• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

The Hydromon Giant II (THG-II project)

Die Big Boys verzetten heel wat lucht hoor, enkel is de druk een beetje aan de lage kant. Misschien verander ik deze nog wel ... ik bestel sowieso zeer krachtige Sanyo Denki's (als ik ze vind!) voor een ander project ... misschien steek ik ze ook wel in deze (zieke fans van meer dan 5 cm dik die heeeeeeel veel CFM én mmH2O hebben!)

Ondertussen de volledige update van dit weekend gepost (deel 2 en 3 aangepast!) ... het waterblok van de GPU gemonteerd en de shroud voor de fans gemaakt ... wegens verhuis eind deze maand echter geen zeeën van tijd nu! Hier toch ook alvast 2 foto's (voor diegene die te lui zijn om op de vorige pagina te gaan kijken en het stukje onder "update 1 maart" te lezen :eusa_sick:)

thg2_53.jpg

thg2_66.jpg

Dat is ook wat ik bedoel, zonder druk kun je niet goed koelen (als je een hoge fpi hebt).
Dan gaat de lucht gewoon niet door de fins heen.
Wat is die rad? 16 fpi? misschien wel meer, mischien kun je het oplossen met een mooie shorud van MDF of iets.

Dat is ook wat ik bedoel, zonder druk kun je niet goed koelen (als je een hoge fpi hebt).
Dan gaat de lucht gewoon niet door de fins heen.
Wat is die rad? 16 fpi? misschien wel meer, mischien kun je het oplossen met een mooie shorud van MDF of iets.
Euh? Op de foto hierboven zie je dus de shroud waar ik net enkele uren aan gewerkt heb ...

Euh? Op de foto hierboven zie je dus de shroud waar ik net enkele uren aan gewerkt heb ...

thg2_66.jpg

Deze?, dat is geen shroud.
Een shroud zit om de fan heen om de airflow richting te geven.
Nu gaat er aan alle kanten weer lucht uit, niet dat het er niet goed uitziet maar een shroud is voor je fans, niet voor je rad.

Edit; ik zie (na nog eens kijken) wat je bedoelt, ziet er goed uit. Een shroud voor 12cm fans is iid iets anders dan zo'n knaap. Het is een en al fan lol.

Laatst bewerkt:
Een shroud is niet meer of minder dan een schacht die je monteert op je radiator, om zo een afstand tussen radiator en fan te creëen, dit om de dode spot van het midden van je fan (de as dus) te verminderen.

Mijn shroud past perfect op de radiator (langs de vier zijden volledig afgesloten, zie deel 3 op pagina 1 van deze werkblog) en zuigt dus lucht door de radiator. Door de extra 33 mm (beste hoogte zou op 110% van de hoogte van je fan liggen, vandaar) vermijd ik dus de dode zone van mijn fans ... waarom is dit dan volgens jou geen shroud?

Edit: En dit moet helemaal niet om de fan heen, de zijwand van de fan zelf werkt immers ook als shroud gezien deze gesloten is (dus hier je shroud omheen bouwen heeft geen enkele zin, maakt het alleen maar breder) ... kijk anders maar eens op http://www.highflow.nl/radiatoren/shrouds/ ... lijkt verdacht veel op wat ik heb gemaakt, niet?

Laatst bewerkt:
Zoals ik al zei, op het plaatje kun je het niet goed zien (als je er snel even naar kijkt).
Het lijkt alsof het op je rad ligt, vandaar de verwarring.
Zie nu dat het een verhoging is boven je rad.

excjooseee mee!

thg2_66.jpg

Deze?, dat is geen shroud.
Een shroud zit om de fan heen om de airflow richting te geven.
Nu gaat er aan alle kanten weer lucht uit, niet dat het er niet goed uitziet maar een shroud is voor je fans, niet voor je rad.

Edit; ik zie (na nog eens kijken) wat je bedoelt, ziet er goed uit. Een shroud voor 12cm fans is iid iets anders dan zo'n knaap. Het is een en al fan lol.
OK ... misverstandje dus ... ik weet het, het ziet er zo anders uit omdat het inderdaad nogal vrij groot is ... je kan op de foto misschien niet helemaal duidelijk zijn dat er fans wel degelijk 33mm boven de rad zit ... mijn fout dus (zou eigenlijk mijn DSLR moeten gebruiken, zou duidelijker zijn ... maar die werkt op CF en gezien mijn PC momenteel helemaal uit elkaar ligt :D)

Het heeft niets met fout te maken, het geheel is gewoon buiten proporties en dat maakt het vreemd.
Laat weten wat de resultaten zijn, ben benieuwd (wat voor een rad is het? en is het full copper).

Het heeft niets met fout te maken, het geheel is gewoon buiten proporties en dat maakt het vreemd.
Laat weten wat de resultaten zijn, ben benieuwd (wat voor een rad is het? en is het full copper).
Het is een volledig koperen kachelradiator van een Mercedes bus (ttz, de tubes en de vinnen zijn van een Mercedes bus heater core minus één tube, de hierop gemonteerde kanten zijn van een Toyota). De koeling ziet er op het eerste zicht (met de Big Boy fans) zeker niet slecht uit ... zie http://www.highflow.nl/forum/f6/ru-ready-den-dikke-lu-1799/ : een Prescott 541 niet overclocked maakt 27°C onder stress met een watertemperatuur van 25°C, bij een kamertemperatuur van om en bij de 22°C.

Laatst bewerkt:
********** Update 8 Maart **********

Niet echt veel tijd gehad dit weekend want ik ben pas zaterdag thuis gekomen van een congres ... maar vandaag dan toch nog het een en ander gedaan gekregen. Stilaan maar zeker komt het einde in zicht :D

Eerst en vooral: de wielen! Gezien de hele bodem (inclusief de wielbevestiging) weggeslepen is en gezien er ook niet meer dan gaas in het midden overblijft, had ik besloten de wielen via bruggen vast te zetten op de zijprofielen. Hiermee kon ik ook de kast ook wat hoger op zijn poten zetten, iets wat weer ten goede zal komen van de luchttoevoer.

thg2_70.jpg

Zoals je kan zien ziter er nu een mooie ademruimte onder

thg2_71.jpg

Alles weer netjes met profielen vastgezet natuurlijk

thg2_72.jpg

Ook de binnenkant van de kast werd verder onder handen genomen: eerst en vooral werd het gat voor de kabels naar rechts uitgebreid (zal met de nieuwe topplaat nog verkleinen hoor)

thg2_73.jpg

Alle gaten (zoals van de aquadrive, onderaan het mobo voor water teo- en afvoer, ...) zijn ondertussen uitgemeten (jawel, het mobo is daarstraks al even gemonteerd geweest!!) en uitgeboord/gevijld.

thg2_74.jpg

Tegelijkertijd heb ik de mobotray een heel stuk versmald, dit om het latere kabelmanagement te vermakkelijken. Dit is ook de hoofdreden dat de toemalige kabelschacht naar rechts moest opgeschoven worden

thg2_75.jpg

Tot slot heb ik op de bodem van het opperste compartiment een nieuwe laag aangebracht. Deze oogt leuk en zou vrij eenvoudig de nodige gaten kunnen hebben. Ik ben er echter nog niet uit of ik deze met deze dempingsmat of toch nog uit alu zal maken ... To Be Decided. Jullie mening is uiteraard ook steeds welkom!

thg2_76.jpg

Laatst bewerkt:
Zoals gisteren al aangekondigd: update 12 Maart!

Allereerst weer een nieuwe bodemplaat gemaakt om alles netjes af te werken:

thg2_80.jpg

De EATX-connector netjes uitgevijld:

thg2_81.jpg

Die nieuwe klokboor werkt trouwens super!

thg2_82.jpg

Ook de achterkant werd ondertussen verder afgewerkt:

thg2_83.jpg

Weer een sterk staaltje van de verstelbare klokboor:

thg2_84.jpg

Onderaan de dubbelklevige rubber voor de radiator

thg2_85.jpg

Ook onderaan alles netjes ophangen natuurlijk ... hier bijvoorbeeld de flowmeter

thg2_86.jpg

een totaalplaatje van het mobo:

thg2_87.jpg

let vooral op de crazy constructie rond de GPU :D

thg2_88.jpg

Ook de pomp werd handig bevestigd:

thg2_89.jpg

zo hangt de flowmeter er mooi tussen:

thg2_90.jpg

Ondertussen droogtest gedaan en PC al eens opgestart en die ... (nu al te laat, morgen meer). En ik kan alvast zeggen: OC'ed zo meteen naar 4 GHZ zonder enige moeite!!!

Mooie loop! :023:
Inderdaad creatieve oplossing rond die videokaart :D

Ik zat al te denken of het kon, voor als ik er eentje ga kopen, maar de GTX 295 wordt dus wel goed genoeg gekoeld in deze complete loop? Er komt nu niet te warm water langs de NB/SB en mosfets?
Ik maakte me nl. al zorgen dat ik misschien een aparte loop moest gaan doen, wanneer ik die kaart heb en ook water gekoeld wil hebben...

Ziet er strak uit iig Baretsu! ^^

ziet er wel uber geil uit hé!:) ik dacht ook al met die graka:O wtf?!?!! whaha:) mooi radje, ik ga binnenkort naar de autosloop, kijken of ik een intercooler kan vinden die mooi groot is:)

Mooie loop! :023:
Inderdaad creatieve oplossing rond die videokaart :D

Ik zat al te denken of het kon, voor als ik er eentje ga kopen, maar de GTX 295 wordt dus wel goed genoeg gekoeld in deze complete loop? Er komt nu niet te warm water langs de NB/SB en mosfets?
Ik maakte me nl. al zorgen dat ik misschien een aparte loop moest gaan doen, wanneer ik die kaart heb en ook water gekoeld wil hebben...

Ziet er strak uit iig Baretsu! ^^
Ik moet Windows nog installeren maar vanuit de BIOS kan ik alvast opmaken dat de NB draait aan ongeveer 32°C ... meer dan goed genoeg dus. De extra warmte die aan het water wordt toegevoegd wanneer het door een blokje stroomt, is echt miniem (daarom maakt ook de volgorde heel weinig uit in een waterkoeling). Als je dus voldoende koeling hebt door een goede (of in mijn geval heel grote) rad en voldoende doorstroming (in deze loop zit ik nu aan 90l/u, eveneens voldoende), wordt de totaal toegevoegde warmte voldoende afgevoerd en kom je dus terug op dezelfde temp. Daarom stabiliseert je temp ook na een tijdje (punt waarop de warmte met jouw koeling maximaal afgegeven wordt).

Meerdere loops zijn eigenlijk enkel nodig indien:
  1. Je pomp onvoldoende flow kan creëeren omdat de loop te lang (of nauw) is, zodat de warmte onvoldoende snel afgegeven kan worden
  2. Je te veel warmte genereert binnen jouw loop en de radiator deze onvoldoende snel kan afgeven (en een extra rad dan weer de flow zou killen zoals in punt 1)

Maar zoals hier al eerder aangehaald: meestal voldoet 1 loop prima, zorg enkel dat je je slangen zo kort mogelijk houdt, nergens knikken hebt (of gebruik L-stukken zoals ik om 90° bochten te maken, dan heb je nooit knikken) en je een stevig rad hebt.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan