• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

2011 setup nieuw leven inblazen

jerome2710

Member
Na contact via de mail werd ik gevraagd hier een topic te openen, dus bij deze!

In 2011 heb ik met Highflow producten een computer met waterkoeling gebouwd. Destijds veel plezier aan beleefd, maar vanwege mijn studie op zolder beland. Ondertussen weer wat meer tijd en zowaar werkt alles nog. Het lijkt me leuk om deze hobby weer op te pakken en zou daarbij graag jullie advies willen vragen.

Hoewel de computer zonder problemen werkt, lijkt het me wijs en leuk deze wat aandacht te geven. Het oorspronkelijke koelvloeistof zit er nog in. Omdat ik alles uit elkaar wil halen om schoon te maken, zal dit vervangen worden. Is het OK dat het water er 13 jaar in heeft gezeten? Misschien wijs om de koelblokken en radiator even goed uit te spoelen? Mag dat met kraanwater of moet daar ook koelvloeistof voor gebruikt worden?

Daarnaast vind ik het geheel wat luidruchtig, terwijl de flow laag is en temperaturen vrij hoog. Wellicht een gevolg van dat ik het geheel eens moet spoelen en schoonmaken. De setup bestaat momenteel uit;
Is deze samenstelling anno 2024 nog in orde of zou er ergens wat winst te behalen zijn?

Omdat de hardware ook 13 jaar oud is, wil ik deze hierna misschien ook upgraden. Is er in de loop der jaren iets belangrijks veranderd wat ik moet weten? Volgens mij is de hardware tegenwoordig efficiënter en liggen de temperaturen wat lager? Is het advies gewoon een kwestie van de koelblokken in de bestaande loop vervangen?

Ik hoor graag jullie advies, lijkt me leuk! Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • 038d6d62-38b2-4cfc-9ae9-9d97b5d485dd.jpeg
    038d6d62-38b2-4cfc-9ae9-9d97b5d485dd.jpeg
    350,1 KB · Weergaven: 12
Je hebt daar nog echt een klassieker in gebruik :D Leuk dat alles nog werkt.

Is het OK dat het water er 13 jaar in heeft gezeten? Misschien wijs om de koelblokken en radiator even goed uit te spoelen? Mag dat met kraanwater of moet daar ook koelvloeistof voor gebruikt worden?
Als de temperaturen van de CPU en GPU in orde zijn, dan is het nog OK :)
Wanneer het aan de hoge kant is, dan moet het wel schoongemaakt worden, met name het CPU blok kan door de fijne koelribben rommel gaan ophopen.
CPU blok en GPU blok kan je uit elkaar halen en met een tandenborstel schoonmaken.
Radiator kan je uitspoelen met bijvoorbeeld dit setje:

Waterblokken, radiator en alle andere componenten nooit uitspoelen met kraanwater, altijd gedistilleerd water gebruiken.
(in kraanwater zitten mineralen/bacteriën, dat blijft achter op de componenten en krijg je later problemen mee zoals algengroei)

Na het schoonmaken en spoelen, zal de flow waarschijnlijk weer goed zijn.
De radiator zit mss vol met stof, dat kan je met perslucht weer schoon laten spuiten.
Lucht kan er dan weer doorheen, kunnen de fans ook weer zachter draaien = stiller.

Hardware is tegenwoordig idd een stuk sneller, temperaturen liggen nog steeds 'hoog' bij high end hardware.
Afhankelijk van jouw budget, zou je eventueel kunnen upgraden naar mid of low end hardware, dat is dan wss nog steeds sneller dat jouw huidige hardware.
Qua waterkoeling is er eigenlijk niet echt iets revolutionairs gekomen, je zou wel bij voorbaat jouw pomp kunnen vervangen voor een nieuwe, want die is zoveel jaar wel aan het slijten.
Verder kan je de fans vervangen voor nieuwere en betere, bijvoorbeeld:
 
Je hebt daar nog echt een klassieker in gebruik :D Leuk dat alles nog werkt.

Haha cool he? Vond ik stiekem ook wel leuk.

Als de temperaturen van de CPU en GPU in orde zijn, dan is het nog OK :)
Wanneer het aan de hoge kant is, dan moet het wel schoongemaakt worden, met name het CPU blok kan door de fijne koelribben rommel gaan ophopen.
CPU blok en GPU blok kan je uit elkaar halen en met een tandenborstel schoonmaken.
Radiator kan je uitspoelen met bijvoorbeeld dit setje:

Waterblokken, radiator en alle andere componenten nooit uitspoelen met kraanwater, altijd gedistilleerd water gebruiken.
(in kraanwater zitten mineralen/bacteriën, dat blijft achter op de componenten en krijg je later problemen mee zoals algengroei)

Na het schoonmaken en spoelen, zal de flow waarschijnlijk weer goed zijn.
De radiator zit mss vol met stof, dat kan je met perslucht weer schoon laten spuiten.
Lucht kan er dan weer doorheen, kunnen de fans ook weer zachter draaien = stiller.

Dat klinkt goed, dankjewel voor je adviezen. Uitspoelen ga ik zeker doen! En dus niet met kraanwater ;-). Ik vind de temperaturen aan de hoge kant, maar het kan sowieso na 13 jaar geen kwaad alles schoon te maken en is leuk om te doen.

Hardware is tegenwoordig idd een stuk sneller, temperaturen liggen nog steeds 'hoog' bij high end hardware.
Afhankelijk van jouw budget, zou je eventueel kunnen upgraden naar mid of low end hardware, dat is dan wss nog steeds sneller dat jouw huidige hardware.
Qua waterkoeling is er eigenlijk niet echt iets revolutionairs gekomen, je zou wel bij voorbaat jouw pomp kunnen vervangen voor een nieuwe, want die is zoveel jaar wel aan het slijten.

Qua hardware eerst maar eens even goed rondkijken en inlezen wat er veranderd is qua chipsets/sockets. Het nadeel is dat ik nog op LGA 1366 zit, met een watergekoeld EVGA Classified. Zonde als die eruit moet, maar je ontkomt er bijna niet aan om alles te vervangen (mobo, CPU, GPU, RAM + koelblokken, $$$).

De pomp zou ik voor die tijd al wel graag willen vervangen. Volgens mij is dat de grootste lawaaimaker en ik vraag me af of de Swiftech MCP35X voor mijn setup destijds de juiste keuze was? Heb je wellicht een advies? Ik heb het reservoir op het moederboard tray zitten, met de pomp daar een stukje recht onder, in het ondercompartiment van de TJ07.

Verder kan je de fans vervangen voor nieuwere en betere, bijvoorbeeld:

De huidige Noctua NF-F12's hebben nog niet zoveel draaiuren, maar deze houd ik in gedachten, thanks!
 
De MCP35X is een goede pomp, draait ie continu op 100%?
Anders kan je het via een controller zachter laten draaien, dat scheelt ook geluid.
Maar als je gaat vervangen en jouw kast heeft de ruimte ervoor, dan kan je een D5 pomp overwegen, is wat groter, maar zijn meestal iets stiller.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
J Advies High-End watercooling setup Socket 2011 Advies Waterkoeling Setup 18
Jason Barrowch M Series Reactor CPU Waterblock, LRC 2.0 RGB, Ryzen AM4/ AM3/ Intel 115x / 1200 / 2011 / 2066 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
V [Waterkoeling] i7-5930K-, Socket 2011-3, Rampage V, EVGA GeForce GTX980, Obsidian900 Advies Waterkoeling Setup 13
H 2011 D5 Bracket (Matt Black) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
Aequitis [GEZOCHT] Iemand met een socket 2011 CPU Hardware & Software 1
stefan787 Intel Core i7 3820 of en andere 2011 socket cpu Gevonden 0
canonchiel [VERKOCHT] EK Supreme HF Copper Plexi 2011 ready! Verkocht 2
canonchiel Intel 2011 socket Overclock topic Overclocking 0
L Supremacy Elite - Intel LGA 2011 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
K Winkelwagen Controlen, Socket 2011 Advies Waterkoeling Setup 6
W Apogee XT & Socket 2011 Waterkoeling 3
R Rampage IV extreme Socket 2011 met een i7-3930k 3.20 ghz processor overclocken? Overclocking 4
Freddy [2011] Haywire Films / Movies 1
Freddy Sinterklaas en December actie 2011! HighFlow Computer Cooling Shop 6
Freddy [2011] Kung Fu Panda 2 Films / Movies 1
Sanders Highflow's Friendly Winter OC Compo 2011/2012 Overclocking 249
Y Watercool HeatKiller HK3.0 Socket 2011 retention bracket HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
Freddy HighFlow Beste Webshop: Hardware.info Awards 2011, stem op HighFlow! HighFlow Computer Cooling Shop 17
N EK-CPU Easy Mount HF LGA 2011 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
MrGiorgio Lga 2011 Hardware & Software 8
J [2011] Rio Films / Movies 2
Johnny [2011] New Kids Nitro Films / Movies 7
HighSpeed^ [2011] Warrior Films / Movies 0
Vissa First preview Sandy Bridge Extreme & X79 LGA 2011! Hardware & Software 20
Wouter HighFlow Car Meeting - 9 oktober 2011 Algemene Discussies 96
Freddy [2011] Rise of the Planet of the Apes Films / Movies 0
Fuwa Fuwa [2011] Bridesmaids Films / Movies 4
B [2011] The Big Year Films / Movies 2
HighSpeed^ [2011] Choy Lee Fut Kung Fu Films / Movies 0
B [2011] Final Destination 5 Films / Movies 8
Fuwa Fuwa Final Fantasy XIII-2 2011 Trailer Gaming 4
B [2011] 50/50 Films / Movies 0
B [2011] A Very Harold & Kumar 3D Christmas Films / Movies 0
HighSpeed^ [2011] Mr. Popper's Penguins Films / Movies 2
MASTERBLASTER [2011] Sherlock Holmes: A Game of Shadows Films / Movies 3
X Killer Elite 23-09-2011 Films / Movies 6
Fuwa Fuwa Anonymous, Nov the 5th 2011, Facebook takedown! Nieuws en Sport 11
Freddy [2011] Captain America Films / Movies 1
l3p [2011] Super 8 Films / Movies 19
X The Darkest Hour 23-12-2011 Films / Movies 3
X Intruders 07-10-2011 Films / Movies 0
X Tower Heist 04-11-2011 Films / Movies 4
X Knights of Badassdom 01-12-2011 Films / Movies 1
X Bunraku 30-09-2011 Films / Movies 0
X [2011] In Time Films / Movies 8
X [2011] Drive Films / Movies 7
Freddy Stem en WIN! HighFlow Casebadge Photo Contest for Moderators! 2011 HighFlow Computer Cooling Shop 115
Freddy Nieuwe Koolance producten op voorraad (2011-07-27) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Fuwa Fuwa FIFA Women's World Cup 2011 Algemene Discussies 1
coolfris Hanna 07-04-2011 Films / Movies 2

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan