• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Noctuafans vs Noiseblocker casefans in Antec P193

Roel1966

Junior Member
Beste medeforummers,

Graag zou ik jullie raad willen vragen voor het volgende namelijk sinds de komst van het warmere weer gingen de temperaturen in mijn pc-kast behoorlijk omhoog. Om met het begin te beginnen heb ik vorig jaar bij Freddy een Corsair H50 waterkoeler gekocht, echter in de Antec P193 was dit moeilijk qua installatie vanwege de zij-fan. Uiteindelijk had ik een constructie bedacht waarbij ik het rad van de H50 op de middencage houder had geplaatst en de H50 via de voorste intakefan lucht kon aanzuigen. Dit leek allemaal toch wel vrij goed te functioneren echter had ik de hele constructie nog niet uitgeprobeerd bij warmer weer.

Frapant genoeg gingen dus zowel de temperaturen van het moederboard omhoog als ook de temperatuur van de cpu, waarbij het moederboard al richting 45 graden idle ging en de cpu richting 38 graden idle. Dus toen de H50 eens aan de achterste fan gemonteerd en een stukje uit het uitstekende deel van de zij-fan gehaald. Dit mocht niet echt baten dus uiteindelijk heb ik de H50 noodgedwongen eruit gehaald en vervangen door een Zalman CNPS10 Extreme die verbazingwekkend lagere idle temperaturen haalt dan de H50 onder push/pull haalde. Dit ook nog qua lawaai eigenlijk minder dan de fans die ik op het rad van de H50 al uitgeprobeerd had, inclusief dan ook de standaard Corsairfan.

Nu zit ik met het volgende namelijk doordat blijkbaar de Zalman best wel vrij stil is in vergelijk met de H50, valt mij steeds meer op dat de casefans lawaaiig beginnen te worden. Bovenin heb ik dus nu 2 Noisblockers outtakefans van 14 cm zitten die vooral als de pc een tijd aan staat allerlei bijgeluiden beginnen te vertonen. Niet zozeer in het hoge tonenbereik maar vooral diepere resonaties die ik nogal storend vind, waarbij ik al meteen even schrijf dat ze stof vrij zijn gemaakt. Daarbij heb ik zowel bij de 2 voorste intakefans als de achterste outtake fan ook Noiseblockers, maar die maken dus wel weer hoogfrequente bijgeluiden als de pc langer aan staat. Vanalles al geprobeerd met rubbers ertussen en allerlei ophangingen maar dit baat allemaal zo goed als niets. Daarbij dan ook nog geprobeerd met Scythe s-flex fans die ik nog had liggen maar ook deze maken storende bijgeluiden, vooral dan in het hoge bereik. Met de Scythe Server fancontroller ook al op allerlei toerentallen geprobeerd maar dan ontstaat weer het probleem temperatuur en een te lage airflow in de kast.

Zelf zit ik nu te denken om alle casefans te gaan vervangen door Noctua-fans alleen vraag ik mij het volgende af, namelijk zijn die Noctuafans werkelijk zo stil en hebben andere mensen hier ervaring mee. Ook niet onbelangrijk is wat die 14 cm Noctuafans doen wanneer ze horizontaal bovenin de kast hangen want blijkbaar dat die Noiseblockerfans dat niet graag hebben. Eerst wil ik dus toch een beetje zekerheid hebben of ik hierdoor een stillere kast zal krijgen want er zit nogal een prijskaartje aan vast. Alles bijelkaar zijn het 3 x 12 cm Noctua fans en dan nog 2 x 14 cm Noctua fans wat bijelkaar grofweg geteld toch dik 100 euro is. Mijn twijfel is dan van voor misschien wat meer geld beter een goede kast kopen en dat het de constructie van die P193 misschien is waardoor de fans allerlei bijgeluiden maken. Dus met die twijfel zit ik nu van of zoveel geld besteden aan "goede" fans of bv dan een Lian-Li aan te schaffen die naar het schijnt heel goed is en stil.

Graag zou ik jullie meningen willen horen en adviezen of tips die jullie in de praktijk gedaan hebben, maar hoofdzaak is dus stilte en evenzogoed een goede airflow. Hieronder nog even de systeemspecs van het hele systeem zodat jullie een beetje een idee hebben om wat voor systeem het gaat.

Systeemspecs:
Intel Core i7 920 stepping D0 ( niet overgeclocked ) cpu
Zalman CNPS 10 Extreme cpu koeler
Asus P6T moederboard
3 x 2 Gb Corsair Dominator 1600 Mhz DDR3 intern geheugen
Asus EAH5770 Radeon 5770 1 Gb GDDR5 videokaart
Intel X25-M 80 Gb SSD
1 x Seagate Baracuda 1 Tb harddisk
3 x Seagate Baracuda 500 Gb harddisks in RAID 0
Corsair HX620 voeding
Antec P193 behuizing
Scythe Server fancontroller
 
ik ben nogal kieskeurig wat betreft geluid.

ik heb zelf de volgende (120mm) fans van noctua gehad:

Noctua 120MM NF-S12B FLX 1200-900-600RPM

ik zal om die reden nooit meer noctua nemen. ik vind ze echt van slechte kwaliteit. verpakking is netjes, je krijgt er veel dingen bij zoals verloop kabels etc etc etc. helaas zijn ze in mijn ogen nogal luidruchtig.

wat betreft horizontaal: niet doen met noctua fans. die dingen gaan nog meer herrie maken. je kunt in mijn ogen betere fans krijgen zoals van papst. die lagers zijn anders. de vloeibare lagers zoals de SSO bearrings van noctua en die van noiseblockers zijn identiek.

ik heb nog geen ervaring met 140mm fans dus daar kan ik je niet echt mee helpen. ben zelf wel opzoek naar een 140mm om een lian li 140mm te vervangen in mijn nieuwe build.

kwa 120mm ben ik gigantisch tevreden met IBL 120/1000 fans, maar daar kan ik niet meer aankomen helaas.

Denk dat je kwa 120mm als je echt wat stils wilt uit komt op deze:

Papst Fan 4412 F/2GLLL
Sharkoon Silent Eagle 1000

beide zijn goed.

je kast is ook gewoon stil te krijgen als je zin hebt in knip en plak werk. plak die hele kast vol met dempingsmatten.

Magic Fleece dempset universeel Big Tower

of neem die van IBL. je kast word er echt een stuk stiller van. plaats je harde schijven in rubbers of in een scythe himuro.
 
Hardstikke bedankt alvast voor jullie reacties en zeker van Hailbaal ben ik blij dat je uit eigen ervaring kan praten, en ik zelf ook iemand ben die van een echt stille pc houd. Uit al die reviews kwam ik niet echt wijs uit en de een zegt dit, de ander weer dat maar de praktijk is het belangrijkste vind ik. In elk geval ga ik zeker eens kijken voor eventueel Papst of Sharkoon waarbij ik zag dat de 12 cm Papst qua prijs ongeveer gelijk met de Noctua's liggen.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan