• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

[CIP] The Quaternion Project

baretsu

Member
The Quaternion Project

Gegroet beste medeflowers!

Neen, hij is niet dood maar gewoon erg veel met andere zaken bezig geweest zoals een nieuwe woning, een nieuwe job … maar na een jaartje kruipt het modden waar het niet lopen kan en ben ik toch weer begonnen met een nieuw projectje: The Quaternion Project!

Vanwaar de naam? Quaternion betekent (naast de mathematische betekenis) eigenlijk “een set van 4 personen of voorwerpen” en gezien het hier om een server met vier processors gaat en ik vond dat het wel lekker bekte, heb ik dit als projectnaam gekozen.

Het zal echter een relatief korte maar intensieve mod worden want de “server” zou op 21 april als demo machine moeten runnen. Best mogelijk dat ik achteraf nog een en ander verder afwerk of verander maar voorlopig blijft het bij de huidige plannen. Pas het voorbije weekend begonnen dus wordt even stevig doorbijten!


Doel van de mod

Dit is er eentje in opdracht: het gaat hier voor één keer niet om een supermachine samen te stellen, dan wel om een voldoende krachtige server te bouwen met relatief ‘oude’ en betaalbare componenten voor demo doeleinden. De server moet voldoende bling (doch niet overdreven) hebben en bovendien vrij stil kunnen werken gezien deze ook op beurzen en bij demonstraties zal gebruikt worden. Spijtig genoeg kwamen de componenten slechts druppelsgewijs binnen en rest er dus alvast weinig tijd voor de effectieve mod … doorwerken dus!

Hardware

CM Stacker 810 (server edition van de CM Stacker)
Moederbord: Tyan Thunder K8QS Pro S4882 - Quad Opteron Socket 940
Processors: 4 x AMD Opteron 880 Dual Core 2.4 GHz
Geheugen: 16 x Micron 1 GB PC 3200 ECC REGistered Server Ram
Harde schijven: 2 x Western Digital 1.5 TB SATA-II in RAID 1
DVD: sony optiarc ad-7670s slim
Voeding: Silver Power 850W (want moest 2 x 8-pins processor connector hebben)


Koeling

CPU block: 4 x EK-Supreme LT AMD - Plexi
Radiator: XSPC RX360 Black
Pomp: Laing DDC-1 MCP350 12V
XSPC Laing DDC Acrylic Top
Reservoir: Aquacomputer Aquatube G1/4 Delrin White
Fans: 9 x Cooler Master 120MM LED 1200RPM
1 x Coolink 80mm ultraquite Fan
Slangen: Feser Tube UV - HighFlow - 3/8 ID - 1/2 OD - BLUE
Temp sensoren: Aqua-Computer Temperature Sensor Inline 1x G1/4 ID 1x G1/4 OD
Fan Controller: Aerocool Touch 2000


Genoeg gepraat echter, tijd voor ACTIE!

Laten we beginnen met de CM Stacker 810 … dit is bij mijn weten de enige (normale, non-server) tower case die standaard dit gigantische bord kan herbergen. De SSI MEB form factor meet immers 16”x13” (zo’n dikke 33 op 40 centimeter dus!) en de gaten komen ook al niet overeen met enige ATX-verwante vorm. Gezien het gewicht is een stevige tray (de 810 is gemaakt in 1,5 mm staal!) zeker geen overbodige luxe.

De zoektocht verliep vrij stroef gezien deze versie (dus niet de STC-T01 versie) eerder zeldzaam is en de eigenaars niet meteen afstand willen doen van hun ‘kastje’. Uiteindelijk eentje gevonden nabij Venlo en dus de hele trip gemaakt om ze te gaan oppikken.

Gezien de kast (vooral front en top) mij niet echt bevallen … strippen maar!

Zo zag ze er uit:

image001.jpg


Beetje gestript top en front er uit:

image002.jpg


Van bovenaan:

image003.jpg


Tijd voor het echte werk!

Randjes onderaan weg slijpen om plaats te maken voor een tussenplaat:

image004.jpg


En de verschillende platen zagen …

Ik heb een paar maand geleden voor een prijsje (25€ per stuk) een aantal metallic gelakte aluminium platen van 2m op 1m en anderhalve millimeter dik op de kop kunnen tikken. Dit aluminium is echt van prima kwaliteit (in ieder geval veel harder en sterker dan die platen uit de doe-het-zelfzaak) en mooi, gelijkmatig gespoten met stevige lak. Dat scheelt alvast heel wat tijd voor de verdere afwerking!

De bedoeling is bovenkant en front uit één stuk aluminium te maken (geplooid dus) en vanbinnen zowel de bodem als de bays af te schermen met platen. Maar foto’s zeggen natuurlijk een pak meer!

image005.jpg


Nog steeds dezelfde manier van zagen: met een decoupeerzaag (met speciaal zaagje voor aluminium) en langs een lange rechte lat (ik gebruik er de aluminium waterpas voor). Steeds volledig recht en geen werk meer aan achteraf!

image006.jpg


Mijn oude, getrouwe metgezel!

Alle drie de platen worden gezaagd:

Plaat 1: de bovenkant/front plaat

image007.jpg


Plaat 2: de bays stealth plaat

image008.jpg


Met dank aan mijn trouwe helper … waar kinderen al niet goed voor zijn!

image009.jpg


OK, platen gezaagd … nu even de buitenplaat plooien:

image010.jpg


Binnenkant een beetje ingeslepen zodat er makkelijker een hoek van 90° kan gemaakt worden.

image011.jpg


Done! Op de kast geeft dit echt meteen al een mooi resultaat!

image012.jpg


Wat een rotontdekking! Bij het weghalen van de tape blijkt er achteraan een gaatje in de plaat te zitten! Oh wel, zal dan maar voor vijzen dienen, pas ik wel aan in het design.

Kast ziet er in ieder geval meteen een stuk strakker uit! Omdat het plooien de verf op de naad een beetje 'opengetrokken' heeft, heb ik besloten het randje in een hoek van 45° af te vijlen ... blijkt nog een heel mooi resultaat te geven ook!

image013.jpg


Ook de binnenplaten blijken mooi te passen:

image014.jpg


Dankzij het slijpwerk in de kast, past alles nu mooi in mekaar. Tijd om te beginnen met de nodige gaten te boren in de platen …

image015.jpg


Er gaat wat mij betreft nog steeds niets boven een goede klokboor … en ‘toevallig’ heb ik deze in de juiste maat voor een 120mm fan … komen er aardig wat in dus gelukkig maar!

image016.jpg


Zeg nu zelf, daar kan geen dremel tegen op (of je moet héél lang en goed willen vijlen natuurlijk).
Daarna een gat maken voor het reservoir. Hier heb ik geen gepaste maat voor maar wel een ander leuk speeltje … snijdt zo door het aluminium!

image017.jpg


Werkt ook erg goed … perfect fit met de top van het reservoir!

image018.jpg


Nog even twee gaten boren voor respectievelijk de power en de reset button … we kunnen toch onmogelijk die lelijke dingen van Cooler Master zelf gebruiken he!

image019.jpg


Of met de buttons er in (hier was wel veel vijlwerk aan want mijn grootste metaalboor was “slechts’ 14mm):

image020.jpg


Tijd om de front aan te pakken! Bedoeling hier worden drie fan holes voor de radiator die verticaal in de drive bays komt. De techniek is nu onderhands wel duidelijk dus meteen even een foto van het eindresultaat:

image021.jpg


Of het eindresultaat van een weekendje zaag-, slijp en vijlwerk:

image022.jpg




Ook aan het moederbord werd al wat werk verricht!

Het 'bordje' as is:

image023.jpg


En de vier CPU blocks:

image024.jpg


Ik heb bewust voor deze blokken gekozen omdat ze ten eerste betaalbaar zijn, ten tweede erg weinig restrictief zijn (belangrijk gezien ik een lichtere pomp heb gekozen omwille van het geluidsniveau) en tenslotte ook nog eens zeer goed presteren (prijs/kwaliteit gezien).

Had ik al gezegd dat dit bord echt wel reuzegroot is? Een kleine vergelijking ...

image025.jpg


Probleempje met de meegeleverde vijzen en veren: deze zijn wat lang gezien de slangen hier net over moeten gaan ... oh wel, inkorten dus!

image026.jpg


Zo past dat mooi!

image028.jpg


En met alle vier de blokken geïnstalleerd:

image027.jpg


Beetje 'bling' met UV-actieve slangen en UV-groene veren er rond:

image029.jpg


En dan de radiator: de beste die je kan hebben als je met (erg) trage fans wil werken: de XSPC RX360. Door zijn lage vin-densiteit super geschikt voor deze fans dus!

image030.jpg


Weer de nodige bling met uitschakelbare leds:

image031.jpg


Even ook nog de fan controller onder handen nemen: gezien sound of USB van weinig belang zijn en gezien de beperkte ruimte die ik over hou in de kast, heb ik eigenlijk enkel het schermpje nodig.
In twee stappen van dit ...

image032.jpg


... naar dit:

image033.jpg


en tenslotte dit:

image034.jpg


Wordt garantie super eens ingebouwd in de front!

Voor de volledigheid uiteindelijk nog even de pomp met top:

image035.jpg


en

image036.jpg


Zo, als beginpost kan dit in ieder geval al tellen. Vandaag heb ik nog wat werk verricht maar gezien ik de foto's nog op de PC moet zetten en verkleinen en gezien het late uur (wat wil je na zo'n post!), zal dat iets voor morgen worden!

Tot dan,

Baretsu
 
Laatst bewerkt:
Je hebt een leuke verzameling gereedschap staan daar! Ziet er zeer goed uit! Mooie fancontroller ook!

Je mobo is idd HUGE! Ben benieuwd hoe het geheel eruit komt te zien! Hoe ga je de onderdelen die niet onder water staan van frisse lucht voorzien? Of komt in dat tussenschot nog een gat voor een fan?
 
Damn, mega moederbord. Ubercoole stacker (ik vind deze stacker nog de mooiste van allemaal. Waterkoeling 4 cpu blocks. Hmm, is er een reden om dit NIEt te kijken? :p

Mooi werk! Btw, hoe wil je dat moederbord monteren?
 
Je hebt een leuke verzameling gereedschap staan daar! Ziet er zeer goed uit! Mooie fancontroller ook!

Je mobo is idd HUGE! Ben benieuwd hoe het geheel eruit komt te zien! Hoe ga je de onderdelen die niet onder water staan van frisse lucht voorzien? Of komt in dat tussenschot nog een gat voor een fan?

In het tussenschot komen 2 x 120mm fan in het bovenste gedeelte (naar het mobo toe dus) en 1 x 80mm fan onderaan (naar de HDD's en voeding toe dus). Verder zitten er dus ook nog bovenaan 2 x 120mm fan en achteraan nog eens 2 x 120mm fan. Bovendien wordt de voeding ondersteboven gemonteerd en komt in de onderste plaat een gat van 140mm voor de voeding.

Bord wordt dus in zijn geheel omgeven door 6 x 120mm en 1 x 140mm fan ... dat zou het ongeveer moeten doen :)
 
Eventjes van de middagpauze gebruik maken voor een korte update van het werk van gisterenavond!

De hele bovenkant moest er uiteraard uitgeslepen worden om zonder verdere problemen de fans, power & reset button en het reservoir te kunnen plaatsen. Eventjes aftapen en slijpen maar!

image037.jpg


Had ik al vermeld dat die top uit 1.5mm staal bestaat? En dat er op sommige plaatsen achteraan 3 (drie!) platen aan mekaar bevestigd zijn? Dat maakt dus 4.5mm staal ... arme dremel (en arme oortjes, zo'n lawaai) toch :)

image038.jpg


En dan zonder de tape:

image039.jpg


OK, so far so goed! Dit moest uiteraard niet al te proper gezien de topplaat deze volledig overdekt, met een speling van een centimeter links en rechts.

Tijd voor het touch panel dan: gezien dit rechtstreeks in de front wordt ingebouwd, moet dit wél heel proper en precies gedaan worden. Het moet ook hoog genoeg geplaatst worden gezien hieronder (tussen het touch panel en de radiator in dus) de slim DVD moet ingebouwd worden. Ik heb bewust voor de Optiarc AD-7670S Slim gekozen gezien de geringe afmetingen en het slot-in mechanisme. Zo hoef ik in de front enkel een relatief fijne slip maken om DVD's te kunnen laden (weet nog niet of ik ook de button ga uitsnijden, kan in principe ook via 'eject' commando). Maar goed, eerst het touch panel uit halen dus:

image040.jpg


En bijgevolg nog eens een shotje van waar ik nu juist sta:

image041.jpg


To be continued!
 
Zeker mooi! ben benieuwd wat dit zou doen met 3dmark cpu test en dat soort dingen... maar is 1 360 rad niet wat te weinig voor 4 processors ?

Moet ruim voldoen ... die RAD kan ongeveer 1000W heat aan, de volledige warmte-afgifte zal ongeveer 440W bedragen. Je zal er niet tot het laatste (of laagste) graadje mee afpitsen maar gezien hier absoluut geen OC zal gebeuren, mag er zeker geen probleem zijn. Ter vergelijking: 1 GTX-295 geeft bij de minste overclock even veel warmte af als 3 van deze processoren :)
 
Misschien een domme vraag. Maar hoe ga je dat mega moederbord monteren? Het lijkt me geen ATX ;)

Zoals je al in de intro kon lezen:
"Laten we beginnen met de CM Stacker 810 … dit is bij mijn weten de enige (normale, non-server) tower case die standaard dit gigantische bord kan herbergen. De SSI MEB form factor meet immers 16”x13” (zo’n dikke 33 op 40 centimeter dus!) en de gaten komen ook al niet overeen met enige ATX-verwante vorm."
 
Zoals beloofd alweer een update (tja, ik heb nu niet bepaald veel tijd over he).

Eerst en vooral de gleuf van de DVD zagen ... dit moet echt fijn werk zijn en er mogen zeker geen scherpe kantjes meer aan zitten ... het resultaat na het nodige zaag- en vijlwerk:

image042.jpg


Dus uiteindelijk wordt de front:

image043.jpg


Nu het slijpen, vijlen, zagen en boren van de buitenplaat stilaan ten einde loopt (enkel nog de gaatjes boren voor de fans en de bevestigingsvijzen om het geheel vast te zetten), is het tijd om verder te gaan met de binnenkant. Allereest de gaten geboord met de klokboor, vervolgens nog eens die snijboor bebruikt voor het kleinere gat onderaan:

image044.jpg


Geef nu toe, werkt toch ook mooi, niet?

image045.jpg


Het geheel even op zijn plaats gezet ...

image046.jpg


Ook het onderste gat komt mooi uit:

image047.jpg


En dit is dan het resultaat van alweer een avondje stevig doorwerken (de nodige gaten voor de fans van de bay-plaat zijn nu aangebracht en ik heb er alvast even een fan opgezet zodat je een beter beeld krijgt van het eindplaatje) :

image048.jpg
 
Weer netjes uitgevoerd, ik vraag me enkel af waar je de HDD's gaat plaatsen, aangezien dit een server is verwacht ik opslag met tonnen :D
De harde schijven komen dwars voor de voeding te zitten en worden beperkt tot 2 x 1.5 TB in RAID1. 1.5 TB is ruim zat voor een demonstratieserver natuurlijk :) Je zal de bovenste trouwens kunnen zien want er komt een plexi venstertje in de bodem stealth plaat (net zoals een gat van 140mm voor de omgedraaide voeding).
 
De harde schijven komen dwars voor de voeding te zitten en worden beperkt tot 2 x 1.5 TB in RAID1. 1.5 TB is ruim zat voor een demonstratieserver natuurlijk :) Je zal de bovenste trouwens kunnen zien want er komt een plexi venstertje in de bodem stealth plaat (net zoals een gat van 140mm voor de omgedraaide voeding).

Da's wel leuk, iets zegt me dat daar eigenlijk ook wel 3 HDD's passen :D
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
S [CIP] ----- Parvum Toxic ----- Gallery & Build Logs 14
k.3nny [CIP]Aciddreams Gallery & Build Logs 11
tijgervarken [CIP] "Night Shades" mod by Tijgervarken Gallery & Build Logs 46
S [CiP] DeskMod by Solidseal Gallery & Build Logs 11
vincent [CIP] Frits Gallery & Build Logs 43
vincent [CIP] gemene machine Gallery & Build Logs 38
PasLis [CIP] Merlin SM8 Gallery & Build Logs 7
alain-s [CIP] Eden Gallery & Build Logs 55
Zwelgje [CIP] Kweet niet Gallery & Build Logs 90
ProAce [CiP]Nice Soil Gallery & Build Logs 23
Sw333t [CIP] Nebula RGB Gallery & Build Logs 20
toosgrandioos [CIP] TG Mods - Powermac G5 Gallery & Build Logs 4
ProAce [CiP] Server Case 2.0 Gallery & Build Logs 12
S [CIP] Reactor Meltdown Gallery & Build Logs 99
kier [CiP] Corsair Carbide MbK Gallery & Build Logs 35
Ianovski [CIP] the Cube Gallery & Build Logs 40
S [CIP] Pro-Bit Gallery & Build Logs 0
S [CIP] The eYe Gallery & Build Logs 26
N [CiP] Coolermaster E-Lite Mini Itx Gallery & Build Logs 2
M [CIP] FraG Gallery & Build Logs 12
88Gamer88 [CiP] The Black Mozart Restyle Gallery & Build Logs 68
E [CIP]The Hardest Ever Gallery & Build Logs 8
Timmeh [CIP] Billyboekenkastmod Gallery & Build Logs 11
kier [CiP] MCE MbK Gallery & Build Logs 23
Ianovski [CIP] Shirokuro Gallery & Build Logs 38
alain-s [CIP] Bel Air Gallery & Build Logs 112
DieHard [CiP] The Devil's Den Gallery & Build Logs 33
kier [CiP] Caselabs Magnum M8K Gallery & Build Logs 120
Meelobee [CiP] Project pǝʇɹǝʌuı Gallery & Build Logs 310
alain-s [CIP] CM Silencio Limited Edition Gallery & Build Logs 56
kier [CiP] Silencio 550 MbK Gallery & Build Logs 24
T [CIP] Storm Trooper Gallery & Build Logs 24
Mexel Gezocht voor een CIP Advies Waterkoeling Setup 1
wâldpyk [CIP] wâldcase antec 900 Gallery & Build Logs 31
R [CiP] The Black Panther Gallery & Build Logs 13
wâldpyk (CIP) antec p180 rasta style Gallery & Build Logs 14
ChrisdeW [CIP] Chrubus Gallery & Build Logs 105
G [CIP] Black Mythical TJ07 Gallery & Build Logs 62
wâldpyk [CIP] think pink Cases en Modding 23
tomcatt [CIP] Little HD Gallery & Build Logs 6
R [CiP] green antec 1200 Gallery & Build Logs 19
iSP Project muziekstreamer Gallery & Build Logs 11
ThomasJS Project SteelOak Gallery & Build Logs 23
Bl4ckj4ck666 Project Antec P120 crystal Gallery & Build Logs 22
Mannekino Custom loop kerstvakantie project in O11 Dynamic XL voltooid met Direct Die cooling voor een 9900K Gallery & Build Logs 9
Tath Project D Gallery & Build Logs 91
tijgervarken Project Ti[ger]tanium Gallery & Build Logs 1
Silversurfer Even voorstellen: Project Silversurfer Evo Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 1
M mindwarper - Chris - AMD Ryzen 3000/5000 Project Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 4
iSP Geschikte waterkoeling cpu bracket gezocht voor project Overige Koeling 7

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan