• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Nickel of koper

Robert

Highflow Addict
Is er een verschil in prestatie tussen de 2 materialen?
Ik zie momenteel veel acetal + nickel blocks vandaar mijn vraag.

Ik weet het niet zeker maar het is beter om koper en nikkel niet te combineren in een loop toch?
 
Is er een verschil in prestatie tussen de 2 materialen?
Ik zie momenteel veel acetal + nickel blocks vandaar mijn vraag.

Ik weet het niet zeker maar het is beter om koper en nikkel niet te combineren in een loop toch?

Koper en nikkel geleiden volgens mij nagenoeg t zelfde

je bent in de war met koper en aluminium ;) die mogen absoluut niet samen :)
 
Het ging mij even meer om de top. Ik wil alles met acetal top en ik kon geen mooie cpu koeler vinden die dan bij de rest paste.
Nu heb ik die wel gevonden :)
thx iig
 
De soortelijke warmte van koper is: 0,39 J/graden C
die van nikkel: 0,46 J/graden C.

Nikkel kan dus meer warmte(energie) opnemen voordat het een graad in temperaturen stijgt.
Maar dit microscopisch dunne laagje maakt geen verschil in de prestaties, omdat het gewoon zo dun is.
Als je nou een puur blokje zou maken maakt het wellicht een verschil :)
 
Staat je kast open/doorkijk? ---> nickel

en anders boeit het vrij weinig.


Heb voor mn 5870 een nickel-plexi blok... Had m liever om mn nek gehangen hoe fokking blingbling dat is :+
Zie het meer als een patsfactor
 
Ja er zijn er inderdaad genoeg met acetal top, maar aangezien ik niet wist dat je koper en nikkel kon combineren was mijn keuze wat kleiner aangezien het blok dat op mijn moederbord komt nikkel-acetal was.
 
Behalve bling hieronder nog een reden om voor een vernikkeld koelblok te kiezen:

2zp008x.jpg


hwg5t2.jpg


w704xy.jpg


2zxmvrc.jpg


eek.gif


Meer info in het onderstaande topic op RRTech:

Holly Shit....My beloved **HK3** WTF is this Gunk

(Lees in dat topic vooral alle posten van rubidium vanaf hier. )


Hij komt erop uit dat het een vorm van impignement corrosie van het koper is. Hoe vaak het gebeurt/hoe groot de kans erop is, weet ik niet. Het is mij één keer overkomen. (1e pic van de Fuzion)

Feit is wel dat dit bij een vernikkeld blok niet gebeuren kan.
 
De blokjes uit de bovenstaande foto's komen allemaal uit een set met daarin alleen gedestilleerd water en icm zilver of PTNuke.

Van koelsystemen in auto's weet in weinig.:wehe ;) Maar er is denk ik wel een essentieel verschil tussen beide koelsystemen, waardoor waterkoelsystemen in ieder geval meer last kunnen hebben van dit verschijnsel. Grote verschil mbt die impignement corrosie zijn de koelblokjes in een pc wc.

In een pc waterkoelsysteem staat er meer waterdruk en turbelentie op het koper in de koelblokjes, met name het CPU blokje. Als ik rubidium goed begrijp is het vooral op deze plekken waar de impignement corrosie plaats vind.
Op plekken waar niet veel waterdruk of turbelentie is komt er een dunne film Copper(II) oxide op het koper te liggen. Die film beschermd het koper tegen verder oxideren.
In waterkoelblokjes wordt krijgt die cuprous oxide film geen kans; deze wordt continu afgebroken, maar die Cu2O komt wel continu in het water. Hoe dit zich dan weer aan het oppervlakte vast zet, waardoor het koper zwart wordt, is me nog niet geheel duidelijk.

Het water is dus niet de veroorzaker van dit proces. Het is wel een drager van de veroorzaker; nl opgeloste zuurstof.

Anti-corrosie middelen zoals in een waterkoelsysteem van auto's hebben geen invloed op het proces van impignement corrosie. De Ethylene glycol die daar in zit (en natuurlijk in diverse kant en klaar mixen voor pc waterkoeling) die is om een ander proces te blokkeren: galvanische corrosie.

De reden dat automotorkoelsystemen (blijkbaar) minder of geen last hebben van die inpignement corrosie is dat er minder of geen plekken in dat koelcircuit zitten waar er meer waterdruk en turbelentie op een kleine plek is. Wat wel het geval is bij een PC waterkoeling. (Iets dat met de komst van de Laing DDC pompjes en jet koelblokjes, vermoed ik alleen maar erger is geworden).


Maar ook bij pc waterkoeling is het mogelijk om jaren zonder problemen te draaien. Meestal gebeurt dit niet zo lang ivm upgrades of problemen die door andere dingen veroorzaakt worden.

Met vernikkelde blokken ben je in ieder geval ervan verzekerd dat je geen zwarte blokjes zult aantreffen.

Zolang er een bepaalde hoeveelheid opgeloste zuurstof in het water zit, is hier altijd een bepaalde kans op. Of liever gezegd een onbepaalde kans. Er zijn nl ook genoeg mensen die er geen last van hebben en na meer dan een jaar nog steeds gave blokjes hebben. Hoe groot de kans is dat het gebeurt, staat volgens mij nergens in dat topic op RRTech.
 
Ok Coolfris. Ik zie in dat topic door de bomen het bos niet meer. Die Rubi die heeft dus door scheikunde duidelijk gemaakt dat eht door oxidatie van koper gaat (en oxidatie is dus dat het koper word aangetast door lucht). De oplossing hiervoor is dus vernikkelen of vernikkelde blokken kopen. Klopt het zo ongeveer of heb ik de helft gemist?

Edit: Ja dus, ik had jouw reactie niet gezien omdat dit scherm al een tijdje open stond.
 
Heb je ooit een waterpomp van een motor zien gaan? Daar komt een partij water/druk op waar je pc wc alleen maar van kan dromen ;)
Tuurlijk zijn er andere typen oppervlakte die gekoeld moeten worden, maar in feite doen beide loops hetzelfde.

Tegen de galvanische corrosie begrijp ik, maar die andere soort corrosie klink mij eerder als het "rotten van koper".

Zal over een tijdje de wc blokken van mn 9800GT sli setup openhalen als ik een keer groot onderhoud doe.
Op dit moment heb ik in 2 pc's 2 koper + plexi (en 1 nickel + plexi) blokken inzitten, kan dat wel even in de gaten houden.
 
Ok Coolfris. Ik zie in dat topic door de bomen het bos niet meer. Die Rubi die heeft dus door scheikunde duidelijk gemaakt dat eht door oxidatie van koper gaat (en oxidatie is dus dat het koper word aangetast door lucht). De oplossing hiervoor is dus vernikkelen of vernikkelde blokken kopen. Klopt het zo ongeveer of heb ik de helft gemist?

Edit: Ja dus, ik had jouw reactie niet gezien omdat dit scherm al een tijdje open stond.


Rubidium heeft zojuist in een reactie op een andere vraag in dat topic het hele verschijnsel in drie zinnen samengevat. Ik heb er voor het leesgemak en de duidelijkheid even spaties tussen gezet.

rubidium zei:
There is strong evidence that the problem being faced in this thread is the formation of an insoluble copper oxide / copper carbonate film on an interior copper block surface by dissolved air in the water.

Left unto itself, undisturbed, this film would actually serve as a passivation layer and protect the copper from further reaction with dissolved oxygen or carbon dioxide and there would be no issue.

The issue arises because jet-like water impingement in certain high-flow systems having fine structures and baffle plates in the block is causing the passivation film to rupture and thereby form a recursive oxidation/rupture cycle leading to crud buildup in the block's fine structures.


Dat scheelt weer het doorploegen van een topic van elf pagina's lang. ;)
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
T [GEZ] EK WB 5850 Full-Cover blok Nickel/Koper Gevonden 0
Sanders [TKA] EK Velocity² Full Nickel 1700 RGB Verkocht 1
Jason EK-Quantum Velocity D-RGB Intel / AMD / sTR4 - Full Nickel HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
Jason EK-QuantumX Delta TEC - Copper + Nickel HighFlow Product Suggesties en Nieuws 6
Slader [Gezocht] EK Supreme HF copper/nickel - Plexi Gezocht 0
Jason EK-Quantum Vector FE RTX 3070 - Nickel + Acetal HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason EK-Quantum Vector FE RTX 3070 D-RGB - Nickel + Plexi HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason EK-Classic Kits D-RGB - Black Nickel Edition HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason EK-QuantumX Delta TEC - Copper + Nickel HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Jason EK-Quantum Flow Indicator D-RGB – Nickel HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason EK-Quantum Velocity D-RGB - Nickel + Frosted Plexi HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
G EK Black Nickel Fittingen krijgen raare vlekken Waterkoeling 2
HighFlow EK-Quantum Vector Direct RTX RE Ti D-RGB - Nickel + Plexi HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
D Bitspower MonoBlock ASRX299EI RGB-Nickel HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
XenoMorpH EK-FC1080 GTX Ti Strix - Acetal+Nickel HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
Limecat Phobya Screw UNC 6-32 x 5 Cross-Slotted Black Nickel (4pcs) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Ubbidude EK-FB KIT GA X99 LE - Nickel HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
C [TKA] EK-RAM Dominator x4 Acetal + Nickel Verkocht 0
C [TKA] EK-Supreme HF Acetal + Nickel Verkocht 3
M Aquacomputer Kryographics GTX 980 Acrylic Glass edition, Nickel plated version HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
volcom EK-Supreme LTX AMD PreciseMount - Nickel HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Tath Bitspower "NEW" Nickel Plated (Clear) voor de 1. MSI X99S SLI PLUS HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Tath Bitspower Nickel Plated Full-Covered-Block Black and Clear for MSI X99S SLI PLUS HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Tath "New" Bitspower Nickel Plated (Clear) voor de Gigabyte GA-X99-Gaming G1 WIFI HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Tath Bitspower Nickel Plated Full-Covered-Block Black and Clear for Gigabyte GA-X99-Gaming HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Tath Bitspower THOR ASRIX99 Nickel Plated (Clear) for X99 OC Formula and X99 Professional HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Pharlap [VERKOCHT] EK Waterblocks EK-Supreme HF, Nickel/Acetal Verkocht 3
Pharlap [VERKOCHT] EK Waterblocks EK-Supremacy (Acetal + Nickel) Verkocht 2
D Bitspower AIZ97M7IITX Nickel Plated (Clear) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Slader EK-FC980 GTX Strix - Nickel HighFlow Product Suggesties en Nieuws 6
WiSK EK-FB ASUS M6I - Nickel HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Rooneys [VERKOCHT] 2x EK-RAM Monarch X4 - Nickel CSQ Verkocht 3
Zwelgje Bitspower VG-NGTX780TI Nickel Plated ICE Black Acrylic Top HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
lemonade [IN-ACTIVE] GPU Waterblock EK-FC7970 Nickel EN Acetal CSQ Verkocht 2
S EK-FC Link blokje EK 7970 Nickel-Acetal Waterkoeling 9
H [IN-ACTIVE] EK-Supreme LT UNI Nickel Plexi Verkocht 0
G EKWB FC780 GTX TI Nickel (Original CSQ) & backplate HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
P [VERKOCHT] EK-Supremacy Clean CSQ - Acetal+Nickel Verkocht 2
k.3nny [IN-ACTIVE] EK Acetal/nickel maximus 4 gene-z Verkocht 1
k.3nny [VERKOCHT] EK Acetal/nickel memory block Verkocht 5
XenoMorpH [IN-ACTIVE] EK Water Blocks EK-FC7970 DCII - Acetal+EN (Nickel) Verkocht 5
XenoMorpH EKWB EK-FC R9-290X DCII - Nickel HighFlow Product Suggesties en Nieuws 11
P Bitspower AIZ87M6IITX Nickel Plated HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
T EK-FC780 GTX Classy - Acetal+Nickel HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
D [IN-ACTIVE] Asus rampage 3 extreme waterblok (EK-FB RE3 - Nickel) Verkocht 0
NAVYVIPER [GEZOCHT] EK-RAM X4 - Nickel plexi Gevonden 4
D [VERKOCHT] EK supreme HF nickel plexi + RAD + Reservoir Verkocht 10
l3p [VERKOCHT] EK Supreme HF Nickel 2nd gen. CPU Block + Nickel CPU plate Verkocht 2
C EK-FB KIT ASUS M5F - Nickel LED holes? Advies Waterkoeling Setup 7
canonchiel [VERKOCHT] EK-CPUHF Nickel Verkocht 7

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan