• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Titanium Red

rck010

New member
LL


Hallo dames/heren,

Ik kijk/koop hier al een tijdje rond, maar heb eigenlijk nooit echt een account op het forum gemaakt.
Ik zal me even heel kort voorstellen: Ik ben Rick, 32 jaar oud, ontzettende interesse in computer(s) en alles wat ermee te maken heeft. Het bouwen van computer is niet alleen m'n hobby/passie maar tevens m'n werk. Daarnaast is mountainbiken nog een grote hobby, al dat stilzitten achter een computer is niet goed voor ons :D


Hoe deze build is ontstaan?



Eind 2015 heb ik het besluit genomen om mijn geliefde Sandybridge te gaan upgraden. Ik heb toen gekozen voor de nieuwe Skylake architectuur. Ik ben eigen helemaal vanaf scratch begonnen en alleen m'n kast 'meegenomen' naar m'n nieuwe build.

LL

Het oude sandybridge systeem waarvan alleen de kast over is gebleven...

Ik heb voorheen eigenlijk altijd zwart/wit builds gehad dus deze keer was het tijd voor iets anders. Ik had me voorgenomen om een keuze te maken voor een moederbord en aan de hand daarvan een thema te verzinnen. Mijn keuze is na dagen van uitzoekwerk gevallen op de Asus Maximus Hero VIII. Precies wat ik zocht w.b.t. specificaties en het bord ziet nog leuk uit ook.

LL


LL

Asus Maximus Hero VIII...

Om niet op een standaard -over populair- rood/zwart build uit te komen heb ik voor mezelf besloten om voornamelijk zwart/grijs te gebruiken en rood alleen voor accenten/highlights. Het gebruik van teveel rood wordt namelijk meteen zo overheersend en druk, iets waar ik persoonlijk zelf he-le-maal niet van houd. Dus ook geen RGB LED's, LED ventilator's, overdreven grote stickers, fel gekleurde tubing/coolant waar je je scheel op kijkt. Nee... less is more, dat is meer mijn ding.

Genoeg inleiding...


Welke hardware komt er in dit systeem?


Componenten:

CPU:
Intel i5 6600k @ 4700Mhz, 1.41v.
Memory: 16GB Corsair Dominator Platinum (2666) @ 3000Mhz, 1.30v.
Mainboard: Asus Maximus Hero VIII.
GPU: EVGA GTX 980Ti Superclocked+ ACX 2.0+ @ 1577/8400, 1.275v (custom bios).
Soundcard: Asus Xonar Essence STX.
PSU: Super Flower Leadex 850W.
Case: Corsair Carbide 540 Air.

Watercooling:

CPU block:
EKWB Supremacy MX incl. wit LED.
GPU block: EK-FC Titan X - Acetal+Nickel.
Radiator: EKWB Coolstream PE240.
Radiator: EKWB Coolstream PE360.
Radiator fans: EKWB-Vardar F3-120's
Reservoir/pomp: EKWB XRES 100 DDC MX 3.1 PWM combo.
Tubing: EKWB ZMT Mat zwart.
Fittingen: EKWB 10/16mm ACF compression, Bitspower 10/16mm 90degree rotary compression.
Coolant: EK-Ekoolant Clear.

Extra's:

NZXT Sentry Mix II fancontroller.
Lightbar-kit voor de Corsair Dominator Platinum's.
3x Corsair SP120 Performance Edition.
1x Corsair AF140 Quiet Edition.
8x Bitfenix Alchemy extention cables (rood).
Highflow cable-combs (zwart)
Backplate voor de Asus Xonar Essence STX.
Midplate voor de Corsair Carbide 540 Air.


Aan de slag...


Als eerste heb ik m'n kast onderhanden genomen. Zowel de grill aan de voorzijde als aan de bovenzijde heb ik van een metallic grijze (Titanium) kleur voorzien. Eerst fatsoenlijk opschuren, ontvetten en schoonmaken. Daarna een aantal dunne lagen met een spuitbus autolak (Motip code: 51077). Het resultaat mocht er zijn, ik vind het metallic grijs echt uitstekend bij zowel het moederbord als de kast passen:
LL

De metallic grijze grills op de Corsair Carbide 540 Air, een mooie match...

Omdat ik zo tevreden was met het resultaat van de grills heb ik besloten om ook de PCI brackets en de thumbscrews in hetzelfde metallic grijs te spuiten. Ook heb ik met behulp van een vriend (en z'n lasersnijder) en coldzero als voorbeeld een bodemplaat voor m'n kast gemaakt. Het enige dat ik namelijk verschrikkelijk vond bij deze Carbide 540 waren de HDD/SSD brackets op de bodem van de kast.

LL

De bodemplaat steunt op de ijzeren schotten, aangeduid met de rode pijltjes.

De bodemplaat is gemaakt van 3mm dik mat zwart acrylic en bedekt dus de gehele bodem waardoor de brackets niet meer zichtbaar zijn. De HDD/SSD's heb ik aan de andere zijde van de kast gemonteerd, geheel uit het zicht. Als case-fans heb ik gekozen voor Corsair SP120 PE's, deze paste qua design/kleur prima bij de rest van de kast.

LL

De bodemplaat, PCI brackets, thumbscrews en fans...

Tevreden over de kast.. tijd om het moederbord en de -ondertussen geleverde- Bitfenix Alchemy Extension kabels te installeren om te kijken of het geheel mooi uit zag. Eigenlijk was ik vrijwel meteen uiterst tevreden met het resultaat! De kleuren van de kast, de rode kabels etc.. paste perfect bij elkaar:

LL

Een erg mooie match...

Ook heb ik voor mijn Asus Xonar Essence STX een backplate laten maken om mooier in het geheel te passen:

LL

De Asus Xonar Essence STX custom backplate.

Nadat de kast zelf eigenlijk wel geslaagd was, werd het eens tijd om de rest van de hardware in te bouwen. In eerste instantie had ik gekozen voor een Corsair H110i GT CPU koeler en om m'n GTX980Ti gewoon lucht te koelen met de standaard ACX2.0 koeler van EVGA. Waar opzicht natuurlijk helemaal niks mis mee is...

LL

De GTX980Ti, Corsair H110i GT en de rode Bitfenix Alchemy kabels.

Maar al snel had ik het eigenlijk wel gezien met de Corsair H110i GT en wilde ik verder met customizen. Ook vielen me de prestaties eigenlijk wat tegen en was ik niet tevreden over het geluidsniveau. Na het lezen van de nodige reviews etc.. heb ik besloten om voor een custom waterkoeling loop te gaan. In eerste instantie alleen de i5 6600k om eens kennis te maken met custom waterkoeling. Omdat het toch wel wat 'overwhelming' was allemaal, heb ik gekozen voor een EKWB 240 kit. Een mooi pakket waarmee eigenlijk alles geleverd werd en ik zelf geen uitzoek werk meer hoefde te doen. De 240 radiator, fans, CPU blok, fittingen, slangen en zelfs de vloeistof werd geleverd in de doos. Echt helemaal niks op aan te merken, gewoon uitstekend voor een beginnende waterkoeler :)

Weer aan de slag....

LL


LL


LL


LL


LL

Het EKWB Supremacy MX waterblok voor de i5 6600k...

En het resultaat, dat er (naar mijn mening) wederom goed uit ziet:

LL

Totaalplaatje: EKWB Supremacy MX, Coolstream PE240 en ZMT tubing...

Hartstikke tevreden dat ik was heb ik het in deze situatie goed en wel 3 weken uitgehouden. Al vrij snel was ik er wel over uit: die GTX980Ti moet ook watergekoeld worden. Echter betekend dit niet slechts een waterblok kopen en aansluiten maar... Om zowel een overklokte CPU als GPU te koelen ontkom ik er niet aan om voor meer radiator oppervlakte te zorgen. Na wat meten en rekenen bleek dat ik met wat knutselen zelfs een 360 radiator kan plaatsen aan de voorzijde van mijn kast. Wel betekend dat dat ik de intake-fans aan de voorzijde aan de buitenkant van de kast moet plaatsen omdat ik anders te weinig plaats zou hebben om de radiator te plaatsen. Ook moest ik mijn mooie bodemplaat onderhanden nemen om plaats te maken voor de radiator. Ik wou de bodemplaat namelijk koste wat kost behouden zodat ik niet tegen die lelijke brackets aan hoefde te kijken. Na alles nogmaals na te hebben gerekend en meerdere malen met de muiscursor op het knopje 'kopen' te hebben gestaan, maar toch maar weer niet te klikken... heb ik besloten om het gewoon te gaan doen.

Ik heb het volgende besteld (bij highflow uiteraard):
  • EK-CoolStream PE 360 Radiator.
  • EK-FC Titan X - Nickel/Acetal.
  • EK-FC Titan X Backplate black.
  • 4x Bitspower 10MM (3/8 ID - 5/8 OD) compression 90 graden Rotary - G1/4 Matte Black.
  • 2x Bitspower G1/4 Matt Black 90 Degree ID 1/4 Adapter.
  • 2x Bitspower G1/4 Matt Black IG1/4 Extender 15mm.
  • 2x EK-ACF Fitting 10/16mm Matte Black.
  • 2m EK-Tube ZMT Matte Black 16/10mm
  • 7x 120MM Noise Absorber - TFC Xvibe - Black
Na een weekje wachten (en wat duurt wachten altijd lang) stond de postbode aan de deur met een doos aan waterkoeling spullen:

LL

Als een kind zo enthousiast....

Het kost een paar knaken maar dan krijg je ook wat. Zowel de kwaliteit als de looks van het EK spul zijn echt geweldig:

LL


LL


LL


LL

Het EKWB Titan-X waterblok acetal/nickel net uit de verpakking, een kunstwerktje.

Bij het waterblok hoort uiteraard ook een passende backplate:

LL


LL

Ook de backplate mag gezien worden...

LL


LL


LL

De EKWB Coolstream PE360 met een FPI van 19.

En uiteraard mogen de fittingen ook niet ontbreken. Ik heb gekozen voor EK compressie fittingen en een aantal Bitspower 90 graden roterende fittingen en adapters omdat ik een aantal lastige hoeken heb, waarbij ik met normale fittingen in de problemen zou kunnen komen.

LL


LL

De dure, maar van uitstekende kwaliteit zijnde Bitspower fittingen.

Hoe mooi die zwarte fittingen ook zijn, die moeten natuurlijk wel matchen met de rest van de build. Weer terug naar de auto speciaalzaak om wederom met twee spuitbussen grijze metallic lak thuis te komen. Na de fittingen licht opgeschuurd te hebben heb ik ze ontvet met wasbenzine. Daarna goed ontdaan van vuil en voorzien van een aantal lagen (grijze) primer. Niet teveel omdat je anders alle groeven/logo's opvult en dat willen we uiteraard niet. Na een aantal laagjes primer heb ik om het half uur een laagje lak aangebracht. Na 5 laagjes zat de verf er prima op en was volledig tevreden over het resultaat. Vervolgens heb ik de verf 24 uur laten uitharden en daarna nog een aantal lagen clear coat aangebracht om extra glans te creëren en om de verf wat robuuster te maken. Na wederom 24 uur uitharden is dit het resultaat, ik ben er blij mee:

LL


LL


LL

De Bitspower en EK fittingen/adapters in de -voor mij- bekende titanium grijze kleur.

Nou... al het verven achter de rug, nu moet ik de bodemplaat nog onder handen nemen. Na wederom heel wat denken, rekenen en tekenen heb ik met een figuurzaag een gat ten grootte van de radiator + fittingen uitgezaagd. Jullie zullen denken "een figuurzaag?!". Ja, een figuurzaag.. Je kunt met zo'n zaagje veel fijnere bochten maken en daarnaast ziet de zaagrand er echt stukken beter uit. Om het geheel fatsoenlijk af te werken heb een rubberen grommet uit een oude computer-kast gehaald, in tweeën geknipt en deze gebruikt om de gaten wat mooier te laten ogen. Zodat je niet tegen een zaagrand aankijkt. Ook heb ik een gat in de bodemplaat geboord waar ik een (mat zwarte) schroefdraad in kan draaien die er voor zorgt dat het zware waterblok van de videokaart niet gaat hangen (sagging). Ik heb dit voorheen wel eens gehad met videokaarten namelijk.Er is niets lelijker dan een videokaart die schots en scheef in het PCI-Express slot hangt.

Maar goed, een foto zegt meer dan duizend woorden is de uitdrukking:

LL


LL

De gemodificeerde bodemplaat, radiator + fittingen en het moertje waar de videokaart-stand wordt gemonteerd.

Na de nodige uurtjes knutselen is de kast zelf zo goed als klaar voor de inbouw van de waterkoeling. De radiator is al gemonteerd, nu is het tijd om de GTX980Ti te voorzien van z'n waterblok en backplate. Ik bij de bestellingen van alle spullen meteen een Arcticlean kitje gekocht, dit kitje bestaat uit twee flesjes. Een nummer 1 dat ervoor zorgt dat oude koelpasta losgeweekt wordt zodat het makkelijk te verwijderen is en flesje nummer 2 dat zorgt voor een spiegelende ondergrond, waardoor de nieuwe koelpasta z'n werk weer beter kan doen. In eerste instantie was ik een beetje huiverig en dacht ik voornamelijk dat het een marketing dingetje was, maar dit spul werkt echt uitstekend. Echt een aanrader voor slechts een paar euro!

LL

De GTX980Ti GM200 chip, klaar voor wat nieuwe EK-TIM Ectotherm.

En de EVGA GTX980Ti Superclocked+ ACX2.0+ voorzien van de EK Titan-X en Titan-X backplate, echt een genot voor het oog:

LL


LL


LL


LL


LL

De zwarte GTX980Ti met waterblok/backplate en de titanium kleur fittingen, een mooie combinatie.

Na de nodige uurtjes aan fittingen aandraaien, slangen knippen, meten, wederom slangen knippen, nog wat meer meten, vloeken en zweten is het einde in zicht. Uiteraard paste niet alles precies wat ik in gedachte had maar met een aantal kleine aanpassingen heb ik toch het gewenste resultaat weten te bereiken. Na een hele lange dag ben ik uiteindelijk rond een uur of 01:00 middernacht begonnen met het leak-testen van het systeem... 24 uur later waren er (gelukkig) geen lekjes te vinden. Externe voeding weer de doos in, echte voeding aansluiten en genieten van een mooi, clean en muisstil systeem, precies zoals ik het voor ogen had :)

LL


LL


LL


LL


LL


LL


LL


LL


LL


LL


LL


LL


LL


LL


LL


LL



Tot slot...




Ik heb nog wel een aantal ideeën en er staan nog wat dingetjes gepland voor de komende weken/maanden, een build is namelijk nooit 'finished'. Ik zal dit topic dan ook zoveel mogelijk up-to-date proberen te houden en jullie zullen me vanaf vandaag wel vaker op het forum zien :)

Alle feedback is welkom, zowel positief als negatief.
 
Laatst bewerkt:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Freddy EK-Quantum Torque Satin Titanium, nieuw 'kleurtje' fittingen HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Stephan---pro [VERKOCHT] Silverstone FT03 Titanium Verkocht 33
T [IN-ACTIVE] Creative soundblaster X-FI Titanium Verkocht 1
Vissa [VERKOCHT] Creative Soundblaster X-Fi Titanium Fatal1ty Verkocht 1
B [INACTIVE] Creative X-Fi Titanium PCIe Gevonden 3
Slade Blue and Red, or Red and White Tubes? What looks better? HighFlow Forum 1
HighFlow Gefeliciteerd, Red Falcon. Felicitaties 0
Rammstation PrimoChill FI-V-BR Vortex Black POM Flow Indicator - Blood Red HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
M-O-D Powercolor RX 5700xt red dragon Waterkoeling 2
P advies clear red coolant non-uv Waterkoeling 6
bunbun casemod project "red elegance" Gallery & Build Logs 11
iSP Alpenföhn Wingboost 2 120mm Blood Red Review (English) HighFlow Product Reviews 0
G Nzxt s340 black/red Gallery & Build Logs 0
P Red Harbinger Fmj Series reservoir cover HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
J joeri1 / Joeri / Red Storm Gaming-PC Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 2
Hightower Bitspower Pump Cooler For DDC/MCP355 (Red) - BP-DDCPC-RD HighFlow Product Suggesties en Nieuws 6
Dirk Kramer Red Carbon desk build Gallery & Build Logs 15
S BIG RED 900D Steves1990 Gallery & Build Logs 38
A Mayhem pastel red? Waterkoeling 5
DjangoSoe -Red NineHundred- By DjangoSoe Gallery & Build Logs 11
the_cyberspace Mayhems X1 UV Red Coolant 1Ltr HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
R Red Haze (pc-d600) Gallery & Build Logs 17
volcom Aerocool DS Dead Silence Fan 120mm Red HighFlow Product Suggesties en Nieuws 8
C ASUS Republic of Gamers FERRARI RED Liquid Cooled PC Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 7
B BitFenix PSU 8-Pin - 8-Pin PCI-E Verleng Kabel 45CM Sleeved Red/Black Cases en Modding 4
Freddy Red Harbinger FMJseries Reservoir covers, uit voorraad leverbaar! HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
volcom phobya extension 3 pin 30 cm UV Red HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
volcom Cooler Master Jetflo 120mm Red HighFlow Product Suggesties en Nieuws 9
Freddy Red Harbinger Cross Desk - Ultimate Liquid Cooling Ready HighFlow Product Suggesties en Nieuws 45
D [IN-ACTIVE] RESERVOIR BITSPOWER (Bitspower Water Tank Z-Multi 250 - POM - Ice Red) Verkocht 0
PlayGamble Mayhems Pastel RED HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
PlayGamble Red Black White MOD Gallery & Build Logs 5
B XSPC LCD Temperature Sensor V2 - Red + G1/4 Plug Sensor HighFlow Product Suggesties en Nieuws 18
jev09 The Desk "Red Dragon" Gallery & Build Logs 52
canonchiel [VERKOCHT] Bitspower G1/4 Deep Bold Red 1/2 Fitting 11 stuks Verkocht 0
G AGB-O-Matic Red of Black HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
yamaha_R1 a real "RED" CATHODE ? does it exist? Cases en Modding 12
R Blood Red kleur, welke koelvloeistof met welke slang? Waterkoeling 1
l3p [VERKOCHT] 5 x BitFenix Spectre Pro Led Red 120mm Verkocht 4
l3p [VERKOCHT] 3 x Enermax T.B. Vegas Duo UCTVD14A 140mm Fan - Blue/Red- 1500RPM Verkocht 9
l3p [VERKOCHT] Enermax T.B. Apollish Red 4x 140mm & 1x 120mm Verkocht 9
l3p Cross by Red Harbinger Gallery & Build Logs 219
K Aerocool Strike-X Panel Fan Controller Red Hardware & Software 0
DieHard vraagje: Aerocool RS12 Carbon Fiber 120mm Fan - Red Overige Koeling 2
DieHard Enermax Apollish Red 120mm case fan HighFlow Product Suggesties en Nieuws 7
Asphiax Koolance LIQ-702 Liquid Coolant Bottle, High-Performance, 700mL (UV Red) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Homienator [RES]Bitspower Ice red. HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
Lindenberger Red Phantom en ik. Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 9
Sw333t [VERKOCHT] 3 x Phobya Nano-G 12 Silent Waterproof 1500rpm Multioption 120mm RED/BLACK Verkocht 8
E Armored Red Fusion Gallery & Build Logs 48

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan