• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Verdwijnende vloeistof

DaDennis

Junior Member
Ok, zo'n maand geleden vond ik het waterniveau in mijn reservoir wel erg laag, dus ik kijken of ik een lek kon vinden ofzo, maar, zeker na al bijna een jaar mijn waterkoeling hebben leek me dat vrij sterk en, zoals verwacht, ook geen lek te bekennen. Ik maak mijn reservoir open (draaidopje bovenin), die zuigt een berg lucht naar binnen (hoezo vacuum :p), ik giet mijn restantje koelvloeistof (feser one, hier gekocht) erin, hij is weer op niveau, draai m dicht en alles is weer prima.

Nu kijk ik net, en is het niveau alweer zo laag, dus ik maar weer zoeken naar een lek, maar ook dit keer niks te bekennen, de vloeistof is gifgroen, dus, zeker met mijn neon, is het makkelijk te vinden, maar neehoor, weer geen lek.

Mijn vraag is dus: waar blijft het?!

Ondertussen bestel ik maar weer een flesje bij zodat ik weer een jaartje vooruit kan...
 
In een maand zo veel door de slangwand verdampen lijkt me wel erg veel. Dat lijkt mij toch meer op een miniscuul lekje wat zo klein is dat de vloeistof meteen verdampt zodat je het niet ziet of gewoon oude en inmiddels poreus geworden slang.
Kleine belletjes zouden kunnen wijzen op een lek.
Hoe je kunt vaststelen dat je slang te oud en te poreus is weet ik niet.

In mijn systeem zit 18 meter slang en ik hoef na een maand echt geen vloeistof bij te vullen.
 
18 meter? doe je goed:p

ik heb ongeveer 2.5 meter aan slang in mijn systeem en na een maandje of 3 zie ik dat er ietsje meer dan 50 milliliter is verdwenen.

daarvoor had ik al een half jaar waterkoeling.
bij het vervangen zag ik dat dan al de buizen verkleurd en verhard waren en het water zag er ook niet meer als nieuw uit.
mij lijkt me verstandig de buizen en vloeistof toch minimaal 1 keer per jaar te vervangen.
 
Een wat natuurkundige uitleg zou mogelijk zijn, maar geen zin hebben.
En het is 23:03 op zaterdagavond, daar heb ik dan geen zin in dus. :p

In ieder geval heb het te maken met de molecuul structuur van polymeren (de tube) en moleculen van de vloeistof die door de "mazen" van het "net" van moleculen passeerd.

De tube lijkt solide, maar er zitten miniscule gaatjes in. (Als we kunnen aannemen dat de theorieën over molecuulstructuur feit zijn)
De vloeistof lekt er uit, maar dat gebeurt zó langzaam dat voordat het menselijk oog het kan waarnemen, het al lang en breed verdampt.

Aangezien het bij de OP vrij snel pleite was, zit er waarschijnlijk een klein lekje in het systeem, of de loop had last van luchtzakken.
 
Laatst bewerkt:

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan