• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Mystic Mac

naarden 4ever

New member
Hallo Mensen!

Hierbij wil ik graag mijn allereerste echte grote casemod gaan showen (wel eens een koelertje heir en daar verwisselt, wel eens wat verf op mijn mobo gegooid (ja, echt) en wel eens een drive gestealthed, maar nooit een echte mod),

gewoon.png


inleiding.png

Ik heb voor 65 euro uit Helmond twee PowerMac G4 kasten op de kop kunnen tikken

IMG_0122.jpg


Ik ga als eerste de Graphite onder handen nemen

IMG_0123.jpg


IMG_0125.jpg


IMG_0126.jpg


IMG_0138.jpg


Apple kasten zijn van nature al mooi, maar deze moeten beter kunnen (net als hun geur, die vent rookt chag IN die kast ofzeuw!)
De kast gaat gebruikt worden voor…
eigenlijk nog niks. Mijn budget ligt vrij laag, dus ik ga voor zo weinig mogelijk er toch iets van maken, en ik heb er ook nog geen doel voor omdat de huidige CM 690 II nog steeds voldoet (per slot van rekening gaat er ook geen ATX in passen, slechts <ATX, dus µATX, mITX, etc.

Het doel is dus nog onbekend, in de eerste instantie wilde ik deze case als showcase aanbieden bij de organisatie die ik samen met een vriend aan het opzetten ben, maar daar beginnen onze ideeën over te twijfelen, dus alles is open. En als we geen doel vinden, zal mijn broertje hem gaan gebruiken voor zijn kamer, LAN-party’s etc.

hardware.png


Wat komt er (voorlopig) in:
- Pentium 4 2,93GHz s775
- Gigabyte GA-8I915PMD (OEM Packard Bell bordje wat waarschijnlijk dit jaar ter overlijden komt)
- Stock coolertje (maar misschien niet...)
- 1GB (2x512MB) micron DDR2-400
- basic vidkaartje (heeft geen onboard) met zo mogelijk een custom shroud, als ik er materiaal, zin en tijd voor heb
- een voeding, welke weet ik nog niet
- de originele DVD/CDRW combi en
- een 150GB Maxtor harde schijf met een aantal bad sectors, hopende dat ik XP er nog op krijg, of ten minste Linux

plannen.png


Ik heb met paint wat foto’s geprobeert te maken die het idee een beetje ophelderen:

Zijkant:

Zijkant.jpg


Niet heel indrukwekkend, maar ik wil dus aan de zijkant het logo eruit dremelen/boren/whatever en er plexiglas en een led of wat erachter zetten. Ik ga kijken of ik met mijn etspen er een leuk logo in kan schuren, zodat dat als enige oplicht. Dat was de zijkant.

Voorkant.jpg


De voorkant. Het Apple logo laat ik oplichten (cliché!) en ik ga een andere kleur led in de plaats van de witte erin zetten die er standaard in zit. Ik meet met het originele Apple bord de voltages met mijn multimeter. Op de plek van het oranje blok komt óf een kaartlezen óf een logo met leds, het logo van mijn organisatiedinges. Wat ik met het gat van de speaker ga doen, weet ik nog niet.

Onderkant.png


De onderkant. Heel simpel, ik maak twee gaten, daar zet ik een stuk mesh in, en je hebt twee gaten voor fans. Over het mesh komen 1-3 CCFL’s, ligt eraan of ik een window kan creëren of niet.

Achterzijde.jpg


Aan de achterkant ga natuurlijk een gat maken voor een gewoon I/O shield, zonder dat er aansluitingen verloren gaan. Ik maak een nieuw plaatje metaal en puntlas deze op die plek. Het verhoginkje wordt weggehaald en ook afgewerkt. Verder maak ik een gat voor een grotere fan waar nu de voeding zit, en de voeding verplaats ik naar binnen. Met een verlengkabel maak ik de aansluiting voor de voeding (en misschien ook de killswitch) aan de achterkant van de kast.

Ook komt er wel een window in, gewoon eens de stoute schoenen aantrekken en de dremel in het plastic van de G4 zetten. Ik heb nog zitten denken of ik wel of niet een window zou doen, uiteindelijk toch gekozen voor wel een window, omdat het anders zonde zou zijn van de mooie binnenkant (die je anders niet ziet)

IMG_0159.jpg


IMG_0160.jpg


Nu heb ik al een lijst met wat ideeën op een rijtje gezet, maar de tweakers die dit volgen kunnen ook reacties geven en daarin ideeën geven om iets uit te werken. Het is niet dat ik geen inspiratie heb (allerminst) Maar ik niet een lijst van hier tot Shanghai heb van dingen die er in de kast gaan komen, want voor de vakantie wil ik hem toch eigenlijk wel af hebben.

Ik ieder geval staan nu op het (heel erg veel kleiner gemaakte) lijstje:
Apple logo aanpassen (licht geven, evt ander logo erin zetten met plexi)
Spuiten
Mesh plaatsen onderzijde en andere mogelijke plekken
Ventilatorruimte maken
Positie voeding veranderen
Mobo tray aanpassen voor ATX
en nog veel meer…

sponsors.png


sponsordezeeuw.png

Na overleg gaat Autoschade Gebr. De Zeeuw voor mij de kast een high-quality afwerking geven, evenals mag ik hier op een zaterdag gebruik komen maken van het puntlasapparaat (en daarbij hulp krijgen) Ze hebben nog geen banner voor hier maar die komt. In ieder geval heel erg bedankt, Arjen!

update1.png


Begonnen met het demonteren

IMG_3945.jpg


IMG_3946.jpg


IMG_3953.jpg


IMG_3954.jpg


IMG_3955.jpg


Toen moest kast eens op zijn kop. Het mobo tray dat de slotjes van de klem hasthoud was er helaas al uit. Dus ik moest het extra slot erop zetten.
Komen die Nerf pijltjes toch nog eens goed van pas!

IMG_3956.jpg


onderzijde

IMG_3957.jpg


sneaky hoor!

IMG_3958.jpg


Zo, een halfuur verder:

IMG_3960.jpg


AHAAA! Dus daarom wilt die DVD brander er niet uit!

IMG_3961.jpg


hoppetee, front eraf

IMG_3963.jpg


en dan de rest

IMG_3966.jpg


even alle hardware op een… eehh… ja… bubbeltjesenvelop:

IMG_3965.jpg


waarvoor dienen deze?

IMG_3967.jpg


let’s find out!

IMG_3970.jpg


ja, oke…

IMG_3971.jpg


even kijken…

IMG_3972.jpg


IMG_3973.jpg


Als ik het mooi wil doen, zit er weinig anders op dan een donorkast te gebruiken als template voor de backplate. Gelukkig staat er nog een lege Pentium 3 kast (PB) te verstoffen.
Popnageltjes eruit

IMG_3980.jpg


even een kijkje nemen in mijn grote doos des kabels, en wat zie ik daar voor een interessante voorwerpen?

IMG_3981.jpg


IMG_3982.jpg


IMG_3983.jpg


Die gaan van pas komen!

Als eerste ga ik nu de achterkant aanpakken, ik moet van dat extra stuk metaal af tussen de I/O shield en de PCI brackets, want dat is te dik voor een gewoon moederbord. Ook moet er een gewoon I/O shield opkunnen, dus dat wordt eraf boren, dremelen, ander stuk metaal erop, puntlassen en weer erin poppen.

Tot de volgende update!
 
Laatst bewerkt:
En zoals op al mijn worklogs (ben nu bezig overal te updaten) kunnen jullie meestemmen uit mijn selectie van kleuren waarin ik de body van de kast ga spuiten. De body (dus de plastic plaat met de grote appel erop) en de handvatten worden in deze kleuren gespoten, de rest in matzwart/zijdeglans. Maar stem mee, de kleur met de meeste stemmen gaat em worden (als die ook mogelijk is. Stel, het blijkt dat ze geen gele parelmoer hebben, dan wordt het No. 2 in de poll)

Poll: Welke kleurencombi?

[*]Zwart blauw-parelmoer

[*]Zwart paars-parelmoer

[*]Zwart rood-parelmoer

[*]Zwart geel-parelmoer

[*]Zwart groen-parelmoer

[*]Zwart metallic

results.cgi
 
als je prijzen van lakken kent dan zal je waarschijnlijk geen van beide meer willen doen :)
tenzij je natuurlijk iemand kent die het voor je kan fixen ;)
Greetz B0B0

Haha, klopt, daarom heb ik ook gelukkig Autoschade Gebr. de Zeeuw voor elkaar weten te krijgen. Anders was het ook gewoon Motip of goedkope lak van de karwei geweest ;)

Nice, ps heb er nog 1 staan mocht je er nog 1 nodig hebben.

Dank je ;) en welke heb je nog staan? Ik heb er nu in totaal 2 staan (waarvan 1 in stukken dus) maar de 2e moet ik voor mijn broertje modden in zijn thema: Nederlands elftal. Die komt hierna. Maar bedankt voor het aanbod, miss kom ik er nog eens op terug!

I would go for metallic, maar wie ben ik

Elke stem geld! stem hierboven, als je dat nog niet gedaan hebt!
 
gewoon.png


Goed, tijd om weer eens wat van me te laten horen. Een kleine mededeling slechts, maar het gaat om het idee.

Vandaag na school (2 uur ongeveer) kan ik naar de Zeeuw toe om daar een nieuw plaatje te maken met de juiste afmetingen voor de uitsparingen voor het I/O shield, dat wordt dus terplekke voor mij gemaakt!
Verder kan hij hopelijk daarna meteen door naar de spuitcabine waar de panelen de zwarte laklaag gaat krijgen met paars parelmoer afwerking, als ik nu de poll mag vertrouwen. Ook gaan daar met behulp van de gereedschappen daar de oneffenheden op het huidige mobo tray worden opgelost, zoals het blok wat random in het midden is geplaatst. Het frame wordt later gespoten omdat ik er nog mesh in wil zetten voor ventilatie, en ruimte voor fans en evt. Een 240 rad, wordt ie ooit verkocht of gebruikt met wqterkoeling. Ook krijg ik twee 'spotrepairpotjes' van de twee lakken mee, dat ik bijvoorbeeld de afstandsbusjes kan lakken met een kwastje, om maar iets te noemen.
Verdere ideeën heb ik over nagedacht, zo ga ik kijken of ik ergens een partij 120mm en een 92mm fan vandaan kan halen met blauwe LEDs, de blauwe leds ruk ik eruit (althans, als de uitslag inderdaad paars is) en soldeer er nieuwe UV/paarse leds voor in de plaats. Jullie maken het me wel erg makkelijk! ;)
En ik ga kijken of ik nog wat dingen kan regelen i.v.m. De window die wel doorgezet gaat worden uiteraard. Ik ga dus van het weekend kijken of ik iets in de trant van sponsors te regelen vallen als eerste mod.
Nu ga ik nog even denken hoe ik alles te fiets naar de Zeeuw ga krijgen...
 
Laatst bewerkt:
update2.png


sponsordezeeuw.png


Na een dag bij De Zeeuw Autoschade (waarbij overigens veel gewacht, vrijdag is stressdag, auto’s moeten worden opgeleverd etc. ) Heb ik toch weer (wel met mijn iPhone 2g, dus alvast excuses voor de kwaliteit van de foto’s, ik heb geprobeerd er wat van te maken) een ‘fotoreportage’ klaarliggen, die ik jullie nu zal presenteren.

Als eerste wil ik graag Pinooo (Johan) bedanken voor de afstandsbusjes, al verzenden voor ook maar het geld binnen is. Heel erg bedankt!

Ik heb dus een hele hoop afstandsbusjes binnengekregen, welke ik eerst ben gaan sorteren om setjes te vormen, met als resultaat:

IMG_4018.jpg


Het was veel werk, en uiteindelijk zijn er geen negen hetzelfde, dus heb ik gelijkvormigen bij elkaar gelegd. Desalniettemin heb ik een setje van 9+ busjes gekregen en klaar gelegd om erop gesoldeerd te worden.

Uiteindelijk bij de Zeeuw aangekomen kreeg ik een boek met alle Metallic / Parelmoer kleuren in mijn hand gedrukt. Zoek maar uit was de boodschap. Om jullie een idee te geven:

IMG_0180.jpg


IMG_0168.jpg


nee,

IMG_0169.jpg


teveel keuze dus. Aangezien de poll nu nog op paars staat, ben ik gaan kijken voor een paarse parelmoer kleur, die onder een hoek (niet in het licht) heel donker of zwart zou zijn.

Hier ergens moet ik wezen.
IMG_0170.jpg


Parelmoer. Onder een hoek is het allemaal zwart,

IMG_0171.jpg


Maar wanneer het licht erop valt krijgt het kleur.

IMG_0177.jpg


Het is een beetje jammer dat het slecht te zien is, maar die blauwige kleur is toch echt paarskleurig. Het vervelende is alleen dat de iPhone het kleurverschil niet duidelijk maakt. Deze kleur bijvoorbeeld,

IMG_0175.jpg


In werkelijkheid is het een beetje het kleurtje zoals in dit plaatje de linkerkolom:

IMG_0179.jpg


Alleen is dat eigenlijk rood met iets blauwigs erin. Kortom, de rode kleur is slecht te zien door iPhone foto’s. Beetje jammer. Maar goede, het wordt dus een beetje het kleurtje als de tweede van onder in het laatste plaatje, eerste kolom. Paars dus.

En dan staat hier ergens de mix van het kleurtje wat ooit mijn kast gaat worden:

IMG_0182.jpg


Dan krijg ik een stuk metaal om af te tapen. Hier, in deze vonkenregen, wordt mijn plaatje gezaagd.

IMG_0184.jpg


En dan moet ook het echte stuk eraan geloven.

IMG_0185.jpg


IMG_0186.jpg


IMG_0187.jpg


Hier komt dan het I/O shield:

IMG_0188.jpg


en het plaatje, afgetaped zodat de ruimte voor het I/O shield kan worden gezaagd:

IMG_0190.jpg


En de slijptol er weer in.

IMG_0192.jpg


grappig, hier lijkt het zo scheef als de pest. Maar dat is gezichtsbedrog, in het echt is het zo recht als een liniaal.

IMG_0193.jpg


Weer afgetaped om de buitenkant te snijden, dus het deel wat wordt vastgelast.

IMG_0194.jpg


Helaas moest ik toen weg, dus ik heb geen final pics van het plaatje. Misschien zondag, want dan kan ik weer even aan de slag.

Tot de volgende update!
 
hardware.png


Goed, ik wilde nog even mededelen dat ik de hardware aan het toevoegen ben bij de TS. For your information, er komt geen harde hardware in, gewoon basic spul, en mijn broertje krijgt waarschijnlijk de kast voor op zijn kamer.

Wat komt er (voorlopig) in:
- Pentium 4 2,93GHz s775
- Gigabyte GA-8I915PMD (OEM Packard Bell bordje wat waarschijnlijk dit jaar ter overlijden komt)
- Stock coolertje (maar misschien niet...)
- 1GB (2x512MB) micron DDR2-400
- basic vidkaartje (heeft geen onboard) met zo mogelijk een custom shroud, als ik er materiaal, zin en tijd voor heb
- een voeding, welke weet ik nog niet
- de originele DVD/CDRW combi en
- een 150GB Maxtor harde schijf met een aantal bad sectors, hopende dat ik XP er nog op krijg, of ten minste Linux

That's It! Volgend weekend weer langs bij de Zeeuw, hopelijk ook zaterdag en misschien zelfs zondag (vandaag niet aan toe gekomen, teveel huiswerk, broertje voetbal toernooi en de gebruikelijke extra uren slapen wegens zomertijd.
 
Nou mensen,

Wegens het succes van de mod kreeg ik vandaag een mailtje van Photobucket dat ik bijna aan mijn taks zit wat bandbreedte betreft. Ik zal dus komende dagen alle posts tot nu toe aanpassen naar imageshack (Photobucket is zooooo 2010... )
 
of gewoon photobucket pro nemen ;)

imageshack is zooooi 1999 en ubertraag :)

Ik heb wel gekeken naar de kosten van Photobucket pro, maar dat is 1,67$ per maand. dat is weinig natuurlijk, maar voor hetzelfde geld heb je gewoon een webdomein bij Antagonist (no ad) waarmee ik ook nog eens een hele website kan opzetten met daarop de worklogs. En Imageshack is tot zover nog even gratis.
 
Antagonist is zeker niet duur! Ik had een website daar gehost voor €30/jr ofzo. 3GB online opslag en 60gb dataverkeer. best netjes!

Deze mod is ook zeker netjes! Is weer ns wat anders dan al die G5/MacPRO kasten die gemod worden!
 
Enige nadeel die ik heb kunnen ontdekken is het feit dat je maar 1 domeinnaam per hosting kunt doen. Zeker voor iemand met meerdere domeinnamen een prijzig verhaal. Heb de algemene voorwaarden niet doorgeplozen, mss zitten er wat meer addertjes onder het gras.
 
Enige nadeel die ik heb kunnen ontdekken is het feit dat je maar 1 domeinnaam per hosting kunt doen. Zeker voor iemand met meerdere domeinnamen een prijzig verhaal. Heb de algemene voorwaarden niet doorgeplozen, mss zitten er wat meer addertjes onder het gras.

Zitten wel wat meer, dat is de hoofdreden dat ik weg wou. Domein beheer heb je niet. Ik zit nu lekker bij Versio..
 
Zitten wel wat meer, dat is de hoofdreden dat ik weg wou. Domein beheer heb je niet. Ik zit nu lekker bij Versio..

Die is ook zeker niet duur, versio. 100GB dataverkeer voor +3 euro tov Antagonist, en dezelfde DirectAdmin als Antagonist. Die houd ik ook in mijn achterhoofd. Zeker wanneer ik een website wil opzetten voor mijn mods is iets meer bandbreedte zeker wenselijk. Schijfruimte lukt wel, 50kB per foto.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan