• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

mITX Scratchbuild

Mannozels

Active member
7eAGeeR.jpg


Dit project duurt al zo ontzettend lang.. ?‍♂️
 
Laat ik jullie eerst een verhaaltje vertellen!

Er was eens een wilde Mannozels die niet goed voor zijn computer zorgde..

Kast was er nog niet dus met een houten plank en een itx motherboard tray een "bench" case gemaakt en alles erop geschroeft.
Custom loop gebouwd en daar gedestilleerd water ingestopt zonder na te denken dat er ook iets van een antialg/roest goedje bij moet..

Paar maanden(stuk of 30) later was het eerste deel van de custom case binnen en werd het tijd om alles in te bouwen.
Dus eerst alles uit elkaar getrokken en daar begon het gezeik.

Toen ik de eerst fittings eraf schroefde en de binnenkant zag wist ik al dat het geen goede dag ging worden.
pZ7bQYk.jpg

?‍♂️

WEU0Wcu.jpg

Dat blauwe hoort daar niet toch?

Eenmaal de rest uit elkaar gehaald werd het nog wat erger. Niet alleen de binnenkant van de blokken en fittings waren verroest. De roest heeft zichzelf een weg door het cpu blok geboord, zo te zien is het om de o-ring heen gegaan en daarna langs het schroefdraad naar buiten.
GaYkw4b.jpg


Toen het blok en alles van mijn mobo af was zag ik een behoorlijke vlek waar het water door het blok heen op m'n mobo gelekt had.
Gek genoeg, nooit ook maar iets van gemerkt, temps waren prima, geen rare glitches of wat dan ook. ?‍♂️

Toch maar dat blok even open getrokken. Als je een zwakke maag hebt, niet verder lezen!!



za60yXu.jpg


yRNBSz0.jpg


MwL2C1u.jpg


Tot zover mijn verhaal, dank u wel!
 
Radiator kwam vlak voor het weekend binnen, het is een oudje dus heb ik em het weekend laten leak testen, prima ding!
Wat oude 140 fans erop en voila:
YBw6RNP.jpg


De case waar alles in komt is een prototype van een volgende build die ik ook nog wel zal delen.
Oz8PhoC.jpg


Toevallig past het design perfect bij de ram stickjes die ik nog had liggen.
XjxVPEw.jpg


bO9brl4.jpg


Bij de plentyparts een busje HG metaalpoets gekocht om de bracket van m'n cpu koeler wat meer te laten glimmen maar is nog niet goed genoeg zo.
Hjbz53l.jpg


oz4OKLG.jpg


Alhoewel ik geen idee heb of dit ding het nog doet, de cpu:
vVufa7t.jpg
 
Eindelijk het nieuwe frame binnen nadat het opnieuw besteld moest worden omdat de vervoerder de doos had laten vallen waardoor het frame krom was.
DSC_0880.JPG
Krijg ik dit...! @&%/(#
Ze hebben het voor elkaar gekregen om ook het gat voor de I/O bracket dicht te buigen..

Op naar poging 4! ??‍♂️
 
Behuizing is inmiddels binnen, niet dat ik er echt tevreden mee ben maarja, moet dit ding toch maar eens afmaken.

Hoezo niet tevreden? Nou...
Nadat ik dus de behuizing voor de 4e keer besteld had is er alsnog weer genoeg fout gegaan..

Het voor en achterpaneel zijn met de verkeerde radius gebogen waardoor ze niet meer mooi aansloten op de gril die onderin de case komt want die gril liep met de radius mee van het paneel. Paste zelfs helemaal niet meer in elkaar dus heb ik de staafjes van de gril moeten inkorten.

Het paneel wat de onderkant van de case is hebben ze verkeerd om gebogen waardoor de uitsparing voor m'n drainport aan de verkeerde kant zit..

De helft van de panelen die aan de buitenkant komen hebben ze met een slijptol bewerkt nadat het uit de lasersnijder kwam waardoor de mooie rechte randen heel ruw zijn afgerond.. En bij de andere helft hebben ze dat niet gedaan dus tjah.. Lekker dan.

Anyway hier is die: (close ups komen later)
NwbvOS6.jpg


Nog genoeg te doen:
- Laatste kleine onderdelen opnieuw laten printen
- Case verven
- Mobo verven (nog niet helemaal zeker over deze...)
- Nog wat losse onderdelen verven
- Kabels afmaken
- Led strips inbouwen
- Sleeving afmaken
- Loop opbouwen
 
Weer een paar kleine updates verder:

Het zijpaneel zou nog een plexiglas window erin krijgen dat gefreesd moet worden, helaas reageert degene die dit zou doen niet meer dus moet ik wat anders gaan zoeken.
Ik heb nog even gekeken hoeveel het zou kosten als ik de panelen zou laten lasersnijden door highflow, maar alleen voor het materiaal werd al 65,- gerekend terwijl ik die platen zelf voor minder dan 15,- per stuk(op maat gemaakt) zou kunnen bestellen. Dus dan maar zonder ventilatiegaten in de zijpanelen.. Gelukkig nog genoeg andere ventilatie gaten in de rest van de case!

Onderin de case komt een grill gemaakt van losse alu strips die ik nog ga polijsten.

j74pecp.jpg


HEEJVUp.jpg


Ze zijn al wel iets glad geschuurd maar nog lang niet shiny genoeg.

JO2Cdw8.jpg


Ondertussen ben ik alle randjes van de onderdelen aan het bijwerken, lasersnijden uit aluminium levert hier en daar nog wel wat ruwe randjes op dus die moeten allemaal mooi glad worden voordat ik kan verven. De meeste onderdelen van de case zijn helaas een beetje gaan oxideren.. Gelukkig is dit bij aluminium niet echt een probleem en is dit makkelijk te verhelpen met wat schuren en goede verf.

bmN8Acq.jpg


De cable combs die aan de achterkant van het frame alle kabels op de goede plek houden heb ik eerst laten printen, zag er best netjes uit en met wat schuren en plamuren ook die 3d print structuur glad kunnen maken maar de printjes waren helaas niet sterk genoeg om de kabels in bedwang te houden, ze begonnen te buigen.. Dus heb ik een zeer behulpzame member van dit forum nieuwe combs laten maken uit aluminium en die zijn echt perfect geworden! Heel netjes afgewerkt en meer dan sterk genoeg om die kabels te temmen. Hier nog geen foto's van maar die volgen snel genoeg.
 
Mocht het voor je interessant zijn, als je platen goedkoop kan krijgen, kan je die eventueel naar ons sturen en doen wij alleen het laseren :)
Ik heb nog een bedrijf gevonden wat eventueel het plexi voor me zou kunnen frezen, dus ik wacht nog even op die offerte maar wel goed om te weten. Thx Freddy!



Om de kabels achter op de mobotray vast te houden had ik eerst wat cable combs laten printen, helaas zijn die echt niet sterk genoeg om al die kabels in bedwang te houden dus moest ik wat anders zoeken. Gelukkig was er een zeer behulpzaam member op dit forum die de combs uit aluminium wilde frezen.
@Silversurfer
Ze zijn echt prachtig geworden.
ce1gOXJ.jpg


Het plan was om alles hetzelfde zwart te spuiten als de rest van de case maar ik ga deze toch maar polijsten.
0JNEgYX.jpg


F6H9UaY.jpg


Nog even wachten tot het extra schuurpapier binnen is maar de grill die onderin de kast komt te liggen begint ook al goed te glimmen.
 
Heb mezelf weer lekker bezig gehouden dit weekend.
9Rx4jhu.jpg


BRrd8FX.jpg


ZTMEzaA.jpg


Dit was een laatste test strip om te kijken of dat polijsten nog wat beter kon.
Als iemand nog een aanrader heeft, ik gebruik nu dit spul:
htNcQ1R.jpg


En ik wilde toch graag even kijken hoe de cable combs zouden staan met kabels erin dus even een oude extension gebruikt.
kRbpiet.jpg


OgZA4Zl.jpg


Ook maar even de kast zelf op de foto gezet.
tclanau.jpg


QF3f9oI.jpg


oI8aR6H.jpg


i7ydWou.jpg


0blYSp7.jpg


Het test frame erin geplaatst. Nou ik het zo zie, is zwart en grijs ook echt geen slechte kleuren combo..
eepMTwD.jpg


RffwfEL.jpg


MH0N9Kj.jpg


ZqT03Sk.jpg


G21gtgq.jpg


cXtbvwJ.jpg
 
Ziet er vet gaaf uit!! Ik ben blij dat ik je kon helpen.
Ook zie ik dat je combs toch hebt gepolijst :D zo vallen ze ieder geval op, contrast is heel belangrijk.
Mocht je nog iets nodig hebben, dan hoor ik het wel ?

Succes met je project.
 
Ziet er vet gaaf uit!! Ik ben blij dat ik je kon helpen.
Ook zie ik dat je combs toch hebt gepolijst :D zo vallen ze ieder geval op, contrast is heel belangrijk.
Mocht je nog iets nodig hebben, dan hoor ik het wel ?

Succes met je project.
Jaa het plan was inderdaad om ze zwart te spuiten maar dat kon ik niet over m'n hart verkrijgen en ben nu heel blij dat ik het niet heb gedaan.
Als ik nog meer nodig heb laat ik het je zeker weten!


Dit is niet de kleuren combo die ik uiteindelijk ga gebruiken maar dit is van een oude testbench die inmiddels uit elkaar is gehaald.
IAiox5O.jpg


Ook mijn radiator moest er aan geloven:
SruIeXB.jpg


Ik heb hiervan alleen de coating weggeschuurd maar ook die stukken gaan nog gepolijst worden.
glGeaF1.jpg


3oUpvkF.jpg
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan