• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Project muziekstreamer

iSP

Active member
Nu jaren in the making/planning maar als het zo ver zou zijn zou ik eens posten, dus hierbij.

Zo'n 20 jaar alweer heb ik een HTPC setup; zo'n beetje gelijk op met Windows XP MCE wat ik de loop uitgebouwd is van hobby tot dagelijks gebruik. Ik kijk hiermee TV via Ziggo en kan opnemen zonder reclames, vooruitspoelen maar ding doet ook blu-ray playback en de hele bende. Tegenwoordig zullen mensen zich nog afvragen of een app op een tv niet beter is maar voor mij werkt dit top. Totdat je ook muziek wilt streamen... Kodi is daar niet heel geschikt voor plus dan moet die tv aan etc etc... kortom ik wil al heel erg lang een streamer. Maar dan wel eentje die tussen mijn setup past.

Waarom?
Ik had de plek en het geld niet door te pakken plus moest ook noodgedwongen verhuizen van waar ik zat. Dit is echt heel ellendig geweest en iedereen weet dat je in deze periode amper een ander onderkomen kan vinden. Dit heeft bijna 5 jaar geduurd. De oplossing bleek helaas te zijn een andere baan te zoeken met ook meer uren en langere reistijd. Vooral de laatste twee merk ik nog altijd heel goed. Na dus deze vervelende periode en hopelijk deze bouwvak een aantal dingen hier opknappen wil ik dit project oppakken. Vrijwel alles is uitgezocht en ik kan jullie hulp goed gebruiken! Het zit nu eindelijk mee dus dit is ook voor mijzelf een klein cadeautje.


Wat heb ik nu?
Eerst over mijn setup hoewel op zich niks bijzonders hoor. Tijdelijke LG tv van marktplaats omdat mijn oude het niet uithield tot een verhuizing, een Streacom FC5 v1 (een van de beste HTPC behuizingen ooit als je het mij vraagt) op een Denon HEOS AVR. Die receiver ziet er niet uit maar dat ding is muziekaal... echt goede prijs/kwaliteit verhouding. In de uitverkoop gekocht voor zo'n 300 euro. Dat ding doet 4k 60Hz over HDMI2.0, helaas geen 2.1 en naast de afstandsbediening en geen knoppen op de receiver verder geen klagen. HTPC kan over CEC zowel tv als receiver aan/uitzetten voor naadloze samenwerking; veel betreden elke universele remote welke ik geprobeerd heb. Deze is er uit gekomen omdat ik tot mijn verhuizing een jaren 80 tv/audio meubel had waar alleen lage stereo versterkers in konden samen met een CD spelertje ofzo. Pioneer en Yamaha low profile receivers gehad en met beiden echt veel issues gehad; die voedingen gaan makkelijk kapot en zijn dan financieel afgeschreven. Het gewicht zegt veel over een versterker/receiver en de Denon weegt meer dan sommige grotere.

AScPdKz.jpg
UbzvoB8.jpg

Links: voor de foto voor de vorm op elkaar gezet Rechts; inmiddels al 3 jaar een test setup

Dit is de door mij zo gewaardeerde FC5. Heeft mij jaren gekost een tweede te vinden. Inmiddels na aanschaf hem nog 2x op marktplaats gezien. Ze komen amper voorbij en vangen nog altijd 175 euro omdat... juist ze zo gewild zijn als case voor een streamer / cd ripper. Celeron met 8GB mem en een 2TB schijf. Beetje samenvoegsel van wat er in zat plus uitwisseling van wat ik had met al dat gehobby.

Nou van dat "gehobby" wil ik af en intussen al afscheid genomen van veel onderdelen. Dat kaartje linksboven is voor audio out en komt wel een keer een eigen post voor. Dat ding werkt beter dan de optical / coax / line out van een moederbord plus de streamsoftware (vaak linux gebaseerd) heeft daar vaak issues met moederbord chipsets. En oprecht zelfs in mijn test setup klinkt het echt veel en veel beter dan wat er standaard op een moederbord zit. Waarom toch deze case eruit? 1; het is leuk zelf wat te bouwen. 2; loop tegen de hoogte aan wil ik bepaalde dingen. 3; dat aluminium ziet er toch een beetje nèt niet uit. Ik heb een RVS koptelefoon versterker en dan is het wel obvious. Aangezien de HTPC al 12 jaar bijna mee gaat en upgrade na upgrade overleeft wil ik ook iets gelijks voor de streamer. 4. Die HTPC werkt zo goed dat er al jaren niks aan gebeuren hoeft.
 
Laatst bewerkt:
Eisen
Nou natuurlijk is er een wensen/eisen pakket

- 19" OCD breedte; afwijkend is geen porem
- Front of hoogwaardig aluminium of RVS
- Wil geen schroeven aan de voorkant hebben zoals je veel ziet bij (Chinese) DIY cases
- CD/dvd drive erin om CD's te rippen; helaas heb ik mijn huidige slot in kapot laten vallen :'(
- Liefste 1.5U; 1U is eigenlijk echt te laag en moet je veel consessies doen en 2U zoals niet nodig plus komt niet mooi uit. Waarover meer.
- Duurzaam; in de zin van geen belemmeringen bij hardware upgraden.
- Het moet betaalbaar blijven; in audio land is het echt heel makkelijk overal een premium voor te betalen; ik wil gewoon goed geluid.
- Behuizing dan wel CPU passief


Zoektocht (donor)case en/of fabrikant
Nou als eerste dacht ik een aan donorcase ; waarom niet gelijk een andere front ofzo op de FC5, of puur achterpanel? Nou ik wil geen losse powerbricks in de kast hebben liggen met bijbehorende kabel ellende en dan is deze te laag. Plus in de breedte met proberen binnen in kwam ik ruimte te kort wilde ik het doen naar mijn idee. Dus ondanks dat het mij gelukt is valt het af. De hoogte is net een beetje meer dan 1U.

Donorcase nummer duo welke kop het oog had was van een streamer; een Cambridge Audio 640H. Zie hier een filmpje;
Problemen; voeding (AC/DC) zit vast in een daughterbord op het DAC bord, met oudere standaard. Verdere probleem; de voorkant zit met een strip vast aan de voorkant wat je vaker ziet; wil je dan de voorkant vervangen moet je met een veel dikker blok aluminium/staal beginnen en dat kost! Dat is natuurlijk mits de front niet naar de zin is. Nou hierop zit ook een LCD; de ellende is die krijg je vrijwel nooit goed aanngestuurd laat staan de knoppen. In mijn HTPC dagen er heel wat tegengekomen met iMon voorop. Deze fabrikant is nu failliet en de software was al een drama en nu helemaal. De case was wel goed betaalbaar want kwam al exemplaren tegen vanaf 60 euro op marktplaats. Helaas spul te oud en kost echt veel geld om deze te verbouwen.

Dan de Weiss MAN301 https://weiss.ch/products/highend-hifi/man301/ en hoewel niet moeders mooiste doet ie een hoop dingen dingen goed. Wat je wel ziet is bijvoorbeeld nog firewire (!) op de achterkant en andere dingen waarvan ik denk; waar is dat goed voor? Bovendien wil je de prijs echt-niet-weten. Echt niet. Dit als donorkast is ondenkbaar. Plus zo veel custom bordjes dat bepaalde zaken vervangen lastig gaat zijn. Heel veel andere kasten vallen in de laatste twee categorieën; te duur omdat het van een bekend audio merk is of verbouwen in geval van oudere apparatuur kost het echt teveel.

Toen ben ik drie staalbedrijven gaan benaderen waar ik veel mee maakte vroeger. Helaas 0 op het rekest. Van niet meer voor particulieren willen werken tot geen capaciteit tot veel te duur tot het gewoon niet kunnen. Misschien hebben jullie nog ideeën over een bedrijf in Nederland die wel wil/kan. Dus gingen we maar eens op internet kijken.

Eerste fabrikant Schaeffer AG; eigen tool. Draak van een ding voor sommige zaken en aan de wat duurdere kant. Toch wil ik mogelijk gedurende de build wellicht toch gebruik voor enkele panelen maken van hun. Ze bieden ook silkscreening voor bijvoorbeeld het aangeven van functies bij uitgangen of een geprint logo op de voorkant in meervoudig kleur. Blijft op de optie lijst staan.

Dan in de wereld van zelfbouwversterkers zie je dit bedrijf veel terugkomen: http://www.modu.it/laveng.html Ze kunnen heel veel en kan er gewoon mijn Inventor en Autocad bestanden heen sturen; jaren terug al eens gedaan. Helaas konden ze mijn eerste ontwerp helaas niet maken. Wellicht post ik deze nog wel eens want dit was een veel "leuker" ontwerp. Waar ik de boel laat maken heeft meer prioriteit. Maar ik ben gaan ontwerpen met de maten welke ik heb mogen ontvangen van dit bedrijf voor hun range aan basiskasten. Laten we het erop houden dat ze lastig leesbaar zijn op enkele punten waardoor ik bij 3D assembly net niet lekker uit kom; het resultaat is er niet minder om en voor uitvoering zal het niks uitmaken.
 
Afweging basiskast
Nou dit is een moeilijke waar ik nog altijd over twijfel; huidige case is gebaseerd op de 2U versie van het volgende.

pesante_diss_10mm_interno.jpg


Meer op http://www.modu.it/pesantedeng.html (waarschuwing draak van een oude website)
Prijzen zijn goed en prima service. 10mm aluminium front! En optie met en zonder koelvinnen.
Dan komt het volgende dilemma; wil ik de CPU passief koelen zoals inde FC5 of niet.

- Maakt het zeker een 300E duurder door diverse zaken
- Minder interne ruimte.
- Tegenwoordig is een Celeron ruim voldoende (hoewel ik neig naar een AMD voor deze build), maar toen ik begon was dat wel anders. Helaas zijn de streamossen beschikbaar voor de raspi's nog niet wat ik zoek dus automatisch X86.

Maar ik heb wel deze gimmicks;
9HX64hp.jpg

pNYHWIr.jpg
YhMmq7L.jpg

En als mogelijk bevestigingsblok heatpipes, hoewel het een cpu/gpu block is (en ik er helaas maar 1 heb)

Tja in de loop van de jaren heb ik aardig wat "koopjes" gescoord op eBay/marktplaats; losse onderdelen kon je tot voor kort niet krijgen. Echt zo goed als niet. Streacom heeft een shop nu voor onderdelen waar ik wat besteld heb... kan mijn geluk niet op. Maar hier schrijf ik op een later moment meer over.


Schetsontwerp
Nou dan de plaatjes van wat basic schetsen met de variant zonder heatsinks. Gemaakt in een oude versie van Inventor waar ik nog van lang geleden een studentenlicentie van heb :D ;

fBQu3jI.png

fwagqr3.png

ozCTSqk.png

1qewa2s.png



Nu twee dingen;
Hulp nodig met waar laat ik met een draaibank een knop fabriceren, want de als expres boeren die ik op het oog heb stoppen er steeds mee. Voor de vorm;
iUNoMqS.png


En ja op het logo heb ik me uitgeleefd want normaal is "Less is more" nou ik vond het front nogal wat kaal. Zelfs het huidige ontwerp ziet er al beter uit denk ik in 1.5U. Ben er zelf allemaal nog niet zo over uit. lastige allemaal. Oorspronkelijk had ik dus een mooie "wedge" vormvan het front gemaakt maar dat bleek niet uitvoerbaar aldus Modu.

Ja het is dan wel geen waterkoeling maar wel mooi degelijk staalwerk waarvan je zou zeggen dit kan nooit zo moeilijk zijn. Nou er komt stiekem meer bij kijken dan je denkt en intussen heel wat onderdelen liggen, testsoldeersels en nog meer zooi en onderzoek gedaan. Kortom ik ben benieuwd wat ik uit de community terug krijg en kan ophalen!
 
wat wil je dat ik frees voor je?

Zit nog steeds te denken aan de wanden, wellicht front plate?
Weet niet tot welke dimensies je zo kan maar zal er nog een PM over sturen.

Intussen heb ik ook wat meer tekeningen gemaakt maar deze zijn slechts 2D, verkent wat er mogelijk is in 1.5U.
Heb ook nog wat nieuws binnen maar helaas door de verbouwing is het echt vervelend nu foto's te maken.
 
Schermafbeelding 2023-08-27 om 19.24.44.png

Zwaar bevochten resultaat van een weekendje proberen en eigenlijk zitten ze nèt verkeerd om.
Kon tot nu nog niet met plaatstaal tekenen en nu dus wel!

Voorkant kun je op deze manier netjes monteren, achterkant...
Mijn beperking zit erin dat een fabrikant kan niet zetten (gebruikt alleen maar hoekprofieltjes en een CAD tool waar ik niet uit kom) en de andere kan niet anodiseren/spacers plaatsen.

Heb wat andere opties welke ik nog overweeg alleen dan loop ik er tegenaan dat heel veel kleine pc's zoals Asrock DeskMini's of Intel NUC's, welke prima te upgraden zijn over tijd, een 19V laptop voeding gebruiken. Ik ben gebonden aan 5V+12V.

Dus de oplossing is halverwege!
 
De eerste grote post! Er zijn semi werkbare maten uitgekomen, wel na concessies welke nog altijd afgewogen worden.
Daarin ga ik jullie nog meenemen, maar eerst was er een bestelling binnen!

fdOXadQ.jpg

Power button!
Dat was snel China... snap het niet soms met een week en soms maanden.
Anyhow de maten waren gokken, wat erbij staat twijfel ik toch altijd aan en dit keer zo ook met goede reden.

Er stond 11x9,4mm nou de basis of retentie zo je wilt is inderdaad 11. Die 9,4 is dan weer niet te herleiden. De breedte is ~8,8mm.
Tikkeltje klein want ik zocht iets rond de ±10mm. Nu mag je me een mierenneuker noemen maar dit heeft direct invloed op de hoogte van het front; dit staat niet op een 2U kast. Tevens lijkt het front lijkt dikker te worden dan gepland door een hoogte van ~9,2mm (had dit 9,4 moeten zijn???) van de knop. Er zal dadelijk nog wel blijken dat er meer invloed heeft op de hoogte van de case. Dit is nu niet mijn grootste kopzorg. Nu had ik een knop op maat willen laten maken maar iemand met een draaibank die dit kan blijkt niet in mijn omgeving te zitten en de twee metaalbouwers welke ik ken haalden hun neus hiervoor op. Dat is de reden waarom ik maar in China besteld heb uiteindelijk.


Over naar het volgende hoofdstuk; muziek en dan specifiek de outputs;
MMyEZJI.jpg


Deze module komt ook uit China en kost maar 2 tientjes (!). Jullie hebben hem eerder gezien in mijn houtje-touwtje test setup van de afgelopen 3 jaar. Wat maakt dit nu zo speciaal zou je denken? Als eerste digital outs op moederborden zijn steeds zeldzamer plus deze kan afhankelijk van de module (die er op de foto niet op zit) links voorzien worden van een upgrade met support voor hogere resoluties dan moederborden aan kunnen. De meeste modules passen hier perfect op maar ik wil dat de USB naar binnen gaat en niet buitenom. Plus diegene die ik wilde paste dan ook nog eens niet door de hogere opticalport; deze heeft een extra montageoptie voor de backpanel. Aj. Nouja er was een duurdere optie;


Bbfin2y.jpg


Deze is 2x zo duur maar heeft naast een mooi zwarte PCB ook echte Neutrik sockets en WIMA caps. Wat zijn die outputs vraag je je dan af?
Van links naar rechts AES/EBU (32 bits 192 kHz) wat een gelijk aan coax is maar dan geaard. Dan dus de coax met eenzelfde support en identiek alleen dan ongeaard. Deze is vooral ooit ontworpen voor langere afstanden maar audiofielen beweren tevens dat het beter geluid geeft. Geen idee. Dan optisch met 24 bits 96 kHz support. In theorie kan toslink meer alleen praktisch is er geen support voor beter omdat het eigenlijk een open standaard is. Mijn receiver weigert weer 32 bits over coax terwijl het over HDMI weer wel kan... dus ook coax is niet gevrijwaard van limitaties.

Dan... denken jullie HDMI te zien. Goed en ook fout! Dat is i2s in een HDMI format. Oke en wat is i2s dan? Nou het protocol voor signalen hoe audioapparatuur intern werkt. Vat het op als 0'en en 1'en per kanaal en een clock signaal voor al die digitale variaties. Kortweg maar probeer het simpel te houden. Zit alleen op hele dure receivers en verwacht nooit zo eentje te hebben. Deze is vooral gelimiteerd door dat kaartje wat erop zit. In dit geval een Chinese Amanero clone met 32bits 384 kHz (!) en DSD512 support. Dat laatste mag je bij interesse zelf googlen.

Wat maakt dit specifieke kaartje nu zo goed? Nou misschien is het je opgevallen dat de clocks upgradebaar zijn! Dat is relatief zeldzaam, de originele kan dit niet heel makkelijk. Overigens zit er een leercurve op gebruik van firmware op de clones... inmiddels recent wel een stuk makkelijker. Wat doen die clocks? Nou velen roepen digitaal is digitaal dus daar zit geen verschil in! Alleen pak eens een goede CD speler en HDMI... speel dezelfde CD af... je hoort echt wel verschil. Nee niet perse in 'kwaliteit' en detail. Maar waar je het vooral in hoort is hoe de muziek vloeit... ofwel het ritme. Dat vloeit veel constanter met clocks. Iets waarop vrijwel altijd bezuinigd wordt behalve op de hele hele dure DVD/Blu-ray spelers met vaak dan ook weer support voor SACD's. Welke helaas nooit populair geworden zijn en ook op de PC niet werken jammer genoeg. Dus overal waar ik wat met clocks wat kan doen wil ik de invloed wel eens uittesten. Het geheel geeft een zekere rust in muziek, vloeit lekkerder, ritmischer... mij deed het denken aan hele degelijke jaren 80 Sony/Philips/Akai apparatuur. Ook niet zo gek want in die tijd is i2s uitontwikkeld.


Ok terug naar het ontwerp zoals het er nu staat.
Enkele van jullie riepen weer wat doe je moeilijk! Pak toch een oude versterker (2U) en verbouw die! Nou dan een hele lege front en dat is niet mooi. Koop toch gewoon DIY amp heatsinks! Nou dat had ik al lang en breed overwogen en hierbij schetsen;

Z9KqYYl.png


Als eerste; AutoCad FTW. Ik ben nu zo'n 2 jaar geen CAD tekenaar meer maar dit voelt nog steeds vertrouwt. Wat zien we hier?
Heatsinks van 245mm want als je 1.5U moet/wilt dan kom je op zo'n diepte uit. Deze zijn 60mm hoog. Wat is dan het probleem? Nou de kwaliteit van clocks hangt o.a. samen met de voeding en ik wil dus een lineaire voeding. Door de hoogte moet ik van 120 watt naar 60 watt vermogen. Is dit een probleem? Ja en nee. Ja dan moet je in deze moeilijke tijd zoeken naar low voltage spul en dat is in deze tijd lastig. Zal niet te veel in detail gaan maar de beste keuzes nieuw zijn;

En hiervan dan specifiek de i3-14100T (35 watt) hoewel jammer geen efficiency cores. Maar eigenlijk heb ik ook helemaal geen heatsinks nodig en kan ik ook passief koelen want zoiets bestaat ook;
Dan vraag je je weer af wat is hier dan weer mis mee? Nou ik wil als het ff kan ECC en een Intel NIC dus geen Realtek.
You can't have it al! Zeker wel, met AMD met een 5350GE en ECC mem heb ik het wel, alleen dat is 2,5 jaar oud en dan moet alles tweedehands. Buiten dat het al extreem schaars was. Even kijken met welke DDR5 low-end borden (DDR5 heeft basic ECC support (!)) uitkomen.

Zo zien jullie maar... alles houdt verband met elkaar en het is oprecht heel lastig.

Even terug... de diepte is ook weer een probleem, de module en ITX... 24,5 cm is gewoon nèt te weinig;

K5gR3SE.png


Hier speel ik met het idee hoeveel Neutrik sockets kan ik maximaal kwijt en liggend of staand (heb er minimaal 5 nodig) en maak ik de audio module als losschoefbare module of onderdeel van het backpanel? Belangrijker is dat de module interfereert met de PCI-e kaart waarvan velen weer van gaan zeuren waarom dat dan weer nodig is. Nou daar schrijf ik later nog wel over. Kortweg ik kom 1 cm diepte (!) te kort, of liever 2,5. Maar langer dan zijdes van 30 cm heb ik echt niet nodig. Lager dan 60 mm kan vanwege de voeding ook weer niet. De breedte is voor 60 watt geen probleem maar voor een 120 watt voeding wel.

Een voordeel is wel dat ik met een dergelijk profiel niet hoef te zetten, dan moet ik alleen een plek vinden waar ik kan anodiseren (of zelf doen maar liever niet). Ook ben ik met Bl4ckj4ck666 bezig om toch de CPU via de sides passief te koelen of dat ik zelf custom sideprofielen ontwerp.

Dan nog een schets met zoals ik het nu heb;
Jtm6xLF.png


Dit zit wel heel erg dicht aan tegen wat ik voor ogen heb en wat ik vooral kan gebruiken is advies wie wat waar kan maken want om nu half Nederland te gaan liggen benaderen...
 
Laatst bewerkt:
Update!
Nou ik kreeg de vraag gaat deze build nog wel door of afgeblazen? Er is achter de schermen afgelopen maanden in de spaarzame vrije tijd toch wel een en ander gebeurd! En er zit langzaam beweging in.

Als eerste zijn er een tweetal goodies binnen, met een groter verhaal dan je zou vermoeden voor zo iets simpels;

IMG_0749.jpg

Wat zien we hier? Nou een tray om een slimline laptop drive drive (slot in) in te mounten.
Wat is hier in eerste plaats nou zo bijzonder aan? Nou deze monteer je aan het front van de case / frontpanel en zweeft boven het mobo.
Ja versies die je vanaf onder monteert zijn er zat; die had ik van Silverstone zo los kunnen kopen en donorcases daarvoor zijn ook nog wel te vinden. Waarom kunnen die niet? Met 19" cases, en zeker als je de drive in het midden wilt hebben, interfereert dit met het mobo. Als je een beetje creatief denkt in de Autocads zie je dat. Dan zou de kast dieper moeten worden, maar daardoor ook meteen hoger... iets wat ik nu nèt niet wilde.

Wat is er verder zo bijzonder aan? Nou die krengen zijn zo goed als los niet te koop en zitten in weinig cases; donor case was bijna geen optie.
Inmiddels tweemaal op marktplaats een geschikte Streacom donorcase gevonden maar ze bieden zo hard op dat het vrijwel niet interessant meer is; deze zijn net een paar mm te laag intern en geven daardoor zo hun eigen problemen.
Deze hierboven is er één; omwille van de kosten had ik er twee besteld. Waar? Shop in de UK. reageerde die? natuurlijk niet! verscheepten die naar NL? Ook al niet. Via een veel te dure postbus-doorstuur-adres toch maar gedaan. Reageren dat ik er maar één heb gehad is er niet bij, en voor een 'splinternieuwe' is ie ook nog een aardig beschadigd. Wat heeft dat geintje gekost? 60 euro... Kun je na gaan hoe graag ik dit wil; cd's rippen was echt een must. Dit is heel lang de showstopper geweest. Net binnengekomen na openen topic en je kon je niet voorstellen hoe teleurgesteld ik tot eigenlijk was.

Maar toen; Streacom begon met een spare part webshop, en hé wat hebben ze daar?!
IMG_0746.jpg
IMG_0747.jpg

Deze komt in twee delen; en met een Eject button. Die wilde ik eigenijk niet gaan gebruiken.
Moet even kijken of ik deze moet modden (wegknippen) of kan laten zitten.
Was er aardig klaar mee en maar één besteld; ergens moet ik toch een beetje kosten besparen.
Neig toch echt naar deze te gebruiken =)


En verder...
Nou ik had aangegeven dat ik nog wat verdere ontwikkelingen had.
Inmiddels zijn er feitelijk geen problemen meer en eigenlijk alleen onbeschikbare pc hardware; die zullen zich gezien de tijd vanzelf oplossen geloof ik zo.

De profielen / heatsinks
Nou ik kwam eigenlijk steeds of breedte en/of diepte te kort nog voordat ik naar de hoogte kon kijken. Uiteindelijk twee opties gevonden; een hele krappe mogelijkheid tot passieve heatsinks (staan hierboven) of in Frankrijk een DIY case gevonden met hele goede zijprofielen! komt even duur +/- als je puur naar de kastoplossing kijkt. Kort had ik een optie voor de CPU block, want de mijne is te hoog, alleen ik kreeg daarop geen reactie terug helaas. En eigenlijk ben ik met hele mooie profielen ook content; zal deze waarschijnlijk binnenkort bestellen. Ja ze zijn duur voor wat aluminium maar ze hebben wel een dikke + in mijn "nice to have" lijstje welke ik ook nog had. Nouja hiermee denk ik probleem opgelost!

De hoogte (voor voeding)
Met de profielen staat ook de hoogte vast; goed ik moet ze bestellen om zo zelf te meten maar ik geloof de website wel. Voor de voeding heb ik wel een concessie moeten doen en zal voor mijn tweede keus moeten gaan. Geloof dat ik na een trucje nog altijd 2mm te kort kwam anders en dat was echt niet op te lossen. Daarom toch maar nog even de profieltjes nameten op een kleine hoop. Functioneel zal het weinig tot geen verschil maken in mijn mening maar voor de cleane look aan de binnenkant doet het wel wat.

Leverancier kastpanels
Had een goede leverancier in Italië; die doen alleen 1U en 2U kasten; de tussenmaat gaan ze echt niet toevoegen aan het assortiment. Dat is jammer want dan kon ik vrijwel alles laten maken bij één leverancier. Nu twee op het oog; de een kan niet zetten en doet alleen aluminium, de ander is heel erg duur maar kan alles op mobo studs na en anodiseren. Nou wilde ik gaan combineren en bij de eerste alvast een sample bestellen omtrent iets. Daarvoor wilde ik voor wat anders een testje laten produceren; helaas komt dat niet van de grond. Niet omdat het niet leverbaar is maar gewoon omdat de introductie zwaar tegenvalt met de verwachtingen en het geld niet waard is. Heb ingedachte om de mounting van de output module maar te bestellen en niet vast in de achterpanel te maken alsnog. Daardoor wordt het een echt upgrade module. Beste optie denk ik maar om toch door te pakken; wel helaas tweemaal dure verzendkosten.

Hardware
Nu ik niet meer passief hoef te mounten kon ik nader naar het mobo kijken; dit is nu het lastigst. Mijn enige absolute eisen is dat ze 12 volt aan moeten kunnen en een standaard formaat moeten zijn zodat upgraden mogelijk is. Of het nu een Atom wordt of een low voltage T cpu met passieve heatsink maakt mij weinig; hoewel absoluut liever AMD om een specifieke stomme reden. Een 2,5 GB nic staat zeer hoog op de wenslijst maar is niet perse de dealbreaker.

Voorwaarde; zeer hoge wens nieuw voor deze build. Heb een uitstapje naar tweedehands als optie gedaan met tegenzin; kom dan uit bij 3x AM4 bordjes welke nieuw niet leverbaar meer komen. Nouja die zijn steeds zo weg en de kast is toch nog niet klaar. Dit laat ik maar voor nu.

Nog overwogen om voor een Intel Nuc oplossing te gaan; die zijn 19v en nu door Asus overgenomen. moet maar eens kijken wat ervan komt. Ondanks dat ATX12VO de standaard is zie ik het weinig overal terug. Zo hoop ik nu van Asrock op de DeskMini serie alleen de DeskMeet is wederom 19v... afwijken van 12v is geen optie. Echt niet praat me niet om. Met ITX kan het prima. Over ITX.. mijn tweede keus met een Intel Atom is uitgelopen op een fiasco. Was blij dat Asus exact kwam met wat ik nodig had (met een minimaal minpuntje) maar bij de release bleek dat de 24 pins ATX connector zo dicht tegen de andere hoek dan normaal zit dat deze interfereert met de CD drive. En CD rippen is een must en laat ik niet los.

Als laatste
Maar er is meer! Amazing Mike! Zeker Steve! (wie dit nog kent mag het zeggen :p) Er is iets leuks onderweg! In de categorie "Als ik het toevallig tegenkom en betaalbaar is neem ik het mee" iets besteld. Zal wel even duren eer het hier is maar kijk ik naar uit! Release was één week geleden en kostte mij wat moeite; maar voor wie deze build kunnen waarderen zeker de moeite waard om te volgen. I promise!

En nu?Nou die profieltjes denk ik; daarvoor eerst even goed overdenken ik van die shop niks anders nodig heb. Ja oorspronkelijk wel maar dat is na alles een zeer lastige keuze. Zal ook een geval van dubbele verzendkosten gaan worden. Maar; na alles is een factory finish high end streamer gewoon mogelijk om zelf te maken!
 
SHOWSTOPPER
Helaas weer vertraging en zal nu goed moeten bedenken wat nu.
Dacht nog éénmaal checken welke van de 3 kasten ik moest bestellen voor de profielen dus wil de voedingen nog éénmaal checken op hoogte.

Idee was om over een a twee weken de voeding dan te bestellen.
Wat denk je? webshop failliet... optie drie ook niet meer mogelijk.
Zucht! Kom ik toch weer bij de Chinese sellers terecht met de vage shizzle.

Aargh wat baal ik hier van, op een geschikt moederbord na was nu _alles_ leverbaar...
 
Nou de boodschap is wel "fails perfectly" ... (voor nu)

De supplier welke ik wilde gebruiken die echt veel cases stockt speciaal voor audio spul;
KbM4sXu.png

Nu was er een case met intern 64mm ruimte en het was een gok binnen de opgegeven productie marge van +/-2mm, maar toch.
Dit is extra zuur want dit was eigenlijk DE escape, hoewel de case dan net iets hoger werd. Sinds gisteren niet/voorlopig niet meer leverbaar.

Ofwel ik heb voorlopig geen keuze in de case en ik kom weer bij mijn oude idee uit met de profielen.
Dan hier een schets waar ik tot nu toe mee gekomen ben;

dbxw4cf.png


De audio module onder in het midden; de voeding rechts tegen de koelvinnen aan.
De audio module moet eigenlijk ook nog naar rechts want deze interfereert anders, ironisch genoeg, waar op een mobo de sound outputs zitten.

De trafo is wederom het probleem; je hebt gewoon een bepaalde hoeveelheid koper nodig, ofwel het moet uit de hoogte of breedte komen.
Dan werken ze met standaard spoelen en maten waar dat koper omheen gedraaid wordt.
Zoals je kunt zien helaas net te breed, het aloude liedje.
"Maar het past toch?"... nou die optical drive zit ook nog in een bracket en dan past het niet meer.

Vanuit het mobo gekeken;
De boel spiegelen lost het probleem ook niet op want dan heb ik een probleem met de pico psu module.
Mobo traditioneel tegen de achterkant lost ook niks op; dan past de audio module niet meer.
Thin ITX? beschikbaarheid wederom zwaar problematisch en het mounten van de CPU straks nog meer.
STX? Asrock gebruikt dat veel en had ik op gehoopt. Helaas zijn zij ook dit jaar weer voor de intel deskmini's voor 19v gegaan;
LD0005966059.jpg
Waarom lukt het bedrijven wel dit in de markt te zetten in dezelfde formfactor? Custom PCB's... en ik wil over 5 jaar gewoon kunnen upgraden dus alles wat geen standaard volgt is een echte no go voor mij.

Dus ik ben even letterlijk out of options; uitgepuzzeld. Houd mij heel erg aanbevolen voor DIY boxes met een hoogte vanaf 50mm met of zonder heatsink.
Maar van uitstel komt geen afstel en een ander onderdeel ligt nu bij de douane!
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
ThomasJS Project SteelOak Gallery & Build Logs 23
Bl4ckj4ck666 Project Antec P120 crystal Gallery & Build Logs 22
Mannekino Custom loop kerstvakantie project in O11 Dynamic XL voltooid met Direct Die cooling voor een 9900K Gallery & Build Logs 9
Tath Project D Gallery & Build Logs 91
tijgervarken Project Ti[ger]tanium Gallery & Build Logs 1
Silversurfer Even voorstellen: Project Silversurfer Evo Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 1
M mindwarper - Chris - AMD Ryzen 3000/5000 Project Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 4
iSP Geschikte waterkoeling cpu bracket gezocht voor project Overige Koeling 7
Bokeh Bokeh - Ben - mijn monster PC project met RGB Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 11
Subarist [BIP] Project X | Scratchbuild | Gallery & Build Logs 0
Subarist | BIP | Project Subi | Personal Case | PCFixerLimburg Gallery & Build Logs 15
Subarist Subarist - Maickel - Project Subi Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 9
Rammstation Even voorstellen : Rammstation project: Rammstation Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 7
Dima Dima - Project: 7980xe Custom Loop Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 8
987Overlord 987Overlord - Paul - Project: Beest Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 5
vincent Project Back in busines Gallery & Build Logs 42
Kevin Kevin - Kevin - Project: Kraken Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 6
Hightower Project S Gallery & Build Logs 6
anub1s18 NZXT H440 project overkill Gallery & Build Logs 5
PasLis Project Car Gallery & Build Logs 29
vincent Project "vocht probleem" Gallery & Build Logs 9
Maarten/Pine Scratch-build ''Project Metallurgy'' Gallery & Build Logs 36
iSP [Gezocht] Simpel (goedkoop) ITX bordje voor project Gevonden 4
bunbun casemod project "red elegance" Gallery & Build Logs 11
Y Yodabear - Maikel - Project: LeBlanc Tower Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 5
C Corsair Crystal 570x Project 'Hot Rod' Gallery & Build Logs 0
C Sven Decommer - Project Blue-Ice Gallery & Build Logs 4
C Sven Decommer - Project Blue-Ice Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 1
P Project simply black & white Gallery & Build Logs 5
Maarten/Pine Project Cu - a watercooled PC desk Gallery & Build Logs 52
tijgervarken Project Black Matter Gallery & Build Logs 23
M Project reDefine R5 Cases en Modding 0
ProAce Project 303 Gallery & Build Logs 16
M [Build Log] Project Blueberry Apple G4 Cases en Modding 24
BeckModZ [Project Log] "Blue Morpho" Gallery & Build Logs 34
Demolisher Kodiak [Long term project] Cases en Modding 45
T Hulp bij budget waterkoeling project. Advies Waterkoeling Setup 2
T Hulp bij toekomstig project Waterkoeling 0
F Builg log Project Saber Gallery & Build Logs 4
bmawn [Project log] Project Dark Knightmare Gallery & Build Logs 31
FactoryDefaults Project Stormtrooper Gallery & Build Logs 30
2kPro [WorkLog] Project Scarlet|Ti Gallery & Build Logs 39
J Project minimal. Gallery & Build Logs 9
DBRichard Project Deadpool: Merc with a Mouth Gallery & Build Logs 41
S Project ICE - (custom PC Desk Build) Gallery & Build Logs 4
J Project - LiquiDesk Gallery & Build Logs 7
DutchMicro Project HighTech Slaapkamer. Overige Builds 26
BeckModZ [Project Log] "Parvum|Beast" - Semi Sponsored Build Gallery & Build Logs 63
ProAce Project Z by ProAce Gallery & Build Logs 14
tehurtaget [Buildlog] Project S235 Gallery & Build Logs 3

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan