• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

[GUIDES]Mac OS X installeren op reguliere hardware

iSP

Active member
fohxdf.png

Naar aanleiding van mijn casemod buildlog en andere wegen werd mij vaak gevraagd hoe je nu MAC OS X (Spreek uit MAC OS 10 en niet “X”) nu installeert op PC hardware. Zelf heb ik hiervoor een vrij eigen manier maar deze onderscheid zich van andere guides op veel manieren. Ik geef de nodige achtergrond info zover deze nodig is en wil stapsgewijs onderwerpen behandelen, zelfs op aanvraag. Lees deze openingspost GOED door, daar staan toch echt wel belangrijke dingen in die je vooraf moet weten.

Zelf gebruik ik zowel Macs als Computers en zelfs Macs sinds 1993 net wat ik fijner vind voor bepaalde werkzaamheden. Verder willen we geen anti of pro Mac reacties hier net zo min ik pro of anti Mac/Windows ben. Ik ben ervan overtuigd dat het Mac haters best kan verrassen hoe fijn dit os werkt zolang zij het os even los kunnen zien van het bedrijf wat er achter staat. Helaas zullen er altijd mensen zijn die niks met het bedrijf te maken willen hebben, dit is niet te voorkomen of op te lossen en beter laat je de hele guide dan maar links liggen. Voor wat het waard is het is een feit dat zij met hun positie machtsmisbruik plegen en dat is nooit goed te praten, zie bijvoorbeeld het consumenten programma radar.

Bijvoorbeeld ideaal geschikt voor die onderhoudsvrije internet pc met oude hardware voor je ouders! Ook leuk als je Mac OS wilt proeven zonder eerste een mac te kopen. Overigens kun je ook een Mac huren bij de iCentre/A-Mac en bij koop krijg je de huur terug.


Waarom OS X?

Lang was Mac OS niet populair onder thuisgebruikers maar vooral bedrijfsmatig. Zowel de audio als video industrie was het een erg gewild maar ook gewenst platform daar Apple altijd de nieuwste technieken gebruikt. Zo kozen zij als eerste (alles wat er nu komt claimen zij zelf, niet op waarheid onderzocht) om een 3,5” diskette station in een standaard pc mee te leveren, en waren zij met de iMac lijn de eerste om het weer de deur te wijzen. Nu gebruiken zij als eerste de firewire opvolger thunderbolt waarvan onterecht wordt gedacht dat Apple daar een jaar alleen het alleenrecht op heeft. Maar dit allemaal zijn geen redenen waarom het voor jullie aantrekkelijk is. De gebruikservaring is anders dan Windows en het is minder gevoelig voor spyware en virussen, maar ze zijn er wel alleen zeer zeldzaam. Er is zoals door de jaren gewoonlijk geworden is ook veel fijne software die of uit blinkt in professionaliteit of juist simpelheid. Zo is er bijvoorbeeld een Mac Office van Microsoft die sinds de laatste versie prima compatibiliteit heeft met de Windows versies waardoor documenten uitwisselbaar zijn zonder rare verspringingen en karakters. Zelf claimt Apple nog tientallen redenen meer onder de noemer “Why a Mac?”. Als laatste geef ik er nog een: omdat het (vaak, niet altijd) goedkoper is als een echte Mac, maar natuurlijk ook omdat het kan. Later zal ik zelfs voor de gamers onder ons bewijzen dat je prima kan gamen en niet beperkt bent tot het officiële aanbod aan Mac geschikte games.


Hardware en Software

In 2006 kwamen de eerste Macs uit met een Intel CPU daar Apple de PowerPC cpu’s niet snel genoeg meer vond en de x86 beter schaalde op dat moment. Zij kwamen ook uit met bootcamp wat weer een omgeving is om Windows op Macs te draaien, een bootloader. Echter betekende dit ook dat “clones” weer mogelijk zouden worden daar zij dezelfde chipsets zouden moeten gebruiken. Tiger met buildnummer 10.4 werd al vlug draaiend gekregen maar naar mijn beleving was de ondersteunde hardware pet daar het gelimiteerd was op de hardware die Apple gebruikte. De opvolger Leopard met 10.5 was met distro’s goed werkend te krijgen en ondersteunde hardware was veel beter. Echter moest er veel gehackt worden om hardware draaiende te krijgen, custom kernels, en upgraden was een nachtmerrie. Toen kwam 10.6, Snow Leopard, en in deze tijd werd het draaien van de vanilla kernel goed mogelijk gemaakt en de boel gladgestreken en dit was ook de laatste versie die de PowerPC architectuur ondersteund. De guide gaat over de versie zonder al deze balast, 10.7 luisterend naar de naam Lion. Apple heeft in al die tijd niks gedaan aan het feit dat hun software niet op Apple hardware draaiende werd gemaakt. Dan kom je tot de vraag; mag dit allemaal wel zomaar?


Is dit legaal?

Natuurlijk vind Apple het niet fijn dat hun software wordt gedraaid op hardware die niet door hun verkocht is, maar hun jaarcijfers hebben er niks onder te lijden gehad. We pakken er even de stukjes uit de gebruiksovereenkomst bij;

"10.6; This License allows you to install and use one copy of the Apple Software on a single Apple-labeled computer at a time."

"10.7; (i) to download, install, use and run for personal, non-commercial use, one (1) copy of the Apple Software directly on each Apple-branded computer running Mac OS X Snow Leopard or Mac OS X Snow Leopard Server ("Mac Computer") that you own or control;"

Hier zie je de advocaten van Apple aan het werk; Labeled bedoelden ze natuurlijk van Apple makelij mee. Echter is dit woord dubieus en kan ook uitgelegd worden als voorzien van een Apple lable of sticker. Bij Snow Leo kreeg je dan ook mooie stickers die gebruikt werden om op de kast te plakken, en hoewel dit nooit voorgekomen is in een rechtszaak wordt algemeen aangenomen en juist bevonden dat deze praktijk correct is. Nu is het echter veranderd naar Apple-branded wat wel betekent van Apple makelij, echter wordt het hier gezien als update vanuit een voorgaand os waardoor een simpele schone install die Apple ook toe staat buiten beschouwing wordt gelaten. Tot de situatie voorkomt weten wij het antwoord niet maar Apple lijkt er verder niks aan te doen en de situatie te gedogen. Als er zeer lange tijd een gedoogsituatie is van een rechtspersoon (niet altijd elke overheid!) en er spraken is van een gewoonte mag worden aangenomen dat het zo is in Nederland. Het enige wat we nu kunnen zeggen is dat Apple zich door de kleine verandering wel gewapend heeft voor een eventuele rechtszaak ooit.


Blijft het werken?

Deze vraag is alsof je mij vraagt om in een glazen bol te kijken, dus ik moet eerlijk zeggen ik weet het niet. Echter ik kan wel een hele goede educated guess doen waarvoor ik even een aantal feiten zal aandragen. Het enige waarin Apple computers en PC’s verschilden tot voor kort was BIOS vs. EFI, waarin nu ook dat verschil te overkomen is en EFI zal gemeengoed gaan worden. Mogelijk dat we EFIbios mods in de toekomst gaan zien waardoor softwarematig een Apple niet van een zelfgebouwde PC is te onderscheiden. Nu zou je het niet verwachten maar Mac OS X is gebaseerd op BSD en dat is opensource! Apple is verplicht om de aangepaste source vrij te geven, en zelfs van eigen stukjes software doen zij dat! Zo worden er soms dingen gepatched voor een PC wat legaal is, mits de source beschikbaar gesteld wordt weer! Deze stukjes open source zijn dusdanig belangrijk binnen het os dat buiten een ingrijpende verandering onder de motorkap, wat tot op heden uitgebleven is en zelfs bij het dumpen van de PowerPC architectuur support, niks te vrezen valt of het wel nog werkend te houden is. Het enige wat ons kan treffen is de overstap op custom x86 cpu’s of een andere architectuur.


Mooi, wat heb ik nodig?

Je moet je bedenken dat Apple geen officiële ondersteuning geeft maar daar kom ik in het spel. Mijn methode(s) is/zijn simpel; simpele USB stick maken, je weet vlug genoeg of het gaat werken, breek je wat kun je het simpel weer fixen of ongedaan maken, future en update proof, veel gaat via de gui en iemand met weinig verstand van Apple of PC’s kan met mijn guides aan de slag en als je vervolgens mijn lijst met aangeprezen hardware kiest dan kan ik je garanderen dat het 100% stabiel en als een echte mac werkt. Ik houd het verhaal algemeen en toch uitgebreid; wat inhoudt dat ik het niet ga hebben over custom kernels en hoe je op AMD of een Atom OS X werkend krijg. Wel de basis hoe je hardware werkend krijgt bijvoorbeeld.


Ik ga nu aan de slag, ik scroll meteen verder!

NIET DOEN! Je leest eerst even wat er in deze alinea staat want dat is misschien nog het aller belangrijkste. Er is wel plaats voor discussie maar je kan niet direct linken naar elk forum buiten dit forum. Veel fora bieden ‘illegale’ gepatchte stukjes software aan zonder dat zij de source vrijgeven en overtreden hiermee de regels, of zij omzeilen de beveiligingen. Dat is iets waar wij ook niet aan meewerken en mogen meewerken. Voor de rest gelden natuurlijk alle regels van dit forum hier ook.



De guides; sommige kort en fijn andere uitgebreid en compleet daar waar ik de grens neerleg. Verzoeknummers kunnen achter aan de lijst toegevoegd worden of verder naar voren maar het lijkt me zo aardig compleet

Verklarende woordenlijst
Aangeprezen hardware Lion
Installatie Lion
Kleine must have software roundup
Trim aanzetten en SSD's optimaliseren
“Over deze Mac” fixen en Bootloader updaten + kleine mod
Hoe hardware werkend krijgen
Driver handmatig verwijderen/niet meer kunnen booten
Software updates installeren/geluid fixen
Hardware temps uitlezen
Benchen (performance controleren, vergelijken met Windows of overclock)
Wlan kaart fixen
Kaartlezer fixen
Sleep fixen (oa bluetooth)
Windows games en software porten
Dual Boot draaien met Windows
DSDT’s maken

Enkele ‘links’ zijn nog zwart, deze staan in de planning en komen in posts hieronder


Handige tools

Dit zijn alle tools die ik behandeld heb en nog zal behandelen, voor zover ze open source zijn of er geen inbreuk wordt gemaakt op copyright, in de praktijk is nagenoeg alles opensource.
 
Laatst bewerkt:
Verklarende woordenlijst


Er mag van uitgegaan worden dat er basis PC kennis aanwezig is en anders niet nodig is, dus beperk ik me tot begrippen die vooral handig zijn voor overstappers. Deze wordt verder aangevuld naar guides en waar de discussie vordert.


Airport – Oude naam die Apple gebruikte voor Wifi, nu wordt de naam slechts nog voor hardware gevoerd
App Store – Softwarewinkel, laat je ook eens verrassen door het grote aanbod gratis apps
Chameleon – Bootloader
DSDT – Differentiated System Description Table, vangt het verschil op tussen een PC (EFI)bios en Mac's EFI
DMG - Digitaal gecomprimeerde schijfbestand, vaak worden programma's zo verpakt
Finder - Equivalent van de Windows verkenner
GekkeMac – Mijn synoniem voor een bepaalde site
Gestures – Vingerbewegingen voor navigatie
HFS+ – Het Mac OS filesystem
iCloud – Gratis cloud dienst van Apple (wel gratis account nodig)
Kernel Panic – Equivalent van BSOD
Kext – Kernel extension, aansturing van onderdelen maar vaak ook hardware
PKG - Package installer, meestal voor drivers maar soms ook voor software
PizzabakkerMac – Mijn synoniem voor een bepaalde site, denk bij pizzabakker aan een typisch italiaanse naam.
SingleUser Mode - OSX zonder GUI, handig als je dingen moet fixen
Sleep/Sluimer – Standby stand, vroeger ook bekend onder de naam Slapen
SMC – Het stukje preboot omgeving wat temperaturen en fanspeeds regelt
Software Updater - Biedt updates aan voor het os en Apple eigen software
Spotlight - Zoekfunctie van OS X, vroeger bekend onder de naam Sherlock
Systeeminformatie – uitgebreide versie van over deze computer, uitgebreider dan windows.
Systeemvoorkeuren - Ook bekend van vroeger onder de naam Regelpanelen. Equivalent van het configuratiescherm
Vanilla – Origineel / zo dicht mogelijk bij een echte Mac
Verbose Mode - Zie tijdens booten wat allemaal geladen wordt als output op het scherm
 
Laatst bewerkt:
Aangeprezen hardware Lion


In deze categorie valt hardware waarvan ik denk dat ze meer dan aanbevolen zijn; ze werken 100% of hebben unieke eigenschappen, of is heel populair hier onder gebruikers.


De Apple Trackpad

vncl1k.jpg

Ondanks dat deze origineel van Apple is wil ik hem toch echt aanprijzen. Het is een andere manier van werken dan de muis en ik heb er minder krampen in de polsen aan over gehouden. Alleen nog om te gamen of te teken en enkele andere specifieke programma’s gebruik de muis. Apple heeft ook een mooie bijpassend toetsenbord wat dankzij de opstaande toetsen niet alleen fijn typt maar ook zeer makkelijk schoon te houden is.

Populaire bewegingen (gestures):
2 vingers omhoog = omhoog scrollen
2 vingers omlaag = omlaag scrollen
2 vingers naar links = terug
2 vingers naar rechts = vooruit
3 vingers omlaag = Launchbar weergeven (veel gebruikte programma’s)
3 vingers omhoog = alle openstaande vensters weergeven (Mission Control)
Duim + 3 vingers spreiden = bureaublad weergeven
2 vingers tikken = in/uitzoomen met gevoel voor content (werkt niet in alle programma’s)
2 vingers pinchen = in/uitzoomen (werkt niet in alle programma’s)
2 vingers roteren = roteren content (werkt niet in alle programma’s)


ATI Radeon 6850/6870

34q63bl.jpg

Ondanks dat er mensen zijn die liever nvidia hebben werkt ATI vaak beter out of the box de laatste tijd, dit omdat er al enige tijd geen officiële producten meer zijn geweest met nvidia en wel met ATI. Niet alleen hebben deze veel bang for buck, ik beveel hem ook aan omdat hij als een van de weinige ook een mini displayport (x2) heeft waarop je direct zo’n mooi led cinema scherm van Apple kan aansluiten, bij Nvidia kom je dan automatisch uit bij de hele dure GFX 590… Verder is het de snelste kaart die werkt zonder klooien op moment van schrijven.


Gigabyte GA-Z68X-UD3H

2bo4tx.jpg

Dit bordje heb ik zelf en 100% werkend bevonden! Zelfs de USB3 poorten achterop kun je, wel dan op USB2 speeds, werkend krijgen! Verder ondersteund hij zowel crossfire als SLI wat voor de z68 chipset wat zeldzamer is en kun je er ook nog prima mee undervolten en overclocken. Voor dit laatste zijn er betere borden maar dit is een prima allrounder met potentie die alles doet wat je er tegen aan gooit. Enige tijd nadat ik hem kocht ook zeer populair op diverse fora geworden. Omdat moederborden het lastigste is om werkend te krijgen soms verdient deze hier echt een plaatsje.


Atheros AR9280

9k2mgk.jpg

Ideaal en goedkoop kaartje mocht je perse wlan willen/nodig hebben. Kan op een converter die je ook van Ebay kan afhalen, met goed uitzoeken kan de combo tot onder de 20 euro incl. verzendkosten komen. Hiervoor heb je een van de beste dual channel 2.4/5 GHz 300N kaartjes voor een bedrag waar je het kant en klaar niet voor in de winkel hebt. Origineel van Apple te vinden op Ebay onder nummer AR5BXB92 maar niet een originele Apple noodzakelijk. Voor converter zoek op (PCI-e to mini PCI-e of voor een kwalitatief betere MP2W). In de MP2W kun je eventueel intern een Bluetooth USB stick steken! Deze laatste is vooral fijn als je ooit wilt uitbreiden met een gedeelde wifi/bluetooth kaart, dankzij de USB heeft hij ook later voor deze ondersteuning. Helaas op moment van schrijven zijn er ook nog geen kaartjes die werken en dus kan de MP2W dan ook nog niet aanbevelen.
 
Laatst bewerkt:
Installatie Lion


Zoals je al in de opening hebt kunnen lezen waarom het werkt hier het stukje hoe je het werkend maakt. Hiervoor heb ik persoonlijk een aantal tools uitgezocht en een redelijk uniforme methode bedacht die werkt op de meeste borden. Er zijn een hoop guides op internet, vaak voor 1 specifiek bord, merk, en het gaat vooral in hoe je zo snel mogelijk OS X op je PC geïnstalleerd krijgt. In mijn guides zit wat achtergrond informatie en ik houd ook niet van tools of methodes die alles klakkeloos voor je doen, of waar juist weer heel veel handelingen voor nodig zijn. Deze balans is waarvan ik denk dat het zich onderscheid van alle andere guides op internet. Met deze methode heb je ook 1 stick waarvan je meteen weet of de belangrijkste delen werken, je kunt volledig herstellen gaat er iets stuk, hij benadert een echte originele installatie het best en is nog een super simpel ook! Indien er genoeg vraag naar is wil ik ook wel kijken of ik een manier kan vinden om dit onder Windows te doen.


Wat heb je nodig?

* Een PC met 64 bits Intel CPU, atom uitgezonderd want daar gaat deze guide niet op in
* Een Lion installater uit de Appstore
* Werkende MAC OS X install, danwel een Mac/andere hack danwel een virtual PC ofzo
* 8GB USB Stick, mag groter eventueel als je ook al je andere installatie software erop wilt gooien


Bios Instellen

Per merk zijn er vaak wel verschillen waar alles staat, zelfs soms met bios versies, maar de volgende instellingen met je overnemen:

2a7troy.png
ICH SATA Control Mode -> (AHCI)

301jyg4.png
ACPI Suspend Type -> S3(STR)
HPET Mode -> 64 Bits

Verder kun je geen gebruik maken van IDE schijven/optical drives zonder extra kexts welke ik niet ga behandelen, deze kun je uitzetten. Firewire als je die niet gebruikt kun je ook uitzetten eventueel om booten wat te versnellen, de rest naar eigen goeddunken instellen.


OS X Lion installer downloaden

Apple biedt de installer slechts in de Appstore aan (en USB Sticks voor Macs zonder opticals) met de image erin. Er bestaat ook een officiële Apple tool om een usb stick te maken maar die gaan wij niet gebruiken. Verder kost het slechts €23,99 dus beter koop je hem gewoon, je mag hem ook nog eens op al je ‘Macs’ installeren. Er bestaat maar 1 versie dus je hebt alles standaard! Er is nog een losse server uitbreiding download tegen kleine meerprijs.

Echter staat Lion al op je Mac kun je hem alnog kopen via option(alt) op de aankoop knop te klikken en dat zelfde trucje werkt op Purchased in de iconenbalk indien je hem al gekocht had. Daarna doe je het voorgaande.


De USB stick maken

Nu gaan we een tooltje downloaden, dat doe je op Kakewalk waar je de gelijknamige tool kan downloaden. Hij zal vragen om je paswoord omdat hij anders geen volumens kan aanpassen, iets wat je misschien ook in de vorm van UAC uit Windows kent;

14v496s.png

Daarna krijg je het volgende scherm, daar blader je naar Programma’s en selecteer je “Mac OS X Lion-installatie”

23uc601.png

Hierna selecteer je je moederbord, dit zijn er op moment van schrijven 28 die standaard getest en ondersteund zijn.

adnvva.png

Echter eerder zei ik dat het voor elk moederbord gold en dat is ook wel enigszins zo; de tool zet de image naar de usb stick, gooit er een bootloader op, maakt de usb stick bootable en als laatste zet hij enkele specifieke bestanden voor je moederbord op de stick. Door dit alles scheelt het je een hoop handmatige handelingen. Nu wilt het dat “PizzabakkerMac” een uitgebreide collectie van dsdt’s heeft, makkelijk te vinden via google op “dsdt database”. Deze dsdt.aml (kies juiste bios versie!) die je download overschrijf je zodra je klaar bent in map \extra\ op de usb stick. Voor nu kies je een moederbord met eenzelfde geluids-chipset en het liefste ook dezelfde northbridge. Dit omdat in je DSDT.aml je mappings voor je geluidskaart staan; niet elk moederbord heeft dezelfde in en uitgangen voor de geluidskaart. Staat je DSDT.aml niet in de lijst zul je het internet moeten afzoeken maar weet je niet of je een goed werkende DSDT krijgt, of je zult er zelf een moeten maken wat ik als laatste onderwerp zal behandelen wat later verschijnt. Dit is alleen voor ervarenere Hack gebruikers en ga er zelfs dan niet diep op in; ik ken het ook niet volledig maar genoeg om te kunnen booten met kans op enkele gebreken als niet werkend geluid.

Als laatste selecteer je de usb stick zoals onderstaand, klik op create waarna hij hem fomatteert en afhankelijk van de snelheid van de schijf er 10-20 minuten over doet.

2csdn35.png

Nu ben je klaar met de usb stick maken en gaan wij verder met de installatie zelf.


De installatie

Nu komt er een gedeelte waarvan ik geen screenshots heb omdat ik in de installer daar natuurlijk niet de mogelijkheid toe heb, maar van het belangrijkste deel heb ik dat wel.

Na het booten zie je een Engels scherm met de titel “Install Mac OS X”; je bent in de installer! Zo niet dan heb je als je een support moederbord hebt je bios instellingen niet goed staan, een brakke dsdt of in het laatste geval moet je nog wat editen wat ik als een addendum als laatste nog zal behandelen voor de wat meer ervaren gebruikers zoals ik. Boven in de taakbalk ga naar Utilities en dan naar Disk utility, je schijf is waarschijnlijk NTFS nu of een ander systeem waar Mac OS niks mee kan. Volg nu de stappen uit de volgende screenshots;

jag7sn.png

Mocht je het volgende scherm in het Nederlands ziet ben je het taal selectie scherm voorbij en is de installer ook in het Nederlands. Mijn Scherm is Nederlands omdat ik het je binnen mijn huidige OS X installatie laat zien, het scherm ziet er identiek uit. Je selecteert dus links de schijf waarop je Mac OS X wilt installeren en rechts selecteer je het tabblad partition of partitioneren zoals op de screenshot. Omdat ik de volgende stappen niet op mijn install partitie kan laten zien schakel ik links over op de USB stick, schrik hier dus niet van!

zxtvo0.png

Neem de volgende gegevens over van de screenshot hierboven; partitie 1 of 2 afhankelijk of je er nog Windows naast wilt installeren, verzin een schijf naam rechts waar standaard “Macintosh HD” wordt gebruikt maar alles zonder rare tekens is mogelijk, en bij structuur heel belangrijk “Mac Os Uitgebreid (journaled)” want anders gaat het niet lukken.

250tvee.png

Vervolgens klik je op opties midden-onder en selecteer je “GUID-Partitietabel”, sluit af met OK. Als laatste klik je OK, wacht een seconde of 10 en kun je het scherm afsluiten, je kunt nu Mac OS X installeren! Belangrijk, wil je er nog Windows naast vergeet niet om de partitie te formatteren als MS-DOS (FAT) anders ziet de Windows setup de partitie niet maar kan hij hem ook niet formateren naar NTFS! Nu kun je de installer gewoon vervolgen, taal selecteren, eventueel netwerk als je wlan herkent wordt al, tijdzone, etc etc wat geen probleem mag opleveren.

Wat je nog kan doen is customize wat links onder in je installatie venster verschijnt, hier kun je onnodige talen en printer drivers verwijderen, ideaal voor SSD users! Via omwegen zijn ze altijd terug te installeren en wil je dit achteraf doen leg ik dat later nog uit.


Post-Install care

Je hebt nu een werkende installatie, maar je kunt er bij gebrek aan bootloader nog niet van booten! Daarom laat de USB stick erin zitten, je krijgt het chameleon scherm weer voorgeschoteld, gebruik de pijltjes toetsen om naar rechts te gaan waar je installatie verschijnt en boot deze. Na enkele install stappen zie je nu je bureaublad voor je, maar voordat we hiervan genieten gaan we de bootloader op de schijf zetten. Open je USB schijf in finder, uit de launchbar onder het eerste soort van smiley icoon, en selecteer onder apparaten “kakewalk”. Met het icoontje rechts ervan kun je hem unpluggen.

Hier zie je Kakewalk op de schijf met een roze icoontje staan, misschien moet je het venster bergroten om hem te zien, en na het gebruikelijke loginscherm wordt je begroet met onderstaande scherm.

2iw0oe1.png

Nu zie je het volgende scherm, waar je natuurlijk voor de optie “Install to Computer” klikt, gevolgd door je moederbord of het moederbord wat je koos en je HD zoals onderstaand gevolgd door Install.

mre5qc.png

Gefeliciteerd, je kunt nu booten zonder USB stick! Er moet of kan nog wel wat gedaan worden waar nog meer guides voor volgen. Had je een custom DSDT.aml of kexts nodig dan moet je die nu in /Extra/ zetten op je geïnstalleerde schijf om te kunnen booten natuurlijk!


Addendum; boot problemen

Zoals ik aangaf als je niet kan booten van je usb stick kan dat 7 redenen hebben, in volgorde van voorkomen;

- bios settings vergeten of onjuist
- verkeerde dsdt.aml, niet matchend bij bios versie
- verkeerde dsdt.aml, niet volledig
- verkeerde dsdt.aml behorend bij ander bord
- dsdt.aml vergeten
- missende kexts die wel nodig zijn om te booten
- missende bootoptions

De eerste 6 kun je zelf uitsluiten, nummer 3 is lastig, en nummer 7 moet je voor Googlen. Deze opties kun je toevoegen in org.chameleon.Boot.plist in /Extra/ met een teksteditor.

Het probleem of de problemen kun je opsporen/afleiden door in verbose mode te booten; als je de partitie kan selecteren (of het nu de USB stick of de Install is boeit niet) in plaats van naar links of rechts verplaats je het de cursor nu naar beneden waar je de mode kan selecteren. Nu kun je kijken waarop hij vastloopt.
 
Laatst bewerkt:
Kleine must have software roundup

In deze categorie behandel ik kleine software waarvan ik denk dat iedereen ze moet hebben en direct OS X beter maken of dagelijks terugkerende handelingen mogelijk maken. Mogelijk breid ik de lijst nog uit wanneer ik echt super apps vind.


AppTrap

Vind je dat nu ook zo vervelend, je bent lekker software aan het testen en er blijven restbestanden uit staan? Aangezien de meeste overstappers zullen zijn zal je hier wel mee te maken gaan krijgen. Voor Windows ken ik persoonlijk alleen maar betaalde programma’s en voor OS X is er een plugin welke dit voor je doet; AppTrap!

Na het installeren vind je in je Systeemvoorkeuren (in de launchbar, het icoontje met de tandwieltjes) onder aan AppTrap. Eenmaal geopend ziet het er maar saai uit:

208uyrc.png

Echter als deze aan staat en je verwijdert een programma, dan pas zie je de kracht van dit programma:

2eyaqs9.png

Een nette popup met de vraag of je de achtergebleven bestanden ook wilt verwijderen! Een programma deinstalleren is ook anders dan in Windows; je sleept gewoon het programma naar de prullenbak.

Geïnteresseerd? Deze applicatie is gratis te verkrijgen op: AppTrap


Fuse for OS X

Dan heb je OS X draaien, en dan loop je mogelijk tegen een probleem aan; je kunt soms wel van schijven lezen maar schrijven is onmogelijk; het bestandssysteem wordt niet ondersteund! Geen nood, daar komt Fuse for OS X te hulp en is na installatie te vinden in Systeemvoorkeuren.

351imgw.png

Hij laat je onder andere schrijven naar NTFS wat onder Windows wordt gebruikt maar ook zowel lezen als schrijven van EXT2/3 partities voor de linux gebruikers onder ons.

Geïnteresseerd? Deze applicatie is gratis te verkrijgen op: http://www.osxfuse.github.com


SimplyRAR

Een wat oudere maar simpele en toch krachtige In/Uitpakker voor OS X! Standaard ondersteund OS X het inpakken en uitpakken in het Zip formaat zonder de extra instellingen die SimplyRAR wel heeft.

33tjg9l.png

Geïnteresseerd? Deze applicatie is gratis te verkrijgen op: Download SimplyRAR for Mac - GUI for RAR compression. MacUpdate.com


Adium

En dan heb je OS X draaiend, dan wil je natuurlijk ook graag je tijd doorbrengen met je vrienden. Maar oh oh, geen MSN wat nu? Daar is Adium en deze groene eend kan alles van MSN, ICQ, Yahoo tot aan IRC en meer aan toe. Bedenk een communicatie protocol om te chatten en hij zal het wel kunnen. Het beste nog is dat de hele applicatie valt te skinnen en er zijn zelfs smiley packs te downloaden!

4h2kjq.png

Geïnteresseerd? Deze eend is gratis te verkrijgen op Adium.in - Adium and Antivirus Mac


OmniDiskSweeper

Na een tijdje een systeem gebruiken loopt soms je schijf vol zonder dat je weet waar alle ruimte heen gaat, echt irritant! Gelukkig zijn ook daar programma’s voor! Mag ik voorstellen OmniDiskSweeper die dit prima doet en weergeeft!

eknext.png

Geïnteresseerd? Deze applicatie is gratis te verkrijgen op OmniDiskSweeper - Products - The Omni Group
 
Trim aanzetten en SSD’s optimaliseren

Dan heb je zo’n mooie SSD en dan heeft Apple zich beperkt Trim te voorbehouden aan SSD’s die zij zelf gebruiken, daar koop je zo’n dure SSD niet voor! Gelukkig moet er slechts een bestand gepatcht worden en is er hier een tool voor. Als je de screenshot hieronder ziet behoeft het verder geen uitleg, maar nog wel even herstarten voor resultaat!

mskcnr.png

Te controleren via Appeltje links boven -> Over deze Mac -> Meer Info -> Systeemoverzicht -> Seriële ATA

5beiyg.png

Te vinden in mijn ToolBox van de openingspost of gratis te downloaden van groths.org « a wordpress weblog by cindori


Vervolgens had ik gezegd dat je de overige taalbestanden mocht verwijderen tijdens de install om ruimte op de SSD te besparen, en natuurlijk hebben er een aantal weer eens niet geluisterd, of ze hebben een MacBook Air. Geeft niet, er is een stukje software welke dat naderhand ook nog kan doen; Monolingual.

4zvs7q.png

Deze kun je ook vinden in mijn ToolBox of download van Monolingual
 
Ben er blij om dat hij bevalt tot dusver, maar er komen nog meer dingen aan. Tot dusver genoeg om het geïnstalleerd te krijgen en het werkbaar te hebben.

Vanuit Mac OS X is het natuurlijk handig te doen omdat je dezelfde filesystem hebt. Mocht je het willen proberen, je kan de iBoot cd downloaden van PizzabakkerMac en een image ergens downloaden (daarna wel kopen!) en die op een cd/stick zetten. Je kunt dan booten, in Mac OS X komen en daarna het verhaal hierboven doen alleen moet je net even wat meer handelingen vooraf doen zonder dat die uitgelegd zijn.

Vandaag zit het er niet in nog wat te schrijven denk ik maar mogelijk morgen wel.
 
Over deze Mac fixen plus bootloader upgraden


Dit is het equivalent van de eigenschappen in Windows ongeveer maar dan net wat uitgebreider. Je Hack laten herkennen als een echte Mac mocht je willen of je hardware weerspiegelen. Misschien vind je het wel vervelend dat je geheugen niet op de juiste snelheid herkent wordt, of stoor je je aan je i7 op 3,39 GHz? Dat kan allemaal gewijzigd worden! Laptops ga ik niet op in, deze hebben ook custom gfx chipsets en vaak werken deze ook niet goed waardoor OS X niet te gebruiken valt.


Modelnaam keuzes

MacPro3,1
Wordt standaard door Chameleon gebruikt en is een veilige keuze, alle Mac pro’s hebben Xeons, socket 771 of 1366.

MacMiniX,X
Dit kun je gebruiken voor ITX bijvoorbeeld, MacMini5,1 voor socket 1155, 4,1 voor 1366 en 3,1 voor 775 om het te matchen met originele setups.

iMacX,X
Een veilige keuze die ik ook gebruik. Er wordt door verschillende mensen beweerd dat de MacPro3,1 wat sneller is in benches, maar voor mij nihiel. 12,1 is een goede voor socket 1155, 11,1 voor 1366, en 10,1 voor 775. Deze iMacs staan ook het dichtste bij de hardware die jij zal gebruiken waarschijnlijk.

Custom
Je kunt ook wat customs doen zoals je in onderstaande screenshot ziet, namelijk de serial SOMESERIAL (Je kunt alles invullen), en modelnaam en familienaam CustomMac. Hij pakt als plaatje een oude Cinema scherm als hij geen geldige serial heeft, de Naam Mac als hij geen geldige naam vind, hij gaat nog wel kijken bij Familienaam of daar geen MacPro of iMac staat want dan neemt hij die over.

2zoas06.png


Er zijn 2 MAARS aan deze weg; upgraden naar een volgend OS kan hij je model niet vinden in de whitelist en kan hij mogelijk niet willen upgraden (met os update geen last van) Bepaalde software kan ook afhankelijk zijn van het model of het al dan niet en met welke functies wil draaien. Neem dit in overweging, maar het kan.


Hoe editen

Hoe edit je dit dan allemaal vraag je je af? Daar is een hele mooie tool voor; Chameleon Wizard. Deze tool doet alles wat je anders met de commandline interface en met een texteditor zou moeten doen. Per scherm wat voor ons belangrijk is geef ik een korte toelichting;

lz3q0.png


Het eerste scherm en tabblad is het Install scherm, hiermee kun je je bootloader upgraden. Op moment van schrijven voegen nieuwe versies niks bijzonders toe behalve nieuwe talen, met een uitzondering; Versie 1656 voegt de juiste benaming toe voor een aantal ATI en NVidia kaarten, zodat deze ook meteen netjes in Over deze Mac passen. De versie 1650, de eerste 2.1 versie van de bootloader voegde ook de lang gehoopte support voor raid 0 toe!


2iavdpg.png


Het tweede scherm zijn de Bootflags, dit is vooral interessant als je een mobo gebruikt die niet op de whitelist staat of je hebt issues. Wil even wijzen op de volgende opties: Graphics Enabler, check of die aan staat als je gfx kaart niet goed herkent wordt of werkt. Onder CPU de P en C states voor als je wilt dat je CPU throttled. Ethernet Built In mocht je issues hebben met je UTP. GUI als je de bootlader scherm wel of niet wilt zien.


2vnrzmt.png


Het SMBios is voor jullie het meest nuttige, hier kun je al je specs editen. Er zijn zelfs enkele tools om een echte serial te genereren, super handig!


63rn1w.png


En themes, hier kun je enkele kant en klare selectieschermen voor je bootloader downloaden. Deze zijn helemaal te customisen buiten de Chameleon Wizard om. Op de screenshot zie je voor Windows en Mac OS een selectiescherm gebaseert op de I’m a Mac campagne.

Chameleon Wizard is te vinden op GekkeMac of in mijn zipje in de startpost.


Kleine Mod

Tot slot een kleine mod; bij Over deze Mac het apple logo aanpassen naar een Hackintosh logo (of welk ander logo dan ook). Dit heb ik op de zaak gebruikt om het bedrijfslogo neer te zetten, de gemiddelde persoon weet echt niet hoe je dit aanpast, stukje veiligheid tegen diefstal (hoewel makkelijk te veranderen). Het bestand vind je op: /Systeem/Bibliotheek/CoreServices/LoginWindows (via rechtermuisknop toon pakketinhoud)/Contents/Resources/MacOSX.tif.

Kan dat nu niet makkelijker? Jazeker wel! Via de wat oudere tool OSX86Tools;

2i08c1s.png


En hoe ziet dat er nu uit? Nou zo;

flkmlt.png


Zowel tool als plaatje te vinden in de zip, beiden OpenSource en hieruit zijn de Wizard Apps ontstaan, alleen ontbreken deze functie en enkele andere minder interessante, in alle 3 de afsplitsingen.
 
Laatst bewerkt:
MW3 zelf niet geport, maar nagenoeg alles is te porten. Ik zal er nog eens over schrijven wanneer de tijd dat toestaat.
Tot dan kun je bijvoorbeeld bij The Porting Team kijken op het forum, zij weten het nog beter; ik beheers alleen de basics met die paar games welke ik speel.

Mijn eigen ervaring is dat het soms zelfs beter werkt, geen driver issues, geen screen tearing waar ik op windows wel eens last van heb, maar je haalt altijd wat fps minder omdat de gfx drivers in osx nog wat onder ontwikkeld zijn. Deze zijn de laatste tijd wel een heel stuk beter geworden.

Zeker voor mensen met linux kennis welke wine gebruiken komt het allemaal zeer bekend voor; maar dan nu met een grafische schil.
 
Er zijn kant en klare images voor vmware, maar ook guides.
Heb het wel eens geprobeerd onder windows maar dat werkte voor geen meter, zeker niet representatief.
Het werkt echter wel lekker in vmware op OSX, leuk om OSX server te testen.
Maar nee ik kan het niet aanraden, als je OSX dan al wilt zien kun je beter naar een reseller gaan en even een half uurtje proberen en dat mag daar prima.
 
Wat je kan doen voordat je een echte Mac koopt is er een huren, de huurprijs wordt dan als korting in rekening gebracht bij aanschaf.
Onder andere A-Mac deed dat altijd.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
E Software guides: je eigen linux thuis-servertje opzetten Hardware & Software 35
V Vincent, een mac-user ;) Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 3
Fumfum Fumfum's roze Windows Mac Pro Gallery & Build Logs 15
X-Tripiot [GEVONDEN] mac genius nodig Gevonden 1
ForresT Big Tasty terug bij de Mac Algemene Discussies 91
naarden 4ever Mystic Mac Gallery & Build Logs 33
D Veel bubbels in reservoir na installeren niewe pomp Waterkoeling 3
Ruud Installeren op LGA 1200 hoeveel montagedruk is nodig normaal. Waterkoeling 2
O Probleem installeren EK cpu waterblock Waterkoeling 3
D installeren van Bitspower RTX2080ti msi gaming trio x problemen Handleidingen en Installatie Tips 1
P Welke spullen heb ik nodig om mijn nieuwe watergekoelde video kaart te installeren Advies Waterkoeling Setup 3
D Waterkoeling set installeren Waterkoeling 24
D Vraagje over patches alle installeren of de nieuwste ? Hardware & Software 1
Wouter 2de videokaart installeren. Info nodig aub! Hardware & Software 30
D MCP655 in XSPC Dual 5.25 bay D5 Reservoir: Hoe te installeren? Waterkoeling 14
Mobomonster Waterblock op i7 installeren Waterkoeling 6
ShaquilleMoreno SLI installeren Hardware & Software 2
Freddy Vista x64 kan updates niet installeren Hardware & Software 11
T Leak Testing vooraf aan installeren, met kraanwater? Waterkoeling 3

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan