• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Nieuw in de wonderen wereld van wc!

N

nii-ju-ichi

Guest
Beste mensen,
Ik ben helemaal nieuw in de wc wereld en ik heb helemaal geen technische ervaring. Ik heb april 2009 mn nieuwe pc gebouwd met als uitgangspunt dat deze STIL zou zijn. Jullie begrijpen uiteraard dat dit alles behalve gelukt is. Nu, bijna een jaar verder, ben ik het echt zat en eis stilte!
Nu begint voornamelijk mijn videokaart kuren te krijgen zodat de fan in snelheid schommelt wat vrij snel irritant begint te worden. Je kunt je muziek of game net zo hard zetten, je blijft het kreng horen.

Concreet, mijn systeem:
Mb: Asus P5Q Pro
CPU: Core 2 Q9550 | Gekoeld met Arctic Freezer Pro (wel ok op passief, onuitstaanbaar tijdens boot)
Ghr: Asus EAH 4870 Dark Knight 1G
Pwr: Corsair TX 650w
1x Western Digital hdd
2x Samsung Spinpoint F1 hdd (alsof er een muis in zit met een verslaving aan crackers)
* en 4gb kingston mem (ik wil ooit naar 8gb)

En dit alles in een mooie Antec P182. (3x Antec trispeed casefans)
Nu komt het: Ik wil deze kast NIET SLOPEN. Er zitten twee mooie voorgeprepareerde slanggaten in en ik blijf erbij dat deze gebruikt kunnen worden.
Mijn ideaal zou dus zijn, een reservoir/radiator on top en de rest van het spul in de kast. Ziet er grappig uit, geen gedoe en hopelijk stil.

Ik ben geen overclocker (i would if i knew how to) en ik zoek dus vooral stilte en efficiëntie. De binnenkant maakt me niet uit hoe het eruit ziet, ik ben tevens geen modder. Omdat ik veel bezig ben met photoshop, audio en videobewerking werken mijn cores wel hard. Dus enige efficiëntie is wel belangrijk.

Ik heb gekeken naar de CPU/GPU sets van Highflow, maar ik kom er niet uit en merk dat de radiatoren allemaal op de kont van mn kast komen. Ik ben niet zo technisch en ik wil mn kast behouden. Ik lees ook her en der over north/south bridge koeling en je raad het al, hoe zit dat dan?
Kortom, ik kom er in mijn eentje niet uit en zou jullie hulp waarderen.

EDIT: Snel ff een overzichtsfoto gemaakt for all it matters.

2s9y7a0.jpg
http://i45.tinypic.com/2s9y7a0.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Als uw doel stilte is zou ik geen NB/SB gaan koelen. De mensen hier op het forum gaan u beter kunnen helpen als ge een budget geeft. Ik zou het dus een GPU/CPU set-up houden wat meteen ook 100-150 euro goedkoper is dan ook nog uw chipset te gaan koelen.

Uw kast moet ge ook niet slopen om WC te installeren. Ik heb alles in een NZXT hush gekregen, buiten het rad, zonder iets te modden. Gewoon gebruik maken van wat metalen L-haken met gaten erin en alles kan gehangen worden waar jij het wil.

Edit:

Hier kan je mijn aller eerste WC build zien, en misschien wat dingen doen die ik ook gedaan heb als hulp of whatever.

http://it-service.be/forum/index.php?topic=197.msg1921#msg1921

Laatst bewerkt:
Hallo Nii (is het goed als ik je Nii noem? ;))
Allereerst welkom op het forum, welkom bij de familie! :D

Je hebt nogal wat vragen, laat ik ze één voor één uit je tekts gaan plukken. Ik heb ze wat omgevormt om duidelijk te krijgen wat er nou aan de hand is.

• Ik wil graag mijn radiator bovenop zetten, hoe werkt dat?
    Je kan een radiator op heel veel verschillende manieren monteren, maar ik neem aan dat je hem zeg maar "op pootjes" bovenop wilt hebben staan.
    Eerst maar even het slechte nieuws: als je je rad bovenop wilt hebben, zul je hoe dan oop moeten gaan boren in de bovenplaat van de kast. Ofwel je boort vier gaten om de "poten" doorheen te steken, dan komt hij los van de kast te staan, ófwel je boort 1 heel groot gat met wat kleine gaatjes zodat de radiator door de kast heen "ademt" en direct bovenop de kast ligt. Boren zal toch moeten voor eeen goede bevestiging.
    Als je de radiator ;achter de kast hangt hoeft dit niet, daar zijn brackets voor.
    Wat ik je kan aanraden is een paar logs hier op het forum lezen en dan met voorbeelden komen over hoe jij het graag ook zou willen. Dan kunnen wij je adviezen geven hoe je het het beste voor elkaar krijgt ;)

Ik zal de overige vragen later beantwoorden, moet er nu vandoor :(

Laatst bewerkt:
Om te beginnen met de non-wc dingen. De samsungs zijn alleen stil te krijgen door ze trillingsvrij van je kast te hangen, dus of in dempingsrubbers of in elastieken ophangen. Het kraken is iig van het zoeken van de schijf en het die trillingen worden door je kast versterkt/doorgegeven.

Voor het monteren van de radiator gaf xtrafresh al een goede uitleg daar kan ik verder niks aan toevoegen ;).

Met een fatsoenlijke 360mm radiator en een cpu + gpu loop is het grootste gedeelte van de herrie al weg, om de overige delen van het mobo etc. koel te houden is de beste optie om een paar stille/krachtige fans als casefan te gebruiken. Heel het moederbord waterkoelen kan ook nog in 1 loop maar de p182 is al niet de ruimste kast en alle slangen zullen het er niet veel beter op maken :p, dan wordt het werken in de kast aan hardware lastiger.

Als tijdelijke oplossing zou je even alles stofvrij kunnen maken, wss zit je gpu koeling verstopt met stof wat de warmte aardig isoleert.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de snelle replies!
Toen ik de kast kreeg dacht ik eerst, jezus wat zwaar, maar dankzij de dark knight bleef de opmerking 'wat een ruimte' achterwege...

1a) Gelieve te tutoyeren... (jij'en en jou'en)

1b) Een budget, tja, 300-400 centjes zullen het wel moeten doen, hoop ik. 500 is meteen zo'n investering :p

2) Achterop, ik vind het gewoon niet mooi, maar als het niet anders kan, dan moet dat maar. Ik zie niet helemaal hoe de slangen dan gaan passen, maar dat komt tzt wel.

3) Ik weet totaal niet waar ik moet beginnen, wat goed is en waar het moet komen. De componenten van de sets zien er allemaal leuk uit en de omschrijvingen zeggen allemaal 'vlaggenschip' en 'beste en stilste' dus dat helpt me ook niet echt.

4) Het forum is groot en de meeste dingen zijn way out of my league...

5) De P182 is gericht op stilte: dwz dempende zijpanelen, rubberen grommets voor hdds en devices, een aparte windtunnel voor hdd en psu. Maar helaas, ik moet zo nodig gta iv spelen :')

Alvast bedankt!

Laatst bewerkt:
Ik zal zo ff een setje samenstellen voor je, maar misschien moet dit dan verplaatst worden naar het advies gedeelte van t forum door een mod?

edit: linkje, uitleg: via de radbox komt de radiator aan de achterkant van de kast te hangen (met de openingen voor de fittingen naar de kast toe). de 2 koolance 90 graden fittingen komen dan op de radiator te zitten, vanaf deze fittingen komen 2 stukken slang die naar de gaten in de case lopen. de andere 90 graden fittingen waar op allebei de kanten een schroeffitting zit gebruik je dan om de slangen via de gaten in je case naar binnen toe te krijgen.

Ik heb even op de site van EK (waterblokken fabrikant) gekeken naar welke blokken voor jouw kaart geschikt zijn en daar kwam een core-only blokje uit, aangezien op de originele kaart ook alleen de core gekoelt werd lijkt me dit geen probleem.

Het heatkiller blok is gewoon 1 van de beste blokken op dit moment, zeker voor die prijs.

3/8'' slangen om ruimte in de kast te besparen en werkt makkelijker voor een beginner, zelfde geld voor de schroeffittingen, is makkelijker om mee te werken.

Omdat ik niet weet wat voor reservoir je wil hebben heb ik een microres gekozen die is klein en makkelijk te plaatsen in de kast, wat ook mogelijk is is om een reservoir te kiezen wat direct op de pomp gemonteerd wordt. In de TS heb je het over een reservoir aan de buitenkant van de kast, dan zou ik een tuberes kiezen die zijn wat duurder maar zien er beter uit. Wel moet je dan een paar gaten in de case boren om dit ding te monteren.

Keuze van de pomp, is een compact maar sterk pompje. de 350 variant gekozen omdat deze stiller is dan de 355 en het aantal liter per uur en opvoerhoogte is meer dan genoeg voor deze loop.
Als je gaat voor een aparte reservoir en een aparte pomp is het handig om een pomptop erbij te nemen omdat deze voor een paar euro de prestaties verhoogt en er zit schroefdraad in getapt waardoor de fittingen te verwisselen zijn standaard is dat niet mogelijk.

slangkeuze, als je graag een kleurtje wilt kan je ook feser slang nemen maar tygon is kwalitatief goed en de buigzaamheid is ook hoog.

Als iets niet duidelijk is vraag maar raak ;).

edit: ik zie wel dat ik een fout heb gemaakt, er staat maar 1 '''10MM (3/8 ID - 1/2 OD) Schroeffitting 90 graden - 2x schroef'' in maar dat moeten er dus 2 zijn.

Laatst bewerkt:
Die radbox kan ook boven op de kast. Ik zie namelijk een 120mm fan aan de bovenkant van de case. Dat plastic lucht kanaal ding boven op kon je dacht ik gewoon eraf halen. Maar ik weet niet of die radbox is berekend op krachten in die richting.

Bedankt allen. Ik heb nog wel een paar vraagjes, maar daar kom ik morgen nog op terug.
Eentje kan ik vast stellen. De heatsinks die zorgen ervoor dat de hitte over de pallets wordt verspreid, toch?
Ik neem aan dat ik dan toch nog een case fan intact moet houden.
Is het niet zo dat het systeem achteraf nog vrij luidruchtig is?

Nog eentje dan. Ik las dat de pomp niet echt de stilste in zijn soort is. Nog meer suggesties?

Fans blijf je zoiezo houden in het systeem, dat blijft noodzakelijk.
Het is dan de truuk om de stilste fans te nemen en/of fans aan te sluiten op een fan controller.

Die fan controler kan ook prima de onboard PWM fan sturing zijn.
Als je daar meerdere fans op aan wilt sluiten kijk dan hier eens :

http://www.highflow.nl/forum/f32/casefan-advies-4855/index2.html#post84443

Met als doel een zo stil mogelijke pc heb ik dat ook in m'n eigen (eerste)
build toegepast.

http://www.highflow.nl/forum/f34/de-eerste-wc-build-van-dit-ei-4394/

Ok, ik wilde eerst mijn eerste post gaan uitbreiden, maar dat lijkt me wat achterhaald nu, dus ik ga hier maar even verder.

je geeft aan dat het je vooral om stilte gaat. Je wilt dus niet per sé de beste componenten hebben voor temperaturen, als je PC maar mooi veilig werkt en zich koest houdt. Komt-ie:

1) Elke waterkoelingsset die je in de shop samenstelt gaat goed genoeg werken qua temps. HighFlow verkoopt geen spullen die je zou moeten vermijden, die echt niet werken. Laat je niet meeslepen door ons geleuter "dit is de beste" en "deze geeft veel extra prestatie", dat is voor jou allemaal niet van belang.
2) Je moet voor een stille PC van alles aanpakken. Zodra je je GPU onder water hebt zitten hoor je je casefans ineens. Zodra je die vervangen hebt voor stille modelletjes hoor je je HDDs. Heb je die stil gekregen dan hoor je je pomp. Pas op dat je met alleen waterkoelen er nog niet bent, maar dat je ook niet doorslaat, anders ben je nooit tevreden met je PC.
3) Ga ik in deze post voor je doen: een lijst opstellen van alles wat geluid maakt in jouw PC, inclusief de bijbehorende maatregel.
4) 300 is genoeg om een hele deftige WC set in elkaar te zetten, en 400 is helemaal een sjiek budget. Probeer nooit om de beste klant van Freddy te worden, want je wint het toch niet van Ward (4 loops in 1 PC) of Coolfris (bouwt action figures van rotary fittings).
5) ik ken de P182 vrij goed, dat is een hele solide kast, dus dat systeem van jou is wel stil te krijgen. Geen nood :p

OK, we gaan eens een lijstje maken van de onderdelen die herrie maken.
  1. GPU fan.
    maatregel: WC blok
  2. CPU heatsink.
    maatregel: WC blok
  3. Casefans.
    maatregel: vervangen voor goede fans + fancontroller.
  4. HDDs.
    Maatregel: ontkoppeld ophangen en kast silencen.
  5. WC pomp.
    maatregel: stille pomp kiezen.

Ok, hoe gaan we dit alles realiseren? 1 & 2 zijn simpel, die gooi je onder een waterblock, probleem opgelost. Hiermee heb je al een heel stevige hap genomen uit het geluidsnivaeu van je PC. We zijn onderweg!
3 is ook vrij simpel, kwestie van de juiste fans aanschaffen en installeren. Ik zou in jouw geval 6 fans gebruiken: 1 intake bij de HDDs, 1 outtake bovenaan, 1 outtake achterop, en 3 op de radiator. Regel de fans via een fancontroller, en je bent verzekerd van een stille bak!
4 wordt wat lastiger, maar met wat creativiteit ben je er ook snel zat. Je kan HDD-silencers kopen, of een HDD 3-in-2 of 4-in-3 module. Ik denk dat de silencers in jouw geval het meeste opleveren. Als je dan ook nog eens met deze kit (of soortgelijk) je kast dempt, ben je helemaal klaar.
5 is een flauw iets om op de lijst te zetten, natuurlijk kiezen we een stille pomp. :075:

Tadaa! :D

@ De stille pomp:

Is het niet zo dat een pomp die in een res. zit (dus in de vloeistof) relatief stil is ?

Mijn basis was (ook) het XSPC setje, ik koel daar een AMD Athlon x2 @ 2,7GHz mee
en een EN8800GTX video kaart. M'n rad. is een MagiCool 360.
Ik heb de pomp zelfs op 6V draaien via een DIY fancontroler. Bij 5V staat hij net wel/niet
stil en bij 7V begin ik 'm te horen.

Nu wordt die pc eigenlijk al niet gebruikt voor gamen maar ik kon die videokaart incl.
waterblock voor niet al te veel kopen (samen 100,-).
Ook overclocken is hier N.V.T.
Ik zag dus al overeenkomsten tussen dit topic en mijn build ;)

*EDIT*

Waarschuwing :
Ook ik kan na slechts 1 build beamen dat WC errruggg verslavend is !
Ben binnen een maand ongeveer al plannen aan het smeden voor een 2e build dus pas op :p

Laatst bewerkt:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
LoyalFoxx Oud (nieuw) vloeistof Waterkoeling 2
jerome2710 2011 setup nieuw leven inblazen Advies Waterkoeling Setup 4
J Advies gezocht voor nieuw systeem eind 2023/begin 2024 Waterkoeling 2
Jason Nieuw! XSPC PURE Premix Distilled Coolant HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Nieuw: Singularity Computers Protium 2.0! Reservoirs met D-RGB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Jason Nieuw: EK-Quantum Kinetic FLT 80 D5 PWM D-RGB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
B Nieuw hier Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 2
H Hendrik nieuw lid Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 2
V Nieuw en ik heb jullie ervaring nodig :D Advies Waterkoeling Setup 1
B hulp nodig met nieuw custom loop Waterkoeling 5
Freddy EK-Quantum Torque Satin Titanium, nieuw 'kleurtje' fittingen HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P Nieuw - 1ste keer waterkoeling CPU+GPU Advies Waterkoeling Setup 26
Bokeh nieuw WC set Waterkoeling 20
D Nieuw custom loop Waterkoeling 2
D [TKA] Gigabyte GTX 980 G1 + NIEUW EKWB FC Waterblock & Backplate Verkocht 3
Sp33dFr34k [TKA] EK-FC1080 nieuw Verkocht 0
S nieuw mobo zelfde cooler, advies nodig Waterkoeling 3
Freddy [2018] Gelukkig nieuw jaar en de beste wensen! HighFlow Computer Cooling Shop 7
ForresT Nieuw WiFi voor thuis Hardware & Software 10
Freddy [2017] Gelukkig nieuw jaar en de beste wensen! HighFlow Computer Cooling Shop 10
ChrisdeW Afhandeling - Roest vorming op de bouten van een nieuw EKWB blok. Waterkoeling 7
Freddy [2016] Gelukkig nieuw jaar en de beste wensen!!! HighFlow Computer Cooling Shop 8
J Nieuw hier Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 4
A Nieuw met waterkoeling ...advies...compleet set... Advies Waterkoeling Setup 3
K Nieuw met waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 12
Freddy Douane molt Gigabyte moederbord (Nieuw Zeeland) Algemene Discussies 6
Ahtlon Phobya G-Changer 360 V2 nieuw Verkocht 4
Ahtlon [REFUSED] Phobya G-Changer 360 V2 nieuw Verkocht 0
J Nieuw leven inblazen van een oudere watergekoelde computer. Waterkoeling 5
G Nieuw reservoir /pomp Advies Waterkoeling Setup 3
Mortum Mortum - Robin vd Molen - Mortum v2 (Nieuw systeem) Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 4
paco nieuw op dit forum Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 3
O Hulp nodig, helemaal nieuw met watercooling Advies Waterkoeling Setup 4
melchiortheijs Nieuw idee voor de shop, pci-e extender? HighFlow Webshop 2
B [gezocht] corsair SP120 quiet *ruilen tegen corsair 120AF Nieuw in doos* Gevonden 0
B [REFUSED] Alphacool G1/4 3/8 ID - 1/2 OD fittingen nieuw in verpakking Verkocht 0
Singular1ty [IN-ACTIVE] Corsair Neutron 256GB (nieuw in doos) Verkocht 4
l3p [CANCELLED] CM Storm Scout 2 Full Midnight Black (Nieuw!) Verkocht 2
Singular1ty [VERKOCHT] Samsung 840 Pro Series 256GB (nieuw en geseald) Verkocht 18
P Nieuw moederbord Z77 Chipset. Hardware & Software 13
alain-s [VERKOCHT] Lian Li PC-X2000FN NIEUW !!! Verkocht 9
D [REFUSED] Innovatek Cool-Matic GTX280/260 Nieuw Verkocht 1
R Nieuw voor mij Waterkoeling 5
K Nieuw project case modding / waterkoeling Corsair 600t Advies Waterkoeling Setup 34
S nieuw bureau voor smiley(casemod) Gallery & Build Logs 33
F Nieuw Hier Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 13
S Smiley - Peter - Nieuw bureau Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 5
l3p [IN-ACTIVE] In Win Dragon Rider *Nieuw* Verkocht 0
l3p [VERKOCHT] Cooler Master GX 750W *Nieuw* Verkocht 1
l3p [VERKOCHT] Cooler Master Silent Pro Hybrid 1050W *Nieuw in vlies* Verkocht 3

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan