• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Alex' Logic Cube

Alex

Bezig met houten pc...
Het is dan eindelijk tijd voor mijn eerste eigen kast!

logodesigncopy.png


Ik wil al een erg lange tijd een zelfgebouwde watergekoelde pc maken, maar vanwege tijd- en vooral geldgebrek ben ik er tot nu toe niet aan toe gekomen.

Als eerste build wil ik uiteraard iets moois neerzetten, dus ik heb een heel scala aan verschillende ontwerpen gemaakt. Het was voor mij vanaf het begin al duidelijk welk materiaal ik ging gebruiken, namelijk hout. De reden hiervoor is dat ik het materiaal erg prettig te bewerken vind, ik er zelf al redelijk wat gereedschap voor heb, en mijn vader als decorbouwer al helemaal. Mocht ik dus iets nodig hebben, dan kan ik hem altijd om hulp vragen.

Na een aantal ontwerpen afgewerkt te hebben, was het voor mij duidelijk dat de conventionele vorm van een computer voor mij niet ging werken. Het probleem met deze kasten is dat ze al gauw vol zitten, en de onderdelen kunnen soms lastig te bereiken zijn. Dus ga ik gebruik maken van een minder gebruikte vorm, namelijk een kubus. Sommige van jullie zijn wel bekend met kubus kasten, vooral van bedrijven als Mountain Mods. Uiteraard wil ik geen kopie maken van zo’n kast, hoewel het wel prachtige dingen zijn. Dus heb ik besloten vooral het uiterlijk goed aan te passen naar mijn eigen idee.

Dit is het algemene idee voor de kast:

mobocase.png


De buitenste platen worden van 2x 6mm MDF gemaakt. Deze worden vastgezet op een skelet van 35x35mm vurenhout. De bovenste plaat krijgt een donkere kleur, welke precies dat moet bepaald worden. De plaat daaronder wordt donkerblauw geverfd, zodat het patroon van de bovenste plaat er goed uitspringt.
Het moederbord wordt horizontaal gemonteerd, omdat ik dat een stuk toegangelijker vind dan een verticale montage, en omdat de videokaart dan niet gaat hangen onder het gewicht van het waterblok.

Welke hardware gaat erin

  • i5 750
  • Asus P7P55D EVO
  • Sapphire HD 5850
  • Cooler Master Real Power M520
  • OCZ Vertex 96GB
  • Western Digital GP 500GB

Wat wordt de waterkoelingsetup?

  • EK Supreme LT
  • EK FC-5850 Nickel/plexi
  • Swiftech MCR320
  • Scythe Gentle Typhoon 1450RPM
  • Liang DDC3.1 MCP350
  • EK DDC X-TOP
  • FrozenQ Liquid Fusion reservoir

Op het moment valt er nog veel te doen, maar met een redelijk lang boodschappenlijstje valt alles nog redelijk te overzien. Het belangrijkste is nu dat ik mezelf gemotiveerd hou, zodat ik niet lui wordt. Ook moet ik mezelf echt dubbel gaan controleren, zodat er geen fouten worden gemaakt, want dat is het laatste wat ik wil.

Ik zal iedereen op de hoogte houden van mijn vooruitgang door wanneer dat kan updates te plaatsen, met veel foto’s, zodat iedereen weet waar ik mee bezig ben.

Ik zou zegggen, geniet ervan!!
 
waarom gebruik je niet dunnen MDF of aluminium??

Aluminium ben ik geen fan van, en ik wilde meer een tank van een kast bouwen, maar daarin ben ik denk ik een beetje doorgeschoten :p.

Blackruby, mijn eigenlijke inspiratie kwam vooral van P0pe's PC-Beto kast (Bit-Tech), maar die had ik inderdaad al eerder gezien ;). Erg mooie kast :D.
 
Tijd voor een update!

Dit weekend heb ik aardig wat werk kunnen verichten. Als eerste heb ik een klein fotohok opgezet om mooiere foto’s te maken.

img0116ny.jpg


Zoals je ziet zit hij nog niet helemaal in elkaar, maar dat ga ik morgen regelen ;). En als je goed kijkt, zie je in de hoek een FrozenQ reservoir liggen :D. (ik moest het even ergens kwijt)

Deze zaterdag heb ik een lekkere stapel hout gehaald bij de plaatselijke houthandel:

img0108r.jpg


Dat zijn 11 platen 6mm MDF, en 16 balken 35mm vuren. Er valt dus nog genoeg te klussen.

Dus gaan we meteen aan de slag. Na een paar uur schroeven en boren is het eerste deel van het frame klaar:

img0110ba.jpg


En nu net, aan het einde van de avond (voor mij, ik moet morgen alweer om half 6 opstaan) is het frame af:

img0115ij.jpg


Het is naar mijn eigen verbazing erg strak geworden, precies tot op de millimeter, wat bij mij toch redelijk zeldzaam is ;).

Dat was het voorlopig. Later vanmiddag zal ik het fotohokje in elkaar zetten, zodat ik wat mooiere foto’s kan gaan maken. De waterkoelingsset zal besteld worden zo snel als dat ik m’n salaris binnen heb, wat ergens deze week moet gebeuren. Ondertussen blijf ik lekker doorklussen aan de kast.
 
Het wordt pas echt mooi wanneer ik de patronen uit het MDF ga zagen. Het is eigenlijk wel jammer dat gekleurd plexiglas nog redelijk duur is, anders had ik echt daarvoor gekozen. Maar om nou 72 euro te gaan neertellen voor een vierkante meter blauw plexiglas (want zoveel zou ik nodig hebben voor die kast), dat vond ik me net iets te duur worden. Dus heb ik maar gekozen om een plaat MDF te gebruiken als basis, en die blauw te spuiten. Mits goed gedaan, moet dat ook erg strak worden ;).
 
Dat is ook een van de redenen dat hij zo zwaar is ;). Ik wordt nogal panisch van hoge geluiden, en lekker dik hout is goed in het opvangen van geluid, dus de keuze was snel gemaakt. Als ik hem op een paar anti-vibratievoetjes zet, moet hij lekker stil zijn, wat echt het ultieme doel is van deze build, naast een zeer strakke kast maken natuurlijk :D.
 
Kleine update:

Ik heb vanmiddag de platen voor het moederbord, de pomp, en het reservoir gezaagd. Ook ben ik langs een paar winkels gegaan om wat schakelaars en houdertjes te halen, die de panelen aan het frame gaan houden. Om jullie zoet te houden, hier is een ontwerp van hoe de binnenkant er straks uit komt te zien. In de bodem ligt een plaat plexiglas, daaronder komen een paar CCFL's.

internals.png
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
HighFlow Gefeliciteerd, Alex. Felicitaties 1
A Even voorstellen Alex Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 8
coolfris Gefeliciteerd Alex, Impulse en cederieck!!!!!! Felicitaties 7
Blackruby Gefeliciteerd Alex Felicitaties 7
Alex Alex Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 6
Dirk Kramer Aero Cube Gallery & Build Logs 20
Hightower Coolforce Cube Fitting HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Zwelgje Parvum Systems - MODDING CUBE HighFlow Product Suggesties en Nieuws 10
Freddy [GEVONDEN] Nintento Game Cube kabel naar Televisie Gevonden 2
stefan787 led cube 4*4*4 Overige Builds 12
Ianovski [CIP] the Cube Gallery & Build Logs 40
R Phobya WaCoolT Cube 1 Medium Watercase Black HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
S SubZero Cube Gallery & Build Logs 51
pulse Hexahedron - Custom Plexiglas Cube Case Gallery & Build Logs 20
bundymania [ Bundymania User Review ] XSPC H1 Cube Case HighFlow Product Reviews 3
bundymania [User Review] XSPC H1 Cube Case - Gehäuse für Enthusiasten ! HighFlow Product Reviews 6
J cube case Cases en Modding 8
focus08 Lian Li Game Cube Gallery & Build Logs 22
K0G3L K0G3Ltje's Ati - Cube Gallery & Build Logs 79
B BlackWhizz - Koen - Cube Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 2
B Cube Gallery & Build Logs 24
G Loon; Two loops in a cube case Gallery & Build Logs 35
T Tribals Cube Gallery & Build Logs 23

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan