• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

The Hydromon Giant II (THG-II project)

baretsu

Member
Niet dat ik ontevreden was over versie 1 van THG (zie enkele foto's hieronder), maar met de i7 in het vooruitzicht en gewoon bij wijze van experiment, was het na een jaartje tijd voor iets nieuws.

thg7.jpg

thg19.jpg

thg20.jpg


Het principe van de THG blijft behouden: bovenin het werkgedeelte, onderin de koeling. De grootste verschillen zijn echter: Mercedes Bus Heater Core ipv 2 x BI GT Stealth 240 rads, de HDD's die nu naar het bovenste compartiment verhuizen dankzij de aquadrive X4 (goed voor 4 HDD's watercooled en nodig omwille van de size van de heater core) en het verdwijnen van het (koele) reservoir gezien de Aquadrive een ingebouwd reservoir heeft van 250 ml. Bovendien zal de koeling van de rads gebeuren door 2 Antec Big Boys fans (200mm).

Gezien ik gisteren na het ontvangen van de heater core (komt gewoon van een radiator hersteller) echt niet meer kon wachten, ben ik begonnen met de sloop van THG. Onder het motto "alles kan beter" en vooral omdat ik nu eenmaal niet heel veel geduld meer had, heb ik besloten eerst de rad en de bigboys in te bouwen om alvast enkele tests te kunnen doen. Dit ging ongeveer als volgt:

Eerst enkele foto's van de heater core, om ge een idee te geven van de grootte:

thg2_1.jpg


behoorlijk beestje he?

thg2_2.jpg


met holle, koperen vinnen (en gelukkig niet te dicht):

thg2_3.jpg


of vergeleken met de GT 240:

thg2_4.jpg


mag het iets meer zijn?

thg2_5.jpg


en ietsje dikker?

thg2_6.jpg



Dus begonnen met de sloop ... wanneer je je intake langs onder neemt (ideaal bij gescheiden kamers gezien tegels steeds kouder zijn dan de omgevingstemp), verzamel je op een jaar behoorlijk wat stof :D :

thg2_7.jpg


Eerst even het water aflaten (toch nog niet zo dom om hiervoor ooit een systeempje te voorzien):

thg2_8.jpg


Jawel, het beest past er mooi in!

thg2_9.jpg


Links: de Antec Big Boy 200mm, rechts: de Baretsu Big Boy 200mm! Het verschil? Wel, zo'n 3 centimeter per stuk :icon_exclaim:

thg2_10.jpg


En jawel, ook deze zullen (net!) in de kast passen!

thg2_11.jpg


Nu alvast even getest, temps zien er prima uit ondanks de kast onderaan nog niet verder uitgezaagd is (pas wanneer mobo ed er uit gaan, wss volgend weekend!) en de shrouds (nu mee bezig): 28°C idle, 37° Stressed voor de CPU Prescott 541@4320 MHz wanneer ik er 1.5v door stuur, zowaar niet slecht ... en vrij vergelijkbaar met mijn 2 x 240 rads (iets beter onder load). Eens de kast onderaan aangepast is en de shrouds er op staan, verwacht ik dus echt superprestaties!

De ongelofelijke verrassing echter: de flow! Waar mijn Aquastream XT Ultra een maximum frequentie van 82.4 Hz bedroeg (theoretisch zou de pomp - zonder weerstand - tot 100 Hz gaan), bedraagt deze van de heater core 90.2 Hz, haast 10% beter dus!!! Totaal geen nood aan een krachtigere (hoewel, lifthoogte van 4.2m is niet mis natuurlijk) of tweede pomp. Nu maar hopen dat de rest van de onderdelen ook niet te restrictief zullen zijn!

Tot zo ver part 1, de rest volgt garantie in de loop van de komende weken!
 
Part 2

:woot JAWEL!!! Het nieuwe speelgoed is gearriveerd :woot

Het materiaal van Highflow was al lang binnen, maar op de rest was het even wachten. Hoe dan ook, tijd om waterblokjes te knutselen! In deel 2 zal je alles in het teken staan van de PC hardware ... enjoy the ride ...

THG2_12.jpg


6 BG Corsair Dominator kit:

THG2_13.jpg


Asus GTX295:

THG2_14.jpg


Intel i7:

THG2_15.jpg


voorlopig dus de 920 want ook de 35nm's komen er aan (en de extreme is me nu nog wat duur)

THG2_16.jpg


De Asus Rampage II extreme ... future proof!!

THG2_17.jpg


EK Chipset koeling voor het mobo:

THG2_18.jpg


Het prachtige EK GTX295 blok:

THG2_19.jpg


Wat een blok zeg, en fantastisch afgewerkt!

THG2_20.jpg


De Mosfet koelers ...

THG2_21.jpg


Nieuwe koppelingen want ik schakel over naar 3/8" (en nog wat extra pasta en stuff)

THG2_22.jpg


De UV-blauwe slangen zelf:

THG2_23.jpg


... en dan natuurlijk nog het allerbelangerijkste onderdeel:

THG2_24.jpg


UPDATE 25 FEBRUARI:

Vandaag laatste dagje verlof dus toch nog het een en ander kunnen doen ... maar vannacht heb ik de waterblokken alvast geïnstalleerd!

Te beginnen met de mosfet's ...

thg2_25.jpg


Het NB/SB blok ...

thg2_26.jpg


wat dan in zijn geheel geeft:

thg2_27.jpg


Nu nog een elegante manier vinden om dat NOG blok weer mooi vast te krijgen! Verder heb ik ook mijn EK Supreme blok uit elkaar gehaald en een stevige poetsbeurt gegeven ...

************ Update 1 Maart ***************

Vannacht begonnen aan de GPU ... en het grootste probleem was de juiste schroevendraaiers vinden :D

thg2_52.jpg


Alles terug mooi in elkaar schroeven ...

thg2_53.jpg


... en misschien net ietsje te veel pasta ... maar haast niets tegenover wat er op zat!

thg2_54.jpg


Ook de flow heb ik ondertussen op een rijtje ... deze twee worden alvast verbonden en ook de EK Supreme wordt net goed qua plaatsing!

thg2_55.jpg
 
Laatst bewerkt:
Part 3

In deel 3 is het de bedoeling de werklog te posten van het verbouwen van de kast zelf. Zoals jullie ondertussen wel zullen weten, heb ik een Lian Li 2100B Plus, een mooie doch sobere alu kast die heel wat ruimte biedt ... zal ook meer dan nodig zijn gezien de rad die erin moet (en je zal zien dat de kast nog te klein is naar mijn idee :D)!

Het principe van mijn waterkoeling blijft hetzelfde: koele lucht wordt langs de onderkant opgezogen en via de achterkant (maar uiteraard nog steeds in hetzelfde, onderste, gescheiden compartiment) weer uitgeblazen. Deze setup heeft als grootste voordeel dat de aangezogen lucht vanop een stenen vloer komt, altijd toch nog net iets koeler dan de omgeving ... mooi meegenomen natuurlijk!

Alles begint natuurlijk met de volledige demontage van de huidige hardware, maar ook van alle eerder gemaakte aanpassingen aan de kast (gezien deze nu natuurlijk anders zullen zijn).

Eerst en vooral de onderkant. Deze was eerst zo:

thg2_30.jpg


... dus dat heb ik even stevig moeten aanpassen :eusa_eh:

thg2_31.jpg


Ook de aparte verluchting met fan juist achter de voorkant moest er aan geloven zodat ik onderaan één groot, open compartiment over hou:

thg2_32.jpg


En natuurlijk moet die onderkant nog steeds beschermd zijn, maar gezien er hier uiteraard geen grills voor bestaan:

thg2_33.jpg


Even op maat maken en geklemd tussen 2 profielen (eentje boven en eentje onder) mooi op maat gemaakt:

thg2_34.jpg


Van binnen uit gezien:

thg2_35.jpg


Ook met een profiel afgewerkt natuurlijk:

thg2_36.jpg


Past mijn radje dus wel perfect op ... eindelijk een frisse neus :D

thg2_37.jpg


De huidige achterkant was al volledig op maat gemaakt maar onbruikbaar voor deze mod:

thg2_40.jpg


Om maximale plaatswinst te verkrijgen, heb ik er dan ook maar meteen alles uitgeslepen tot tegen de bodemplaat ... en ondertussen de grill op maat gemaakt en achteraan een alu plaat voorzien:

thg2_41.jpg


Ziet er meteen al wat properder uit!

thg2_42.jpg


MAAR DAAR PAST DIE VOEDING DUS NIET MEER IN HE !!!!

thg2_43.jpg


Bovendien zitten al die kabels van die voeding ook nog eens danig in de weg ... maar gelukkig was dit wel een beetje ingecalculeerd en heb ik er dan ook een oplossing voor. Eerst even de voeding opengooien ...

thg2_44.jpg


Vervolgens een beetje sleep- boor en schuurwerk en je krijgt dit:

thg2_45.jpg


De Antec Neopower by Baretsu ... met kabels die er langs de zijkant uitkomen. Zo kan de voeding helemaal tegen de radiator worden geplaatst

thg2_46.jpg


... maar zelfs dan nog is die kast te klein:

thg2_47.jpg


... en waar de nood het hoogst is, zijn profielen nabij :idee

thg2_48.jpg


Of in detail:

thg2_49.jpg


Dus zo ziet hij er voorlopig uit:

thg2_50.jpg


Kijk even naar de hoogte van de pomp versus de fans ...

thg2_51.jpg


Merk op dat ik de twee fans op elkaar heb gelegd, dit om jullie een idee te geven hoe hoog alles zal komen met de shrouds (ik reken op 30mm shroud) en hoe makkelijk de aangezogen lucht afgevoerd zal kunnen worden naar achteren ... zeker als jullie weten wat er nog allemaal te gebeuren staat :question:

Helaas is het morgen terug werken dus zal het ietsje minder snel beginnen lopen ... zeker als je weet dat wij over een maandje ook nog eens gaan verhuizen! Maar ik blijf zeker bloggen zodat jullie de vooruitgang kunnen volgen :icon_fU:

********** Update 1 Maart **********

Ondanks het inpakken en allerlei andere klusjes, heb ik toch ook nog een en ander kunnen doen dit weekend (zie ook part 2) ... de shroud is dan toch af geraakt!

Jawel, hier gebeurt nog steeds heel veel met de hand hoor :razz:

thg2_56.jpg


Eerst en vooral de radiator wat bijvijlen om het zo recht mogelijk te krijgen

thg2_57.jpg


Als je goed ziet, zie je trouwens het koper

thg2_58.jpg


Mijn manier van werken? Steeds klinknagels en profielen!

thg2_59.jpg


Alles bij elkaar wordt dat dan:

thg2_60.jpg


En na het nodige dremelen en vijlen en enkele uurtjes later:

thg2_61.jpg


De bedoeling is een industriële look te behouden

thg2_62.jpg


Ook de bovenkant werd mooi bevestigd met klinknagels

thg2_63.jpg


Onderaan speciale dubbelzijdige isolatietape aangebracht om het geheel luchtdicht aan elkaar te bevestigen (en natuurlijk de oneffenheden weg te werken)

thg2_64.jpg


Zoals je ziet: perfect fit!

thg2_65.jpg


De fans passen perfect

thg2_66.jpg


... en van de andere kant ...

thg2_67.jpg


Past dan wel in de kast, maar die stalen baren aan de zijkant vernauwen het geheel net iets te veel (ik weet het, het zit allemaal wat nipt he ... misschien een grotere kast aanschaffen :gek)

thg2_68.jpg


En jawel, zo gaat die weer perfect dicht!

thg2_69.jpg



********** Update 8 Maart **********

Niet echt veel tijd gehad dit weekend want ik ben pas zaterdag thuis gekomen van een congres ... maar vandaag dan toch nog het een en ander gedaan gekregen. Stilaan maar zeker komt het einde in zicht :D

Eerst en vooral: de wielen! Gezien de hele bodem (inclusief de wielbevestiging) weggeslepen is en gezien er ook niet meer dan gaas in het midden overblijft, had ik besloten de wielen via bruggen vast te zetten op de zijprofielen. Hiermee kon ik ook de kast ook wat hoger op zijn poten zetten, iets wat weer ten goede zal komen van de luchttoevoer.

thg2_70.jpg


Zoals je kan zien ziter er nu een mooie ademruimte onder

thg2_71.jpg


Alles weer netjes met profielen vastgezet natuurlijk

thg2_72.jpg


Ook de binnenkant van de kast werd verder onder handen genomen: eerst en vooral werd het gat voor de kabels naar rechts uitgebreid (zal met de nieuwe topplaat nog verkleinen hoor)

thg2_73.jpg


Alle gaten (zoals van de aquadrive, onderaan het mobo voor water teo- en afvoer, ...) zijn ondertussen uitgemeten (jawel, het mobo is daarstraks al even gemonteerd geweest!!) en uitgeboord/gevijld.

thg2_74.jpg


Tegelijkertijd heb ik de mobotray een heel stuk versmald, dit om het latere kabelmanagement te vermakkelijken. Dit is ook de hoofdreden dat de toemalige kabelschacht naar rechts moest opgeschoven worden

thg2_75.jpg


Tot slot heb ik op de bodem van het opperste compartiment een nieuwe laag aangebracht. Deze oogt leuk en zou vrij eenvoudig de nodige gaten kunnen hebben. Ik ben er echter nog niet uit of ik deze met deze dempingsmat of toch nog uit alu zal maken ... To Be Decided. Jullie mening is uiteraard ook steeds welkom!

thg2_76.jpg


************* udate 12 maart *****************

Zoals gisteren al aangekondigd: update 12 Maart!

Allereerst weer een nieuwe bodemplaat gemaakt om alles netjes af te werken:

thg2_80.jpg


De EATX-connector netjes uitgevijld:

thg2_81.jpg


Die nieuwe klokboor werkt trouwens super!

thg2_82.jpg


Ook de achterkant werd ondertussen verder afgewerkt:

thg2_83.jpg


Weer een sterk staaltje van de verstelbare klokboor:

thg2_84.jpg


Onderaan de dubbelklevige rubber voor de radiator

thg2_85.jpg


Ook onderaan alles netjes ophangen natuurlijk ... hier bijvoorbeeld de flowmeter

thg2_86.jpg


een totaalplaatje van het mobo:

thg2_87.jpg


let vooral op de crazy constructie rond de GPU :D

thg2_88.jpg


Ook de pomp werd handig bevestigd:

thg2_89.jpg


zo hangt de flowmeter er mooi tussen:

thg2_90.jpg


Ondertussen droogtest gedaan en PC al eens opgestart en die ... (nu al te laat, morgen meer). En ik kan alvast zeggen: OC'ed zo meteen naar 4 GHZ zonder enige moeite!!!
 
Laatst bewerkt:
Part 4

Neen Baretsu is niet dood, enkel f**ng druk bezig op het werk én thuis (net verhuisd en wel wat werk dus en op bureau tussen de 60 en 70 uren per week ... ISO audit he :091:). Maar heel af en toe heb ik nog een klein beetje tijd vrij om toch nog ietswat te verbeteren aan THG2:

Jawel, die San Ace's (jep, dat dure spul) liggen hier nu toch al lang genoeg dus tijd om deze in te bouwen!

thg2_91.JPG


Opnieuw een shroud gemaakt, deze keer eigenlijk uit één deel en dan geplooid, verder popnagels voor de montage en de hoeken ...

thg2_92.JPG


Door de verhoudingen lijkt alles misschien wat kleiner maar vergis je niet, ze zijn bangelijk groot (51mm hoogte, 172mm diameter!):

thg2_93.JPG


Deze passen in ieder geval een pak beter op de rad en in de kast ... met een breedte van 18cm zit het geheel nu veel beter zonder spanning:

thg2_94.JPG



Verder heb ik ook de hele achterkant opnieuw gesloopt (kwestie van bezig te blijven :p) want er zit een nieuwe voeding in: de OCZ EliteXStream 1000W ... monorail en maar 16cm diep!!! Ik haal nu toch een 200MHz meer :D

thg2_95.JPG


Zal dus nu de achterkant nog opnieuw moeten maken (iets voor volgende week met het verlengde weekend misschien)
 
Laatst bewerkt:
wel, serieuze, uitgebreide testen mag je verwachten eens de i7 geïnstalleerd is ... maar de testen met de Prescott CPU icm een HD3870x2 GPU, chipset en HDD's zien er alvast goed uit (zie ook thread in "waterkoeling")
 
Haha :p dit is de eerste keer dat iemand een voeding probleem zo zie oplossen ;)

Dikke plus voor de originaliteit in je build :)
Probleem? Hoezo, probleem :043:

... leek me gewoon het handigste ... hiermee kort je je voeding eigenlijk enorm in én kan je al je kabels mooi langs de kant wegwerken zonder dat er over al jouw hardware over moeten (en had ik eigenlijk ook zo voorzien) :D
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan