• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Jack in the box

iSP

Active member
8we1p1.jpg


Werktitel: "Jack in the Box"

Deze buildlog zal net wat anders zijn dat je gewend bent, met bijpassende titel. Naar goed Amerikaans gebruik kan het betekenen dat er niks de doos zit of dat het niet uitmaakt, of dat je het niet weet. Ook is dat waar, maar wil met de log vooral vast leggen wat je niet ziet, de achterliggende gedachte van elk onderdeel, hoe ik tot de keuze gekomen ben, en waarom dit het zo (vooral ook voor mij) speciaal maakt. Tot mijn kast binnen is zal ik 4 stukjes posten met het verhaal van begin tot einde.

Nu zullen er mensen bij zin die dit amper een "mod" vinden. Mag ik er op wijzen dat dit een ander soort log is, en ook eentje met een heel ander budget. Het gaat vooral om het verhaal, het zal dan ook naar verhouding 80% verhaal zijn en 20% modden :)


Updates:

26-07-2011: Onderdelen besteld
27-07-2011: Kast besteld
27-07-2011: Part 1 verhaal: Those were the days
28-07-2011: Tussendoortje: Donorkast 1
28-07-2011: Part 2 verhaal: The good days all over again!
29-07-2011: 2e donor kast aangekomen en de hardware
31-07-2011: Tussendoortje: Donorkast 2
03-08-2011: Part 3 verhaal: I've got the power!
05-08-2011: Tussendoortje: De software en kanttekeningen hardware
06-08-2011: Part 4 verhaal: ...And I also got the looks!
08-08-2011: Kast aangekomen in Nederland
10-08-2011: Kast door de douane en nu bij PostNL
11-08-2011: Kast is afgeleverd!
26-10-2011: Tussendoortje: De radio fixen!
11-02-2011: Update: Het modden deeltje 1
29-02-2011: Update: Het modden deeltje 2



To-buy/collect lijst:

- 1x Zilver kleurige 3,5" bezel
- 1x Zilver kleurige 5,25" bezel
- 1x USB PCI bracket of liever een enkele header.
- 1x Set alu knoppen, kan hulp gebruiken die te locaten
- Wat originele halftransparante Lian Li Edge trim uit oude kasten
- 1x PCI-01 Tool-less pci card holder
- 1x Side Panel zonder airvent of windows
- 1x TS-02 Mobo screws
- en een werkplaats
 
Laatst bewerkt:
Part 1: Those were the days

Nu wil ik beginnen met een beeld te schetsen, wat vast iedereen wel kent van het voortgezet onderwijs. Je staat op het schoolplein, als brugje en je staat je te vergapen aan de auto’s van de 6de klassers, subaru’s wrx, golfjes, of als je meer into scooters/brommers bent dat. Het waren status symbolen die voor jou ongrijpbaar waren, en tegen de tijd dat jij eindelijk oud genoeg was en zelf een auto mocht rijden was het “uit”. Dan jaren later verlang je terug naar die goede oude tijd en wil je zo’n auto wel kopen en restaureren als hobby… en in zo’n situatie bevind ik me nu!

Eind jaren 90 en rond de eeuwwisseling, ik was brug en was toen, zoals je op school altijd een groep had, een van de “nerds”. Nee ik had geen bril maar mijn voorkeur om 2x per maand naar een lanparty te gaan in het lokale wijkcentrum was alom bekend. Dit waren de dagen dat ik als eerste een cd-rom brander had, van wel 1x speed! Ik had complete lijsten die ik brandde voor wel 75 gulden toen, en twilights verkocht je door voor 55 gulden :D. Tevens had je voor de liefhebbers crazybytes op aanvraag. Dit spul haalde je met de bus (want een auto had je niet) uit Nijmegen, een tripje van 2,5 uur heen en terug :p

Het was in deze tijd dat je de eerste lanparties had ook buiten het dorp zelf had. Dan ging je met je ouders naar een lanparty en ook daar had je de laatste trends. Zwarte aopen behuizingen! Nou dat was wat, eindelijk een niet beige pc. Frontjes van cd-drives werden gespoten, ledjes vervangen voor blauwe, en wie nog een beige pc had spoot hem standaard zwart om erbij te horen. Maar tijden veranderen, als je er nog bij wilde horen had je minstens wel zo’n zware stalen Chieftec Dragon nodig, vrij standaard met t.net casebadge erop om toch echt maar aan te geven dat je een computer kenner was. Dit waren zware kasten en je wilde toch laten zien dat je een stalen en geen blikken case had, het op de tafel plaatsen moest dan ook met enige moeite gaan! Lanparties waren toen overigens ook heel anders, ah de goede oude tijd! Er werden vooral warez uitgewisseld, want ja niet iedereen had snelle lijnen, zo nu en dan werden er spelletjes gespeeld, ’s avonds gingen we een film met zijn alle kijken en soms gingen we tussendoor bowlen ofzo. Ook werd er tijdens deze evenementen gemod, als je zelf niks kon was er altijd wel iemand die het tegen betaling kon. Vervolgens kon je weer de blits maken in het plaatselijke wijkcentrum…

In die tijd veranderde de pc markt weer en ik zag dat als eerste op zo een lanparty. Een aluminium kast! De afwerking daarvan was wel zo subliem, en leek op niets wat tot nu toe mij bekend was. Verlegen zoals ik was durfde ik echt niet te vragen naar de prijs of wat het was. Zwart was uit, aluminium kleur was in! Want ja iedereen moest toch zien dat je een aluminium kast had en geen gespoten of zwart plastic/blik case. Vreemd genoeg zijn zwarte alu cases nu populairder.

Het bleek een Lian Li te zijn van ergens tussen de 250 en 300 gulden toen, slik! Even later ging ik naar, waar exact weet ik niet meer maar ergens in het boze ‘westland’, een mod bijeenkomst, jawel! Hier zag je niet alleen de nieuwste lian-li’s, maar ook stealthmods daarvoor, grafische lcd schermpjes en blauwe ledfans plus rounded ide kabels raakten in de mode! En hier zag ik de case van mijn, toen en nog, dromen… de Lian Li PC-6070.

Zoals eerder beschreven had ik het geld hier niet voor, en toen ik dat wel had kwam er het eerste en het beste wat er op leek: de PC-V2100! Ik troefde echt iedereen af met de ‘duurste’ case, de mijne had wieltjes, en later werd het ook nog een ‘muscle’pc met een dual Xeon op een Asus PC-DL met GF4-4600! Het was leuk zolang het duurde en daarna heb ik nooit meer iets serieus ondernomen, je gaat werken en studeren (overigens had iedereen ICT verwacht), en mijn tweaker-life ended as it once was.
 
Ik werd helemaal meegetrokken in je verhaal man !
Heb het zelf exact zo meegemaakt qua cases en lanparties.

Eerst een zware Aopen daarna een echte aluminum Chieftec dragon (Die was je nog vergeten ;) )
En toen kwam de ... PC6070.
Was een netjes en sjiek kastje zeg.
Ik heb hem tot 5 jaar geleden nog in gebruik gehad. (De backplate van mainboardtray zit nu in desk verwerkt :p )

newdesk2.jpg


Anyway ..waar is de rest?
I WANT MORE!
part deux plz
 
mooi verhaal, doet me denken aan onze eerste pc, je kon een kop koffie gaan drinken tijdens het opstarten en verder als mario bros kwam je niet qua gamen, en oja het toetsenbord was geverft allerlij kleuren hadden de toetsen gekregen. toen kwam voor ons de tijd dat je een inbelverbinding had, en pa zat dan achter je zodat je niet teveel gebruikte:p adsl was een wonder:sarc:

ga zo door, een buildlog met een verhaal is ook mooi
 
Tussendoortje: Donorkast 1: PC-65

Voor mijn build gebruik ik lauter originele onderdelen, iets waar ik later op terug kom.
Ik heb dus enkele donor kasten nodig, en dit is kast 1: Een PC-65 uit de periode 2004-2005 te zien aan de removable tray en de mobo spacers. Helaas zijn mijn ouders nog altijd met vakantie en heb ik de mij beloofde cam niet tot mijn beschikking. Deze krijg ik pas over 2 weken als zij terug zijn en aangezien ik nu niet hun huis in kan schiet ik maar met mijn phone. Zolang ik geen closeups nodig heb komen daar nog prima plaatjes uit.


De PC-65:
Op weten te halen in Utrecht (Thx Adrie!), in ogenschijnlijk redelijk goede conditie voor de leeftijd. Uiteindelijk viel hij wat tegen maar wel een stuk mee opgeschoten :)

2l5rt.jpg

Alle bezeltjes aanwezig, dat is al zeldzaam! Je ziet de knoppen er uit zijn want ik was vergeten een foto te schieten, dus vlug het paneel er weer op.



De front bezel en sidepanel

2l7xc2.jpg

De kast zelf was al heel snel weer besproken voor iemand, ik krijg wel vaker de vraag of ik niet een Lian Li kan regelen. Zelf wilde ik absoluut geen sidewindow maar de persoon wel, kwam dat even mooi uit! Wel wil ik even stilstaan bij de frontbezel: dat 'motief' moet carbon-look voorstellen! Yuck yuck yuck... dat lijkt nergens naar. Het ziet er best cheap uit en dacht zelf voor mijn case dit ook maar aan te pakken... misschien wel met van dat sticker spul van 3M. Dikke faal Lian Li! En het ergste is dit hebben ze tot vrij recent nog gebruikt. Nee dit is het echt niet. We gaan door naar de knoppen want die had ik al los gehaald.


De knoppen

11liio1.jpg

Deze knoppen bleken dus minder mooi te zijn dan ik eerst dacht, door de ouderdom is de verf gaan chippen :(. Owkee dit kan gebeuren, maar wat ronduit slecht is: Zilver kleurige knoppen worden gespoten en voor zwarte knoppen gebruiken ze wel netjes zwart plastic, FAIL! Nouja dan bestel je toch gewoon nieuwe? Lian Li heeft besloten wel zwarte knoppen los te verkopen maar geen zilver kleurige... DOUBLE FAIL! Tot overmaat van ramp was het plastic ook zo bros door ouderdom dat de haakjes van de reset button afbraken, AARGH!

11mgxaw.jpg

Maar uit Amsterdam al vlug wat andere knoppen weten te scoren (Tnx Rob!) zodat mijn kast stras niet knoploos door het leven hoeft.

16id5p5.jpg

Hier kun je goed zien dat de knoppen gespoten zijn. Dit is dus ook een probleem wat ik zeker ga aanpakken, en al wat voor bedacht heb maar even nog niet haalbaar is en lijkt. Vlug door naar het volgende onderdeel:


Bezels

2lsfaiv.jpg

Helaas heeft de bovenste 3.5" bezel een flinke kras, deze is onbruikbaar. De onderste heeft een kleine, deze is voor nu acceptabel maar moet ook nog vervangen worden eens. Een klein ding voor mijn to-buy lijst.

ang00g.jpg

Deze foto is wat minder gelukt, maar 2 bezels 5,25" bezeltjes hebben dus wat krasjes, jammer jammer... dus moet ik ook hier 1 van vervangen nog. Maar weer door dan :p


U-Channel

x2t4bs.jpg

Hier werd ik best blij van, maar heb er nog meer van nodig :). Omdat ik me voorgenomen heb lauter originele onderdelen te gebruiken is dit prima herbruikbaar!


De kast weer fixen

2d2c70x.jpg

Omdat de kast weer naar een persoon gaat moest hij weer gefixed worden. Deze persoon wilde een Lian Li in duo kleur zoals sommige Antecs, nou dat kwam mij wel goed uit. De zwarte knop is geen probleem deze te regelen en een optical bezel moet ook nog wel lukken. Verder moet ik nog een CR-26B Cardreader regelen om het geheel af te maken.


Onderdelen

116kiyu.jpg

Heb nogal wat Lian Li onderdelen over, een kleine selectie hier. Deze nu maar mooi weggeborgen in een doos. Sommige zal ik nog gebruiken anderen mogen een keer de verkoop of ruil in.


En verder

Vanochtend vroeg toen ik me stond te scheren kwam ook 2x de post met een pakket :p 1x de DHL met een 2e donor kast uit Duitsland, deze komt later aan bod en de PTT/TPG/TNT/PostNL (wat is het nu? Postbode draagt TPG kleding want die zit lekkerder zegt hij :p) kwam direct erna met mijn hardware :D. De postbode hoefde mijn paspoort niet te zien want hij kende mij ondertussen wel :p. Nu was ik een USB stick van 8GB vergeten te bestellen dus die moet ik zo meteen gaan scoren in de stad, ergens. Deze heb ik nodig om een custom os image te maken omdat het makkelijker is. Verder vanavond deel 2 van de story, stay tuned!
 
Part 2: The good days all over again!


Dus dan doe je een serieuze studie nadat je eerst wat jaartjes gewerkt hebt, en zit je met je laptop met een core2duo met 4 gig… je beseft dat je te weinig power hebt. Als je dan gaat rond kijken naar een passende kast dan vind je niks, alles is niet naar je smaak… en dan komt die eerste liefde weer naar boven drijven… what if…

Maar hoewel ik het nog steeds een super mooie kast vond, bleek de tijd te hebben stilgestaan (soms een goed teken!). Echter alles was uitgevoerd in 80mm fans en nieuw zijn ze niet meer te krijgen… of toch? Er is daarna nog een v2 geweest waar de zijkant verpest is met koelgaten en een extra fan voor de pci sloten. Je gaat zoeken en gaat zoeken tot je bijna geobsedeerd raakt een andere kast te vinden die aan al je wensen voldoet totdat… je een v3 spot!

Deze v3 heeft wel 120mm fans, en de plastic pootjes die zo stom zijdelinks staken zijn nu vervangen met pootjes zoals je ziet op stereotorens en de nieuwste lian-li kasten. Dit was alvast een mod die ik niet meer hoefde uit te voeren! Helaas bleek de sidepanel even verpest te zijn als zijn voorganger (mogelijk v4, geen uitsluitsel over nog) en dat moet dus ook weer wijken om dat gevoel te krijgen van die v1.

Echter 1 probleem… deze v3 is alleen verkocht in Scandinavië en wel in 2005… aargh! Het is alsof je droom in duigen barst. Maar dan spot je een webshop die nog voorraad heeft in Noorwegen! Helaas wel zwart only, maar had een uniek idee waardoor dat ineens niet meer uitmaakte. Dus gelijk een mailtje de deur uit en een paar uur later bericht terug. Nee helaas doen zij niet aan internationale zendingen. Erg jammer omdat ik vaker spul uit die Scandinavië koop. Vervolgens werd er door mij voorgesteld of er aan local pickup gedaan kon worden… helaas negatief. Toen vond ik een verre kennis uit Noorwegen die het wel wilde doorsturen, wat aardig duur zou worden. Echter was zijn Visa-kaart geblokkeerd, dus werd er gevraagd of ik geen iban code kon krijgen om het alsnog over te maken. Helaas dit bedrijf wilde nergens heen. Pas later bleek waarom: Deze kast was exclusief in licentie gemaakt, heeft zodoende ook geen Lian-Li logo, en mag daarom niet buiten Scandinavië verkocht worden, aargh!

Ok, op dat moment ben ik zo dat het dan voor mij een spelletje wordt om dat ding wel deze kant op te krijgen. Na wat na vragen vond ik een persoon die het wel voor mij wilde doen en een geldige Visa-kaart had. Nu is dus de kast onderweg naar mij en in het volgende deel ga ik het hebben over hoe ik tot welk onderdeel gekomen ben en welke gedachte erachter zit.
 
De PC-60 was mijn eerste alu kast... nostalgie!

Die mag je niet bashen, kom op ;) Dit waren voorlopers van, destijds, unieke kwaliteit!

Succes met je build, maak er wat moois van.
 
om eerlijk te zijn vind ik het echt awesome... ik ben dan maar 17 jaar maar heb zulke dingen ook meegemaakt ... en nog steeds,
zoals k3.nny hierboven poste had ik eerst zoiets van wasdah voor lelijke kast om te modden... wat research gedaan en heb er behoorlijk veel respect voor om die te modden... ga zo door!!!!
 
Tussendoortje: Donorkast 2: PC-V300B

Ja, ik had nog een 2e donorkast nodig, om wel een heel speciale reden.
Zo gek als ik ben koop ik een complete kast voor slechts één onderdeel; een casebadge!
Dit tussendoortje is meteen een fotolog om de kast door te verkopen, dat is waarschijnlijk al rond zelfs.


Een pakketje!

1zvu3r9.jpg

De doos opengemaakt, en ik spot een zakje aan de bovenkant.

mn0d2.jpg

Ziet er heel compleet uit, dat zie ik niet vaak bij een 2e hands case :)


De kast

24yzi8k.jpg

Nouja zelf vind ik het niet zo'n geweldige case constructief van binnen, maar ik moet zeggen dat zilver op zwart is een hele mooie combo! De voorkant vind ik zelfs best mooi voor een nas. Liever had ik gezien dat het front removable was en...

2jcvaqt.jpg

...de drives niet 90 graden gedraaid zaten! zoals jullie al hadden kunnen lezen houd ik van strakke zijkanten...

25arjhh.jpg

...zo'n fan vind ik maar niks dus. Originele (in het begin) kasten hadden dat ook niet.


Verder

33cyx4p.jpg

Deze knopjes er even uit genomen, wilde ze vooral zien hoe wat modernere knopjes eruit zien. Deze zijn plastic 'mac' stijl knoppen, zoals een beetje die gekleurde iMac's. Ik houd er niet zo van, maar zoals je op de derde foto kan zien zat de reset button te ver naar achter. De constructie buigt redelijk makkelijk mee als je hard drukt en dan kunnen de knoppen wat naar achter komen te zitten, met als gevolg dat je ze niet meer kan indrukken, of erger nog ingedrukt blijven. 1 extra schroefje in het midden aan de bodem had dit denk ik wel kunnen verhelpen, de enige echte misser aan de hele kast.

21kdvgi.jpg

De achterkant, links de voeding rechts kun je hd's kwijt. De voeding zit dus boven de cpu koeler... vind het maar een rare constructie. Ik had de voeding dus naar rechts gegooid en doordat de hd's een kwart slag gedraaid waren had je met de cpu koeler dan geen problemen gehad. Tja al met al een raar ding... maar wel een Lian Li, wat me tot het volgende (hoogte)punt brengt!


De Casebadge!

2ih44kw.jpg

De casebadge, deze steekt mooi af tegen het zwarte aluminium! Hoe dat er uit ziet ben ik super blij mee! En voor deze hele casebadge uit 2007 deden we het, er waren 11 10th anniversairy cases waar deze op gezeten hebben, ben benieuwd wat en of ze volgend jaar wat met de 15de doen.

25krn6d.jpg

En de badge eraf! Er zijn slechts minimale sporen zichtbaar. Een highflow casebadge zou ook niet misstaan en misschien plak ik die nog wel eentje terug. Maar bovenal was ik enigszins verbaasd om te zien dat ze het raster niet doorgezet hadden en 2 iets wat kleinere gaten voor bevestiging geponst/geboord hebben.

jzeemp.jpg

Ah, de casebadge! Een van de onderdelen waar ik toch maanden naar op zoek geweest ben. Helaas een heel klein krasje maar ik mag niet ontevreden zijn. Pas bij verkoop van de case weet ik wat dit grapje me gekost heeft. Eigenlijk is het wel een stukje heiligschennis, een casebadge van een Lian Li afhalen :p


Verder
Verder waren de onderdelen al binnen gekomen, en die draaien nu naar wens! Helaas wel minus een harde schijf omdat ik even echt niet meer te besteden heb, maar wat een verademing tegenover wat ik had, hiermee kan ik tenminste werken :D Met wat geluk kan ik vanavond dat stuk online zetten, alleen de foto's moet ik nog uploaden.
 
Laatst bewerkt:
Part 3: I've got the power!

Voor deze muscle pc zocht ik dus leuke onderdelen waarmee ik een tijdje vooruit kon. Met mijn huidige cad werk was een core2duo met 4gb niet echt voldoende meer, het werkte niet vloeiend en bleef me er gewoon aan storen. Nu moet niet alleen autocad lekker draaien (2D beheers ik zeer goed, wil nu naar 3D) maar in de toekomst zou het fijn zijn als hij ook wat kan renderen en office wat vloeiender zou draaien vanwege de aardig grote verslagen. Ergo, een pc met potentie. Boekjes lees ik nooit maar spot ik iets leuks op de doos, van die leuke claims, kan ik dat niet laten te vermelden :p


Motorblok: i7-2600K

4l0ryp.jpg


Voor de motor gebruik ik een mooie i7 van Intel, zeer krachtig en zeker muscle pc waardig! Nu heeft deze een overclock potentie met de k uitvoering maar ik ben meer geïnteresseerd dat alleen te gebruiken wanneer ik het ook echt nodig heb. Graag heb ik behalve een snelle pc ook een stille pc en dan zal je wat met je warmte afvoer moeten doen, dus door naar het volgende onderdeel!

Doos:
- The ultimate in visibly smart performance (in caps!)
Zichtbaar he? En zelfs intelligent :D
- Unlocked & Unleashed
Beter zorg ik voor een vangnet als ik de doos open maak :p


Het Spruitstuk: Corsair H80

w77lh.jpg


Omdat we een muscle pc hebben en daar altijd de nieuwste technieken in zitten gaan we dus ook voor deze mooie Corsair. Door hem als outtake fan te gebruiken i.p.v. intake zoals geadviseerd wordt om koele lucht aan te zuigen bereik je meteen dat warme lucht je kast uit is. Nu is het Sandy Bridge platform aardig koel en voorzie wel dat deze binnen specs zal blijven. Een volledige waterkoeloplossing wil ik niet aan omdat de pc toch betrouwbaar moet zijn op de eerste plaats. Ook omdat het geen hele grote kast is zie ik dat niet als optie. Wel wil ik in de toekomst wellicht een zelfde setup gebruiken voor mijn grafische kaart te koelen maar dan aan de intake kant. Dit hangt er een beetje vanaf hoe goed hij mij bevalt en of ik de financiën kan missen.

Doos:
- Performance at your fingertips (in caps!)
Nou dat is exact wat ik wilde, nu nog een pook voor de versnellingen :+


Bougies: 4x 4GB 1750 CL9 MHz Geil Enhance+

30s972o.jpg


4GB was niet langer genoeg en geheugen is goedkoop, dus waarom niet gelijk voor 16GB gaan? Het maximum wat ik ook maar nodig zal hebben in de levensspanne van de hardware en meer past toch niet. Deze modules kwamen er met 51,50 euro voor 8GB prijstechnisch zeer goed uit en zeker wanneer ik naar de specs ga kijken. Er zit voor 5 euro per 8GB extra meer potentie in dan ‘standaard’ Corsair/Kingston mem en daarom is dit mem gekozen ondanks dat ik nog nooit Geil mem heb gehad. En zeg nu zelf, het klinkt best Geil, nietwaar? En Enhance+? Ik heb condoom merken gehad met een minder spannende naam :+


Het dashboard: Gigabyte Z68X-UD3H-B3

2626t60.jpg



Hier bestuur je de hardware, ofwel het moederbord! Ik wilde graag met oog op de toekomst USB3 omdat ik soms aardig grote bestanden moet overzetten, en als ik de front panel nu eenmaal toch los maak om te modden dit in een keer wilde meenemen. Efi is wederom een nieuwe techniek, en deze bios vervanger wil ik dan ook graag in huis halen (3TB+ drive suport). De keus viel op een Asus of Gigabyte mobo, en vervolgens op Gigabyte omdat het vervolgens weer iets makkelijker is om OSX te draaien, een mogelijkheid die ik graag houd.

Doos:
- Gigabyte patented DualBIOS
Goh waarom heb ik dat ook bij andere merken gelezen en is het niet exclusief? :p
Echt overdrijven doen ze verder niet en ze laten vooral zien wat je krijgt, dit is wel eens anders geweest in het verleden.


De Benzine: Seasonic X-460 Fanless

24vljlk.jpg


Sommigen deinzen terug om een fanless voeding te gebruiken, maar een fanless voeding van dit merk durf ik wel te gebruiken. Nu al heb ik een Fortron passieve voeding en deze is erg bevallen. Om deze voeding samen te vatten: Rock Solid, Modulair, Passief en Super efficiënt (boven de 100 watt 88-92%!). Grappig feitje is dat ze hem als 80+ Platinum konden uitgeven maar het niet doen, en als je de lijnen bekijkt zou je eerder verwachten dat het een 500-550 watter is. Seasonic is gewoon zeer degelijk spul en hun overwaarderen nooit. Verder is 460 watt echt genoeg, het is zo overdreven om er een 700 watter in te gooien als je het toch niet nodig hebt, zelfs mijn piekvermogen komt niet in de buurt van de 460 watt! Na berekeningen blijk ik voor overclocken bij piekvermogen nog 130 watt vermogen over te houden en dat is een hele heftige overclock die ik niet zal halen waarschijnlijk.


Laadruimte: Crucial M4 128GB

2nrn6df.jpg


Deze zijn betrouwbaarder dan de sandforce controllers (OCZ/Corsair e.a.) en dat vond ik wel zo belangrijk. Bovendien in verhouding tot de sandforce presteert deze tijdens gebruik nagenoeg hetzelfde ondanks al die gunstige benches voor sandforce. Tevens is dit kwa hadware het enige stukje luxe wat ik me permiteer, heb het niet perse nodig. Het past wel weer in het idee van een musclepc met de laatste ontwikkelingen. Verder voor de 128GB versie gegan omdat ik nog niet weet of ik dual boot doe, of vmware ga draaien.

Doos:
- Hard Drive Replacement
Er valt niks te vervangen , of zeggen ze nu en passant dat traditionele hd’s passé zijn? :p
- The memory Experts
Wij van WC eend adviseren WC eend!


Laadruimte 2: Seagate Barracuda Green 2TB

barracuda_lp_320x340.png


Deze schijf is energiezuinig en stil! Ideaal dus voor ruwe opslag. Een hoeveelheid van 2TB is genoeg en de grootste capaciteit in deze serie. Mocht er tegen de tijd dat ik hem daadwerkelijk koop een groter exemplaar uit zijn overweeg ik dat nog. Verder zijn Seagate uiterst betrouwbare schijven en heb ik er nog geen problemen mee ondervonden. Ik verkies deze boven de Western Digital Greenpower schijven vanwege de klik bij het terug zetten van de heads in idle toestand. Deze is ook geen onderdeel van mijn budget omdat deze er later in komt, op dit moment maar een schijf van 160gb met data :p Maar belangrijker mijn poen is even op en daar begin je niks tegen.


Ruitenwissers: HIS Radeon 6870

1p9zk4.jpg


Dit kaartje zorgt ervoor dat je wat ziet door je windscherm, ofwel je monitor. Het is een editie met 1GB mem zoals alle reference kaarten met cherry picked core en mem. Nu had ik dit laatste niet nodig maar ik kon deze kaart erg leuk nieuw kopen. Als eerste had ik namelijk een 6850 geplanned, maar deze had ik voor minder dan de nieuwprijs daarvan. Dan was er nog het wilde idee ook deze ooit te koelen met een Corsair Hydro… we shall see. Veel meer gamen dan Oblivion, Skyrim en Kotor gamen doe ik er niet mee, misschien Dragon Age 2 nog eens proberen. Hij stuurt een 24” windscherm aan, groter vind ik niet fijn voor langere periodes en kleiner een te lage resolutie. Voor CAD zou ik wel graag nog een upgrade willen 27” maar dan zou ik ook gelijk mijn bureau moeten aanpakken maar dat trekt hij vast ook prima.

Doos:
- HIS, the market leader for fast, quiet and cool graphic card solutions
Goh, waarom claimt elk merk dit tcoh van zichzelf
- Powered by AMD Radeon GPU
Ik had minstens verwacht dat AMD bij Nvidia spul had ingekocht :+


De Radioantenne: Atheros 9280 (Apple branded)

2ros2z8.jpg


In ons studentenhuis hebben wij geen bekabeling omdat het een vrij oud pand is en dit is ook zeker niet praktisch te realiseren met de kamerindeling van het huis. Daarom besloten een wlan kaart te nemen, en middels een adapter kun je altijd upgraden naar betere kaarten. Deze doet zowel 5 als 2.4GHz naast elkaar en werkt perfect standaard op OSX omdat ook macbooks deze exacte kaart gebruiken. Makkelijke keus!


Carkit: Apple A1181 Bluetooth module

1z4cu9d.jpg


Omdat de standby (sleep) functie van OSX niet werkt vaak of meestal met andere modules deze gekocht. Er is een mooie handleiding die omschrijft hoe je deze op een standaard usb stekker maakt. Vanwege de relatief lage kosten ben ik maar voor deze oplossing gegaan ook al kun je voor een derde van de prijs een bluetooth module kopen waar alles op werkt behalve standby (en deze had ik ook al). Deze module trekt wel 3.3v ipv 5v over USB en zodoende komt er nog een 5 -> 3,3V adapter tussen bij het plaatje boven. Nu heb ik alleen pas al die zooi weggegooid dus moet die ergens nog een zien te ritselen.


Autoradio: Plextor PX-760SA

2cqjvk3.jpg


Dit is de laatste niet OEM plextor met custom firmware, en deze ouwe trouwe doet al 6 jaar dienst! Ik mag bekennen dat dit de derde optical burner is die ik ooit gehad heb, want mijn vorige Plextor cd-rw ligt nu nog werkend op de plank… alleen de techniek heeft hem achterhaald. En ik heb niet het idee dat blu-ray ook maar echt aanslaat voro opslag, laat staan dat ik dat nu nodig heb al.


Geluidskaart: Auzentech Forte 7.1

9k82kk.jpg


Ondanks de 7.1 en hij dat ook prima kan moet je niet denken dat ik hem daarvoor ga gebruiken. Omdat ik tijdens het werken graag muziek mag luisteren en een koptelefoon gebruik door nogal dunne wanden hier kwam ik bij dit kaartje uit. Deze heeft super onderdelen en klinkt standaard veel beter dan on board, met een koptelefoon scheelt dat enorm. Verder geeft hij nog eens een kleine FPS boost in games en dankzij X-Fi kan hij nog effecten doen ook. Maar ik zei standaard: je kunt deze kaart upgraden voor nog verfijnder geluid! Er zit een militairy grade OPA637SM upgrade in waardoor je nog meer ruisonderdrukking hebt (met de koptelefoon kan ik 0,0 horen, ook de muis niet) en details zijn net wat verfijnder. Je kunt door de combinatie van koptelefoon + opamp een combi maken die perfect aansluit op jouw muzieksmaak. Deze kaart had ik al van een eerdere HTPC dus neem hem niet mee in het budget. Nieuwprijs is 140 euro en de upgrades van enkele euro’s tot en met 200. Mijn upgrade kostte me 60 euro incl. het zelf solderen.


Bits and pieces (and bytes)

15zi9ah.jpg


Brackets die we van een Kingston SSD over hadden, deze zaten helaas niet bij de Crucial.


ao4b6a.jpg


Een mooie power cord van Tagan. Deze heeft vergulde contacten, is extra afgeschermd en heeft een koolstof fiber look op de cord. Nu denk ik niet dat dit ook maar een promille verschil maakt maar een beetje voodoo magic tussen de oortjes mag af en toe best :p


29tyzl.jpg


En een USB BT module voor de muis zolang omdat ik die toch nog over had van een oude build.


Budget: 900 euro

Je hebt nu een maal niet meer te besteden dan je hebt, en ook al zijn er mensen die beweren dat voor hun een budget niet boeit: je hebt nu eenmaal niet oneindig veel geld. Voor de onderdelen (behalve de bluetooth module, die reken ik tot de kast omdat deze daaraan bevestigd wordt) had ik een budget opgesteld van 900 euro en daar wilde ik me aan houden. Slechts de verzendkosten mochten de 900 euro overschrijden. Daarom ben ik als eerste begonnen met te kijken wat ik 2e hands kon kopen. En dit is me gelukt, missie volbracht met 900,45 euro incl. verzenden en BTW. Ik heb puur gekeken naar wat ik nodig had en niet mijn budget hoeven op te schroeven zoals ik zo vaak zie gebeuren. In het bedrijfsleven heb ik geleerd dat binnen het budget blijven een eigenschap is die heel erg wordt gewaardeerd. Voor de kast + mods heb ik een apart budget.
 
Laatst bewerkt:
Tussendoortje: Donorkast 3: De Software

En nu alles in elkaar gestoken is wil ik toch even laten zien dat de boel werkt! Uiteindelijk ben ik begonnen met dit alles omdat mijn huidige setup niet meer voldeed. Om te beginnen wilde ik even OSX doornemen omdat de meeste van jullie daar vast niet bekend mee zijn.


De software

25qc389.png


Hier zie je het equivalent van het "eigenschappen deze computer" scherm, Over deze Mac. Ik draai de laatste versie van OSX uit de lijn Lion, ofwel 10.7. De i7 wordt netjes gezien en de videokaart ook. Omdat het geheel bijna een 1 op 1 kopie is van een iMac 27" i7 heb ik maar een serie nummer gepakt zodat hij hem herkent als een iMac. Daarvoor zijn de 4 laatste cijfers belangrijk, dat geeft het model nummer aan terwijl wat er voor staat het echte serie nummer is. Het enige wat ik verder nog gewijzigd heb is de i7 want standaard herkent hij hem als een i7 3,39 GHz. Alles wat je ziet kun je wijzigen dus mocht iets niet helemaal lekker herkent worden heb je een override mogelijkheid.


s4b7y8.png


Mijn 24" led cinema werkt ook al prima! Deze heb ik in eerste instantie helemaal niet omdat hij van Apple is. Hiervoor had ik een 23" cinema van Apple, en dito toetsenbord, omdat deze van alu zijn en prima bij mijn Lian Li behuizing paste. In 2008 kon ik deze 24" toen hij net uit was via een medewerker van de A-Mac kopen, deze kreeg personeelskorting en hij wilde liever het oude model omdat hij die fijner vond. Uiteindelijk was het 100e bijbetalen en een LED scherm is echt wel een stuk fijner aan je ogen als je er langere periodes aan werkt, veel rustiger en egale belichting. Overigens werk ik al sinds 1994 met zowel Mac's als PC's dus een echte fanboy kun je me niet noemen. Ik koop gewoon wat ik het fijnste vind werken en nu AutoCad ook op de Mac (weer) werkt was de keuze caD in bakkie :p


s24qxx.png


Hier zie je dat mijn SSD en Plextor netjes naast elkaar werken. Er staan vooral nu wat installatie packages op de SSD die naar een grotere schijf moeten. Het hele OS gebruikt ook minder plek dan Windows en met een 64GB SSD voor puur het os zou je prima mee vooruit kunnen mits je voor opslag er een andere schijf naast hebt. De enige fix die ik gebruikt heb hier is een bestandje om te verhelpen dat hij mijn SSD (en andere sata schijven) als externe schijven zag (ander kleur icoontje) en dit is puur cosmethisch.


25itbv6.png


Ja wat valt hier nu over te zeggen... maxed out for life!


xnr9j5.png


Mijn mini pci-e wlan kaartje werd keurig herkent als een echte Apple airport extreme zonder klooien. Soms moet je anders modeltypes gaan injecten om die werkend te krijgen, doe mij dit maar!


2rxtkd4.png


De ethernet onboard chipset! Standaard niet herkent maar er zijn nette originele realtek drivers. Wel voor Snow Leopard 10.6 officieel maar werken perfect met Lion 10.7. Er zijn gepatchte drivers voor sleep maar omdat ik een cleane vanilla install heb eigenlijk nergens last van.


mmpkbd.png


Ook de onboard geluidskaart wordt herkent met een enabler, dus gebruik geen gepatchte bestanden ofzo waardoor je na een update als het goed is de boel zo weer werkend hebt en niet afhankelijk bent van een nieuwe patch.


2q04m4o.png


Mijn 6870 wordt keurig herkent en gamen (Dragon Age 2) loopt met alles high vloeiend! Zelfs vloeiender als met windows heb ik het idee. De meeste en zelfs moderne games werken prima met OSX of zijn werkend te maken met Wine of Cider. Het enige wat je niet kan doen is Crossfire of SLI, naar mijn idee ook volstrekt zinloos op de Mac. Het enige wat je nu met Lion niet meer ziet is of hardware acceleratie werkt, ook wel QE/CI genoemd. Gelukkig werkt dit bij mij prima, maar waarom dat hier weggehaald is tegenover 10.6 snow leopard geen idee.


Hardware

De hardware draait nu een weekje en ik kan nu wel wat kanttekeningen plaatsen.

Geluidskaart: De Auzentech heb ik nog niet echt aan de gang, dit gaat allemaal via gepatchte vervangende bestanden waardoor de onboard geluidskaart zeker niet meer gaat werken en bij os upgrades de boel nog verder in het honderd kan schoppen. Ik wacht even op een losse KEXT (Kernel EXTension).

WLAN: De Atheros heeft wat probleemjes met mijn accesspoint om een stabiele verbinding te krijgen, misschien moest ik maar eens een Broadcomm kaartje nemen, deze zijn alleen net wat duurder en dat geld heb ik nu niet over.

Radeon: Ik hoor de stock koeling toch nog wel, hoewel hij natuurlijk nu wel op een mobo tray zit. Mogelijk dat ik hier een aftermarket cooler op zet met een 120mm erop. Zal uitzoeken welke ik wil maar om de boel stiller te maken heb ik een nieuw budget nodig.

Corsair H80: De originele fans gebruik ik niet en gebruik nu zo lang een Lian Li. Kasten maken kunnen ze wel, de fans zijn niet slecht maar ik hoor de single fan toch zeker wel. Idle ligt de temp op 32°C en ik zie hem niet voorbij de 39°C komen, erg netjes! Zodra de boel in de kast zit en er een stillere fan op zit verwacht ik wel dat de boel ietswat oploopt maar dan nog prima temps. De pomp hoor ik ook maar verwacht dat ook dat minder zal worden zodra de boel in de kast zit. Het is een lage toon die niet irritant is maar volgens mij best minder had gemogen: het ding draait met 2000 rpm en dat lijkt constant te zijn, ook dit had ik liever variabel gezien met laten we zeggen, 1000 - 1500 - 2000 rpm. De fan gebruik ik op de CPU fan connector i.p.v. de Corsair H80 omdat hij hem dan alleen gebruikt als het nodig is, en dan lopen de temps wel hard op. Ben liever de warmte uit de kast kwijt dan dat ik hem semi passief gebruik. Verder de molex die op de pomp zit is erg fragiel, de pinnetjes raken makkelijk uit de connector en het is een geel gepruts deze er weer in te krijgen. beter hadden ze zoiets gebruikt:
sata15pinpwradapter_a__32555_zoom.jpg
Was het niet voor garantie dan had ik dat zelf wel even gedaan, ik koop nu wel een converter. Verder is het best vreemd om even water te horen klotsen bij het aanzetten en uit standby komen, best een rare gewaarwording.

De voeding: Die blijft in een open air setup gewoon lauw, ik verwacht niet dat dit ook maar problemen gaat opleveren. Passief kan dus prima, zoals ik wel al wist van mijn Fortron die wel wat warmer werd maar zeer acceptabel bleef.

SSD: Razendsnel, alles werkt gewoon lekker soepel. Bij Dragon Age 2 zie ik geen laadtijden langer dan 2 sec tussen maps en Photoshop en Autocad starten lekker snel op.

Geheugen: Tja ik had een sreenshot kunnen plaatsen met hoeveel capaciteit ik te over heb (Taskmanager) maar vond dat wat overdreven. Heb nog niet lopen overclocken maar loopt stabiel op 1600 MHz. In de bios kan ik zo vlug niet vinden waar je de timings instelt, dat is ook wel het enige wat anders is tegenover de borden die ik gewend ben.

CPU: Tja ding doet het, undervolted naar 1.150v stabiel en wil nog uitzoeken hoever ik verder kan gaan. Omdat ik ergens las dat undervolting je mem kapot kan maken bij Sandy Bridge wil ik hier nog eerst nog maar eens even naar kijken.

Mobo: Ja nu noem ik hem wel als laatste, maar eigenlijk het belangrijkste onderdeel van de hele pc: Hoe goed OSX werkt hangt voornamelijk af van het mobo. Veel mobo's hebben dat sleep niet werkt, onboard audio die niet voor de volle 100% werkt, ethernet poort die niet werkt of hd controllers. Hierdoor kan het soms best tricky zijn. Dit mobo echter is zo'n beetje (meer geluk als wijsheid hoewel ik de chipsets goed onderzocht had) zo'n beetje het beste te zijn voor een hackintosh wat je maar kunt krijgen: Hij is nagenoeg 100% gelijk aan de pas uitgekomen iMacs. Hierdoor werkt hij eigenlijk feilloos en waar Snow Leopard 10.6 nog wat steekjes laat vallen (updates met terugwerkende kracht doet Apple vaak niet aan, maar soms zijn KEXT's wel uitwisselbaar) werkt Lion 10.7 perfect. Zo perfect dat ik nagenoeg geen extra KEXT's nodig had. Het enige wat nu niet werkt zijn de USB3 poorten: de drivers zijn op dit moment Snow Leopard 10.6 only en geven op 10.7 kernel panics, Maar Lacie die USB3 accessoires uit brengt is het minste bedrijf niet en ben er van overtuigd dat ik vlug werkende drivers heb. Bij OSX is het zo dat je drivers (KEXT's) hebt voor chipsets en niet zo zeer voor specifieke hardware, waardoor je die drivers gewoon kan lenen. Dat het zo makkelijk kan zijn he :p


Mocht iemand nog een guide willen dan kan ik die wellicht op stellen in het software gedeelte. Hiervoor heb je geen illegale schijf nodig en zo lang je er een apple wlan kaartje in stopt ben je zelfs niet illegaal bezig omdat je de boel met originele apple hardware gebruikt. Bovendien pas ik de installatie niet aan en gebruik slechts een boatloader wat perfect is toegestaan!

Als laatste de bootloader:
33nxd7s.jpg


Ik heb zoals je kon zien een Lian Li logo geklust en samen met een brushed alu background krijg je een best toepasselijke boatloader! Hier zou ik ook kunnen kiezen om windows te starten of een optical/usbstick.
 
Part 4: ...And I also got the looks!

Het is een casemod, dus we gaan automatisch voor de looks, maar de een vind dit mooi en de ander dat. De mijne is in mod termen niet het meest spannend om de updates van te lezen, kwa onderdelen zoeken zal het de lastigste zijn: Ik heb voorgenomen slechts 100% merk-eigen producten te gebruiken en geen aftermarket, net zoals verzamelaars en liefhebbers dat vaak doen met vintage auto’s. Ik gebruik echter wel onderdelen uit verschillende periodes uit het 15 jarige bestaan van Lian-Li. De kasten zijn immers tijdloos en vroeger zag je ook mensen die een ‘57 chevy hadden en toen het ‘58 model aan kwam de bumper omzette, een andere grill erin zette, koplampen of wat dan ook om weer bij de “trend” te zijn en niet zo zeer de “tijd”. Dan gaan we nu verder met de onderdelen zelf met voorop de kast.


De carrosserie: PC-6070B v3

i6hvfk.jpg
125klc5.jpg


Zoals al bekend was ga ik voor deze kast, lekker strak en met een deurtje zeer afgewerkt. Het is een wat ‘sobere’ kast en omdat ik een combo van zwart en zilver ga maken krijg je een beetje een Art Deco idee, een beetje zoals mijn interieur. Het is de v3 versie (of v4, over de v3 en v4 versies is vrij weinig bekend) waarin de plastic pootjes vervangen zijn voor rubber/alu stijl stereotoren pootjes, iets waar de kast enorm van opknapt! Dit zou ik overigens zelf ook gedaan hebben maar scheelt mij weer de moeite. De v1 en de v2 waren uitgerust met 80mm in- en outtake fans waar de v3 en v4 uitgevoerd zijn met 120mm exemplaren, en dus veel stiller zijn! Voor de rest is er een hd rekje voor in de plaats gekomen bij de v4 tegenover de v3 met rubberen anti vibratie ringen en de sidepanel bij de v4 tegenover de v3 is net zoals bij de v2 voorzien van een sidefan… yuck! Voor de rest is hij ongewijzigd: zoals gezegd een tijdloos design die alleen met de “trend” is meegegaan en niet met de “tijd” hoefde mee te gaan.

Verder nog een klein stukje geschiedenis nog bij de kast :p. Iedereen die een Lian Li had die had zowat een PC-60 of PC-70, en heel af en toe zag je een verdwaalde variant met glazen deurtje, een side aquarium (ja die sidepanels kon je los kopen!), blauwe led bars aan de voorkant, gaas voor de fan, een plaatje bij de power en reset knoppen (vond ik enorm lelijk) en dan waren er nog varianten met een “fancontroller” (eerder schakelaar voor 3 standen) voorop. Echter niemand had de PC-6070, en ik wilde altijd en nog vaak net iets unieks wat niemand heeft. De PC-6070 zat in hun serverlijn en ook de meeste shops hadden die sowieso niet in het assortiment opgenomen. Deze lijn had ook als enige de kenmerk dat er geen Lian Li casebadge op zat. Mijn kast is een heruitgave in licentie gemaakt en zodoende weer geen casebadge, iets wat ik al had aangegeven te willen herstellen. Nu is de mijne dan wel geen server maar de kast is ook zeker workstation (werkpaard) waardig. Hij past gewoon compleet in het plaatje.

Maar omdat hij in 2005 gemaakt is was het al wat lastiger stock te vinden, en het hielp niet dat hij in licentie gemaakt was en alleen bij die webshop werd verkocht. Tijdens mijn zoektocht heb ik 1x grijze import verkocht zien worden in Polen. Het bedrijf heeft nog en kleine voorraad maar slechts de zwarte modellen. Eigenlijk wilde ik een zilver model tot ik mij bedacht hoe mijn zwarte mediacenter met zilver alu accenten eruit zag… je krijgt net het idee door de accenten dat het beter afgewerkt is. Het is bedrog ik weet het maar sommige auto’s zien er nu eenmaal in de ene kleur ook beter uit dan de ander… en zwarte musclecars met chroom zijn dan vaak ook een van de populairste combo’s. Dus al met al was het hele idee van zilver afgeschoten en hoera dat zwart leverbaar was. Inmiddels is de kast verstuurd door een vriend van me en verwacht ik hem elk moment hier nu, Noorwegen is hij al uit!

Het uiterlijk

wsjtpi.png


Ik heb het al kort en lang gehad over het uiterlijk van de case maar nog niks laten zien. Dat komt omdat het verhaal net zo belangrijk is want anders was het totaal niet spannend geweest om te zien. Er zit gewoon veel gevoel achter zoals vaak een artiest ook heeft maar bij sommige mensen niet overkomt door middel van zijn of haar werk. Nu ben ik zelf ook een technisch ontwerper maar mag graag een stukje tijd besteden aan het design ofwel verfraaiing en dat maakt mij in mijn vakgebied mij enigszins wel uniek. Zoals je boven kan zien heb ik fotoshop gebruikt en geen Sketch-up zoals je vaak ziet. Waarom vraag je je dan af? Wel iets bedrijfsmatigs wat ik geleerd heb.

Bij productontwikkelingen binnen een bedrijf maak je vaak collages of vlugge schetsen met de hand tijdens brainstormsessies, en eigenlijk valt beroepsmatig Sketch-up tussen wal en schip: Als je al wilt renderen en je hebt al een autocad bestand of ander cad bestand loop je dubbel werk te doen, als je eenmaal (auto)cad goed kent is de overstap naar 3D snel gemaakt, Sketch-up kun je eigenlijk niet exporteren en…. het kost te veel tijd! Mijn vlugge knip en plak werk hierboven kostte mij maar 5 minuten en je kunt exact zien hoe het wordt, dit bereik je met Sketch-up never nooit in die tijd. Waar is Sketch-up wel goed in? Schets bijvoorbeeld een huisje, zet je poppetje en/of auto erbij en je hebt een ruimtelijk idee van de verhoudingen, iets wat zelfs voor mij soms wenselijk is te controleren. Ik kan dan wel en brug tekenen van 30 meter, maar hoeveel is 30 meter nu eigenlijk? Vraag 10 mensen om 1 meter met hun handen aan te geven en durf te wedden dat je zeer grote verschillen krijgt… vermenigvuldig dat met 30 en je ziet het probleem al. Ik besteed dan ook nooit meer dan 10 minuten in Sketch-up puur voor grof dimensie werk. En ja ik beheers Sketch-up meer dan gemiddeld dus het is geen excuus het niet te gebruiken. In mijn werkveld ken ik ook geen bureau die serieus iets met het programma doet. Dit alles is geen rant over Sketch-up maar ik bedoel meer voor alles moet je het juiste gereedschap of tools gebruiken en Sketch-up is voor mij gewoon voor dit project letterlijk waardeloos. Toch zie ik dit te vaak gebruikt worden wanneer het echt niet nodig is en daarom kon ik het bovenstaande verhaal niet laten.


Details

28gz2nd.jpg


Voor het uiterlijk wil ik nog 1 detail eruit lichten… de deurbeugels. Zoals eerder aangegeven vind ik deze plastic fabrieksels van een koolstoffiber look gewoon niet up-to-par om het maar te zeggen met de kwaliteit van de kast. Nu vind ik het idee op zich geweldig, daar hoor je me totaal niets over zeggen. Nu ga ik iets gebruiken wat je wel vaker hier op het forum ziet, ook net koolstof fiber look maar dan wel een waardige vervanger:

24bk95d.jpg


3M Di-Noc kleurcode CA-421 (black). Dit is echt geweldig spul en hier is een video die heel erg mooi laat zien wat je ermee kan:


Trouwens een geweldig youtube kanaal hebben hun, zij weten nog wat kwalitatief modden is voor detailwerk! Ook grappig om te zien dat zij hetzelfde doen (onder andere spuitbussen voorverwarmen om egaler te spuiten) als ik ook doe! Echt een aanrader.

En dan het volgende (probleem)onderdeel: de knoppen. Graag wil ik de volgende knoppen:

112h0kg.jpg


Dit om hele simpele reden: dit is het laatste stukje plastic (ik reken dat nep carbon al niet meer mee na de upgrade) en ik haat verf chippen! Helaas zijn deze knoppen maar op een paar dure (maar nog wel courante kasten) toegepast, zilver is al niet populair en los zijn ze niet te krijgen. Ja de 20-22mm Bulgin is prima verkrijgbaar maar zoek eens een 10-11mm Bulgin… lukt niet :’(. Dit gaat dan vrees ik op korte termijn niet lukken, en Lian Li krijg ik niet benaderd. Niet alleen heb ik er geen contacten maar ook werkt hun web form niet langer, aargh! Als iemand ook maar een helpende hand kan aanbieden zou ik die persoon eeuwig dankbaar zijn. Zelfs als je zo’n kast wilt kopen en het niet erg vind om de knoppen te vervangen voor Bulgin led ring varianten dan wil ik je die wel aanleveren, heb er 4 liggen en mag je alle 4 hebben!


Het innerlijk

2dl975i.png


Deze binnenkant wordt al 15 jaar bijna onveranderd gebruikt, dus wat wil ik er aan veranderen? Nou eerst een aangeven wat er al veranderd aan is. Zoals eerder omschreven zijn de 80mm fans vervangen voor 120mm exemplaren en de hd cage voorzien van anti vibratie rubbers. Verder is de mobotray wat naar voren geplaatst zoals altijd al was maar door de plaatsing van een 120mm fan kan de mobotray nu niet meer uitneembaar zijn. Destijds was dit een luxe voorbehouden aan Lian Li’s en andere duurdere kasten maar inmiddels gemeengoed.

Maar hoe vaak vervang je nu een mobo en kun je echt niet zonder? Het lastigste vind ik een CPU koeler vervangen of nieuwe koelpasta aanbrengen/cpu upgraden en daarom wil ik daarvoor zoals je vaak ziet een maintenance gat maken. Verder omdat het mobo tray naar voren geplaatst is kun je er prima kabels kwijt. Dat brengt mij tot de volgende gaten: voor de ATX plug en de kabelboom. Een auto heeft bij het hitteschild (stuk metaal tussen motor en dashboard) ook gaten voor de kabelboom, en deze lopen dan niet door de gehele kast. Dit was voor mij een no-brainer om toe te gaan passen.

Verder die HD cage blokkeerd wel heel erg de airflow… en zo heet worden hedendaagse schijven niet, zeker green varianten niet, en bij een SSD kan ik al geheel geen warmte toename opmerken. Maar daar boven heb je een lege ruimte… 1 + 1 = 2 en opgelost probleem. Zo makkelijk kan het soms zijn :p Lian Li verkoopt deze ook los dus ik kan het met originele parts oplossen :D

OH-01A-b.jpg


Verder omdat ik een stille case wil maken en van die rubberen anti-vibratie ringen over heb ga ik de fangaten uitboren en deze erin stoppen, net zoals moderne Lian Li cases hebben. Weer zo’n detail waardoor je ziet dat er net beter over na gedacht is.

x2t4bs.jpg


Omdat ik de randen wil afwerken wil ik originele Edge Trim spul hebben, om de binnenkant mooi gelijk wil houden, en omdat ik lauter met originele parts zal werken moet ik dus de forum members lief aan kijken of ze nog wat van dit spul over hebben :p

EX-332N-b.jpg


Dit rekje komt er voor in de plaats, mooi rubberen anti-vibratie ringen en kon hem van iemand voor een leuk prijsje overkopen :)

PCI-01-b.jpg


Screwless cases is de laatste mode, en het laat zien dat er net wat meer detail in de kast zit. Voor dat tientje vond ik het ook een no-brainer. Natuurlijk ga ik voor de zilver/zwarte versie.

PW-IO4H515-01.jpg


Als ik het front onder hande neem komt er gelijk USB3 in, dus dit nodig. Het audio gedeelte daar snij ik de kabel van door, daar heb ik toch niet in mijn case de ruimte voor zitten en vind het ook onnodig.

UC-01-b.jpg


Omdat Lian Li besluit zo nodig USB stekkers op die nieuwe te zetten i.p.v. een mobo connector moet ik 12 euro uitgeven aan deze onzin. Echt waarom, doe het goed of niet. Een PCI bracket voor andersom was logischer en beter geweest, dit vind ik best een faal.

En het volgende probleem ff in het zilver want dan zie je het beter:

2wq6giq.jpg


Aan die gaten heb ik zo de schurft aan! Ik wil een strakke sidepanel en die paar extra graadjes boeien mij wat! Ik moet dus op zoek naar zo eentje:

21a0kus.jpg


En dan als allerlaatste in de categorie omdat het kan en omdat het tool-less is:

TS-02-b.jpg


Je ziet het niet, heel erg nuttig is het niet, en toch wil ik ze voor die 5 euro :p


En verder

Dit is dus exact wat ik van plan ben met de case en waarom. Het budget wat ik voor ogen heb is 350 euro en daar kun je inderdaad een hele dikke stock Lian Li voor kopen. Ja die heb ik nu een (een PC-V2100, in de verkoop) en ik zou hem zo omruilen voor deze. Helaas heb ik de meeste onderdelen hierboven niet, want ja geen geld even de komende 2 weken. Doordat een aantal mensen mij niet op tijd terugbetalen zie ik dat het project dus een beetje vertraging op loopt. En ik heb ook geen werkplaats met tools, ook dat is een probleem wat ik nog moet zien op te lossen. Er staan wat kleine dingen in de tekst waar ik hoop dat mensen mij mee kunnen helpen, deze staan ook in de openingspost zodat je kan zien wat er nog moet gebeuren/gekocht worden!
 
Laatst bewerkt:
Nu mijn verhaal stukjes klaar zijn maar even wat reacties:

Wat een prachtig verhaal van de middelbare school ! Je kunt goed schrijven ;) succes :)

Ik schrijf wel vaker puur voor de lol en voor oefening, vind het aardig leuk en zelfs jammer dat mensen steeds meer plaatjes willen en minder willen lezen.


Ik vind je build log geweldig opgezet is weer eens wat anders, maar zeker leuk om te volgen.

Dat was ook exact de bedoeling. Zo veel is al zo vaak gedaan, en als je je wilt onderscheiden moet je dat ergens in doen. Ik doe dat met het verhaal erachter wat vaak niet of niet goed over komt. Ook wel een deel van mijn werk want ik moet letterlijk alles kunnen motiveren waarom ik iets doe of ergens voor kies, en schrijf ook aardig veel rapporten waar ik, tot ergernis van mezelf, niet mijn schrijverskwaliteiten (of ik talent heb laat ik in het midden) in kwijt kan.


Met de verkoop van de kast komt het wel goed ;)
Dat je zo veel over hebt voor een case badge.
Succes ben erg benieuwd wat je er gaat van maken.

Ach als alles makkelijk/zo te kopen was kant en klaar dan is er ook geen (vul in) aan.


om eerlijk te zijn vind ik het echt awesome... ik ben dan maar 17 jaar maar heb zulke dingen ook meegemaakt ... en nog steeds,
zoals k3.nny hierboven poste had ik eerst zoiets van wasdah voor lelijke kast om te modden... wat research gedaan en heb er behoorlijk veel respect voor om die te modden... ga zo door!!!!

Je moet er inderdaad van houden maar het is door de laatste 15 jaar denk ik zo’n beetje wel de meest gemodde kast geweest, van de PC-60 zijn veel spinoffs geweest. Hier kun je op dat eerder vermelde kanaal een prima video zien waarom hij zo populair is:

 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
J Jack van Egmond Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 8
vincent PowerColor POWER JACK HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Issieee Jack erin afgebroken :( Problemen & Oplossingen 7
Jason CableMod Aztec Cable Box - Rood of Zwart HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Singularity Computers Arterial Dual 560mm Water-Box - Black HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Singularity Computers Arterial Dual 560mm Water-Box - Black HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Singularity Computers - Arterial Dual 560mm Water-Box HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason CableMod Cable Box - AZTEC HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
bundymania [Bundymania User Review] UGOOS UT4 Android Media TV Box (GER) HighFlow Product Reviews 0
Slader Clear-box Gallery & Build Logs 22
Aequitis StrikeZero's LAN BOX Gallery & Build Logs 8
K Volwaardige 5,25" bay voor Lan Gear Da Box Cases en Modding 1
thiesggb LAN GEAR DA BOX update HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
yamaha_R1 Custom "Water-Box" build - advice plz Advies Waterkoeling Setup 12
Zwelgje Icy box ib-553ssk HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Impulse Pandora's Mini Box Gallery & Build Logs 9
LightStar [VERKOCHT] Fritz!Box Fon Wlan 7170 Verkocht 2
Sw333t [VERKOCHT] Icy Box IB-290StUSD-B 2,5 SATA - USB2.0 - eSATA met 120gb 2,5" sata hdd Verkocht 4
Besje [Waterkoeling] mATX, Rampage 3 Gene, 6950 CrossFire, Da Box Blackheart Advies Waterkoeling Setup 9
D The Black Box. Gallery & Build Logs 321
Source The Dutch Box Algemene Discussies 24
Sw333t Icy Box IB-290StUSD-B 2,5" SATA, USB2.0,eSATA, bay HighFlow Product Suggesties en Nieuws 11
Sw333t 2x Innovatek HDD box 5,25" (voor 3,5" hdd) Verkocht 10
M.I.K.E.Y ICY BOX 2x 2.5 SATA HDD or SSD in 1x 3.5 bay HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
w4rlock Lan Gear Da Box 100 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
Brutus Project Small Box Gallery & Build Logs 0
D Watercool Silentstar DDC-Box HighFlow Product Suggesties en Nieuws 17
dopestuff vergroten van de privé berichten box HighFlow Forum 2
stravinski what's in the box? Nieuws en Sport 12
Freddy Scythe Kama Bay Speakers Boom Box Hardware & Software 2

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan