• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Nieuw - 1ste keer waterkoeling CPU+GPU

pchacker81

New member
Goedemiddag allen!

Dit wordt mijn eerste keer waterkoelen, ik ben wel bekend met pc's zelf bouwen.
Waarom zelf bouwen - en handmatig de waterkoeling samenstellen: Ik vind uitsluitend complete waterkoeling sets die enkel de CPU koelen.
Hele mooie setjes van Coolermaster etc. Echter alleen met CPU blok. De echte hitte in mijn pc, gaat echt van de videokaart afkomen.........
Snap eigenlijk niet dat de hele markt alleen maar setjes heeft voor CPU koeling..........

Opties: Waterkoeling voor CPU en GPU of uitsluitend voor de GPU zou ook zomaar een optie zijn.
Ik was niet van plan te overclocken, dus een goede stille CPU koeler zal ws. prima aan de verwachtingen voldoen.

Welnu, ik heb wat keuzes te maken, want er komt een nieuwe kast, nieuw moederbord etc.
Ik kan dus wat speling hebben in keuzes videokaart / CPU / behuizing etc.

Het idee is:
Corsair Obsidian 450D behuizing
Corsair RM750X voeding
I7-9700K processor
MSI Radeon RX5700 XT GamingX videokaart
Asus Prime Z390-A moederbord
32Gb kingston hyperX DDR4-3600 geheugen

Ik heb geen ervaring met waterkoeling samenstellen / monteren. Ben wel handig en heb de nodige goede gereedschappen, dus ik kom er wel uit verwacht ik.
Graag goed advies en wat de mogelijkheden zijn. Budget is er wel, maar is niet top prioriteit. Liever paar euro meer dan paar euro minder en ellendegedoe.

Voornaamste vragen:

Is deze behuizing een verstandige keuze?
Andere opties zouden zijn: Antec P1015 of CM S600 silencio.

Is een externe radiator/fan een goede keuze? > Mijn persoonlijke voorkeur zou zijn intern in de behuizing direct gekoppeld aan fans, zodat er niks aan de buitenkant op de pc zit. Dit is een voorkeur, geen harde eis als dit gewoonweg niet gaat werken.

Zijn er verder nog tips/adviezen t.a.v. zelfbouw waterkoeling? Zeker inzake de videokaart, aangezien je daar toch meer aan moet gaan sleutelen dan processor koelblok lijkt me?

Alvast hartelijk dank!

Wouter
 
De reden dat kits alleen met CPU blok zijn is dat er teveel videokaarten zijn.
Een CPU blok kan vrijwel op alle processoren gemonteerd worden.
Maar een GPU blok is heel specifiek voor bepaalde videokaarten.
Fabrikanten van kits zoals EKWB maken kits wel uitbreidbaar, dus stel je besteld deze:

En kan je gewoon een passende GPU blok erbij bestellen en twee fittingen.
Het juiste blok voor jouw GPU kan je hier uitzoeken: www.coolingconfigurator.com
Twee fittingen:

Zo kan je CPU als GPU waterkoelen :)

Mocht je zelf een set willen samenstellen, dan loont het om alvast zelf het een ander door te nemen, zodat je begrijpt welke producten we bedoelen als we jouw een advies geven.
En je hebt de kennis nodig om het te monteren.
Een goede voorbereiding is het halve werk.

Daarom is het aangeraden om eerst dit even goed door te lezen:
https://forum.highflow.nl/f6/waterkoeling-59/



In het kort moet je dit lijstje afwerken voor een complete waterkoeling setup:

1. Kies jouw Radiator:
2. Kies jouw Fans:
3a. Kies jouw CPU block (in jouw geval niet nodig, tenzij je het ook mee wilt koelen = aan te raden)
3b. Kies jouw GPU block (in jouw geval een universeel GPU blokje)
(check hier of welke waterblokken van bijvoorbeeld EKWB passen op jouw videokaart: www.coolingconfigurator.com)
4. Kies jouw Reservoir
5a. Kies jouw Pomp
5b. Kies jouw Pomp Top (optioneel als je een Laing/Swiftech pomp hebt gekozen)
6. Kies jouw Koelvloeistof
7. Kies jouw Slang/Tube (zie uitleg slang/fitting formaten)
8. Kies jouw Fittingen
9. Kies jouw toebehoren en accesoires, aan te raden lijstje:
Slangknipper (10-40MM)
Trechter
Spuitfles - 1000ML
PSU Bridging Tool 24 pin
Arctic Silver ArctiClean Reinigingskit 60ML
Arctic Cooling MX-4 Koelpasta (4g)
UV/Kleur lampen
Sleeving

Het is belangrijk dat je eerst zelf een set probeert samen te stellen, want een waterkoelingset is voornamelijk gebaseerd op smaak (en budget).
Gebruik daarvoor het bovenstaande lijstje en selecteer de componenten die jij het mooist vindt (alle merken die we in de shop hebben zijn van kwaliteit).

Je kan dan in dit topic een link plaatsen naar jouw winkelwagen, wij kunnen je dan tips geven wat er verbeterd kan worden.
Hoe je een link kan maken naar jouw winkelwagen, kan je hier lezen:
https://forum.highflow.nl/f35/hoe-kan-ik-een-link-maken-naar-een-winkelwagen-4832/
 
Dank je wel! Ziet er goed uit die set, lijkt mij ook degelijke kwaliteit.

Zit er voldoende slang bijgeleverd in de set, of is het verstandig om extra slang bij te bestellen i.v.m. combi koeling CPU en GPU?
Er wordt aangeraden een extra 120mm set bij te bestellen. Ik was niet van plan te gaan OC'en. Wat zijn jouw / jullie ervaringen hiermee?
Goed te doen of beter toch een externe radiator/fanset doen? De 240 gaat in de kast passen die ik wil bestellen, een 360 zal ik toch een grotere kast moeten gaan uitzoeken...

PS: wat is het verschil tussen de P en de S set van EK?

Dank ,

Wouter
 
Bij de set is voldoende slang meegeleverd.
Tenzij je een grote behuizing hebt en het reservoir/pomp ver van de hardware gaat monteren, maar dat is bij jou niet het geval.

De radiator bij de P set is dikker en heeft daarom meer koelcapaciteit.
De S staat voor Slim, dunnere radiator voor compacte behuizingen.
Als je niet gaat overclocken is een (dikke) 240 radiator ruim voldoende, zeker met de P (Performance) kit.
 
nogmaals dank Freddy! Als de configurator aangeeft: helaas, geen geplande cooling voor jouw vidcard, dan is het gewoon pech?
Zoeken naar compatible videokaart of andere fabrikant koeling opzoeken? Wat is jouw advies?
 
Waterblok fabrikanten maken meestal blokken voor videokaarten met een 'reference' design, hierop zijn de meeste videokaarten van een bepaalde reeks op gebaseerd.
Jouw MSI 5700XT Gaming wijkt hier helaas van af, andere fabrikanten hebben hier ook geen blok voor.
Je kan dan overwegen om een videokaart te nemen waar wel waterblokken voor zijn en jouw oude videokaart verkopen.

Een andere optie is een core only waterblok:
Hiermee waterkoel je alleen de grafische processor.
De RAM en mosfet chipjes koel je dan met heatsinkjes:
 
Hi Freddy, ik heb wat onderzoek gedaan en kom uit bij de compatibility vraag aan EK, maar die website is kennelijk zo achterhaald dat hij de foto's van de videokaart verplicht en niet eens wil uploaden. Erg onvriendelijk allemaal. Beetje klaar met deze fabrikant.
Ook in de zoekactie eigenlijk uitsluitend Asus videokaarten van een andere serie die ik zou willen gaan aanschaffen waar waterblokken voor zijn: de rtx2070. Andere fabrikanten komt allemaal met de melding, helaas pindakaas. Dat schiet niet op zo met EK. Jammer, leek mij best een mooie set, maar dit is gewoon ruk.
 
Laat je foto's hier zien van het eind resultaat? :)

Uiteraard :)

Ik ben inmiddels druk bezig met installatie. De kast heeft wel wat modding nodig, aangezien aan de onderzijde ontzettend veel ruimte is gereserveerd voor opslag van kabels in het compartiment voor de voeding. Enerzijds mooi ontwikkeld, anderzijds nu een andere plek moeten creëren voor de pomp.

Ook even twee nieuwe fittingen bestellen, want de twee extra mee bestelde waren toch net niet het juiste formaat voor de meegeleverde slang.
Moederbord zit er in, nu nog even nadenken over de aansturing van de fans. Ik heb een fansturing in de kast ingebouwd af fabriek, met drie standen: uit, licht en zwaar.

Ik zou daar de fans op kunnen zetten, echter zit er een 3punts stekkertje aan ipv de 4 punts stekker die aan de meegeleverde fans zit.
Ik zou de fans kunnen vervangen voor de meegeleverde antec fans, maar dan mis de ik RGB in de fans.

Ik denk dat ik voor de fans dus niet de fan aansturing van de kast ga gebruiken, maar de losse fan aansluitingen van het moederbord. Ik heb er genoeg, zitten er 4 op, dus dat komt goed. Met een fan profile regel ik dan de aansturing wel (en behoud ik de RGB).

Zie bijgaande plaatjes voor tussen resultaat.

PS: de pomp zelf heeft een 4polig stekkertje. Wordt er door het moederbord voldoende stroom geleverd om hem op een FAN aansluiting van het moederbord te prikken, of beter toch direct op de voeding?
 

Bijlagen

  • IMG_8773.JPG
    IMG_8773.JPG
    262,5 KB · Weergaven: 8
  • IMG_8774.JPG
    IMG_8774.JPG
    242,6 KB · Weergaven: 11
  • IMG_8775.JPG
    IMG_8775.JPG
    256,7 KB · Weergaven: 13
  • IMG_8776.JPG
    IMG_8776.JPG
    235,1 KB · Weergaven: 12
Goed bezig! De pomp kan je gewoon op het moederbord aansluiten (CPU_FAN aansluiting zou ik doen).
Pomp trekt maar 6w, dat kan de mobo makkelijk aan.

Check!
En dan deze gewoon op 100% laten draaien voor optimale performance, zodat de pomp altijd vol vermogen draait. Lijkt me?
Inmiddels heb ik de vidcard voorzien van backplate en cooling plate, die zit er nu ook in.
Waterloop uitgedacht en gemaakt op maat, even wachten op twee nieuwe fittingen.

Meteen T plug erbij besteld en aftappertje, die komt op de Outlet van de pomp/reservoir unit, ideaal om af te tappen.
Pompje laten draaien tot leeg, voeding eraf en mooi alles in een opvangbakje. Ook handig dat de pompunit nu wat hoger staat, dus die is gewoon perfect eenvoudig leeg te maken met aftappertje naar beneden.

Wordt weer vervolgd!
 
Hallo allen! Dit is leuk modden met waterkoeling. Zeker de eerste keer. uit elkaar in elkaar uit elkaar in elkaar :)
Kom je er na het vullen achter dat de flow in het processorblokje wel heel raar is. Tja, moet je wel de juiste poort gebruiken :)

Ik ben nu zo lekker bezig dat ik er ook maar een extra 140mm radiator en extra videokaart voor SLI configuratie bij heb besteld..............
Dit is echt fun dat waterkoeling.

Foto's volgen straks van hoe het nu is.
Nog een uitdaging.......... De pc kast die ik heb besteld heeft vaste zwarte zijwanden. Whooppzzzz. Dat is jammer met die RGB instelmogelijkheden!
Ik kan ook niet even een wandje vervangen, wand die zijn er simpelweg niet. De kast is ontworpen voor stilte dus op de zijwanden zit vilt geplaatst aan de binnenzijde. En de waterkoeling is al zo stil hahaha.

Ik wil graag van jullie ervaringen voor lasersnijders met goede referenties. Dat is een reele optie, om er daarna gewoon een mooie plexiglas voor te zetten.

Dank weer tot zover, project vordert:D
 
Beste reageerders :) Een vraagje over de RGB aansluitingen van EK richting MB:

Op de EK RTX2070S plaat zit een RGB LED met een 3 pins aansluiting (1 pinnetje ontbreekt van de 4).
Op het moederbord heb ik zoals gebruikelijk volledig 4 pins RGB controller aansluitingen.

Hoe is dit op te lossen?
 
Het is niet mogelijk om een 3pin 5v LED aan te sluiten op een 4-pin 12v aansluiting, er bestaan daarvoor ook geen adapters voor.
Want als je voor adresseerbare (digitale) ledstrips gaat, dan moet je daarvoor ook een 3-pin aansluiting hebben (sluit je het toch aan op een 4-pin/12v aansluiting, brandt je de ledstrip door, géén garantie hiervoor!).
Dus wil je adresseerbare ledstrips gebruiken en jouw moederbord heeft daarvoor geen aansluiting, dan zal je een aparte controller voor moeten aanschaffen, bijvoorbeeld:





 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
N Nieuw hier en 1ste bestelling. HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
jerome2710 2011 setup nieuw leven inblazen Advies Waterkoeling Setup 4
J Advies gezocht voor nieuw systeem eind 2023/begin 2024 Waterkoeling 2
Jason Nieuw! XSPC PURE Premix Distilled Coolant HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Nieuw: Singularity Computers Protium 2.0! Reservoirs met D-RGB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Jason Nieuw: EK-Quantum Kinetic FLT 80 D5 PWM D-RGB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
B Nieuw hier Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 2
H Hendrik nieuw lid Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 2
V Nieuw en ik heb jullie ervaring nodig :D Advies Waterkoeling Setup 1
B hulp nodig met nieuw custom loop Waterkoeling 5
Freddy EK-Quantum Torque Satin Titanium, nieuw 'kleurtje' fittingen HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Bokeh nieuw WC set Waterkoeling 20
D Nieuw custom loop Waterkoeling 2
D [TKA] Gigabyte GTX 980 G1 + NIEUW EKWB FC Waterblock & Backplate Verkocht 3
Sp33dFr34k [TKA] EK-FC1080 nieuw Verkocht 0
S nieuw mobo zelfde cooler, advies nodig Waterkoeling 3
Freddy [2018] Gelukkig nieuw jaar en de beste wensen! HighFlow Computer Cooling Shop 7
ForresT Nieuw WiFi voor thuis Hardware & Software 10
Freddy [2017] Gelukkig nieuw jaar en de beste wensen! HighFlow Computer Cooling Shop 10
ChrisdeW Afhandeling - Roest vorming op de bouten van een nieuw EKWB blok. Waterkoeling 7
Freddy [2016] Gelukkig nieuw jaar en de beste wensen!!! HighFlow Computer Cooling Shop 8
J Nieuw hier Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 4
A Nieuw met waterkoeling ...advies...compleet set... Advies Waterkoeling Setup 3
K Nieuw met waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 12
Freddy Douane molt Gigabyte moederbord (Nieuw Zeeland) Algemene Discussies 6
Ahtlon Phobya G-Changer 360 V2 nieuw Verkocht 4
Ahtlon [REFUSED] Phobya G-Changer 360 V2 nieuw Verkocht 0
J Nieuw leven inblazen van een oudere watergekoelde computer. Waterkoeling 5
G Nieuw reservoir /pomp Advies Waterkoeling Setup 3
Mortum Mortum - Robin vd Molen - Mortum v2 (Nieuw systeem) Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 4
paco nieuw op dit forum Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 3
O Hulp nodig, helemaal nieuw met watercooling Advies Waterkoeling Setup 4
melchiortheijs Nieuw idee voor de shop, pci-e extender? HighFlow Webshop 2
B [gezocht] corsair SP120 quiet *ruilen tegen corsair 120AF Nieuw in doos* Gevonden 0
B [REFUSED] Alphacool G1/4 3/8 ID - 1/2 OD fittingen nieuw in verpakking Verkocht 0
Singular1ty [IN-ACTIVE] Corsair Neutron 256GB (nieuw in doos) Verkocht 4
l3p [CANCELLED] CM Storm Scout 2 Full Midnight Black (Nieuw!) Verkocht 2
Singular1ty [VERKOCHT] Samsung 840 Pro Series 256GB (nieuw en geseald) Verkocht 18
P Nieuw moederbord Z77 Chipset. Hardware & Software 13
alain-s [VERKOCHT] Lian Li PC-X2000FN NIEUW !!! Verkocht 9
D [REFUSED] Innovatek Cool-Matic GTX280/260 Nieuw Verkocht 1
R Nieuw voor mij Waterkoeling 5
K Nieuw project case modding / waterkoeling Corsair 600t Advies Waterkoeling Setup 34
S nieuw bureau voor smiley(casemod) Gallery & Build Logs 33
F Nieuw Hier Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 13
S Smiley - Peter - Nieuw bureau Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 5
l3p [IN-ACTIVE] In Win Dragon Rider *Nieuw* Verkocht 0
l3p [VERKOCHT] Cooler Master GX 750W *Nieuw* Verkocht 1
l3p [VERKOCHT] Cooler Master Silent Pro Hybrid 1050W *Nieuw in vlies* Verkocht 3
X-Tripiot [IN-ACTIVE] CM Storm Enforcer Nieuw in de doos Verkocht 0

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan