• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Aluminium reservoir/rad combinatie met waterblok met koper

Sw333t

I Love my NUC
Beste mede highflowerts,

Ik ben stiekem een beetje verliefd geworden op de XSPC Passive reservoir, echter is deze van aluminium:

XSPC%20Passive%20black.jpg


Het cpu block dat ik in gedachten heb, heeft echter een koperen base:
ek-supreme_ltx_amd_csq_ca_front_800.jpg


Nu vraag ik mij dus af, kan ik deze tezamen gebruiken in een loop en zo ja, zijn er zaken die anders zijn qua onderhoud, montage of extra toevoegingen. Komen overigens 2 van die XSPC reservoirs in (maar voor ik op pad ga voor een eventuele tweede wil ik wel eerst zeker weten dat ik wel enigszins safe zit).

De vloeistof die ik ga gebruiken ervoor is Thermochill EC6 Non Conductive Coolant - Clear. Deze lijkt qua dikte en qua smaak :)sarc:) het meeste op de vloeistof van een Corsair H50 (die heeft een alu rad met koperen base).

Verversen van de vloeistof zal overigens jaarlijks gebeuren.
 
Je zou de binnenkant kunnen laten verkoperen of vernickelen. Schijnt niet zo heel duur te zijn.
Of je het ook gewoon zo kan gebruiken weet ik niet.

Edit; en aangezien jij geen pc langer als een paar maanden houd; maakt het uit? :D
 
Je zou de binnenkant kunnen laten verkoperen of vernickelen. Schijnt niet zo heel duur te zijn.
Of je het ook gewoon zo kan gebruiken weet ik niet.
Het gaat me meer om de werking zonder verkoperen of vernickelen.

Edit; en aangezien jij geen pc langer als een paar maanden houd; maakt het uit? :D
Touché :lol:. Deze pc zal wel wat langer meegaan, aangezien hij per definitie nooit afkomt ;).
 
Als je over die Passieve waterkoeler wat wilt weten... Mexel heeft er 1 gehad. :)
Mexel zie ik nooit hier eerlijk gezegd. En wil juist advies van de echte highflowers ;).

oplossing? koop koelvloeistof bij de benzine pomp :)

Auto koelvloeistof kan tegen alles! alu koper staal rvs, het zal geen ene reet uit maken, oxideren doet het niet!

het ruikt lekker zoet, proeft bitter, en in alle kleuren van de regenboog :D!
Heb hier nog koelvloeistof staan (tot -20 ofzo, is wel goedkope meuk van de Multimate), maar heb ik er dan geen extra toevoegingen voor nodig?

Je zou eventueel ook speciale crossmotor koelvloeistof kunnen halen, deze is speciaal gemaakt voor motoren met een magnesium waterpomp die erg snel doorrotte met gewone koelvloeistof.
Denk dat die koelvloeistof ook wel lief met alu omgaat.
En bovendien niet duur, 5eu de liter en nog mooi blauw ook.
Hmm.. zal daar eens naar kijken hier in de omgeving. Misschien nog best interessant. Kleur maakt niet uit, aangezien je dat toch nergens terug zult zien ;).
 
tja ik heb ze in men loop gehad ook met koperen blokken ... en tja ik heb niks aan roest of andere dingen kunnen ontdekken ...
oh en heb ook in je pm ff vermeld dat ik er 2 heb ;)

dit staat achterop men vloeistof (Feser One):

Anti Corrosion fluid for pc liquid cooling systems
Protects copper, aluminium, brass and nickel
 
Twee zaken, ten eerste met een goede vloeistof met corrosion blocker ZOU dit geen probleem mogen zijn.
Tweede waar ik zelf ook over heb zitten 'filosoferen', zelfs al is er ondanks alles toch nog corrosie, hoelang zou het duren eer je waterblock daar last van ondervind? gezien er geen elektriciteit aan te pas komt is het een (zeer) trage corrosie, je zal mogelijks wel een kleur verschil zien eens een een laagje van een paar µm op ligt, maar dat ga je naar performance niet merken... Daarvoor moet de laag alu al minstens richting 100µm ofzo gaan, en dat zou mijn in ziens meerdere jaren moeten gebruiken en wie gebruikt zijn waterblok nou meer dan 5 jaar ofzo. (ik weet wel wie niet :sarc:)
 
Nou....ik weet het nog zo net niet. lees deze post maar eens.
Mixing Aluminum and Copper in a Waterloop
Een paar quotes:

They will react over time and the aluminum will be eatten away.
Lesson learned again.... don't mix copper with aluminum in a waterloop!

Just my 2 eurocents...
In de beginpost van die link staat ook duidelijk:

One waterblock was used for a few years in a copper only loop. The other block was used with aluminum for a few years.

Few years is meervoud. Dus zonder meer het proberen waard.
 
Zoals wwwicked zegt, dat is het effect na meerdere jaren. Bovendien bewijst die foto ook redelijk wat ik 'theoriseer', namelijk dat je block visueel inderdaad verandert omdat er een minuscuul laagje aluminium op komt, maar heeft het een effect op de prestaties? Ik heb nu wat verder gezocht, en de bij EN (electroless nickelplating, wat EK met hun vernikkelde blokken doet) is de maximum dikte die met met die techniek kan halen ong. 0.1mm, 100µm dik dus, maar de aangeraden dikte is tussen 10 en 20 µm. Dan is je block dus volledig verkleurd. Op die foto zie je echter nog duidelijk de kopperen kleur, de laag alu daarop ligt dus een heel stuk onder die 10µm, wss 1 a 2 µm. Naar functionaliteit kan je dus eigenlijk best alu en koper in dezelfde loop draaien, alleen zal na verloop van tijd je blok inderdaad minder glimmen, maar bij zijn blok kan je het koper toch niet zien, dus zie ik geen reden waarom hij het niet zo mogen doen.
 
Had die gezien, maar die is zilver. Wanneer ik die zwart ga spuiten gaat dit ook ten kosten van de warmte afgifte.

Maar de verkoper op HF heeft er 2, de tweede had hij niet aangeboden aangezien hij de bevestigingsbeugels niet compleet had.
Heb dus binnenkort 2 zwarte ;).
 
Wilde alleen ff aangeven dat er wel een risico aan kleeft, maar ach...met jou snelheid van hardware upgrading, dan red je dat idd niet. :p
Maar overall gezien is een Al-Cu geen beste combinatie, maar of dit dan in een WC-loop veel uitmaakt is idd af te vragen. (De opname van warmte neemt overigens wel wat af, al dan wel of niet meetbaar).
En puur autokoelvloeistof? Gewoon een anti corrosie middle gebruiken icm water, geeft betere prestaties :)
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
dark viper zwolle [INACTIVE] XSPC Passive Aluminium Reservoir 150mm onder delen gezocht Gevonden 0
Freddy Coolforce CF Aluminium Cableclip / combs HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
Sparky xspc raystorm aluminium bracket HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
88Gamer88 Korrel schema aluminium ? Cases en Modding 12
webdesigner Aluminium plaat zagen met een lintzaagmachine ?? Cases en Modding 12
Freddy [IN-ACTIVE] Grote sticker vel met RVS / geborsteld aluminium kleur Gevonden 5
R Plastic button paneeltje nabouwen van aluminium Cases en Modding 5
Fall3n Switch Modden en Aluminium zagen Questions Cases en Modding 8
Freddy HighFlow Casebadge, Black/Aluminium: Coming soon... HighFlow Computer Cooling Shop 30
Demolisher Aluminium lassen Cases en Modding 5
D Frontblende für aquadrive X4 Aluminium schwarz HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
D aluminium? HighFlow Product Suggesties en Nieuws 25
D Veel bubbels in reservoir na installeren niewe pomp Waterkoeling 3
X Problemen met pomp reservoir (3 nieuwe pompen op 1jaar?) Waterkoeling 1
Slader cyclone bij singularity reservoir Waterkoeling 2
E Raijintek RAI-R20 reservoir HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
W Nieuwe setup, welke pomp en reservoir? Waterkoeling 1
D reservoir pomp top vraagje bij me eerste build Waterkoeling 4
J 1st time waterkoeling; Fitting t.o.v. tubing size & custom waterkoeling reservoir maken Waterkoeling 3
R Bevestiging van mijn pomp/reservoir combo Waterkoeling 2
N [VERKOCHT] 2x Swiftech Micro Reservoir Verkocht 1
anub1s18 Singularity Computers Protium Reservoir Tube Replacement 100mm? HighFlow Product Suggesties en Nieuws 7
Jason Corsair Hydro X Series XD3 RGB Reservoir / Pump Combo HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P hulp nodig met plaatsen reservoir Waterkoeling 10
ShockRaver [Te Koop] BarrowCH Boxfish series Acrylic Square Digital RGB Tank Reservoir 150mm - Black Verkocht 1
Jason Corsair Hydro X Series XD5 RGB Reservoir / Pump Combo - 250ml HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Singularity Computers Protium 150 D5 – Reservoir Combo HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
G Alphacool Pump DDC-1T + 5.25 Reservoir Combo Verkocht 0
P Shuim bubbels in reservoir Advies Waterkoeling Setup 2
anub1s18 er drijft iets in mijn reservoir en ik kan het niet echt identificeren als should not care of slecht Waterkoeling 2
Freddy Singularity Computers Resonance, Reservoir Pump Combo / Distribution Plate HighFlow Product Suggesties en Nieuws 7
the_cyberspace Bitspower DDC TOP Reservoir Adaptor Digital RGB (Acrylic) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
M Barrow reservoir (Lian Li O-11 Dynamic) advies Waterkoeling 5
M nieuwe pomp koppelen aan Bitspower Water Tank Z-Multi 150 reservoir Advies Waterkoeling Setup 3
Freddy Touchaqua XYZ Reservoir / Pump Combo with built in Flow Meter HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
M Advies gevraagd voor 2 de reservoir Waterkoeling 2
S Reservoir D5 mod Waterkoeling 11
Freddy Alphacool Eisbecher Helix Reservoir Series HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Enola Reservoir uitbreiding/vraag voor EKWB predator. Waterkoeling 4
Hightower Diepte ek ddc reservoir Waterkoeling 3
I Montage reservoir phanteks enthoo pro Waterkoeling 2
M monteren van reservoir Waterkoeling 3
S Magicool pomp Reservoir tube vervangen Waterkoeling 4
Hightower (gevonden) Bitspower reservoir klem Gevonden 5
W Welke Pomp/Reservoir Waterkoeling 4
Anchorite EK Reservoir vullen. Waterkoeling 6
K Fittingen, reservoir en pomp mounts. Waterkoeling 12
P Red Harbinger Fmj Series reservoir cover HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
bundymania [Bundymania User Review] Alphacool Eisbecher DDC 150mm Reservoir [deutsch] HighFlow Product Reviews 0
J witte aanslag in monsoon reservoir na 1 maand? ? Waterkoeling 6

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan