• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Charly's X6 testbench

Ok, ik zit me een beetje in te lezen nu, er zijn twee zaken die opvallen aan jouw build en ik denk dat ik wel wat (mogelijke) antwoorden voor je heb :)

Het eerste dat opvalt is dat je geen last hebt van condens. Dit betekent niet dat je muis dood is hoor, alleen dat je nog niet onder het condensatie punt zit. Dit punt hangt van de vochtigheidsgraad en de omgevingstemperatuur af. Is de luchtvochtigheid 100%, dan begint de condensatie gelijk zodra je onder kamertemp gaat, maar bij 70% heb je al een heel stuk speling. Waarom hebben K3nny en stn dan wel zoveel last en jij niet? Omdat hun met een processor temp van 5 graden zaten, en jij 10 graden hoger blijft steken op 15. Jij zit dus nog wel in het veilige gebied, en hun niet.

Dat brengt me gelijk bij het volgende punt: temps. Je idle temps zijn wel een graad of 10 onder kamertemp, maar load zit je weer zowat tegen je oude maximum aan.
Dit is te verklaren doordat je processor en graka's samen goed in de buurt komen van de 200W aan heatdump, en er misschien nog wel wat overheen gaan ook. De gevolgen worden hier uitgelegd: The Ultimate Guide to TECs - XtremeSystems Forums (thanks dopestuff voor die link!)
In het kort komt het erop neer dat hoe goed een TEC werkt afhangt van het VERSCHIL tussen de heatdump die hij weg moet werken en zijn vermogen.
  • Is het verschil erg groot (60W heatdump en 200W vermogen), dan werkt de TEC heel erg goed, en krijg je last van condens, zoals k3nny en stn.
  • Is het verschil te laag (200W vermogen en ook rond de 200W heatdump), dan doet de TEC in feite niets, behalve heel veel stroom verbruiken.
  • Is het verschil negatief (200W vermogen en meer dan 200W heatdump) dan zal de TEC niet alle warmte meer weggewerkt krijgen en wordt de koude kant dus zelfs WARMER dan de warme kant (die ook al een heel eind boven ambient zal zitten).

Om goede resultaten te krijgen met een TEC zal je dus altijd in het gebied moeten zitten waar je niet te veel koeling hebt (condens), maar ook niet te weinig (geen effect/verwarming van het water).

De guide uit de link waarschuwt heel sterk voor het koken van je processor op deze manier, en ik ben bang dat jij op de grens zit om hetzelfde te doen met een X6 boven de 4GHz en twee 5850's. PAS DUS OP en hou je temps HEEL scherp in de gaten zodra je die graka's ook gaat belasten!

Als je dan toch door wilt gaan met de glaciator, zou ik je aanraden om een tweede te nemen en in serie te gebruiken met de eerste. Schakel die tweede glaciator in als je load hebt, en uit als je idlet. Op die manier zou t moeten lukken om in t veilige gebied te blijven.

Succes!

Tnx, voor je uitleg.

Zoiets zat ik al aan te denken, maar mijn loop waar de glaciator op aangesloten is ,is alleen met de cpu + mobo. De 5850's zitten niet op de glaciator aangesloten.
Misschien als ik de mobo uit de loop haal, haal ik misschien betere temps?

Denk ook als ik de cpu voltage op stock laat lopen dat ik zeker wel condens krijg.
Nu op 1.5V had ik 15grd idle, 1.6V =20grd idle.

Om een 2e aan te schaffen vind ik een beetje teveel van het goede (qua geld).

Ik ga nog een paar dingen testen;

-w7 installeren voor temps (pc probe II)
-mobo uit loop halen en checken wat dan de temps zijn.
->800W voeding aanschaffen (kan ik die van iemand lenen?:pray:033:)

@xtra: klopt, maar je moet wel in gedachte houden dat die tec guide is voor tecs die direct je cpu koelen en niet het water dat naar je cpu gaat ;)
in princiepe werkt dat vrijwel hetzelfde, maar zal je (gok ik) eerst je water koken waardoor er een slang af schiet (en alles dus onder het water zit) als je je cpu kookt :)

@charly: wat je ook kunt proberen is je slangen te isoleren, dit zorgt ervoor dat je koelte van je water veel minder aan je lucht af word gegeven door de slangen en dus beter je cpu haalt ;)
een nieuwe voeding is idd zoizo handig. tecs scalen namelijk niet liniair..
ofwel in andere woorden als hij (bijvoorbeeld) bij 10V 200W koelvermogen heeft heeft hij bij 5V niet 100 maar nog een stuk minder :)

Tnx, voor je uitleg.

Zoiets zat ik al aan te denken, maar mijn loop waar de glaciator op aangesloten is ,is alleen met de cpu + mobo. De 5850's zitten niet op de glaciator aangesloten.
Misschien als ik de mobo uit de loop haal, haal ik misschien betere temps?
Goed dat je de 5850s niet in dezelfde loop hebt, slimme zet! Ik had ze nog niet meegeteld, want op idle verbruiken ze maar erg weinig (in de 20 watt geloof ik). Vandaar dat ik ook zo waarschuwde voor load :103:

Mwah, mobo doet maximaal een watt of 15 aan warmte, daar zal t niet aan liggen. Ik denk eerlijk gezegd dat een X6 @4GHz simpelweg een zwaardere TEC nodig zal hebben.
@xtra: klopt, maar je moet wel in gedachte houden dat die tec guide is voor tecs die direct je cpu koelen en niet het water dat naar je cpu gaat ;)
in princiepe werkt dat vrijwel hetzelfde, maar zal je (gok ik) eerst je water koken waardoor er een slang af schiet (en alles dus onder het water zit) als je je cpu kookt :)
Hehe, koken is ook een metafoor in deze ;)
Op zich zal het niet heel veel uitmaken qua resultaat of je nou de TEC direct op de CPU hebt zitten of dat er (zoals nu) een stukje waterloop tussen zit. Het grootste verschil is dat het water een soort van buffer vormt, zodat korte uitschieters opgevangen kunnen worden. Ga je testen en lange burntests doen, dan maakt t niet uit lijkt me.

Vandaag en gister W7 geinstalleerd en tevens een voeding van Xtrafresh geleend (Tnx voor je voeding) en de temp programma geinstalleerd wat ik eerst ook gebruikte(pc probeII)
.

Qua temps scheeld het nu niet veel, idle rond de 36, load freezes op 1.6V

Vraag me af wat het probleem nu is.

edit ;
Temps toegevoegd
Kamertemp=27grd

Glaciatortemps.jpg

TMPIN0=cpu temp

edit2;
Nu heb ik een 240mm rad ertussen gezet met pushpull fans erop (4x)
Kamertemps is 27grd
Glaciatortempsmet240rad.jpg

Laatst bewerkt:
Berichtje van Jeffrey gehad van Madmouse.

Reden is eigenlijk dat mijn X6 >200w verstookt, waardoor de glaciator eigenlijk te zwak is om nog goed te kunnen koelen.Vandaar de mindere temps tov mijn bestaande watercooling

Tsja, daar waren we al bang voor he? Wel tof om te zien dat de theorie zo duidelijk klopt, ook al zuigt het natuurlijk dikke apenballen dat je nu alle geld en moeite hebt geïnvesteerd om er daarna pas achter te komen dat het ding te licht is voor je setup.

Allemaal even een dikke thanks voor Bullus voor t testen en het delen van de ervaring, heel waardevol!

Een Amd x6 @ 4300 ~1.6v verbruikt rond de 230/240 watt..
Glaciator is echt Fail de van het jaar..

Geen condens.. Geen extra koeling
Kan die het aan en koelen.. Dan heb je condens..
Mmm lagere idle en gelijke load.. Dat wil ik!!
Of was het nou omgekeerd:017:

Tsja, daar waren we al bang voor he? Wel tof om te zien dat de theorie zo duidelijk klopt, ook al zuigt het natuurlijk dikke apenballen dat je nu alle geld en moeite hebt geïnvesteerd om er daarna pas achter te komen dat het ding te licht is voor je setup.

Allemaal even een dikke thanks voor Bullus voor t testen en het delen van de ervaring, heel waardevol!

:053: Dank u
Het was beter geweest als ik hem had gekregen dmv sponsor (A)
Je theorie klopte dus inderdaad. Ik had ook niet verwacht dat de X6 zoveel zou verbruiken met een oc.

Een Amd x6 @ 4300 ~1.6v verbruikt rond de 230/240 watt..
Glaciator is echt Fail de van het jaar..

Geen condens.. Geen extra koeling
Kan die het aan en koelen.. Dan heb je condens..
Mmm lagere idle en gelijke load.. Dat wil ik!!
Of was het nou omgekeerd:017:

Lagere idle was gemeten op de core temps, cpu temps idle/load waren ong. hetzelfde.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan