Update: Het modden deeltje 2
En eindelijk; ik heb een betere fotocamera
Ding is uit 2003 ofzo maar met een zeer goede lens, je ziet het er niet aan af dat hij zo oud is.
Daarom een 16 tal foto's geselecteerd voor de log, dus laten we snel verder gaan.
Weer een pakketje... van Freddy dit keer!
Als eerste moest dat ding maar eens stil zijn, en dat was nog een heel gezoek;
Er zijn massa's gfx koelers die prima op de x7xx serie van ati passen, genoeg voor de x9xx, maar mijn 6870 was een beetje een ramp.
Gelid kende ik wel, had er al een verloop stekkertje pas van gekocht en eerder al eens een 1u cpu koeler voor een itx plankje.
Spul zag er goed uit en prima kwaliteit... op het eerste gezicht... maar daarover meer later.
Wat zien we allemaal?
- Gelid dualfan graka koeler
-
Lian Li pci bracket rekje
- 4 Pin graka fan connector to normal 4 pin fan connector (had ik al besteld, niet bij Freddy)
- Enkele gesleevde fan splitters (voor een andere build voor iemand, ik moet ook centjes verdienen
)
- Schoonmaak prut voor de core, had ik niks meer van staan.
- En de befaamde lolly
Slopûh!
Bye bye relatieve luidruchtige koeler, hallo... wacht dit is geen Jumbo reclame.... hakkûh... en slopûh! "/me zet jaren 90 deuntje op"
Nadat de koeler eraf was de core mooi schoongemaakt met de prut, wat zat daar een zooi op zeg. Niet alleen flink naast de koeler maar ook nog eens te veel... jakkes. De pads er ook gelijk afgehaald, bleven lekker op de chips plakken.
En het resultaat... had de belichting nog niet echt door van dat toestel op deze foto
Uiteindelijk heb ik de boel maar op een fanmate gezet, onder windows doet hij mooi aan PWM maar onder OSX niet, ouch. Plus de heatsinks flikkeren steeds opnieuw af van de graka... dat gaan we nog verhelpen met de volgende bestelling. Geheel moet het straks ff een maandje of 2 uithouden maar want dit moet anders... zeg nog niet te veel maar er komt vakantie geld aan... en verleden jaar was dat de step up naar mijn PC... dit jaar naar iets anders.
Draaien draaien draaien in het rond...
Wat Plextor drives die k hier heb
- Links de beste DVD-RW ooit gemaakt en de laatste met een binnenwerk uit de plextor fabriek; de PX-760SA!
- In het midden... een Slot-in DVD-RW die ooit in mijn mediacenter zat. Geen slecht ding maar hij haalt het niet bij de 760.
- Rechts mijn nieuwe, PX-B940SA, ofwel een BD-RE (herschrijfbare blu-ray drive)
Kon die laatste leuk overkopen en heb ook niet lang getwijfeld. Zeker omdat OSX nu ook blu-rays kan afspelen (minus het originele menu) was het in combinatie met de prijs een no-brainer. Kwa functies op firmware niveau haalt hij het niet bij de 760 maarja wat wil je ook.
Mooi he
, en dan heb ik nog enkele IDE en SCSI drives van plextor, iets uit het verleden met heel veel cd's fikken :+
Overigens over dat laatste... vrienden die er destijds mee doorgegaan zijn (en het grootschaliger deden) die zijn ooit eens opgepakt in 1998 ofzo en hebben een boete gehad van anderhalve ton Guldens... sprak er onlangs eentje en die heeft nu pas weer de boel op de rails... ouch.
Links en rechts de mounting holes voor de optical bezel... de originele 6070 die ik pas zag had dit niet. Volgens mij is dat redelijk uniek. Zaten deze er niet in zoals ik eerder eens aangaf had ik gaatjes getapt hier.
Je ziet hier goed dat de case hier nooit voor bedoeld is geweest... ik zit met een verschil van 1 a 2mm... opgelost met 2 stukjes papier.
Meteen de bezel nieuwe stijl toegepast, de oude zien we later nog terug.
Na slopen komt opruimen
Hier zien we mijn cablemanagement wat beter. Boven voor de voeding heb ik ook mooi een gat zitten om de kabels naar achter weg te werken. Voorlopig gelukt maar ook dit gaat nog gedeeltelijk anders omdat er nog heel wat spul bij komt
De binnenkant
De fanmates zijn goed weggewerkt... de bovenste regelt de front fan, de onderste nu de
pomp.
De
pomp moet nog gesleeved worden, all out of heatshrink :'(
De wlan/bluetooth module idem dito...
Van de rad is nu de fan vervangen door een
Noctua, scheelt ook weer wat.
Hoewel dit niet de mooiste
fans zijn vind je niet vlug stillere op hogere rpms, op 900 rpm onderscheiden ze zich niet echt, helaas voor mij.
En wat een plaatje! Hier doen we het voor!
Gewoon de karakter van de kast is behouden, en er is wat toegevoegd.
Het logo steekt mooi af tegen het mat zwarte van de kast, de bezels en knoppen doen denken aan verchroomde trim.
Aan dit plaatje gaat weinig meer veranderen, al twijfel ik over de volgende gadget;
Hier haal ik dan alle tekst van weg met wat ammoniak ofzo.
De twijfel bestaat uit niet al te vaak gebruiken vs looks vs kabelzooi...
Upgrade achterkant
Op een stuk papier de maten overnemen, en van daar eens verder kijken wat we ermee gaan doen.
Het blijkt dat de gaten van de sidefan niet overeen komen met de PCI holder... een redelijke faal vind ik persoonlijk.
Even een mooi plaatje van de achterkant... de wlan antenne's zijn nu in mijn nieuwe kamer niet heel erg nodig meer, maar altijd handig om vlug internet te delen met mijn laptop of voor bezoekers
De linker antenne is voor bluetooth, wat een killercombo is dat zeg.
Bij de rad zie je dat ik hd schroeven gebruikt heb ivm de schroefdraad, want ja daar zitten nu ook de rubber grommets achter die oorspronkelijk bedoeld waren voor hd's.
Hier ff de boel uitgemeten om uit te vogelen hoe het nu echt zat.
Conclusie; rare maten (inches?), oneven spacing en waar zijn die 6 palletjes links goed voor?
Oplossing; die gare palletjes ga ik wegknippen en opschuren, de buitenste gaatjes onder en boven ga ik gebruiken voor montage. Helaas is de boormachine nog niet deze kant op gekomen en heb ik mijn schuurpapier nog niet gevonden in mijn verhuisdozen.
FF dimmen ja?
Ik heb de kast op werkhoogte op mijn bureau staan en als je deze leds kent... ze zijn fel en doen pijn aan je ogen.
Nu wilde ik er wat aan doen zonder al te gekke dingen te doen.
Een potmeter werkt niet echt op leds... en vond ik te ingrijpend...
Plexi kun je frosten en dat was het volgende idee... dan heb je diffuus licht... maar het lijkt wel glas te zijn wat ze gebruikt hebben...
Soms staat de oplossing letterlijk voor je neus... ik zag de matte plakband, probeerde wat en voilà opgelost!
Dit kan ik iedereen echt aanbevelen, en je led wordt iets dieper blauw van kleur wat ook nog eens mooier is!
Wat een topserie die PC-60
Dit is de ultieme uitwerking van de PC-60, de PC-7 (plus)!
Weg removable motherboard tray (like I care) maar hallo 120mm front en exhaust!
Dit schatje gevonden op een korte afstand van waar ik woonde tot voorkort (en nu moest ik het halve land ervoor door).
Hij moet wel wat worden opgeknapt; schoongemaakt want de filters waren gemaakt van stofzuigerzakken en erop geplakt.
Het klepje voor ligt eraf, en boven de top bar is beschadigd, dus daar heb ik een nieuwe front panel voor nodig, en de front filter is er niet meer :'(.
De reset knop is wat beschadigd (like usual), de top panel wat, maar voor de rest in letterlijk nieuwstaat;
Binnenkant slechts 1x gemonteerd en je ziet geen sporen, sidepanels als nieuw, frontpanel als nieuw incl. beschermfolie op casebadge, bezels onbeschadigd en all accounted for, folders waren er nog, alle thumbscrews.... hoe zeldzaam is dat!
Wil me echt gaan toeleggen op PC-60 en afgeleide in geheel en onderdelen, zodat mensen ook voor weinig bij mij hun case kunnen opknappen. In het filmpje welke eerder gepost is werd ook mooi de kracht van deze case verwoord. Het blijven gewoon klassiekers en zo links en rechts zie ik ze na jaren trouwe dienst gewoon nog steeds dienst doen en... they don't look a day old!
Dus mocht iemand nog scratch PC-60's hebben staan of onderdelen hoor ik het ook graag