• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Fractal Design R5, 7700K, 1080Ti SLI zo stil mogelijk?

Zephir

Member
Hallo

Ik heb een Fractal Design R5 met window, met een stock speed 7700K en 2 MSI 1080Ti's in de Gaming X uitvoering en een Noctua NH-D15 op de cpu. Ik gebruik een M.2 en een SATA SSD, geen HDD's. Ik heb een BlueRay writer, maar die is momenteel uitgemonteerd omdat ik een EK Predator 360mm in de front van de case heb gemonteerd als intake bij wijze van test om het fan/pump noise met de moduvent covers dicht te kunnen testen. Ik heb 3 Noctua 140mm 1200rpm Redux fans (2 in, 1 out) gemonteerd. De voeding is een Corsair HX750i.

Ik wil vooral een stil systeem en dat is het nu hoegenaamd niet onder load.

Ik heb even de Predator op de CPU gehad, gemonteerd in de top van de case. Ik mine cryptocurrency momenteel, waardoor de 2 1080Ti's langdurig op 100% draaien en daardoor heel warm worden, vooral de bovenste. ze staan nu op 60% - 75% power limit, maar dan nog wordt de bovenste 80+ graden waardoor de fans heel erg gaan spinnen... Met de Predator in de (open) top gemonteerd is dat niet te doen qua geluid, waardoor ik eigenlijk alleen met 2 GPU's kan minen als ik niet thuis ben, of enkel met de onderste als ik we wel ben. Dan nog hoor ik die GPU veel te hard...

Dat moet beter.

Ik heb nu een bestelling staan bij EK zelf voor 2 voorgevulde GPU waterblokken met QDC's en een flesje clear fluid refill. Mijn plan was om de CPU block uit te monteren, de Predator terug te vullen en er dan de 2 GPU blokken op aan te sluiten. Een predator heeft een DDC 3.1 pomp (half de flow rate van een normale DDC 3.2), is niet bij te vullen terwijl die gemonteerd is, en heeft een EK PE 360 core. Ik dacht om -als me dat beviel- een 280mm res vooraan (en de predator dan in de bovenkant) of een 140mm rad achteraan bij te voegen en de pomp te upgraden naar een DDC 3.2 of 3.25 en de 3 QDC's dan te behouden en de CPU er bij in te steken...

Ik kreeg daarnet een bod op mijn predator en leerde over dit forum nadat ik een vraag aan Sales van HighFlow had gemaild, nadat ik daar het bestaan van leerde.

Wat doe ik nu best? Volgens de configurator van EK zou ik een XE 360 vooraan en een XE 240 in de top moeten monteren voor een stille werking. Op een ander forum zag ik dat iemand met een 140x420x30mm (top) + 140x280x80mm alphacool (front) radiators en een EK DDC bay res een naar zijn gevoel stil systeem had in een R5 met dezelde cpu en dual gpu's.

Heeft het zin om verder te bricoleren met de Predator, of verkoop ik dat ding beter voor ik het begin te modden? Ik heb geen ervaring met custom loops, maar heb wel al 10+ systemen in elkaar gestoken met aircooling. Ik wil er niet te veel omzien naar, jaarlijks onderhoud tot daartoe, maar ik wil dan wel een goede drain valve voorzien. (en fill lijkt met moeilijker in een R5 met bay res omdat je dan niet aan de top van dat bay res kan zonder een gat in de bovenkant te maken?)

Ik weet sinds gisteren ook dat er Aquaero's bestaan die op watertemperatuur fan curves kunnen aansturen. Dat concept (los van dat merk / toestel) interesseert me wel omdat mijn NH-D15 zeker in OC nogal vaak pulseert en dat vind ik erg vervelend.

Wat doe ik best om een zo stil mogelijk systeem onder load te krijgen? De theoretische TDP is 700W voor dit systeem, maar ik haal zelden meer dan 450W uit de muur vandaag volgens de HX750i.
 
Als je een zo stil mogelijk systeem wilt, dan is hoe meer radiatoren en hoe groter hoe beter!
Dan kan je de fans namelijk op zijn zachtst laten draaien en de boel toch goed koelen.
(je zou eventueel een grote radiator buiten de kast kunnen zetten als dat een optie is)

De predator maakt het wel lastig, ook als er lucht in de loop zit, zal de pomp meer geluid maken dan normaal.
Ik zou in jouw geval (o.a. ook uit gemakzucht) de predator wegdoen en gaan voor een goede custom set, wat makkelijk te vullen en aan te passen is.
 
Als je een zo stil mogelijk systeem wilt, dan is hoe meer radiatoren en hoe groter hoe beter!
Dan kan je de fans namelijk op zijn zachtst laten draaien en de boel toch goed koelen.
(je zou eventueel een grote radiator buiten de kast kunnen zetten als dat een optie is)

De predator maakt het wel lastig, ook als er lucht in de loop zit, zal de pomp meer geluid maken dan normaal.
Ik zou in jouw geval (o.a. ook uit gemakzucht) de predator wegdoen en gaan voor een goede custom set, wat makkelijk te vullen en aan te passen is.

Hoe meer ik er over denk, hoe meer ik ook naar neig naar een custom loop... Soms maakt die predator idd meer geluid. Door hem met de pomp onderaan te monteren is dat wel gedaan nu. De GPU waterblokken zijn al op komst van EK zelf... Met wat geluk kan ik die QDC prefil optie er nog afhalen...

Wat is de maximum aan radiators die in deze case passen, die goed werken met 800rpm - 1200rpm fans? Een dikke 280 vooraan en een smalle 420 bovenaan (30mm), of is een dikke 360mm daar beter? Of helemaal geen top rad, en vooraan een 280 en achteraan een 140mm? Op 120mm-fan radiatoren heb ik geen restrictie qua dikte, op 140mm is 30mm + 25mm fan het dikste bovenaan, vooraan en achteraan kan alles denk ik...

Een radiator buiten de case, daar had ik nog niet aan gedacht, en dat zou wel een optie kunnen zijn als die kat-veilig kan gemaakt worden... En als dat niet te lelijk is :). Ik zou sowieso voor 10/16mm soft tubing gaan. PETG is me op dit moment te veel...
 
Als je extern wilt, zou je bijvoorbeeld deze kunnen nemen:
https://www.highflow.nl/watercoolin...60/watercool-mo-ra3-420-18x140-pro-black.html

Een grill erbij voor de kat:
https://www.highflow.nl/watercoolin...3-420-radiator-grill-rhombus-black-22155.html

Eventueel voetjes erbij om het te laten staan:
https://www.highflow.nl/watercooling/radiatoren/accessories-3/watercool-mo-ra3-foot-pom.html

Soft tubing is zeker beter met mining in je achterhoofd, dan kan je zonder al teveel gedoe videokaarten upgraden als de 1080Ti niet meer rendabel is.

Ik heb zelf geen ervaring met deze behuizing, kan dus niet goed adviseren wat de max aan radiatoren is.
Dat zou je zelf even moeten opmeten en kijken wat past.
Als je voor stilte gaat, kan je beter iets dunnere radiatoren nemen overigens.
Dat koelt beter met fans die op lage RPM draaien.
Dikkere radiatoren koelen beter als je de fans harder laat draaien, lucht moet er doorheen geperst worden, maar dan heb je dus ook weer meer lawaai.

Een dunne 280 en dunne 420 zou dan beter zijn voor stilte.
 
In die situatie voel ik meer voor een interne 420 en 280 om te starten... Ik lees veel goeds over HWlabs (GTX of SR-2 versies dan?). Is dat het beste wat te krijgen is in low-FPI dunne radiatoren? Ik heb al 3 Noctua 1200rpm / 140mm fans die ik dan voor een front rad + exhaust zou kunnen gebruiken. Welke zijn best om bovenaan te gebruiken?

En is een EK D5 pump + res de stilste optie? (ik gok dan dat ik een 140mm vertical mount nodig heb voor deze?
 
De HWLabs Nemeses GTX, SR2 en GTR zijn dikke radiatoren.
Als je voor dun wilt gaan, kan je kijken naar de GTS reeks.

De radiator boven kan je het beste uit de kast laten blazen, warmte gaat standaard al omhoog, dus dat werkt mee :)

Met een D5 pomp zit je goed, als je het aan de radiator wilt monteren idd een vertical mount.
 
Intussen zijn de blokken toegekomen en geïnstalleerd. Ik heb het CPU blok eerst van de predator gehaald en het lange stuk tube er tussenuit gehaald en 2 fittings gewisseld. Op die manier heb ik dan een reservoir / pomp combinatie met 2 roterende fittings, met telkens een kort stukje ZMT tube en daarop dan zo'n QDC fitting. Zo kan ik de predator zonder een blok eraan verwijderen, legen, vullen en zelfs test-draaien... Dit omdat een predator blijkbaar niet goed vult met een extern reservoir, zoals je dat in een normale custom loop zou doen... Vervelend...

Eens dat in orde was, heb ik eerst 1, dan de 2e 1080Ti bij in de loop geklikt. 1 360mm PE radiator in de predator is wat weinig om beide GPU's op 100% TDP te koelen. Het gaat, maar met veel lawaai en hoge temperaturen (70-80C). Gelukkig is dat niet wat ik doe, en kan in beide GPU's op 60% TDP, met een OC van +150mHz op de core en -300mHz op het geheugen koelen met de 3 fans van de predator op sub 1000rpm als ik het ok vind temperaturen van 52-62C te hebben. Zo is het wel stabiel na langer dan 4 uur draaien. Er is verder nog 1 140mm Noctua exhaust fan die ik nu op ongeveer 800rpm laat draaien.

Het geheel is al een STUK stiller dan de luchtgekoelde setup voorheen, maar zeker niet onhoorbaar. Mooi is de build nu wel niet meer:

2017-07-17 14.26.52.jpg

Maar functioneel...

Een goed begin. Die ZMT tube vind ik zo lelijk nog niet, maar al die krullen en bochten zijn wat slordig. Zolang ik die predator gebruik zal ik er minstens 1 nodig hebben vrees ik.

Ik vermoed dat de 3 QDC's en de copieuze hoeveelheden tube ook wel een negatief effect zullen hebben op de flow rate en dus de temperatuur. Die DDC 3.1 pomp die erin zit is maar half zo krachtig als een "normale" DDC 3.2 en ik hoor ze echt erg fel, zelfs met het deurtje vooraan de case toe. Sommige mensen vervangen die pomp blijkbaar voor een 3.2 of 3.25 versie... Ik ben echter wat terughoudend om dat te doen, omdat dat nog meer investeren is in een predator die niet super gemakkelijk te legen / vullen is. Ook, maakt dat nog niet meer lawaai dan de "trage" DDC 3.1?

Het lijkt me een relatief eenvoudige optie om de tube tussen de 2 GPU blokken eruit te halen met 2 stukjes PETG, of met zo'n serieel of parallel bridge blok in Acetal... Wat is daar de beste optie? Hoe zou ik de overblijvende 2 tubes met QDC's op 't einde dan moeten verbinden voor optimale prestaties?
 
Gezien jouw gewenste aanpassingen en waar je aan irriteert, kan je de Predator beter als reserve, voor een ander systeem gebruiken of verkopen.

De twee GPU blokken zijn zo inderdaad wel omslachtig met elkaar verbonden :sarc:
Een makkelijke oplossing is om het te verbinden met een SLI stuk, zoals deze:
https://www.highflow.nl/watercoolin...li-verbindingsstukken-set-g1-4-1-3-slots.html
Dan kan je dus 1 stuk slang uit de loop halen.
Een EK Terminal kan ook, mijn voorkeur gaat naar serieel, dan weet je zeker dat beide blokken evenveel doorstroming krijgen.

Dan wordt de volgorde zo:
Predator - Slang - GPU 1 - SLI stuk/blok - GPU 2 - Slang - Predator
Of je de QDC op de slang laat is jouw keuze.
Wel makkelijk voor onderhoud, maar niet al te best voor de flow, zeker als je al een pomp hebt die moeite heeft om alles door te pompen.
 
Bedankt Freddy

Als ik het zo hoor, denk ik dat het inderdaad best een volledige custom loop wordt... Alleen wat dan precies?

Ik ben deze build tegengekomen die ik erg inspirerend vind. De hardware is vergelijkbaar aan mijn hardware, de use case ook (STIL! in een mid tower)...

Ik vraag me af of die gelinkte build de stilste combinatie radiatoren + fans + pomp heeft die in mijn case zou passen. Zo'n Monsta heeft super veel oppervlakte, maar ik dacht dat je daar vrij hoge rpm voor nodig had om die ook effectief te kunnen benutten... Ook zou ik liever voor een tube res gaan dan voor zo'n bay res die ik niet kan monteren, en al helemaal liefst een Singularity Computers res + pump. Die past nooit in combinatie met zo'n Monsta... De hele afweging van fpi / radiator dikte / fan size en fan speed is momenteel nog hogere wiskunde voor mij...

Ik heb ook naar zo'n Aquaero gekeken, maar die krijg ik niet in mijn case als ik voor een 360mm / 420mm boven of een 360mm vooraan wil gaan... Ik wil namelijk liefst ook de watertemperatuur kunnen monitoren en daar dan de fan speeds op baseren... Nog een andere optie is dan mijn mobo veranderen voor een higher-end ASUS die een temperatuur en/of flow header heeft en het zo doen...

Opties opties opties...
 
Welkom in de wondere wereld van waterkoeling :D

Als je eraan wilt beginnen, kan je het beste dit even doornemen:
http://forum.highflow.nl/f40/advies-nodig-voor-een-waterkoeling-setup-1653/
En dan proberen jouw eigen set samen te stellen.

Thanks Freddy. Ik was die eerder al eens tegengekomen...

Wat zijn de ervaringen met de HWlabs SR-2 radiatoren? Ik heb nu al 3 Noctua 140mm fans die ik daarvoor zou kunnen gebruiken, of zijn er betere fans daarvoor?

En, maakt het veel uit welke D5 pomp ik precies neem?
 
De SR2 zijn hele goede radiatoren, wel dikke radiatoren, dus je hebt wel fans nodig die er goed doorheen kunnen blazen.
Noctua fans zijn altijd aan te raden :) Die zijn dus prima.

De D5 pompen zijn allemaal vrijwel gelijk aan elkaar.
Maakt dus niet zo heel veel uit.
 
Na nog wat verder opzoeken en zo, kom ik op dit mandje uit:

Ik hoop dat dit genoeg radiator oppervlak is om op sub-800 rpm een 7700K en 2 1080Ti's te koelen is... Ik dacht even aan een 360mm SR2 in top, maar die is toch uitverkocht... :)

Mis ik iets?

Die temp sensor wil ik al in de loop. Ik hoop op termijn de fan speed aan te sturen via de watertemperatuur. Een Corsair commander (mini) lijkt een optie... Een Aquaero misschien, maar die neemt een 5,25" bay en en die bracket moet eruit om een 420 of 360mm in de top te steken...

Ik heb nog een EK supremacy EVO block voor de cpu

Hose / Tube / Tubing / PETG cutter (10-40MM) CODE: TC-10-40

Price in points:83 points
Reward points:2 points


19,95+−

€19,95

PSU Bridging Tool 24 pin CODE: BP-WTP-J02

Price in points:13 points


3,05+−

€3,05

DarkSide 4-pin PWM Dual Fan Power Y-cable Splitter - Jet Black CODE: DS-0095

Price in points:17 points


3,90+−

€3,90

DarkSide 4-Pin PWM Fan Cable 3-way 15-15-15cm - DS-0734 CODE: DS-0734

Price in points:33 points
Reward points:1 point


7,95+−

€7,95

EK-CryoFuel Premix 900 mL CODE: 3831109880180
Color: Acid Green Blood Red Clear Lime Yellow Navy Blue




Price in points:37 points
Reward points:1 point


8,95+−

€8,95

Bitspower Silver Shining T-Block With Triple IG1/4" - BP-TB CODE: BP-TB

Price in points:37 points
Reward points:1 point


8,95+−

€8,95

EK-AF Angled 90 degree G1/4 - Nickel CODE: 845264

Price in points:66 points
Reward points:1 point


7,95+−

€15,90

EK-AF Angled 2x45 degree G1/4 - Nickel CODE: 845295

Price in points:107 points
Reward points:2 points


12,95+−

€25,90

Bitspower G1/4 Temperature Sensor Stop Fitting Black Sparkle BP-BSWP-CT CODE: BP-BSWP-CT

Price in points:37 points
Reward points:1 point


8,95+−

€8,95

Variabel SLI-verbindingsstukken Set - G1/4 (1-3 slots) CODE: TFC1403

Price in points:37 points
Reward points:1 point


8,95+−

€8,95

EK-ACF Fitting 10/16mm CODE: 3831109846452
Color 10/16 : Nickel Black Nickel Black Gold Red Blue White Copper




Price in points:287 points
Reward points:6 points


4,95+−

€69,30

Alphacool VPP655 PWM - Single Edition - 13169 CODE: A13169

Price in points:310 points
Reward points:6 points


74,95+−

€74,95

Bitspower Valve / Kraan Matt Black BP-MVV-MBK CODE: BP-MVV-MBKBK

Price in points:116 points
Reward points:2 points


27,95+−

€27,95

EK-Tube ZMT Matte Black 16/10mm CODE: 999207

Price in points:49 points
Reward points:1 point


3,90+−

€11,70

Black Ice Nemesis Radiator GTS 420 XFlow - Black CODE: HWL-R115

Price in points:372 points
Reward points:7 points


89,95+−

€89,95

Black Ice Nemesis Radiator GTS 280 - Xflow - Black CODE: HWL-R114

Price in points:372 points
Reward points:7 points


89,95+−

€89,95

Singularity Computers D5 & DDC Pump Mount CODE: SC-P-MT-B
Color: Black Silver




Price in points:83 points
Reward points:2 points


19,95+−

€19,95

Singularity Computers Reservoir Mount: Ethereal Single V3 CODE: SC-ETH-SGL-SL
Color: Black Silver Gold Red Green




Price in points:409 points
Reward points:8 points


49,45+−

€98,90

Singularity Computers Reservoir Mount: 140mm Back Plate CODE: SC-RES-BP-SL
Color:
  • Black
  • Blue
  • Gold
  • Green
  • Orange
  • Purple
  • Red
  • Silver




Price in points:109 points
Reward points:2 points


13,10+−

€26,20

Singularity Computers Protium Reservoir - 200mm / Medium CODE: SC-PROTIUM-M-SP
Version: Black / Polished Black / Frosted Black / Acetyl Silver / Polished Silver / Frosted Silver / Acetyl




Price in points:331 points
Reward points:7 points


79,90+−

€79,90

Singularity Computers Protium D5 Pump Top CODE: SC-D5-TP-P
Color: Black Acetyl Frosted Acrylic Polished Acrylic




Price in points:310 points
Reward points:6 points


74,95+−

€74,95

Product Unit priceQuantityTotal price
 
Je pakt het gelijk goed aan! Zo heb je een hele dikke set en de radiatoren moeten de boel goed koel houden :)

De Aquaero is een heel uitgebreid systeem, je kan daar je fans bijna op elke mogelijke manier regelen.
Als je geen 5,25 bays meer over hebt, zou je eventueel voor de LT kunnen gaan:
https://www.highflow.nl/aircooling/...computer-aquaero-5-lt-usb-fan-controller.html
https://www.highflow.nl/aircooling/...er-aquaero-6-lt-usb-fan-controller-53234.html

Die kan je dan ergens in jouw behuizing verstoppen :)
De fans regel je immers met de software.
 
Je pakt het gelijk goed aan! Zo heb je een hele dikke set en de radiatoren moeten de boel goed koel houden :)

De Aquaero is een heel uitgebreid systeem, je kan daar je fans bijna op elke mogelijke manier regelen.
Als je geen 5,25 bays meer over hebt, zou je eventueel voor de LT kunnen gaan:
https://www.highflow.nl/aircooling/...computer-aquaero-5-lt-usb-fan-controller.html
https://www.highflow.nl/aircooling/...er-aquaero-6-lt-usb-fan-controller-53234.html

Die kan je dan ergens in jouw behuizing verstoppen :)
De fans regel je immers met de software.

Thanks Freddy

Heeft het met de Aquaero LT dan zin om voor zo'n aquacomputer D5 te gaan ipv een Alphacool versie, en kan dat ding ook een flow sensor aan en zo ja welke?

Corsair Link, wat ik nu gebruik, crasht vrij regelmatig, daarom dat ik wat terughoudend ben naar zo'n Corsair Commander...
 
Update:

Even wat minder tijd gehad om me met de (om)bouw van de PC bezig te houden, tot eerder deze week.

Ik heb net een bestelling geplaatst voor een gedeeltelijke conversie van mijn setup. Ik wil de predator er al even uit, dat ding is te moeilijk om te vullen en ledigen eens het vastgeschroefd is.

Ik vervang hem nu door een HWlabs GTS 280mm vooraan, waarvoor ik nog 2x Noctua Redux fans heb. Ik heb een D5 PWM + EK 140mm tube res met zo'n uitgebreide top bij besteld, en wat fittings, zodat ik hopelijk een degelijk fil & drain systeem kan uitwerken. Ik kan mijn pc niet zo lang missen om hem enkele weken gedemonteerd te laten liggen. Daarom heb ik een QDC bij besteld om de nieuwe "kit" aan de bestaande voorgevulde GPU-blokken te kunnen koppelen en indien nodig toch terug naar de Predator te kunnen switchen tot ik het gevoel heb dat het goed zit. De D5 zal daar wel geen probleem mee hebben. Ik heb hiermee even iets minder radiatoroppervlak dan nu, maar dit is sowieso een tijdelijke fase...

Ik heb er al een temperatuursensor bij genomen die ik nu al in het reservoir zal inbouwen, met het oog op later een aansturing op basis van watertemperatuur. Wat ik daarvoor ga gebruiken, moet ik nog beslissen. De kanshebbers zijn een aquaero, een Commander Pro van Corsair, of een Z370 mobo met een temp probe header...

Na lang denken ben ik toch voor een EK res gegaan. Hoe mooi die SC stuff ook is, ik kijk eigenlijk zelden in mijn machine :). EK does the job voor een serieus lagere prijs.
 
Deze middag pakketje binnen gekregen en wat geknutseld. De 280mm hangt tegen de binnenkant van de R5 met 4 van de korte schroefjes die bij de 280mm GTS geleverd werden. Ik heb nog ergens M3 26mm schroeven, maar weet alleen niet goed waar... Morgen even verder zoeken. Ik heb de 2 140mm Noctua's even in hun frame vooraan tussen de filter en het frame gekneld zonder schroeven. Ze blijven prima zitten zo, maar produceren meer vibraties dan nodig en dus meer geluid. Dat los ik dus nog op.

Mijn D5 zat schuin in zijn pompkop toen ik die uit de doos haalde en keek hoe ik de poorten op een andere plek kon draaien. Ik heb heel de res / pomp combinatie uit elkaar moeten halen om te merken dat de schroefdraad van de pompkop reeds beschadigd was. Ik heb hem er uiteindelijk wel goed ingekregen, maar denk dat ik dat niet veel meer moet doen. Heb even getwijfeld contact op te nemen met Highflow, maar had geen zin om te wachten met experimenteren.

De reservoirkop met extra poorten op het reservoir gedraaid en de temperatuursensor daarin gestoken. Een invoer / terugkeerlijn bovenaan gemaakt en het geheel tegen elkaar geschroefd. Dan had ik met wat fittingen een optie om de terugvoer naar het reservoir enkel met fittingen te maken, maar daar moest ik een male/male vervbindingsbuisje van ongeveer 6mm voor hebben, en dus bestellen. Ik heb dan even wat met ZMT tube gebricoleerd om te zien of het idee goed was... De out van de pomp naar een verbindingsblokje (eigenlijk een T) met daar een aftakking naar een kraantje en een QDC stuk dat naar de kaarten gaat. De "in" van de pomp dichtgemaakt met een stopje. Dat ander stuk van de QDC dan terug naar de radiator geleid, afgevuld met gedemineraliseerd water, papier eronder en testen...

Dat liep niet goed. Overal bellen die maar bleven komen...

Na een tijdje heb ik dat geheel afgetapt, de "in" van het pomphuis terug open gedraaid en de retourleiding van de radiator naar beneden gebracht en het gat bovenaan dicht gemaakt... Dat was gelijk veel beter... Misschien moet er zo'n buisje in de kop van het reservoir om het te doen werken?

Weer een tijdje enkel met de pomp op gedraaid en zorgvuldig op lekken gechecked, alles in orde...

Dan al het water dat ik eruit kon krijgen er uit, en opnieuw afgevuld met cryofuel. Even laten draaien, en dan de 2 grafische kaarten bij in de loop gestoken... Na wat over-en-weer geschud kwamen er regelmatig bellen mee. Ik heb even de Predator ook bij aangesloten en de pomp leek ook die rond te kunnen pompen met de pomp van de predator gewoon uit. Goed om weten. Predator terug afgekoppeld en het geheel weer een tijdje laten draaien met alleen de 2 GPU's erin.

Omwille van de wirwar aan QDC's en voorgevulde blokken die nog exact zijn zoals ze uit de fabriek kwamen ziet het er niet netjes uit:

IMG_1961.jpg

De "tap" onderaan moet nog beter. Ik wil minder tube, en meer rechtstreeks verbonden fittingen. Ik ga dus enkele van die male/male fittingen bestellen daarvoor om het netjes te maken.

De temperatuursensor komt nu ook wel heel snel uit de vloeistof te zitten. Die wil ik dus nog op een andere plek. Hoe weet ik nog niet...

Ik zit nu met mijn standaard mining activiteit (2x 60% TDP op de GPU's) op een delta T van rond de 30 graden. Veel te veel nog dus. Dat moet richting 10. Hij maakt in deze fase ook terug meer lawaai dan met de predator omdat door het kleinere radiatoroppervlak, de fans harder moeten draaien...

De QDC's op de GPU's kunnen er nu ook wel af zonder gedoe om alles terug vol te krijgen. Ik denk dat ik daarvoor 4 hard tube fittingen ga bestellen en die met PETG met elkaar ga verbinden in parallel, net zoals het stukje tussen de top van de GTS 280 en recht daaronder de ingang van de pomp (tenzij iemand met kan vertellen hoe ik een invoer langs de top van het reservoir correct kan laten werken zonder bellenfestijn? Dat zou nog beter zijn!)

En dan nog de moeilijkste vraag: 30x420mm, 60x360mm, 60x240mm of 30x280mm bovenaan... Misschien heb ik morgen wel even tijd en zin om de predator er bij in te hangen om eens te bekijken welk effect dat heeft op de temperaturen.... Het enige nadeel daarvan is dat ik dan de NHD-15 ook helemaal los moet maken, en dus even goed de CPU ook terug van een waterblok kan voorzien. Ik was alleen nog aan het overwegen die te delidden voor ik hem op water zet...

Morgen bekijk ik het even verder...
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
B Fractal design 7 met 6900xt advies Waterkoeling 1
C Fill port Fractal Design Meshify S2 Waterkoeling 4
D 75 graden met 360 fractal design koeler?? Waterkoeling 4
D Advies 1e Waterkoeling setup, i9 9900k, Fractal Design Define R6 USB-C Blackout Advies Waterkoeling Setup 2
D Plastidip fractal design define s Gallery & Build Logs 2
E Fractal Design Define S window HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
gerjanlubbers [VERKOCHT] fractal design arc midi (licht gemod) Verkocht 11
tomasvanderpijl Fractal Design Arc Mini Gallery & Build Logs 17
V Fractal Design Adjust 108 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
canonchiel Fractal Design Power Gallery & Build Logs 32
canonchiel Fractal Design Arc Arc Midi R2 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 17
G Fractal Design by KITO Gallery & Build Logs 10
G Fractal design - artic white R4 case HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
vincent The new Adjust 108 fan controller from Fractal Design HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
Zwelgje Fractal Design Node 605 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 9
Zwelgje Fractal Design Arc Mini Mod "oranges and lemons" Gallery & Build Logs 78
M Fractal Design USB 3.0 UPGRADE KIT FOR DEFINE R3/R2 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
the_cyberspace [Waterkoeling] +- €500 euro, 2x Intel Xeon E5620, Fractal Design Define XL Advies Waterkoeling Setup 6
J [Waterkoeling] €800 euro, i7 860, 5870, Fractal Design Arc miditower Advies Waterkoeling Setup 7
J Fractal Design Arc Midi en Mini Tower HighFlow Product Suggesties en Nieuws 20
argon Fractal Design Define XL Cases en Modding 31
LightStar Fractal Design R2 Black HighFlow Product Suggesties en Nieuws 11
LightStar Fractal Design Array Mini ITX Nas Case HighFlow Product Suggesties en Nieuws 14
LightStar Fractal Design R2 Cases en Modding 6
M Custom loop in een Fractal nano s Waterkoeling 3
U hardware shift van corsair 450D naar fractal node 605 (met hulp van de kat) Gallery & Build Logs 2
U 280mm rad in een fractal node 605 Cases en Modding 4
M GTX 780 CPU Fractal XL R2 behuizing Advies Waterkoeling Setup 7
Tath Bitspower MSI GTX 970 Gaming Design VGA Card. HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Tath Bitspower waterblok voor de EVGA GeForce GTX 970 SuperClocked ACX Design VGA Card HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Tath Bitspower waterblock Acrylic voor EVGA GeForce GTX 970 SuperClocked Design VGA Card HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Freddy GEVONDEN: Custom grill voor op 360 radiator (design) Gevonden 27
B Desk pc design eerst in karton maken. Cases en Modding 1
volcom [Gezocht] HD7970 met reference design Gevonden 0
psyduck170 EKWB introduces CSQ design HighFlow Product Suggesties en Nieuws 128
Freddy Bitspower 120mm en 140mm Custom Design Fan Grill - Mesh Black HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
R cosmos s By LuigiS italian Style design Gallery & Build Logs 37
Dark-NighT Highflow design case. Cases en Modding 16
1 Vraagje : Hoogte (UN)design brackets Waterkoeling 2
S Hoge temperaturen 7700K Waterkoeling 28

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan