• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Aluminium plaat zagen met een lintzaagmachine ??

webdesigner

New member
Beste mede modders,

ik weet niet zeker of ik deze vraag hier kan plaatsen, dus ik probeer het maar.

Weet iemand of heeft iemand ervaring met het zagen van een 2 mm Aluminium plaat met een lintzaag machine ?

Heb zoekfunctie op het HF forum en Google al geraadpleegd, echter vind tot nu toe alleen nog bewijzen van het zagen van hout en kunstoffen.
Zijn er wellicht speciale lint zaagbladen hiervoor of is het gebruikelijke zaagblad hard genoeg om 2 mm aluminium te verslinden ?

Aangezien vele mensen op HF werken met alu, hoop ik dat iemand mij een antwoord kan geven alvorens een lintzaagmachine aan te schaffen.

Thanx alvast voor jullie meningen hierover.
 
met zo een kan het sowieso

Lintzaagmachine%20voor%20de%20metaalbewerking.jpg


Daar heb ik ook zelf mee gezaagd.
 
met zo een kan het sowieso

Lintzaagmachine%20voor%20de%20metaalbewerking.jpg


Daar heb ik ook zelf mee gezaagd.

Bedankt voor je reactie. Is zeker een mooie machine, maar ligt wat boven mijn budget om maar niet te spreken van een te kort aan ruimte :D


k.3nny zei:
dat kan, als je maar zorg voor een hoog toerental (snaar anders leggen bij de poulies)

ok super, dus ik kan gewoon een standaard zaagblad gebruiken. Alleen ff de snaar verleggen bij de poulies om een hoger toerental te krijgen. Thanx k.3nny voor je advies
 
Nee, beslist niet doen. Een zaagblad (en of het nou een lintzaag of een cirkelzaag betreft maakt niet uit) moet een negatieve snijhoek hebben voor aluminium. Check sites van gereedschappen, bij voorkeur verspanende gereedschappen er maar op na: het mooiste resultaat krijg je met een negatieve snijhoek van de tanden, anders wordt het aluminium heel snel stroperig en krijg je een rafelig zaag resultaat.
 
Nou, reken er dan maar op dat je heel wat weg moet vijlen hoor, ik zou het niet willen adviseren. Vooral bij iets dikker materiaal kan het zomaar zijn dat je een rafelige rand van 3mm weg moet vijlen. En daarbij loopt een vijl heel snel vol als je aluminium vijlt, dus echt opschieten doet het ook niet als je om de vijftien halen met de vijl de kap moet schoonmaken met een vijlborstel.

Daarbij geeft de TS aan dat hij toch een lintzaag aan moet schaffen voor het werk, geef dan gelijk een paar tientjes meer uit voor een zaaglint met tanden met een negatieve snijhoek. Mijn zwager en ik zijn zelf 2 kasten aan het bouwen en wij hebben de aluminium platen gezaagd met een cirkelzaag met daarin een zaagblad met hardmetalen snijplaatjes (vrij prijzig blad, was 95 euro) mèt negatieve snijhoek. Prachtige mooie spaantjes vlogen eraf, loeiheet en dat moet ook want de warmte moet in de spaantjes gaan zitten, en niet in je werkstuk.

En dat lukt je alleen maar met een zaagblad speciaal voor aluminium want die hebben dus een negatieve snijhoek op de tanden. Maar laten we een reactie van de TS afwachten.
 
ik maak er ook nergenst op uit dat hij een lintzaag voor hout gaat kopen?

als hij het complete apparaat nog moet aanschaffen neem ik aan dat hij een blad neemt met een negatieve snijhoek (wat indd logisch is)

om dan gelijk te gaan roepen nee niet doen, vind ik een beetje ver gezocht :)

Ps, topic started had zowiezo niet genoeg informatie bij elkaar want een "standaard" zaag/lint bestaat niet, maar daar had hij zelf moeten achterkomen omdat hij voor de rest ook geen moeite deed, forums altijd leuk om te helpen en te adviseren, maar alles voorkouwen zie je nooit snel gebeuren ;)
 
Beste mensen, ik heb gisteren een lintzaag machine gekocht met inderdaad een blad dat een negatieve snijhoek heeft. Dit weekend eens even een paar plaatjes zagen ermee.

Ps, topic started had zowiezo niet genoeg informatie bij elkaar want een "standaard" zaag/lint bestaat niet, maar daar had hij zelf moeten achterkomen omdat hij voor de rest ook geen moeite deed, forums altijd leuk om te helpen en te adviseren, maar alles voorkouwen zie je nooit snel gebeuren

Ja mijn woordkeuze van "standaard" was wel een beetje ongelukkig. Zoals ik al eerder heb gezegd, heb ik eerst de boel in de google gegooid en op het HF forum gezocht. Ben zeker geen persoon die alles kant en klaar voorgekouwd wil hebben, integendeel zelfs. Ben hier op het forum om verdere kennis te vergaren. Maar ik had wel wat dieper en langer kunnen zoeken naar achtergrond informatie, op dat vlak ben ik het wel met je eens k.3nny.

In ieder geval allen bedankt voor de aangeboden hulp en informatie.
 
Beste mensen, ik heb gisteren een lintzaag machine gekocht met inderdaad een blad dat een negatieve snijhoek heeft. Dit weekend eens even een paar plaatjes zagen ermee.



Ja mijn woordkeuze van "standaard" was wel een beetje ongelukkig. Zoals ik al eerder heb gezegd, heb ik eerst de boel in de google gegooid en op het HF forum gezocht. Ben zeker geen persoon die alles kant en klaar voorgekouwd wil hebben, integendeel zelfs. Ben hier op het forum om verdere kennis te vergaren. Maar ik had wel wat dieper en langer kunnen zoeken naar achtergrond informatie, op dat vlak ben ik het wel met je eens k.3nny.

In ieder geval allen bedankt voor de aangeboden hulp en informatie.

gelukkig dat ik niet beledigend overkwam :p was ook zeker niet bedoeld! gewoon beetje feedback haha :D!
Ben benieuwd hoe het verder loopt!
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan