High-end koeling kan denk ik ook met deze
EK radiatoren. Hangt er helemaal vanaf wat je wilt gaan koelen:
Ze zijn dunner en maken daarom veel optimaler gebruik van de
fans.
Er is minder luchtweerstand dus lucht stroomt sneller dan door een dikkere
radiator.
Dit is bij de magicool radiatoren bv al het geval. Met een kleinere heatload doen deze het vaak nog iets beter dan de dikkere radiatoren, omdat ze efficienter gebruik maken van de luchtverplaatsing.
Hier een post met wat meer testresultaten mbt die magicool.
Bij dikkere radiatoren wordt de weerstand voor de luchtverplaatsing wat groter. In zeg maar de 1e helft van een dikker rad vind de meest efficiente koeling/warmtewisseling plaats. Verderop in de
radiator is dat minder efficient, omdat de lucht al een toefje warmer is geworden en de vaart er een toefje uit is. (toefje is een heel klein beetje
)
Hier een post van martinm op XS waar i dat mooi uitlegt.
martinm zei:
So the double thickness does help, but you can only do so much with that remaining capacity left in the air. The first thickness is doing a much higher percentage of cooling and the air is about 60-70% used up by the time it reaches the second layer, so the second layer is only cooling maybe 70% of 30% that's left.
Maar dan is er natuurlijk nog de afstand tussen de vinnen.
Bij die magicool radiatoren staan die erg dicht op elkaar. Dan kan ook gemakkelijk, omdat de zeer geringe dikte van dit rad verder voor niet al te veel weerstand zorgt voor de luchtverplaatsing.
De
EK radiatoren zijn wat dikte betref een beetje een tussenweg. Dikker dan de magicool's, MCR's, BI stealth's ect en dunner dan de RX, de X-changer en de SR-1.
Deze dikte samen met de ruime afstand tussen de vinnen maakt het
EK rad geschikt voor het efficient verwerken van grotere heatloads dan dat de magicool's (en de meeste dunnere radiatoren) dat kunnen. Waar de magicool's bij een grotere heatload op de lagere fan rpm's de dikkere radiatoren voor zich moest dulden, zal deze
EK radiator zeer vermoedelijk die grotere heatloads nog wel kunnen verwerken op de lagere rpm's.
Voor een CPU - mobo loop lijken me dit zeer geschikte radiatoren voor zowel stilte als voor high-end koeling. Met bv de GPU of merdere erbij kan je misschien beter een dikkere
radiator nemen, maar als de ruimte er is in de kast is het dan misschien zelfs nog wel beter om dan voor een extra
EK rad te kiezen.
Meer keuzen dus en ik denk eindelijk een nieuw rad dat efficientie als toegevoedge waarde heeft ipv alleen maar lukraak een bestaand ontwerp 2x groter maken.
Meest efficiente rad ooit is overigens nog steeds de PA160.1
Die is op en top geoptimaliseerd voor één 120mm fan. Wat prestatie betreft zit die tussen een PA 120.3 en een PA120.2 in. Momenteel houdt de 160.1 m'n Q9550 + NB lekker koel (alles met één fan
)
Maar nu dwaal ik af.
Maar de
EK zou dus heel goed de king of cool kunnen worden voor een bepaalde heatload en fanspeed. Binnen die combinatie heb je dan evengoed high-end waterkoeling.