• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Howto OC guide: Reg-edit/hardware.info vragen

emielzij

Junior Member
Hallo highflowers,,

Even over dit http://www.highflow.nl/forum/f5/howto-oc-guide-reg-edit-hardware-info-52/ ik heb het 2x door gelezen en het filmpje bekeken.
Alleen ik snap dit nog niet helemaal.

"Terug naar het geheugen: de snelheid van het geheugen is gekoppeld aan de frontside bus en tussen het geheugen en de frontside bus zit een verhouding. Een voorbeeld: wanneer je bij een Core 2 Duo processor het DDR2-geheugen instelt op een snelheid van 800 MHz is er een verhouding van 2 staat tot 3, ofwel 2:3. Dat vergt weer enige uitleg: DDR betekent dat er per klokslag twee keer data kan worden overgebracht, en zodoende werkt een DDR2-800 module in feite op 400 MHz. Deze snelheid van 400 MHz verhoudt ten opzichte van de 266 MHz frontside bus als 3 staat tot 2.

Om de hoogste benchmark resultaten te behalen, kun je als overklokker het beste een 1:1 verhouding voor het geheugen gebruiken. Dat betekent dat je je geheugen standaard op 533 MHz moet instellen. Hoe verder je de FSB overklokt, hoe verder het geheugen ook mee gaat. Hieronder nog een keer de reken voorbeelden:
Stock
266 FSB x 4 = 1066 MHz frontside bus
266 FSB x 9 = 2400 MHz CPU-klokfrequentie
266 FSB x 2 = 533 MHz geheugenklokfrequentie
Overklokt
300 FSB x 4 = 1200 MHz frontside bus
300 FSB x 9 = 2700 MHz CPU-klokfrequentie
300 FSB x 2 = 600 MHz geheugenklokfrequentie"

Hoe ontstaat die verhouding? en ik snap die reken voorbeelden niet helemaal wat is dat 2e getal? niet fsb maar dat 2e getal?

En is het volgende overal gelijk?

geheugen 1:1
pci-e frequency 100
en pci clock sync, op 33.33mhz

Dus als ik het ook zo bij mij instel dan komt het goed?
En hoe komt hij aan die waardes?
 
ten eerste... jij hebt een AMD dus geld het niet dat je je geheugen 1:1 moet hebben
ten tweede is dit dus een intel guide (je kan wel gebruiken als basis idee maar je kan niet specefiek de instellingen overnemen)

het tweede getal is elke keer de multiplier je hebt er dus een voor je cpu/ je geheugen en je "frontside bus"

echter heb jij een BLACK EDITION cpu dus kan jij overclocken met je cpu multiplier en hoef je je weinig/geen zorgen te maken over je andere bussen/multipliers
 
jij kan dus het beste gaan OCen door van te voren het maximaale voltage dat je er voor gewoon gebruik door je cpu wilt laten gaan
en dan gewoon je multiplier verhogen tot hij niet meer stabiel is.. dan ga je er 1tje (of een half) terug zodat hij weer stabiel is en dan je fsb verhogen tot hij nog net stabiel is en dat word je overclock
 
het 1e 2e getal is 4 omdat die cpu's waar ze het bij hwi over hebben quad pumped zijn, dus 4

de 2e is de multiplier, 9 hier, kan ook lager of hoger....verschilt per cpu

de 3e is het geheugen, ik weet niet precies waarom dat altijd x2 is
 
Jah maar op me toekomstige bordje toch niet in een keer de maximale voltage er door heen knallen toch? Denk niet dat hij dat dan overleefd

ik heb het over het maximaale voltage dat jij van plan bent er doorheen te laten lopen voor normaal gebruikt niet wat er doorheen kan :p (anders kan je hem net zo makkelijk meteen slopen door met 2 draadjes aan de 230 te hangen :073: )
 
wat interresert dat nu dat het een nutteloze post is. Ik vind het niet zo nutteloos als iemand toevallig op dit topic terecht komt en hij weet niet wat dual en triple channel is dan heeft aadje het antwoord gegeven.

ik vind het nutteloser dat jij en ik er uberhaupt op geen reageren.
 
Laatst bewerkt:
wat interresert dat nu dat het een nutteloze post is. Ik vind het niet zo nutteloos als iemand toevallig op dit topic terecht komt en hij weet niet wat dual en triple channel is dan heeft aadje het antwoord gegeven.

ik vind het nutteloser dat ik en jy er uberhaupt op geen reageren.

aadje heeft helemaal niet uitgeledt wat dual channel is...
verder doet hij denken dat bij elke ddr generatie het een channel omhoog gaat wat ook niet waar is...
2 opties
of aadje vertelde het verkeerd
of hij heeft zogezegt "de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt"
 
ja en er vlak voor gaat het over DDR (double data rate) wat dus kompleet geen nut heeft
en ddr3 draait niet meestal triple channel dat is alleen core i7, en niet am3 en ook socket 775 niet dus die meestal valt ook al reuze mee....
 
het is wel feit, dat ddr3 nu pas een beetje begint door te dringen bij de amd platforms, ook zie je heel weinig s775 mobo's met dd3,

maar ook moet ik zeggen dat de meeste mensen die hier op het forum komen, waterkoeling kopen, dus ook weten hoe ze een pc in elkaar moeten zetten, en wat daar bij komt kijken etc :)
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan