolance Schroeffitting Paar - G1/4 (7 stuks) Verkocht 0
J Koolance COV-RP450 Rev.2.0 D5 pomp top HighFlow Product Suggesties en Nieuws 16
W Koolance INS-FM17N flowmeter zonder adapterboard HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Besje Koolance reservoir body TK050 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
R [VERKOCHT] Koolance PMP-500 Verkocht 3
T Koolance 402x2 vraagje Waterkoeling 6
Tath [IN-ACTIVE] Koolance reservoir RP-452X2 Dual 5.25"rev. 1.3 Verkocht 0
Tath [REFUSED] Koolance reservoir RP-452X2 Dual 5.25"rev. 1.3 Verkocht 1
z999 [VERKOCHT] Verschillende (bp, koolance) fittingen Verkocht 2
B Koolance CPU-380 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 6
l3p Koolance Flow Meter Adapter With Display HighFlow Product Suggesties en Nieuws 15
T Koolance VID-AR685 en Sapphire 6850 Toxic 1GB? Waterkoeling 2
arwin74 [CLOSED] dual bay koolance reservoir met 2x 355 pomp Gesloten 2
l3p Koolance PMP-500 Pump G1/4 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 22
H [IN-ACTIVE] Koolance TNK-501 Rev 1.1 Single 5.25" Reservoir + extra's. Verkocht 1
dave-firsttimer:) [VERKOCHT] Koolance MB+mosfet waterblock voor ASR4E + Koolance CPU waterblock Verkocht 3
l3p [VERKOCHT] Koolance PMP-400 + Koolance Heatsink + EK-DDC X-RES 100 Verkocht 1
Harjo [VERKOCHT] Koolance gtx 580 fullcover Verkocht 3
gunny Koolance TMS205 - Aquaero 5 pro Hoe en wat Waterkoeling 0
Besje Koolance swiveling elbow G1/4 low profile, black HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
W KillCoil in 3/8 ID tubing en Koolance RP-401X2 revisie? Waterkoeling 7
D [VERKOCHT] Koolance 3/8 x 1/2 G1/4 (8 STUKS) nieuwstaat Verkocht 1
Mobomonster Koolance Fillport & Inline filter HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan