• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Fan aansluitingen genoeg ?

coole kikker

Senior Member
Hoii

Ik heb momenteel nog niet zoveel binnen van mijn nieuwe pc , maar voordat ik straks besef dat ik iets moet nabestellen voorkom ik dat met de volgende vraag aan jullie:

Ik heb straks een kast met daarin 2 casefans en 4 fans op m'n radiatoren. Dus in totaal 6 fans.
Ga ik die allemaal aan kunnen sluiten op Mobo of voeding ?
Of ga ik dan aansluitingen te kort komen en moet ik een splitter danwel fancontroller nemen ofzoiets ?

mobo : Gigabyte GA-EX58-UD5
voeding : Cooler Master Real Power M850 (indrukwekkende naam haha)

Thanx / Grtz
coole kikker
 
Wil je dat de fans continu 100% draaien? Of wil je af en toe de fans op minder hard kunnen zetten?

Als je nog 5,25" bays over hebt zou ik een mooie fan controller nemen en daar je fans op aansluiten, dan kan je altijd nog eens je fans minder rpm laten draaien.

"Ik heb die voeding ook haha"
 
Daar had ik ook aan gedacht maar lijkt me niet echt zinvol omdat ik al 4 Noctua fans ga hebben op mijn rad's en die zullen voluit draaiend geen herrrie maken.
Hooguit die 2 standaard Lian Li case fans ..maar als die teveel herrie maken dan gaan ze in de loop der tijd toch vervangen worden door 2 noctua's

In 't kort : nee , ga geen fancontroller nemen.
en wil dus dat ze allemaal 100 % draaien.
 
Hangt ook van de kast af ... de ene heeft al meer nodig dan de andere. Im mijn kast had ik niet meer fans (behalve dan 4 op mijn 2 radiatoren maar was in afgeschermd gedeelte) en dat ging perfect
 
dit is een lijstje met alle aansluitingen op het moederbord...


1 x 24-pin ATX main power connector
1 x 8-pin ATX 12V power connector
1 x floppy disk drive connector
1 x IDE connector
10 x SATA 3Gb/s connectors
1 x CPU fan header
3 x system fan headers
1 x power fan header
1 x North Bridge fan header
1 x front panel header
1 x front panel audio header
1 x CD In connector
1 x S/PDIF In header
1 x S/PDIF Out header
2 x USB 2.0/1.1 headers
2 x IEEE 1394a headers
1 x power LED header
1 x chassis intrusion header
1 x power switch
1 x reset switch
 
fan aansluitingen op gigabyte GA-EX58-UD5:
1 x CPU fan header (4-pins)
3 x system fan headers (2x 3-pins en 1x 4-pins)
1 x power fan header (3-pins)
1 x North Bridge fan header (3-pins)

okee ik wil ook dit moederbord kopen. alleen ik wil straks 2 stuks Scythe 120mm Ultra Kaze 2000 rpm fans (3-pins) aansluiten op dit bord. op welke moet ik die aansluiten om ze temperatuur gestuurd te krijgen. in de handleiding van het bord wordt niet echt duidelijk welke nu allemaal temp gestuurd zijn.

zin uit de handleiding:

(Note 5) Whether the CPU/system fan speed control function is supported will depend on the CPU/
system cooler you install.

okee.... en nu..

wie heeft ook dit bordt en op welke aansluitingen heb je die aangesloten.

my.php
 
De Cpu_Fan controller is met speed control zoals ook in je boekje staat, maar dan moet de ventilator dat ook ondersteunen , logisch ;-)
Ook sys_Fan2 is met speedcontrol , maar deze levert maar 5 volt dus die gebruik ik niet , ik denk dat de fan dan niet echt hard zal draaien. (de overige 5 fan controllers leveren gewoon 12 V )
Ik heb overigens de speedcontrol van Cpu_Fan uitgezet zodat de aangesloten fan altijd maximaal draait , hij zit nml op een radiator.
ps: ik heb dit mobo dus als je nog meer vragen hebt , no problemo

(ps: 3-pin fans kan je gewoon op 4 pins controllers aansluiten)
 
Laatst bewerkt:
okee maar hoe zie ik of een 3-pins fan, speed control ondersteund?

ik wil de Scythe 120MM Ultra Kaze 2000RPM 2x gaan gebruiken als cpu cooler. push pull

deze zijn 3-pins. hoe sluit ik die aan op het moederbord om ze allebei met gelijke snelheden te laten draaien (dus niet op max maar op 1000 rpm ofzo.. (cpu temp gestuurd..)

en waar in de bios kan ik dan de sys_fan2 voor speed control enablen..?

bedankt.
 
Laatst bewerkt:
Of een fan dit ondersteund zul je denk ik op de site van de Fan producent moeten kijken bij specificaties. ik weet nix van Scythe af , zul je zelf moeten zoeken ;-)

je sluit de fans aan op de Cpu_Fan en Sys_Fan2 controller , waar die zitten kan je in 't mobo boekje vinden , maar je ziet het ook bij de controllers staan op mobo zelf als je goed kijkt.

Als een controller speed control heeft dan staat dat standaard op enabled.
Ik moet zeggen dat omdat ik sys_fan2 niet gebruik , er ook niet naar gezocht heb in de bios , dit heb ik gisteren alleen even voor je gecheckt in mobo boekje , zie blz 29 !
Cpu_Fan staat in de bios maar durf zo niet te zeggen voor sys_fan2
Kom je er niet uit dan zal ik ook wel even in m'n bios kijken.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
P Pwm fan aansluitingen Waterkoeling 9
Slader Singularity Computers Multi-Node ARGB+Fan? Waterkoeling 3
M Fan mount aqua computer en radiator vraag. Waterkoeling 1
john fan update of niet ? Handleidingen en Installatie Tips 15
Jason Lian Li UNI SL-INF 120 ARGB PWM 120mm Fan HighFlow Product Suggesties en Nieuws 12
K Intel NUC8i7beh2 fan noise Overige Koeling 4
Jason XSPC RGB Series 2 PWM 800-2200 RPM 5V 3Pin aRGB 120mm Fan HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
D Tikkende fan MSI 1080TI 11 gigh Overige Koeling 1
Jason Aqua-Computer Aquaero 5 PRO USB fan controller, graphic LCD HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason EK-Loop Connect Fan, Pump, Addressable D-RGB controller unit / hub HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Gelid Solutions Stella ARGB Fan Bundle - 120mm HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Arctic BioniX P120 A-RGB PWM fan - 120mm - Black HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Thermaltake Riing Quad 12 RGB fan TT Premium Edition - pack of 3, white, 120mm HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
D VDG naar ARGB fan Cases en Modding 2
Jason Gelid Solutions Lyra - 140MM ARGB Fan HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Bitspower Touchaqua NOTOS O 120 PWM Fan Digital RGB (5PCS) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
biopunk Lian Li UNI FAN SL140 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 46
Jason Gelid Solutions Stella - 120mm ARGB Fan HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Lamptron CS635 - Lighted Fan Controller (ARGB+PCI) - Black HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Bitspower Touchaqua Fan and Digital RGB RF Remote Controller Hub HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Bitspower Touchaqua Notos Xtal 120 Fan Digital RGB (3PCS) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
R Fan & RGB controller Cases en Modding 1
P 2 x Y fan splitter kabels combineren Overige Koeling 4
B Vraag over thermaltake 360 set en cpu fan Waterkoeling 3
Freddy Aqua-Computer OCTO fan controller for PWM fans HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
Freddy EK-Loop Connect 51, Fan, Pump and Addressable D-RGB controller HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
A Fan problemen met EK-Cable Splitter 4-Fan PWM extender Problemen & Oplossingen 13
E Schakelen Noctua NF-F12 5V USB 120mm Fan op Marantz SR5008 receiver uitgang Overige Koeling 9
Demolisher Thermaltake Riing Plus 12 LED RGB Radiator Fan TT Premium Edition HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
Freddy Aqua Computer D5 NEXT, Pump with integrated fan and LED controller HighFlow Product Suggesties en Nieuws 11
Freddy Aqua-Computer QUADRO fan controller for PWM fans HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Freddy EK-Vardar EVO 120ER RGB fan HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Z 4-pin PWM Fan Hub voor 10 fans? Advies Waterkoeling Setup 1
Q Aquaero 6 XT blue USB fan controller HighFlow Webshop 2
Freddy Lamptron CL420, RGB Fan + Ledstrip controller HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Enola beste fan 140 mm voor een rad en airflow? Waterkoeling 11
P Probeem met cha fan Overige Koeling 3
XenoMorpH PVC Fan mesh / dust filter HighFlow Product Suggesties en Nieuws 14
Hightower Corsair rgb led fan HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Sw333t Corsair Graphite Series 230T 120mm Fan Orange LED HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
P XSPC EX480 Quad Fan Radiator (White) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Bas9466 Ben opzoek naar een product voor mijn Core x9 fan controller card met usb aansluitin Problemen & Oplossingen 9
Consigliere [Consigliere User Review] Cooler Master Sentinel IIICooltek Silent fan 120mm HighFlow Product Reviews 0
DuctTape Fan keuze. Advies Waterkoeling Setup 4
Hightower EK 180mm fan HighFlow Webshop 2
TinusB Aerocool DS Edition 140mm Fan - BLUE HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Slader delta 120mm fan HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
meneer peer fan mesh guard Cases en Modding 0
M Fan controller en toebehoren. Overige Koeling 38
D Fan draait soms niet Overige Koeling 7

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan