• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Nieuw WiFi voor thuis

ForresT

Member
Hoi beste mede flowers,

Voor thuis ben ik op zoek naar een nieuw WiFi netwerk.

Mijn huidige setje bestaat uit:
Experiabox v9, dient puur als modem en dhcp
Fritzbox 7390, verzorgd op dit moment de wifi ( maar is niet helemaal goed meer volgens mij)
Fritzbox 300e brigde, extra op de eerste verd. (Deze kan ook weg is maar single band)

Nu zou ik graag een goed 2.4 en 5ghz WiFi willen. Ik heb nog een tplink repeater liggen, deze gaat straks in het tuinhuisje als extra.

Nu weet ik niet of ik 2 acces points moet nemen of iets anders, en welk merk goed is.

Ik hoop dat één van jullie kan helpen, alvast bedankt.
 
Je kan eerst proberen om de locatie van de repeaters/accespoints te verplaatsen. Soms is één meter een wereld van verschil. Tevens de vraag waarom gebruik je de wifi van de Xperiabox niet? Scheelt weer een apparaat. Een nadeel van draadloze repeaters, bridge en accespoints is dat de beschikbare bandbreedte up/down gedeeld wordt. De uiteindelijke snelheid is altijd minder als de helft dan wanneer je direct op de router zit. Alleen een kabel tussen de router en accespoint lost dit probleem op. Voornamelijk met videostreams is dit te merken.

Tegenwoordig zitten er zoveel apparaten op de 2.4 GHz dat ook de router van de buren invloed heeft op de snelheid. Bij 5 GHz heb je hier minder last van, maar het signaal komt niet zover als een 2.4 GHz signaal. Je kan er van uitgaan dat het ontvangst van 5 GHz minder is als 2.4 GHz.

Zelf gebruik ik al jaren routers van Asus. De vorige (520GU) wordt nu nog af en toe gebruikt als backup router of om sommige dingen te testen. Op dit moment is een RT66n die al jaren zijn werk naar behoren vervult. Alleen de ontvangst aan één kant van het huis is veel minder als aan de andere kant. Nog niet kunnen achterhalen waar dit door komt, maar vermoedelijk de stalen matten in het beton en de aluminium kozijnen die dit veroorzaken. Daar is niet direct een oplossing voor beschikbaar of er moeten kabels getrokken worden..

Voor de rest geldt de regel: Je krijgt wat je betaald. Goedkope(onbekende merken) routers zijn minder als de duurdere.
 
De Experiabox heeft alleen 2.4 en geen 5 GHz. Verder zit wel alles bedraad dus de beide fritzboxen zitten bedraad aan de experiabox.

Zelf had ik dit gezien. Dacht dat twee van deze misschien een goede oplossing is.

De extra repeater die ik in het tuinhuisje wil doen heb ik nog toevallig liggen, en dacht misschien wat extra voor de tuin. Als dit niet nodig blijkt te zijn gaat die gewoon weer de kast in.
 
Ik weet niet wat je max bedrag is om uit te even voor een router, deze zou je eventueel kunnen overwegen: https://tweakers.net/pricewatch/482680/netgear-r7800-nighthawk-x4s-ac2600-router.html
Deze gebruik ik zelf, na alle tevredenheid.

Ik maak gebruik van een Managed Switch (TP-Link SG3210) om alle VLAN's te splitten zodat ik een eigen router kan gebruiken.

fiber_1.png

Op deze manier heb ik dus mijn Experiabox over geslagen en heb een zeer goed 5GHz netwerk in huis (ligt ook aan de plaatsing). Voor in de achtertuin (meer voor voor helemaal achterin de tuin, ca 11 meter) maak ik ook gebruik van een TP-Link Repeater, werkt prima!
 
Dus, even kort door de bocht. Als ik alles in apparte vlan's zet en een andere router ipv de experiabox gebruik is het ,WiFi netwerk een stuk snellen dan als ik gewoon twee acces points haal en deze op de huidige experiabox doe.

Is het instellen van al die vlan's lastig?
 
Dus, even kort door de bocht. Als ik alles in apparte vlan's zet en een andere router ipv de experiabox gebruik is het ,WiFi netwerk een stuk snellen dan als ik gewoon twee acces points haal en deze op de huidige experiabox doe.

Is het instellen van al die vlan's lastig?

De reden dat ik de Experiabox V9 heb overgeslagen is gewoon omdat de R7800 gewoon veel sneller is en omdat ik mijn NAS via buitenaf dan gewoon kan benaderen. Experiabox is zover dicht getimmerd dat ik er gewoonweg niets mee kon, ip doorverwijzingen etc werkte voor geen meter! De belabberde WiFi eveneens een doorn in het oog.

Weet niet of 2 bedrade accespoints voor wifi veel invloed op de snelheid heeft, maar de 5GHz is echt super (voor de apparaten die dat aan kunnen dan).

Voordeel van de VLan's scheiden is dat iptv verkeer en internet dataverkeer van elkaar worden gescheiden wanneer het over dezelfde kabel gaat. Ze willen elkaar wel een in de weg zitten. Als je bvb aan het downloaden bent en wordt over dezelfde kabel een HD film gekeken, dan kan er soms een dip in komen in je download.

Ik heb toevallig dezelfde managed switch als in het voorbeeld en heb dezelfde VLAN configuratie ingesteld als in de link hieronder:
Switch configuratie | netwerkje.com

Werkt super! Nooit problemen ermee.

Ik zeg niet dat je het zo moet doen, maar ik kan weldegelijk de router aanraden!
 
Dus als ik het volgende aanschaf:

Managed switch (TP link volgens netwerkje.com)
Router: https://tweakers.net/pricewatch/379247/ubiquiti-edgerouter-lite-3-poort-router.html of deze https://tweakers.net/pricewatch/433346/ubiquiti-unifi-usg-enterprise-gateway-router.html
WiFi Acces point (1 misschien later 2) https://tweakers.net/pricewatch/462457/ubiquiti-unifi-ap-ac-pro-(1-pack).html
Reguliere 8p switch, heb ik Netgear.

Dan ben ik er toch?

Alleen nu de vraag, jij hebt je IPTV boxen direct op je managed switch zitten, toch? Kun je dan nog gebruik maken van Netflix via de IPTV box? Dit gebruiken wij namelijk, i.v.m. oude tv boven, hij wil niet stuk gaan.:icon_biggrin:
 
Laatst bewerkt:
Ja dit moet wel werken zo ja :)


Ja ik heb de tvbox direct op de managed switch staan :) Dit doe ik met 2 Multiports Powerline Adapters van TP-Link, 1 in de meterkast en 1 bij de tv.
Maar ik kan geen Netflix op mijn huidige tvbox afspelen (2 jaar oud inmiddels). Ik gebruik hiervoor een PIPO7 bij de tv die ook aangesloten is op de Powerline Adapter. Om internet signaal te krijgen heb ik in de meterkast een LAN Switch-Box gesplaatst.

In de SwitchBox komen 2 LAN kabels: 1 van de router met internet en 1 van de Switch met alleen TV. Hier kan ik dus bepalen welk signaal ik naar de PowerLine adapter wil laten gaan. En aangezien ik 1 multiport Powerline adapter bij de tv heb kan ik daar 2 LAN kabels in drukken. 1 voor de tvbox, de andere voor de pipo....

Met de TV boven wordt het wel wat lastiger inderdaad. Ik gebruik mijn laptop op via HDMI naar de TV boven en kijk via iptvonline.nl tv. Ben van plan om daar ook een minipc neer te zetten met muis en tobo, heb ik mijn laptop ook niet meer nodig.
 
Dank voor je advies, tevens heb ik nog een site gevonden met Routed IPTV voor ubiquiti routers.

Ik ga het eens allemaal op een rijtje zetten en binnenkort eens wat spullen bestellen. Kwam er al achter dat mijn switch geen IMGP snooping heeft, dus deze zal ook vervangen moeten worden.
 
Laatst bewerkt:
Hoe heb jij dit uiteindelijk gedaan?

Ik wil mijn setup ook gaan vernieuwen, mijn oude Asus router uit 2012 is de laatste jaren niet meer zo stabiel.
Ook veel WIFI deadspots in huis wat ik vroeger niet had, waarschijnlijk door storing van andere netwerken die de afgelopen jaren ook zijn toegenomen.

Dusssss wat is de techniek tegenwoordig, ik zie vaak "mesh" voorbij komen, dat lijkt me wel wat.
Is handiger dan Access Points en verschillende WIFI netwerken toch?
Zal ik bijvoorbeeld voor dit setje gaan:
Wel duur...
Of toch voor (bedrade) access points/range extenders gaan...
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
jerome2710 2011 setup nieuw leven inblazen Advies Waterkoeling Setup 4
J Advies gezocht voor nieuw systeem eind 2023/begin 2024 Waterkoeling 2
Jason Nieuw! XSPC PURE Premix Distilled Coolant HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Nieuw: Singularity Computers Protium 2.0! Reservoirs met D-RGB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Jason Nieuw: EK-Quantum Kinetic FLT 80 D5 PWM D-RGB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
B Nieuw hier Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 2
H Hendrik nieuw lid Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 2
V Nieuw en ik heb jullie ervaring nodig :D Advies Waterkoeling Setup 1
B hulp nodig met nieuw custom loop Waterkoeling 5
Freddy EK-Quantum Torque Satin Titanium, nieuw 'kleurtje' fittingen HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P Nieuw - 1ste keer waterkoeling CPU+GPU Advies Waterkoeling Setup 26
Bokeh nieuw WC set Waterkoeling 20
D Nieuw custom loop Waterkoeling 2
D [TKA] Gigabyte GTX 980 G1 + NIEUW EKWB FC Waterblock & Backplate Verkocht 3
Sp33dFr34k [TKA] EK-FC1080 nieuw Verkocht 0
S nieuw mobo zelfde cooler, advies nodig Waterkoeling 3
Freddy [2018] Gelukkig nieuw jaar en de beste wensen! HighFlow Computer Cooling Shop 7
Freddy [2017] Gelukkig nieuw jaar en de beste wensen! HighFlow Computer Cooling Shop 10
ChrisdeW Afhandeling - Roest vorming op de bouten van een nieuw EKWB blok. Waterkoeling 7
Freddy [2016] Gelukkig nieuw jaar en de beste wensen!!! HighFlow Computer Cooling Shop 8
J Nieuw hier Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 4
A Nieuw met waterkoeling ...advies...compleet set... Advies Waterkoeling Setup 3
K Nieuw met waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 12
Freddy Douane molt Gigabyte moederbord (Nieuw Zeeland) Algemene Discussies 6
Ahtlon Phobya G-Changer 360 V2 nieuw Verkocht 4
Ahtlon [REFUSED] Phobya G-Changer 360 V2 nieuw Verkocht 0
J Nieuw leven inblazen van een oudere watergekoelde computer. Waterkoeling 5
G Nieuw reservoir /pomp Advies Waterkoeling Setup 3
Mortum Mortum - Robin vd Molen - Mortum v2 (Nieuw systeem) Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 4
paco nieuw op dit forum Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 3
O Hulp nodig, helemaal nieuw met watercooling Advies Waterkoeling Setup 4
melchiortheijs Nieuw idee voor de shop, pci-e extender? HighFlow Webshop 2
B [gezocht] corsair SP120 quiet *ruilen tegen corsair 120AF Nieuw in doos* Gevonden 0
B [REFUSED] Alphacool G1/4 3/8 ID - 1/2 OD fittingen nieuw in verpakking Verkocht 0
Singular1ty [IN-ACTIVE] Corsair Neutron 256GB (nieuw in doos) Verkocht 4
l3p [CANCELLED] CM Storm Scout 2 Full Midnight Black (Nieuw!) Verkocht 2
Singular1ty [VERKOCHT] Samsung 840 Pro Series 256GB (nieuw en geseald) Verkocht 18
P Nieuw moederbord Z77 Chipset. Hardware & Software 13
alain-s [VERKOCHT] Lian Li PC-X2000FN NIEUW !!! Verkocht 9
D [REFUSED] Innovatek Cool-Matic GTX280/260 Nieuw Verkocht 1
R Nieuw voor mij Waterkoeling 5
K Nieuw project case modding / waterkoeling Corsair 600t Advies Waterkoeling Setup 34
S nieuw bureau voor smiley(casemod) Gallery & Build Logs 33
F Nieuw Hier Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 13
S Smiley - Peter - Nieuw bureau Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 5
l3p [IN-ACTIVE] In Win Dragon Rider *Nieuw* Verkocht 0
l3p [VERKOCHT] Cooler Master GX 750W *Nieuw* Verkocht 1
l3p [VERKOCHT] Cooler Master Silent Pro Hybrid 1050W *Nieuw in vlies* Verkocht 3
X-Tripiot [IN-ACTIVE] CM Storm Enforcer Nieuw in de doos Verkocht 0
Johnny Advies nieuw systeem Hardware & Software 22

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan