• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Build Log: Umbra

Mmm, @Nils, hier doen de fotos het gewoon, ik heb nog nooit problemen gehad, post fotos op Photobucket en dan linkje, als het goed is moeten ze het gewoon doen.

De spiegel zit voor de intake fan, ja ik weet het, maar aangezien er toch waterkoeling komt lijkt het me geen probleem, als er maar lucht binnenkomt is het goed, hoef geen directe stroom ergens op te hebben. Sowieso ligt de spiegel op rubbertjes zodat hij bijn 7mm van de bodemplaat afligt, en hij bedekt niet exact de onderkant.

Ik weet dat de fotos van de laatste post wat slordig waren, overdag heb ik met compact geschoten, en savonds had ik slecht ligt waardoor ik langere sluitertijd had. (i dislike flash).

Verder nog een kleine update:

Vandaag stond, zoals ik al wel dacht, een witte bus bij mij aan de voordeur, drie keer raden, het was de TNT met het pakketje van Nils.

Hij heeft mijn naam alleen verkeerd geschreven.

IMG_0868.jpg


IMG_0871.jpg


In het pakketje vinden we:

15 zwarte fanconnectors:

IMG_0874.jpg


IMG_0875.jpg


50x M3x6 schroefjes:

IMG_0878.jpg


IMG_0879.jpg


50x 6/32'' schroefjes:

IMG_0882.jpg


Kabelklemmetjes (deze vallen mij achteraf wat tegen, ze zijn van plastic en ze zijn kleiner dan ik dacht:

IMG_0885.jpg


IMG_0886.jpg


En als laatste hebben we de benodigde sleeves:
50 meter 1/8 sleeve (zwart)
5 meter SATA sleeve (zwart)
5 meter SATA sleeve (rood)
3 meter 2/8 sleeve (zwart)
5 meter 5/8'' Tubing sleeve (zwart)

en natuurlijk alle bijbehoorde heatshrinks:

IMG_0888.jpg


IMG_0889.jpg


IMG_0892.jpg


IMG_0893.jpg


Dat was hem weer voor vandaag, ik heb eind juni nog 2 tentamens en ik moet nog 3 werkstukken inleveren, dus ik denk dat het verstandig is om maar even alles te laten rusten tot de 29e juni. ondertussen doe ik wat benchen en wat temperaturen meten. Jullie horen wel weer iets zodra ik wat updates heb.

Groeten Maarten
 
Hallo mensen,

Lang niet gezien, maar ik had het druk met school en met het weer van de afgelopen paar dagen gaat modden en bouwen ook niet super hard.

Ik zal voor jullie een gedetailleerde update even van de afgelopen 2, en een halve dag.

dag 0.5 (halve dag aan de build gewerkt)

Dinsdag na school, laatste tentamen zat erop, hoe beter je vakantie beginnen dan met je computer project dat al een dikke 2 weken stil ligt.

ik heb eerst mijn dagelijkse portie youtube filmpjes etc, gekeken en in tussentijd wat tests gedaan op mijn pc, om temps en benchmarks te krijgen. Helaas met de stock intel koeler wil het niet zo hard in de obsidian, 920, loopt op 3Ghz, en stressed haalt hij dan 67 graden, idle 32. verder de videokaart, deze loopt op stock en na een zware Heaven v2.1 benchmark, (30 frames average), haalt deze een oorverdovende 87 graden. letterlijk oorverdovend want ik werd gek van de videokaart koeler.

Maargoed dat maakt me nu niet zoveel meer uit eigenlijk, maar dat zie je zo wel :p.

Na de tests had ik mijn envelop van Nils gepakt en een fan, pomp om te gaan sleeven. het was lekker warm dus niet echt een pretje om dan ook nog met een heatgun te gaan blazen. Pomp heb ik eerst even onderhanden genomen. aangezien de fanconnectors me wel lukken, het was wat klooien en zoeken maar na 15 minuten was die toch van mijn duitsevlagkabeltjes ontzien.

IMG_0897.jpg

Workspace

IMG_0898.jpg

Tools for the job

IMG_0899.jpg

Pomp voor

IMG_0900.jpg


IMG_0907.jpg

pomp na

tweede was een noiseblocker fan, hier wilde ik ook tot aan het midden sleeven dus dat vergde wat meer moeite, maar opzich vind ik het wel geslaagd. niet helemaal perfect maargoed. 1tje was wel even genoeg (koste toch 20 minuten)

IMG_0912.jpg

fan na

als laatste had ik die dag wat getest met de tubing en de sleeves, dat is ook nog niet zo gemakkelijk want de sleeve gaat draaien wanneer je de compressions aandraait. :085:, na 2 pogingen had ik wel iets wat netjes lijkt.

IMG_0904.jpg

IMG_0905.jpg


Dag 2

Weer lekker tropische temperaturen, en dat is niet grappig als je een 450 euro kostende videokaart voor het eerst in je leven gaat waterkoelen, mijn goede vriend youtube lootste me door de stappen van stock koeler verwijderen. maar ik liep vast :S. 2 schroefjes wilde gewoon niet los en ze werden uiteindelijk dol. ik in paniek, want daar ging mijn idee van een watergekoelde videokaart. hier eventjes op forum om spoed hulp gevraagd, oplossingen als plakband aan de schroevendraaier, en tang gebruiken werkten niet, toen kwam de goude tip, dremmel :p. Ik heb er geen dus was wachten tot meneer de buurman thuis kwam.

Intussen heb ik mijn moederboard onderhanden genomen. alles lag onder de zooi, thermalpads heir en daar, schroefjes en standoffs van 3 verschillende blokken XD. Maar het ging best soepel. behalve de gare gele thermalpaste die asus heeft gebruikt op de north en south bridge. na een installatie van moederboardblok kom je er natuurlijk achter dat je de plasticjes van 1 zeide van de thermalpads bent vergeten XD. oftewel alles weer loshalen. nja goed na anderhalf uur zat alles er netjes op, cpu block ging makkelijk.

IMG_0916.jpg


IMG_0946.jpg


IMG_0945.jpg


IMG_0918.jpg


IMG_0922.jpg


savonds foto sessie gepland met moederboard, daarna doorgelopen met 450 euro in mijn handen naar de buurman, die heeft me geholpen met de 2 verstekelingen. toen vond ik het wel welletjes geweest.

IMG_0930.jpg


IMG_0927.jpg


IMG_0928.jpg


IMG_0929.jpg


IMG_0931.jpg


IMG_0943.jpg


IMG_0937.jpg


IMG_0932.jpg


IMG_0935.jpg


IMG_0939.jpg


Dag 3:

Opnieuw tropische dag, ben begonnen met het maken van mijn plank met wieltjes, na al die waterblokken is de kast toch een stuk zwaarder geworden, dus rollen is geen overbodige luxe.

IMG_0992.jpg


schuren, spuiten en schroeven en klaar is kees. toen block op de videokaart gezet, toen ik moederboard had gedaan was ik er al wel uit dat het zwart moest worden. dus plexi alleen nog even gemonteerd om te kijken hoe het zou hebben gestaan maar toch acetal als final gebruikt. met de GTX480 backplate. wou beginnen met de dvd drive maar dat ging ook niet door, omdat deze niet meteen wilde meewerken.

IMG_0955.jpg


IMG_0969.jpg


IMG_0986.jpg


IMG_0959.jpg


IMG_0956.jpg


IMG_0962.jpg


IMG_0968.jpg


IMG_0977.jpg


IMG_0978.jpg


IMG_0980.jpg


IMG_0989.jpg



Kort dagje en niet mega productief, maar moest mijn vader links en rechts ook wat meehelpen.

Dat voor deze update, wat er de komende weken nog staat te wachten is hetvolgende.

-waterkoel slangen trekken, en sleeven
-fans, sata kabels etc sleeven
-kijken naar voeding/ sleeven :S
-dvd speler stealthen
-overclocken
-benchen
-resultaten vergelijken

dus nog genoeg te doen, zaterdag ben ik weer op pad, want ik ga naar Fortarock in nijmegen, waarschijnlijk komen er weer wat music videos, en misschien ook nog een paar filmpjes van de build. voor de geinteresseerden die mijn tekst en filmpje ook lezen en kijken.

Verder voor de plaatjes mensen, komende tijd zullen er wat minder komen, aangezien er niet veel te fotograferen valt, misschien als ik de slangen erin heb zitten.

Voor vandaag was dit het even.

Fijne nacht nog, en houd het koel :D

Groeten Maarten
 
Laatst bewerkt:
Lekkere update !

Wat ik helemaal super vind aan deze build log is dat je het ontiegelijk netjes en overzichtelijk allemaal typt ! respect voor dat !

Ik heb er normaal geen zin meer in als ik 1 dag heb gekloot aan mijn pc en moet nog alles op ruimen :p

ontopic : je gtx480 loopt indd beetje krom hoop voor je dat het geen gevoglen heeft !
 
ik had het zelf ook al in de gaten, maar bij nader inspectie blijkt het niet de videokaart te zijn die krom is, maar is het gewicht van het waterblock hetgeen wat de kant van de powerconnectors schuin laat lopen, oftewel pci slot heeft wat speling. zal binnenkort voor de zekerheid nog maar een keer goed kijken maar ik heb geen enkel schoefje te hard aangedraaid naar mijn idee.

Groeten Maarten
 
Ik heb een setje Alphacool Cool cover schroevenset gebruikt.

Alphacool Cool Cover Schroevenset Black

past heel mooi bij het block en de zwarte fittingen, toen ik de blokken op het moederboard en processor zag wist ik gewoon dat het all black moest worden. daarom ook gesleeved slangen, en ook het rode stukje op het moederboard blok vervangen. Zit zwaar te twijfelen om de naam van de build nog aan te passen.

Bedankt voor jullie reacties, de pc is verre van klaar maar het begint ergens op te lijken

Groeten Maarten
 
Daar is weer een update, sorry dat het allemaal wat langer duurt maar ik doet het met dit weer allemaal wat rustiger aan en dan lekker een wat langere update over wat ik die week heb gedaan. voornaamste punt wat deze week aan de orde was is natuurlijk de slangen. alle waterblokken zijn geinstalleerd dus nu de verbindingen nog.

Voor alle mensen die denken yo gewoon knippen en aandraaien 1 uurtje werk en het is klaar. hier heeft het toch 2 dagen geduurt om alles naar zin in de kast te krijgen. 2 meter slang was percies genoeg en met de 5 meter slang sleeve kon ik ook maar net toekomen.

de sleeve wordt aanzienlijk korter na om de slang te zijn gedaan en om de compression fitting er goed omheen te krijgen zonder dat de sleeve gaat bol gaat staan, en niet te vergeten zorgen dat het niet gaat rafelen en dat hij onder de sluiting blijft zitten. Nja best wel wat gerommel allemaal.

de uiteindelijke oplossing die voor mij werkte was de volgende:
  1. Slang op maat knippen
  2. Sleeve zeker 3cm overlap aan beide zijden en dan afknippen (met langere stukken slang tot wel 10cm aan beide zijden).
  3. Sleeve om slang doen. aan beide zijden nog als het goed is 1 a 2 cm over.
  4. fitting aansluiting aan beide zijden over de sleeve en slang heen doen.
  5. Sleeve afknippen tot de rand van de slang
  6. eindjes van de sleeve nu pas boven de aansteker houden.
  7. en vervolgens kun je de slang installeren in je systeem, als het goed is zit de sleeve niet tussen de schroefdraad zowel moet je nogmaals de aansteker erbij houden om de sleeve in te korten.

Goed dat als spoed curses sleeven met compresions gebracht door Maarten.

Mogelijk behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.

Nu is natuurlijk de vraag wat zijn de resultaten?

Nou daar zijn ze dan:

IMG_1007.jpg


IMG_1008.jpg


IMG_1009.jpg


Ik ben zeker wel tevreden, voor jullie die niet de loop voor ogen zien kleine uitleg. Reservoir en pomp zitten aan elkaar, van de pomp gaat een slang naar de radiator boven in, vandaar gaat een slang achter de moederboard tray naar de CPU, van het CPU block een slang naar de rear radiator (die koude lucht naar binnen blaast), vandaar door naar de videokaart, die weer doorgaat naar het moederboard, om vervolgens met een riante boog achter de top radiator terug naar het reservoir te gaan.

hier een paar plaatjes van wat dingetjes die je hierboven niet zag.

Slang achter moederboard tray:
IMG_1012.jpg


eind van de loop, pomp en reservoir locatie:
IMG_1011.jpg


Om maar vast een aankomende vraag te beantwoorden:

"waarom loopt de sleeve niet door tot het reservoir?"

nou dit heeft 2 mogelijke antwoorden
  1. Als ik mezelf niet voor gek wil zeggen is het antwoord, dit heb ik expres gedaan zodat ik kan zien of er nog een goede flow is aan het einde van de loop, en ook om te controleren of de belletjes uit het systeem zijn, tevens is die mijn mogelijke drain-slang dus altijd wel handig als er niet tot het eind sleeve omzit.
  2. Het echte antwoord is wat meer genant, deze slang was de laatste die ik moest doen, en ik had nog genoeg sleeve opzich, na meten en links en rechts beide 10cm extra te hebben genomen blijkt het toch te kort te zijn. en het stukje wat ik overhield was ook niet lang genoeg meer (rest stukje was maar 30cm).

Al met al ben ik toch tevreden met hoe het eruit ziet en de voordelen die in antwoord 1 worden genoemd zijn zeker wel de moeite waard om een keer fout te knippen.

Verder met mijn verhaal:

Goed vond het toch allemaal wat irritant, de slangen in sleeve, leverde wat moeite met aandraaien van fittingen, dus ik heb ze om het half uur aan moeten draaien tot 4 keer toe voordat het niet meer vaster wou.
(klamme handen werkt ook niet even makkelijk)

toen alles naar mijn idee goed vast zat was het filling time. maar ik ga niet een pc van bijna 2500 euro zo vullen met water en opstarten. eerst de nodige voorzorgs maatregelen.

Halve keukenrol erdoor en ook even de voeding een by-pas gegeven zodat de pomp kan draaien zonder dat de pc werkelijk aanstaat.

IMG_1016.jpg


IMG_1014.jpg


na 5 uur draaien vond ik het wel welletjes, geen bellen meer in het systeem en geen natte keukenrol, ik was happy.

Behalve dat ik dit heb gedaan had ik ook eventjes de moeite genomen om wat kleine touches te doen, zoals deze. heeft geen verdere uitleg nodig hoop ik.

IMG_0997.jpg


IMG_0998.jpg


IMG_0999.jpg


Ook nog even wat korts over de fans, ik had nog 3 fans die ik moest sleeven, dat heb ik ook gedaan en om de bovenkant van de kast zo zwart mogelijk te maken heb ik nog een paar kleine truckjes toegepast. ik zou zeggen kijk zelf maar even.

IMG_1003.jpg


IMG_1004.jpg


IMG_1005.jpg


Ja, ik weet het niet gaan zeuren over schroefjes en washers, ik ga binnenkort sanitair rubbertjes halen (zwart) en de schroeven spuiten zodat het uniform zwart is.

Toen kwam het moment van de waarheid, gaat de pc het doen. kabels aangesloten, voeding aan en power-on.

mmm zwart beeld :hmm, eerst gedachtes waren K.T, wat is er nu weer mis. na mijn dagen klooien doet hij het niet meer. goed geen probleem moederboard geeft aan dat CPU het probleem is. eerste gedachte was heb ik misschien waterblock te strak gedaan? maar wat losser loste niets op.

Reset maybee? ook geen geluk. toen viel mijn oog op de 8-pin connector achter de rear radiator. mmmm die ziet er niet aangesloten uit.

EPIC FAIL XD

goed deze met veel moeite (zat op een moeilijke plaats maar met een pincet kom je ver) erin gestopt en voila, de pc start op.

Laatste waar ik jullie nog wat over ga vertellen is:

Drive stealthen:

daar ben ik vanavond aan begonnen, en ook dit ging niet zo soepel als ik dacht. puntje 1: bezel verwijderen was best lastig. puntje 2: afzagen van lian li bezel. puntje 3: het past nog steeds niet. want de dvd lade is te lang :011:.

Hier wordt aan gewerkt en als het niet lukt wordt het gewoon de standaard bezel. maar we zoeken eerst naar de oplossing:

ja, sleeven van de voeding puntje wat ik vergeten ben, om eerlijk te zijn was ik eigenlijk niet van plan om het zelf te gaan doen, het is een gepriggel en ik heb wat dingen geprobeerd maar dit eindigde in een faal dus mijn voorkeur gaat uit naar uitbesteding.

Oh, ja sorry mensen maar komen heel wat dingen in mij op XD, heb ook een week die ik moet updaten, maar met aanzetten van de pc merkte ik dat 2 top fans het niet deden, hier moet ook nog opnieuw naar worden gekeken.

De pc gaat nu definitief een nieuwe naam krijgen maar ben nogsteeds niet uit wat precies. iemand met suggesties, throw them in the group.

Hopelijk was dit weer genoeg leesvoer voor deze week en hebben jullie er van genoten.

Groeten en tot de volgende update:

Maarten
 
Die gesleevde slangen zijn strak geworden man! superwerk!

Normaal gesproken heb ik het niet zo op gesleevde slangen, maar met zo'n grote kast ziet het er gewoon prachtig uit!:033:


Ooh en voor het sleeven, wat dacht je van een 100% modulaire voeding? Dan gaat ten eerste je garantie niet verloren bij het sleeven.

Je kan dan met de connectors eindeloos proberen alles goed op maat/naar wens te krijgen met een crimp tool, draad en wat contacts.

Dat ga ik in ieder geval doen xD Uitbesteden vind ik maar niks, geeft toch geen zelfvoldoening?

En qua voeding, corsair heeft recentelijk de AX serie op de markt gebracht, maar er zijn of course nog meer 100% modulaire..

Just an idea..
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
J Build log my own dekstop desk Cases en Modding 31
XenoMorpH [Build Log] USS SULACO V2 Gallery & Build Logs 40
R [Build Log] Myvmcloud ESX WhiteBox Gallery & Build Logs 24
M [Build Log] Project Blueberry Apple G4 Cases en Modding 24
R First watercooling build log old school pc Gallery & Build Logs 7
D The First One build log Gallery & Build Logs 29
BeckModZ [Project Log] "Parvum|Beast" - Semi Sponsored Build Gallery & Build Logs 63
H [Build log] "first time" Gallery & Build Logs 23
Monster Build Log SteamPunk Ugly Drum Smoker BBQ Overige Builds 14
T Haswell's Nightmare [Build Log] Gallery & Build Logs 1
CDA441 Build Log: D Desk Gallery & Build Logs 13
K Build Log: Coolermaster ATCS 840 Gallery & Build Logs 36
R Corsair 600T SE White - Build Log Gallery & Build Logs 37
Dark-NighT Dark en Klets Dual build Log Gallery & Build Logs 18
Deleted_User_Z zer0's build log Gallery & Build Logs 152
N White Salvation Build In Log Gallery & Build Logs 64
muckelpupp the ARAGORN-C2Q meets: da Monsta! (English build log) Gallery & Build Logs 71
tomcatt Elements of Fortune - Build log Gallery & Build Logs 221
fatal_error.be fatal_error eerste casemod/ build log/upgrade Gallery & Build Logs 80
Thierry HAG932 build log Gallery & Build Logs 39
Oli4v Build Log: Red Light District (WC'ed CM Stacker STC-101) Gallery & Build Logs 49
N Nighthawk's build log - no name Gallery & Build Logs 102
Ludwig Build log HAF 932 Gallery & Build Logs 44
maomanna [Build Log] Ugly Blacky Gallery & Build Logs 11
vincent Cinewall build Overige Builds 24
P Nieuwe AM5 build no post Waterkoeling 8
M Mijn nieuwe build met MORA3 420 ingebouwd in de muur :) Gallery & Build Logs 5
Bl4ckj4ck666 New build Gallery & Build Logs 2
cablegunmaster EKWB, Lian Li Evo Build Gallery & Build Logs 0
D reservoir pomp top vraagje bij me eerste build Waterkoeling 4
arwin74 De nieuwe huidige build šŸ˜€ Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 1
S Mijn nieuwe AMD build + custom wc Gallery & Build Logs 6
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
ABRAWARE Going for gold - got silver (ABRAWARE build) Gallery & Build Logs 4
Robin Custom Corsair Hydro X build voor mijn corsair crystal 680x Waterkoeling 0
Y ydv - Yves - watercooled node 804 build Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 1
M Advies voor stille build [5800X, 2080RTX] Advies Waterkoeling Setup 1
W Vernieuwing build uit 2014 Advies Waterkoeling Setup 1
B New water cooling build - need help Waterkoeling 2
J ROG 011D XL build Gallery & Build Logs 5
M Extreme overkill build Gallery & Build Logs 7
Bar Weinig Bar Weinig - Eelco - First Build. Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 4
Bl4ckj4ck666 Custom build pc Ryzen 7 2700x rtx 2080 32gb ram Gallery & Build Logs 28
A Thermaltake level 20 xt push and pull build Gallery & Build Logs 22
Gurt11 "Prime" (O11 Dynamic Ryzen build) Gallery & Build Logs 6
E Scratch-build ''Zonder Naam" Gallery & Build Logs 6
J Nieuwe/eerste WC build Advies Waterkoeling Setup 27
S Mijn eerste Waterkoeling build ever Gallery & Build Logs 0
P Phanteks Evolv X - Eerste waterkoeling build in 13 jaar Gallery & Build Logs 2
arwin74 [TKA] Me stand alone waterkoeler build Verkocht 0

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan