Part 4: ...And I also got the looks!
Het is een casemod, dus we gaan automatisch voor de looks, maar de een vind dit mooi en de ander dat. De mijne is in mod termen niet het meest spannend om de updates van te lezen, kwa onderdelen zoeken zal het de lastigste zijn: Ik heb voorgenomen slechts 100% merk-eigen producten te gebruiken en geen aftermarket, net zoals verzamelaars en liefhebbers dat vaak doen met vintage auto’s. Ik gebruik echter wel onderdelen uit verschillende periodes uit het 15 jarige bestaan van Lian-Li. De kasten zijn immers tijdloos en vroeger zag je ook mensen die een ‘57 chevy hadden en toen het ‘58 model aan kwam de bumper omzette, een andere grill erin zette, koplampen of wat dan ook om weer bij de “trend” te zijn en niet zo zeer de “tijd”. Dan gaan we nu verder met de onderdelen zelf met voorop de kast.
De carrosserie: PC-6070B v3
Zoals al bekend was ga ik voor deze kast, lekker strak en met een deurtje zeer afgewerkt. Het is een wat ‘sobere’ kast en omdat ik een combo van zwart en zilver ga maken krijg je een beetje een Art Deco idee, een beetje zoals mijn interieur. Het is de v3 versie (of v4, over de v3 en v4 versies is vrij weinig bekend) waarin de plastic pootjes vervangen zijn voor rubber/alu stijl stereotoren pootjes, iets waar de kast enorm van opknapt! Dit zou ik overigens zelf ook gedaan hebben maar scheelt mij weer de moeite. De v1 en de v2 waren uitgerust met 80mm in- en outtake
fans waar de v3 en v4 uitgevoerd zijn met 120mm exemplaren, en dus veel stiller zijn! Voor de rest is er een hd rekje voor in de plaats gekomen bij de v4 tegenover de v3 met rubberen anti vibratie ringen en de sidepanel bij de v4 tegenover de v3 is net zoals bij de v2 voorzien van een sidefan… yuck! Voor de rest is hij ongewijzigd: zoals gezegd een tijdloos design die alleen met de “trend” is meegegaan en niet met de “tijd” hoefde mee te gaan.
Verder nog een klein stukje geschiedenis nog bij de kast
. Iedereen die een
Lian Li had die had zowat een PC-60 of PC-70, en heel af en toe zag je een verdwaalde variant met glazen deurtje, een side aquarium (ja die sidepanels kon je los kopen!), blauwe led bars aan de voorkant, gaas voor de fan, een plaatje bij de power en reset knoppen (vond ik enorm lelijk) en dan waren er nog varianten met een “fancontroller” (eerder schakelaar voor 3 standen) voorop. Echter niemand had de PC-6070, en ik wilde altijd en nog vaak net iets unieks wat niemand heeft. De PC-6070 zat in hun serverlijn en ook de meeste shops hadden die sowieso niet in het assortiment opgenomen. Deze lijn had ook als enige de kenmerk dat er geen
Lian Li casebadge op zat. Mijn kast is een heruitgave in licentie gemaakt en zodoende weer geen casebadge, iets wat ik al had aangegeven te willen herstellen. Nu is de mijne dan wel geen server maar de kast is ook zeker workstation (werkpaard) waardig. Hij past gewoon compleet in het plaatje.
Maar omdat hij in 2005 gemaakt is was het al wat lastiger stock te vinden, en het hielp niet dat hij in licentie gemaakt was en alleen bij die webshop werd verkocht. Tijdens mijn zoektocht heb ik 1x grijze import verkocht zien worden in Polen. Het bedrijf heeft nog en kleine voorraad maar slechts de zwarte modellen. Eigenlijk wilde ik een zilver model tot ik mij bedacht hoe mijn zwarte mediacenter met zilver alu accenten eruit zag… je krijgt net het idee door de accenten dat het beter afgewerkt is. Het is bedrog ik weet het maar sommige auto’s zien er nu eenmaal in de ene kleur ook beter uit dan de ander… en zwarte musclecars met chroom zijn dan vaak ook een van de populairste combo’s. Dus al met al was het hele idee van zilver afgeschoten en hoera dat zwart leverbaar was. Inmiddels is de kast verstuurd door een vriend van me en verwacht ik hem elk moment hier nu, Noorwegen is hij al uit!
Het uiterlijk
Ik heb het al kort en lang gehad over het uiterlijk van de case maar nog niks laten zien. Dat komt omdat het verhaal net zo belangrijk is want anders was het totaal niet spannend geweest om te zien. Er zit gewoon veel gevoel achter zoals vaak een artiest ook heeft maar bij sommige mensen niet overkomt door middel van zijn of haar werk. Nu ben ik zelf ook een technisch ontwerper maar mag graag een stukje tijd besteden aan het design ofwel verfraaiing en dat maakt mij in mijn vakgebied mij enigszins wel uniek. Zoals je boven kan zien heb ik fotoshop gebruikt en geen Sketch-up zoals je vaak ziet. Waarom vraag je je dan af? Wel iets bedrijfsmatigs wat ik geleerd heb.
Bij productontwikkelingen binnen een bedrijf maak je vaak collages of vlugge schetsen met de hand tijdens brainstormsessies, en eigenlijk valt beroepsmatig Sketch-up tussen wal en schip: Als je al wilt renderen en je hebt al een autocad bestand of ander cad bestand loop je dubbel werk te doen, als je eenmaal (auto)cad goed kent is de overstap naar 3D snel gemaakt, Sketch-up kun je eigenlijk niet exporteren en…. het kost te veel tijd! Mijn vlugge knip en plak werk hierboven kostte mij maar 5 minuten en je kunt exact zien hoe het wordt, dit bereik je met Sketch-up never nooit in die tijd. Waar is Sketch-up wel goed in? Schets bijvoorbeeld een huisje, zet je poppetje en/of auto erbij en je hebt een ruimtelijk idee van de verhoudingen, iets wat zelfs voor mij soms wenselijk is te controleren. Ik kan dan wel en brug tekenen van 30 meter, maar hoeveel is 30 meter nu eigenlijk? Vraag 10 mensen om 1 meter met hun handen aan te geven en durf te wedden dat je zeer grote verschillen krijgt… vermenigvuldig dat met 30 en je ziet het probleem al. Ik besteed dan ook nooit meer dan 10 minuten in Sketch-up puur voor grof dimensie werk. En ja ik beheers Sketch-up meer dan gemiddeld dus het is geen excuus het niet te gebruiken. In mijn werkveld ken ik ook geen bureau die serieus iets met het programma doet. Dit alles is geen rant over Sketch-up maar ik bedoel meer voor alles moet je het juiste gereedschap of tools gebruiken en Sketch-up is voor mij gewoon voor dit project letterlijk waardeloos. Toch zie ik dit te vaak gebruikt worden wanneer het echt niet nodig is en daarom kon ik het bovenstaande verhaal niet laten.
Details
Voor het uiterlijk wil ik nog 1 detail eruit lichten… de deurbeugels. Zoals eerder aangegeven vind ik deze plastic fabrieksels van een koolstoffiber look gewoon niet up-to-par om het maar te zeggen met de kwaliteit van de kast. Nu vind ik het idee op zich geweldig, daar hoor je me totaal niets over zeggen. Nu ga ik iets gebruiken wat je wel vaker hier op het forum ziet, ook net koolstof fiber look maar dan wel een waardige vervanger:
3M Di-Noc kleurcode CA-421 (black). Dit is echt geweldig spul en hier is een video die heel erg mooi laat zien wat je ermee kan:
Trouwens een geweldig youtube kanaal hebben hun, zij weten nog wat kwalitatief modden is voor detailwerk! Ook grappig om te zien dat zij hetzelfde doen (onder andere spuitbussen voorverwarmen om egaler te spuiten) als ik ook doe! Echt een aanrader.
En dan het volgende (probleem)onderdeel: de knoppen. Graag wil ik de volgende knoppen:
Dit om hele simpele reden: dit is het laatste stukje plastic (ik reken dat nep carbon al niet meer mee na de upgrade) en ik haat verf chippen! Helaas zijn deze knoppen maar op een paar dure (maar nog wel courante kasten) toegepast, zilver is al niet populair en los zijn ze niet te krijgen. Ja de 20-22mm Bulgin is prima verkrijgbaar maar zoek eens een 10-11mm Bulgin… lukt niet :’(. Dit gaat dan vrees ik op korte termijn niet lukken, en
Lian Li krijg ik niet benaderd. Niet alleen heb ik er geen contacten maar ook werkt hun web form niet langer, aargh! Als iemand ook maar een helpende hand kan aanbieden zou ik die persoon eeuwig dankbaar zijn. Zelfs als je zo’n kast wilt kopen en het niet erg vind om de knoppen te vervangen voor Bulgin led ring varianten dan wil ik je die wel aanleveren, heb er 4 liggen en mag je alle 4 hebben!
Het innerlijk
Deze binnenkant wordt al 15 jaar bijna onveranderd gebruikt, dus wat wil ik er aan veranderen? Nou eerst een aangeven wat er al veranderd aan is. Zoals eerder omschreven zijn de 80mm
fans vervangen voor 120mm exemplaren en de hd cage voorzien van anti vibratie rubbers. Verder is de mobotray wat naar voren geplaatst zoals altijd al was maar door de plaatsing van een 120mm fan kan de mobotray nu niet meer uitneembaar zijn. Destijds was dit een luxe voorbehouden aan
Lian Li’s en andere duurdere kasten maar inmiddels gemeengoed.
Maar hoe vaak vervang je nu een mobo en kun je echt niet zonder? Het lastigste vind ik een CPU koeler vervangen of nieuwe
koelpasta aanbrengen/cpu upgraden en daarom wil ik daarvoor zoals je vaak ziet een maintenance gat maken. Verder omdat het mobo tray naar voren geplaatst is kun je er prima kabels kwijt. Dat brengt mij tot de volgende gaten: voor de ATX plug en de kabelboom. Een auto heeft bij het hitteschild (stuk metaal tussen motor en dashboard) ook gaten voor de kabelboom, en deze lopen dan niet door de gehele kast. Dit was voor mij een no-brainer om toe te gaan passen.
Verder die HD cage blokkeerd wel heel erg de airflow… en zo heet worden hedendaagse schijven niet, zeker green varianten niet, en bij een SSD kan ik al geheel geen warmte toename opmerken. Maar daar boven heb je een lege ruimte… 1 + 1 = 2 en opgelost probleem. Zo makkelijk kan het soms zijn
Lian Li verkoopt deze ook los dus ik kan het met originele parts oplossen
Verder omdat ik een stille case wil maken en van die rubberen anti-vibratie ringen over heb ga ik de fangaten uitboren en deze erin stoppen, net zoals moderne
Lian Li cases hebben. Weer zo’n detail waardoor je ziet dat er net beter over na gedacht is.
Omdat ik de randen wil afwerken wil ik originele Edge Trim spul hebben, om de binnenkant mooi gelijk wil houden, en omdat ik lauter met originele parts zal werken moet ik dus de forum members lief aan kijken of ze nog wat van dit spul over hebben
Dit rekje komt er voor in de plaats, mooi rubberen anti-vibratie ringen en kon hem van iemand voor een leuk prijsje overkopen
Screwless cases is de laatste mode, en het laat zien dat er net wat meer detail in de kast zit. Voor dat tientje vond ik het ook een no-brainer. Natuurlijk ga ik voor de zilver/zwarte versie.
Als ik het front onder hande neem komt er gelijk USB3 in, dus dit nodig. Het audio gedeelte daar snij ik de kabel van door, daar heb ik toch niet in mijn case de ruimte voor zitten en vind het ook onnodig.
Omdat
Lian Li besluit zo nodig USB stekkers op die nieuwe te zetten i.p.v. een mobo connector moet ik 12 euro uitgeven aan deze onzin. Echt waarom, doe het goed of niet. Een PCI bracket voor andersom was logischer en beter geweest, dit vind ik best een faal.
En het volgende probleem ff in het zilver want dan zie je het beter:
Aan die gaten heb ik zo de schurft aan! Ik wil een strakke sidepanel en die paar extra graadjes boeien mij wat! Ik moet dus op zoek naar zo eentje:
En dan als allerlaatste in de categorie omdat het kan en omdat het tool-less is:
Je ziet het niet, heel erg nuttig is het niet, en toch wil ik ze voor die 5 euro
En verder
Dit is dus exact wat ik van plan ben met de case en waarom. Het budget wat ik voor ogen heb is 350 euro en daar kun je inderdaad een hele dikke stock
Lian Li voor kopen. Ja die heb ik nu een (een PC-V2100, in de verkoop) en ik zou hem zo omruilen voor deze. Helaas heb ik de meeste onderdelen hierboven niet, want ja geen geld even de komende 2 weken. Doordat een aantal mensen mij niet op tijd terugbetalen zie ik dat het project dus een beetje vertraging op loopt. En ik heb ook geen werkplaats met tools, ook dat is een probleem wat ik nog moet zien op te lossen. Er staan wat kleine dingen in de tekst waar ik hoop dat mensen mij mee kunnen helpen, deze staan ook in de openingspost zodat je kan zien wat er nog moet gebeuren/gekocht worden!