Meer flow is idd meer warmteoverdracht en afgifte.
Ik denk alleen niet dat de doorstroomsnelheid zal toenemen of afnemen bij een paralelle opstelling of eentje in serie. Het blijven twee blokken in een afgesloten loop. Dan ga ik er wel even vanuit de het water in de paralelle opstelling met de zelfde snelheid door beide blokken stroomt. (of dat werkelijk zo is kan je alleen maar toetsen door het te meten) . Maar in dat geval hebben twee blokken paralel in de loop denk ik net zoveel weerstand als twee blokken in serie. De blokken worden niet groter of kleiner en in de afgesloten omgeving van de loop blijven het wat weerstand betreft twee blokken.
Tenzij één van de blokkken minder flow zou krijgen. Wat denk ik/vermoed ik niet het geval is, omdat de blokken gelijk zijn, evenveel weerstand bieden en daarom evenveel doorstroom krijgen. Maar stel dus dat er door weerstandsverschil meer water door één van de blokjes stroomt, dan zou de totale weerstand in de loop wel afnemen en de flow daardoor in een bepaalde mate toenemen.
Maar wil je echte antwoorden hebben dan zou het uitgetest moeten worden met drukmeters en flowmeters in diverse opstellingen.
btw Over de blokken in serie: ik denk niet dat het eerste blok het tweede "opwarmt" of dat het de warmte van het eerste blok over zich heen krijgt of iets in die geest. Het water is overal in de loop van nagenoeg dezelfde temperatuur. Zie bv ook
dit topic over dat onderwerp. Dit is iets dat wel al vele malen is uitgetest en gemeten. Het verschil in dat korte stukje tussen de kaarten zal daar vermoed ik geen uitzondering op zijn.
De kaarten parallel zetten is imho dan ook alleen nuttig voor een keuze hebben in een andere slangenroute.
Maar ook hier geldt weer: (goed) meten is weten. Zoiets kost denk ik wel meer tijd dan bij het meten van de ingaande en uitgaande temp van een rad of cpu blokje. De ene graka zal vanwege zijn positie in de kast waarschijnlijk ietsje betere koeling hebben. Dat zou je dan al als eerste moeten uittesten om in de volgende test weer mee te nemen.
Kost een hoop tijd al testen. Heel erg jammer dus dat Skinnee verder niet meer gereageerd heeft in dat topic van Hondacity z'n testje. Martinm was een stuk sneller. Die plopte er in zijn aktievere tijd bijna wekelijks een zooitje grafiekjes uit.